Καρδιά εργαστηρίου: ένα βήμα πιο κοντά

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ Αμερικανοί ερευνητές πέτυχαν να δημιουργήσουν ένα τμήμα παλλόμενου καρδιακού μυός στο εργαστήριο με χρήση εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων ποντικών. Το νέο εύρημα αποτελεί σημαντικό βήμα προς την αποκατάσταση βλαβών και στην καρδιά των ανθρώπων έπειτα από καρδιακό επεισόδιο. Οπως ανέφερε ο επικεφαλής της μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και το Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης δρ Κένεθ Τσίεν, «δημιουργούμε ένα τμήμα της καρδιάς και τελικά ελπίζουμε ότι θα επιτύχουμε να βάλουμε αυτό το τμήμα στην περιοχή που έχει υποστεί βλάβη».

Σήμερα υπάρχουν διαφορετικές φαρμακευτικές θεραπείες για την πρόληψη ενός καρδιακού επεισοδίου. Αν όμως ένα τέτοιο επεισόδιο «χτυπήσει» την καρδιά, δεν είναι δυνατόν να αποκατασταθεί το τμήμα του καρδιακού μυός που έχει πεθάνει. Ετσι η καρδιά γίνεται σταδιακά πιο αδύναμη και ο ασθενής εμφανίζει καρδιακή ανεπάρκεια. Τα τελευταία χρόνια οι ειδικοί έχουν στραφεί στα βλαστικά κύτταρα, κυρίως του μυελού των οστών, τα οποία και εγχέουν στην πληγείσα περιοχή με στόχο όσα εξ αυτών έχουν την ικανότητα να αναγεννήσουν τον καρδιακό μυ, να λάβουν το κατάλληλο σήμα ώστε να… πιάσουν δουλειά.

Η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science», προσφέρει μια πιο εξειδικευμένη προσέγγιση, από την άποψη του ότι γίνεται χρήση συγκεκριμένων κυττάρων, αυτών που έχουν καθήκον την αναγέννηση του μυός. Το μεγάλο ερώτημα όμως είναι αν οι επιστήμονες μπορούν να ελέγξουν αυτά τα κύτταρα σε τέτοιο βαθμό ώστε να παράγουν ακριβώς το καρδιακό κύτταρο που χρειάζονται. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα αναγκαία κύτταρα είναι αυτά που παράγουν τις μυϊκές ίνες της κοιλίας της καρδιάς.

Ο δρ Τσίεν και οι συνεργάτες του τροποποίησαν γενετικώς ποντίκια ώστε ορισμένα κύτταρα στην αναπτυσσόμενη καρδιά των εμβρύων να έχουν είτε πράσινο είτε κόκκινο φωσφορίζον χρώμα. Καθώς οι ερευνητές παρακολουθούσαν τα έμβρυα να αναπτύσσονται, τα σημεία όπου το ένα χρώμα επικάλυπτε το άλλο μαρτυρούσαν αναπτυσσόμενο καρδιακό μυ. Οταν η ομάδα εξήγαγε αυτά τα κύτταρα, αποδείχθηκε ότι αποτελούσαν αποκλειστικά κύτταρα παραγωγής των μυϊκών ινών της κοιλίας της καρδιάς.

Στη συνέχεια τα κύτταρα τοποθετήθηκαν σε ένα ειδικό εκμαγείο και όταν πολλαπλασιάστηκαν προέκυψε μια λεπτή λωρίδα καρδιακού μυός εργαστηρίου, η οποία μάλιστα παλλόταν κανονικά. «Καταφέραμε να περάσουμε από τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα σε ένα όργανο» ανέφερε ο Τσίεν. Βέβαια ο δρόμος είναι ακόμη μακρός, καθώς υπάρχει απόσταση μεταξύ ενός τμήματος του καρδιακού μυός και της δημιουργίας ολόκληρου του οργάνου. Οι ερευνητές αναζητούν τώρα τα κύτταρα εκείνα που θα οδηγήσουν αποκλειστικά στη δημιουργία αιμοφόρων αγγείων για την αιμάτωση της καρδιάς.

Π άντως η συγκεκριμένη έρευνα προσφέρει πιθανότατα και μια πιο εξελιγμένη μέθοδο κυτταρικής θεραπείαςίσως η έγχυση πιο εξειδικευμένων κυττάρων στις πληγείσες έπειτα από επεισόδιο περιοχές της καρδιάς να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα. Η ομάδα αναμένεται τώρα να πειραματιστεί και με ανθρώπινα κύτταρα και ελπίζει ότι μέσα σε πέντε χρόνια η μέθοδος θα είναι έτοιμη για χρήση στον άνθρωπο.