Το προσεχές διάστημα θα ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις με τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τον νέο νόμο

Τι προτείνει η κυβέρνηση για τον εκλογικό νόμο

ΕΤΟΙΜΗ να ανοίξει τη συζήτηση για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος είναι η κυβέρνηση, η οποία στο προσεχές διάστημα θα καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση ως βάση διαβούλευσης με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η κατάθεση της πρότασης δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, δεδομένων και των διαδικασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη στο εσωτερικό της ΝΔ για την αλλαγή στην ηγεσία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Οπως έχει επανειλημμένως πει και επανέλαβε και την προηγούμενη Τετάρτη ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου, το προτεινόμενο από το ΠαΣοΚ εκλογικό σύστημα θα είναι μια «προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα του λεγόμενου γερμανικού μοντέλου». Από τις αξιόπιστες πληροφορίες οι οποίες είναι στη διάθεση του «Βήματος» και δημοσιεύονται σήμερα, καθίσταται πάντως σαφές ότι οι διαφορές τού προς συζήτηση εκλογικού συστήματος από το γερμανικό είναι μεγάλες.

ΕΤΟΙΜΗ να ανοίξει τη συζήτηση για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος είναι η κυβέρνηση, η οποία στο προσεχές διάστημα θα καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση ως βάση διαβούλευσης με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η κατάθεση της πρότασης δεν θα
πρέπει να αναμένεται πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, δεδομένων και των διαδικασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη στο εσωτερικό της ΝΔ για την αλλαγή στην ηγεσία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Οπως έχει επανειλημμένως πει και επανέλαβε και την προηγούμενη Τετάρτη ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου, το προτεινόμενο
από το ΠαΣοΚ εκλογικό σύστημα θα είναι μια «προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα του λεγόμενου γερμανικού μοντέλου». Από τις αξιόπιστες πληροφορίες οι οποίες είναι στη διάθεση του «Βήματος» και δημοσιεύονται σήμερα, καθίσταται πάντως σαφές ότι οι διαφορές τού προς συζήτηση εκλογικού συστήματος από το γερμανικό είναι μεγάλες.

Στον πυρήνα του σχεδίου- το οποίο έχει επεξεργαστεί ειδική ομάδα στελεχών του ΠαΣοΚ από τα τέλη του 2007 (υπό τον κ. Μιλτ. Παπαϊωάννου) και που έπειτα από νέα επεξεργασία πρόκειται να παρουσιάσει σε λίγες εβδομάδες ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούσης – βρίσκονται τρία στοιχεία: η διατήρηση του ορίου της αντιπροσώπευσης («πλαφόν») στο 3%, η διατήρηση του πριμ των 40 εδρών για το πρώτο κόμμα (βαθμός αναλογικότητας 87%) και η κατάτμηση των εκλογικών περιφερειών της χώρας σε μικρότερες, μονοεδρικές.

Με βάση το υπάρχον σχέδιο, η Ελλάδα θα χωριστεί σε πέντε ή έξι μείζονες εκλογικές περιφέρειες, οι οποίες δεν θα συμπίπτουν με τις διοικητικές ή τις αυτοδιοικητικές περιφέρειες, οι οποίες θα σχεδιαστούν σε δεύτερη φάση, με στόχο την εκλογή αιρετών περιφερειαρχών στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010. Σε αυτές τις μείζονες περιφέρειες θα εκλέγεται με λίστα ένα μερικό σύνολο βουλευτών, βάσει της εκλογικής δύναμης των κομμάτων στην επικράτεια.

Οι μείζονες αυτές περιφέρειες θα περιλαμβάνουν μικρότερες μονοεδρικές, οι οποίες θα καθοριστούν με βάση την κατανομή του πληθυσμού και με βάση μια πληθυσμιακή συγκέντρωση της τάξεως των 50.000 εγγεγραμμένων στα δημοτολόγια.

Ως προς το εύρος των μονοεδρικών περιφερειών, οι υπεύθυνοι για την κατάρτιση της τελικής πρότασης βεβαιώνουν ότι δεν θα ξεπερνά τα όρια των σημερινών νομών της χώρας. Δεν πρόκειται δηλαδή να προκύψουν μονοεδρικές εκλογικές περιφέρειες από συνενώσεις νομών ή τμημάτων τους. Αντιθέτως, μονοεδρικές περιφέρειες θα προκύψουν από συνενώσεις δήμων στα όρια των σημερινών νομών ανά την επικράτεια, με βάση τους υπάρχοντες καποδιστριακούς δήμους και χωρίς να προηγηθεί νέα αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση, όπως επισημαίνεται από τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη. Μείζον ζήτημα εν όψει της διαβούλευσης μεταξύ των κομμάτων είναι η κατανομή των εδρών ανάμεσα στις μονοεδρικές και στις περιφέρειες, δηλαδή το σύνολο των εδρών που θα προκύπτουν από λίστα.

Για λόγους που έχουν σχέση και με την τήρηση των συνταγματικών διατάξεων, ο ελάχιστος αριθμός βουλευτών που μπορεί να εκλέγεται στις πολυεδρικές περιφέρειες είναι το 1/3 του συνόλου, δηλαδή 100. Αντιστοίχως, ο ελάχιστος αριθμός βουλευτών που θα εκλέγεται στις μονοεδρικές είναι το 1/2 του συνόλου, δηλαδή 150.

Η σκέψη που κυριαρχεί- και πιθανότατα θα εκφραστεί στην πρόταση που θα κατατεθεί από την κυβέρνηση- είναι οι βουλευτές που θα εκλέγονται στις μονοεδρικές που θα σχηματιστούν να φτάνουν τους 160 ως 165 και ταυτοχρόνως οι βουλευτές από τις περιφέρειες να ανέρχονται σε 130 ως 135. Παραλλήλως και αναλόγως της τελικής αναλογίας, θα υπάρχουν 5 ως 10 έδρες Επικρατείας, για την ανάδειξη βουλευτών από την Ομογένεια ή/και με βάση το σημερινό καθεστώς βουλευτών Επικρατείας.

Βάσει όλων αυτών, το πριμ των 40 εδρών το οποίο θα λαμβάνει το πρώτο κόμμα θα κατανέμεται από τις έδρες της περιφέρειας, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα υπόκεινται στη διαδικασία της εξομάλυνσης οι μονοεδρικές. Συνεπώς, στην κατανομή θα μοιράζονται επί της ουσίας 90 ως 95 έδρες από τις μείζονες περιφέρειες. Πρόκειται για μια από τις βασικές διαφοροποιήσεις από το γερμανικό εκλογικό σύστημα. Το σίγουρο είναι ότι η Αττική θα αποτελέσει μια από τις μείζονες εκλογικές περιφέρειες. Χάριν παραδείγματος, αναφέρεται ότι το νέο εκλογικό σύστημα θα λειτουργήσει εν προκειμένω ως εξής, και ειδικότερα στη Β΄ εκλογική περιφέρεια της Αθήνας: με βάση το σημερινό σύνολο εδρών, το οποίο πιθανότατα θα διατηρηθεί στις 42, οι 25 εξ αυτών θα κατανέμονται στις μονοεδρικές που θα προκύψουν, στις οποίες το πλειοψηφούν κόμμα θα εκλέγει τον βουλευτή του. Οι υπόλοιπες 17 έδρες θα προκύπτουν από την μείζονα Περιφέρεια Αττικής και θα κατανέμονται με βάση την εκλογική δύναμη που καταγράφουν τα κόμματα. Κατ΄ ανάλογο τρόπο θα γίνει η κατανομή και στις υπόλοιπες δύο περιφέρειες της Αττικής.

Το ερωτηματικό της διπλής κάλπης
Μια αδιευκρίνιστη παράμετρος, η οποία θα τεθεί προς διαβούλευση, είναι το κατά πόσον θα εφαρμοστεί το γερμανικό σύστημα της διπλής κάλπης. Σύμφωνα με αυτό, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να ψηφίσει μία φορά με σταυρό τον βουλευτή της περιφέρειάς του που επιθυμεί να τον εκπροσωπήσει στο εθνικό Κοινοβούλιο και με μια δεύτερη ψήφο να επιλέξει το κόμμα που επιθυμεί.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εκδοχή αυτή δεν απέχει πολύ από τη φιλοσοφία του πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου και δεν είναι απορριπτέα, εφόσον τεθεί από κάποιο κόμμα κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης.

Ταυτοχρόνως όμως, από την ομάδα που επεξεργάζεται το σχέδιο του εκλογικού νόμου σημειώνεται ότι υπάρχουν δύο σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τη Γερμανία, που περιπλέκουν τις δυνατότητες υιοθέτησης του συστήματος της διπλής κάλπης. Η πρώτη αφορά το γεγονός ότι το σύνολο των βουλευτών στην Ελλάδα είναι σταθερό (300), κάτι που δεν συμβαίνει στη Γερμανία, όπου ο βαθμός της αναλογικότητας είναι ο μέγιστος δυνατός. Η δεύτερη, ήσσονος σημασίας, οφείλεται στο πρακτικό πρόβλημα που θα δημιουργήσει σε μια τέτοια περίπτωση το σύνολο των δεκάδων κομμάτων που παραδοσιακά κατέρχονται στις ελληνικές εκλογές.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk