Tαινιοθήκη της ΕλλάδαςΙταλίδες ντίβες της μεγάλης οθόνηςστην Ιερά οδό

Εδώ και πολλά χρόνια η Ταινιοθήκη της Μπολόνια και το Φεστιβάλ Κινηματογραφικών Αρχείων της Ιταλίας στηρίζουν την αποκατάσταση σπάνιων ταινιών 35 mm με θέμα τις ιταλίδες ντίβες. Ομοιες και ταυτόχρονα πολύ διαφορετικές από τις γνωστότερες βαμπ και «femmes fatales» του αμερικανικού βωβού ( Θέντα Μπάρα, Κλάρα Μπόου, Γκλόρια Σουάνσον ), οι αντίστοιχες ιταλίδες ντίβες, ηθοποιοί όπως η Φραντζέσκα Μπερτίνι, η Λίντα Μπορέλι και η Πίνα Μενικέλι, πρωταγωνίστησαν σε ερωτικά μελοδράματα με κινητήριο άξονα την αποπλάνηση, τον γάμο, την προδοσία, την εγκατάλειψη.

Εδώ και πολλά χρόνια η Ταινιοθήκη της Μπολόνια και το Φεστιβάλ Κινηματογραφικών Αρχείων της Ιταλίας στηρίζουν την αποκατάσταση σπάνιων ταινιών 35 mm με θέμα τις ιταλίδες ντίβες. Ομοιες και ταυτόχρονα πολύ διαφορετικές από τις γνωστότερες βαμπ και «femmes fatales» του αμερικανικού βωβού ( Θέντα Μπάρα, Κλάρα Μπόου, Γκλόρια Σουάνσον ), οι αντίστοιχες ιταλίδες ντίβες, ηθοποιοί όπως η Φραντζέσκα Μπερτίνι, η Λίντα Μπορέλι και η Πίνα Μενικέλι, πρωταγωνίστησαν σε ερωτικά μελοδράματα με κινητήριο άξονα την αποπλάνηση, τον γάμο, την προδοσία, την εγκατάλειψη. Χάρη στο 6ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου (12-20/10) που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, οκτώ από αυτές τις άγνωστες στο νεότερο κοινό ταινίες παρουσιάζονται στις δύο αίθουσες της νέας Ταινιοθήκης που εγκαινιάστηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Με τη «Σατανική ραψωδία» («Rapsodia satanica», 1917) του Νίνο Οξίλια, ταινία με την οποία εγκαινιάζεται απόψε στις 20.00 το αφιέρωμα, η Λίντα Μπορέλι πέτυχε τον κατ΄ εξοχήν υπερπολυτελή ρόλο της καριέρας της: αυτόν της αριστοκράτισσας Αλμπα που, φοβούμενη τον θάνατο, έρχεται σε συμφωνία με τον Διάβολο αποφασισμένη, όπως ο Φάουστ, να παραμείνει αιωνίως νέα και όμορφη απαρνούμενη τον έρωτα.

Η Λέντα Γκις, η οποίαυποδυόταν συνήθως το αθώο κορίτσι-θύμα εκμετάλλευσης, πρωταγωνιστεί στην ταινία του Εουτζένιο Περέγκο «Δες τη Νάπολι πριν πεθάνεις» («Vedi Νapule e po΄ mori!», 1924) παίζοντας μια φέρελπι ναπολιτάνα ηθοποιό η οποία ερωτεύεται τον αμερικανό σκηνοθέτη που της υπόσχεται καριέρα. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι σκηνές, γυρισμένες σε αυθεντικούς, υποβαθμισμένους χώρους της Νάπολι. Νεορεαλισμός πριν από τον νεορεαλισμό (Τετάρτη 14 Οκτωβρίου, 22.30, Αίθουσα Β). Η «Ερωμένη» («L΄ inamorata», 1920) του Τζενάρο Ριγκέλι είναι το πορτρέτο μιας αδίστακτης «μοιραίας» γυναίκας που φέρει τη μορφή της ντίβας Ιτάλια Αλμιράντε-Μαντσίνι: δεν σταματάει πουθενά ώσπου να κατακτήσει τον αδιάφορο άντρα που θέλει. Κυρίαρχο στοιχείο της ταινίας το σεξ, με τη γυναίκα-βαμπ έτοιμη να λιποθυμήσει από παθιασμένο έρωτα και εμμονή (Τετάρτη 14 Οκτωβρίου, 23.30, Αίθουσα Β).

Στη «Γαλαζοαίματη» («Sangue Βlu», 1914), επίσης του Οξίλια, η διασημότερη ιταλίδα ντίβα του βωβού κινηματογράφου, η Φραντσέσκα Μπερτίνι , πρωταγωνιστεί στον ρόλο της κόμισσας Μίρα που συνδέεται με έναν διαβολικό μίμο, γεγονός που της στοιχίζει τη γονική επιμέλεια της κόρης της. Παντρεύοντας την αισθητική του οριενταλισμού με την όπερα, το φιλμ μιλάει θαρρα λέα για την κατάθλιψη, τη μοναξιά και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση (Πέμπτη 15 Οκτωβρίου, 20.00, Αίθουσα Α).

Με τη Λίντα Μπορέλι και την ταινία «Σατανική ραψωδία» θα εγκαινιαστεί το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης στις ιταλίδες ντίβες

O «Πίνακας του Οσβάλντο Μαρς» («Ιl quadro di Οscaldo Μars», 1921) του Γκουίντο Μπρινιόνε παρουσιάζει τη ζωή της κόμισσας του Σαν Γκιούστο, της ιδανικής εκπροσώπου της ιταλικής αριστοκρατίας, την οποία υποδύεται η Μερτσέντες Μπρινιόνε. Η ταινία κινείται ανάμεσα στο κινηματογραφικό μελόδραμα και στο μεταγενέστερο ιταλικό θρίλερ (γνωστό ως giallo), αφού o ζωγράφος στον οποίο η γυναίκα έχει αποφασίσει να ποζάρει βρίσκεται νεκρός και η ίδια βασική ύποπτος (Σάββατο 18 Οκτωβρίου, 18.00,

Αίθουσα Α).

Το θρυλικό σωματικό παίξιμο της Λίντα Μπορέλι φαίνεται στο «Ανθος του κακού» («Fior de male», 1915) του Κάρμινε Γκαλόνε, όπου η ηθοποιός υποδύεται τη νεαρή πρώην πόρνη, νυν διευθύντρια κερδοφόρου οίκου μόδας, της οποίας η ζωή διαταράσσεται από έναν διαρρήκτη που αποδεικνύεται γιος της(Κυριακή 18 Οκτωβρίου, 22.30, αίθουσα Α).

Το «Σκαμπόλο» («Scampolo», 1928) του Αουγκούστο Τζενίνα είναι ένα καλοφτιαγμένο μελόδραμα με πρωταγωνίστρια την περισσότερο γνωστή ως αντι-ντίβα Κάρμεν Μπόνι, χάρη στην προτίμησή της σε ρόλους αγοροκόριτσου αλλά και στην ερμηνεία της, που χαρακτηρίζεται από διακριτική ειρωνεία και διάθεση για κοινωνική σάτιρα (Δευτέρα 19 Οκτωβρίου, 23.30, αίθουσα Β).

Η «Ασούντα Σπίνα» («Αssunat Spina», 1914) του Γκουστάβο Σερένα εστιάζει στην τάση της γυναικείας φύσης να υπερβαίνει και να διαταράσσει τα καθιερωμένα και βοηθά τη Φραντσέσκα Μπερτίνι να εγκαινιάσει νέα υποκριτικά πρότυπα στη μεγάλη οθόνη εμμένοντας στις ρεαλιστικές χειρονομίες καθημερινότητας (Τελετή λήξης, Τρίτη 20 Οκτωβρίου, 20.00,

Αίθουσα Α με τη συνοδεία του πιανίστα Γιώργου Δούση ).

Η περισσότερο γνωστή ως αντι-ντίβα, χάρη στην προτίμησή της σε ρόλους αγοροκόριτσου, Κάρμεν Μπόνι

Η ταινιοθήκη της Ελλάδος βρίσκεται στην Ιερά οδό 48 και Μεγ. Αλεξάνδρου, τηλ. 210 3609.695.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk