ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Σε πορεία απαξίωσης η ΕΛΒΟ

Oι Γερμανοί της ΤhyssenΚrupp πρόσφατα κατήγγειλαν τη σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο και απειλούν να φύγουν από τον Σκαραμαγκά αν δεν «ανοίξουν» οι δουλειές με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και κυρίως αν δεν παραλάβει το ελληνικό κράτος τα τρία υποβρύχια που έχουν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία του ομίλου στη Γερμανία. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει και η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), αλλά με τη διαφορά ότι εκεί δεν υπάρχουν συμβάσεις για να καταγγελθούν. Παρά το …

Oι Γερμανοί της ΤhyssenΚrupp πρόσφατα κατήγγειλαν τη σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο και απειλούν να φύγουν από τον Σκαραμαγκά αν δεν «ανοίξουν» οι δουλειές με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και κυρίως αν δεν παραλάβει το ελληνικό κράτος τα τρία υποβρύχια που έχουν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία του ομίλου στη Γερμανία.

Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει και η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), αλλά με τη διαφορά ότι εκεί δεν υπάρχουν συμβάσεις για να καταγγελθούν. Παρά το γεγονός ότι το κράτος διατηρεί στην ΕΛΒΟ το 51% και έχει έννομο συμφέρον για μια καλή πορεία της βορειοελλαδίτικης εταιρείας, τα τελευταία πέντε χρόνια οι αναθέσεις εργασιών συναρμολόγησης αμυντικού υλικού, που είναι η βασική δραστηριότητα της ΕΛΒΟ, έχουν «παγώσει».

Εξορθολογισμός του κόστους
Η εταιρεία εμφανίζει από το 2007 και μετά ζημιές, με αποτέλεσμα ο όμιλος Μυτιληναίου, ο οποίος έχει αποκτήσει από το 2001 το 43% και το μάνατζμεντ της εταιρείας, να προσπαθεί με τον εξορθολογισμό του κόστους και με δουλειές που φέρνει από πολιτικά προγράμματα μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας να εξισορροπήσει την κατάσταση.

«Ο τζίρος της εταιρείας τα τελευταία δύο χρόνια κυμαίνεται γύρω στα 40 εκατ. ευρώ. Η μισθοδοσία σε ετήσια βάση ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ και τα έξοδα εργοστασίου στα 10 εκατ. ευρώ. Με 35 εκατ. ευρώ ανελαστικά έξοδα καμία επιχείρηση με τέτοιο τζίρο δεν επιβιώνει» υποστηρίζουν από τον όμιλο Μυτιληναίου.

«Για να μην μπαίνει μέσα, η εταιρεία χρειάζεται μια αναλογία 70% στρατιωτικών συμβάσεων και 30% πολιτικών προγραμμάτων», αναφέρει στο «Βήμα» ο πρόεδρος των εργαζομένων κ. Γ. Μαυρομμάτης και συνεχίζει. « Δυστυχώς, όμως, ούτε τις ανελαστικές δαπάνες δεν μπορεί να εγγυηθεί το ΥΠΕΘΑ. Τα τελευταία πέντε χρόνια η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ έδειξε πλήρη αδιαφορία για την εταιρεία. Αναγκαστήκαμε τον Ιούλιο να βγάλουμε τα άρματα στον δρόμο για να αντιληφθεί ο κόσμος τη δουλειά που κάνουμε και την τεχνογνωσία που έχει αυτή η εταιρεία. Δεν έχουν δοθεί συμβάσεις ακόμη και για πραγματικές ανάγκες του κράτους σε στρατιωτικό και τροχοφόρο υλικό. Η εταιρεία είχε 1.200 εργαζομένους και σήμερα έχουμε μείνει 600. Κανείς που συνταξιοδοτείται δεν αντικαθίσταται και χάνεται η σημαντική τεχνογνωσία, αλλά και θέσεις εργασίας που είναι απαραίτητες στη Θεσσαλονίκη. Η ΕΛΒΟ βρίσκεται ένα βήμα πριν από τον γκρεμό. Ελπίζουμε ο νέος υπουργός να δείξει ενδιαφέρον για την εταιρεία, η οποία ανήκει στο Δημόσιο και είναι η μοναδική στην Ελλάδα που έχει γραμμή συναρμολόγησης οχημάτων». Το μέλλον πάντως για την εταιρεία δεν προδιαγράφεται ιδιαίτερα ευοίωνο. Οι υπουργοί λόγω της άκρατης σκανδαλολογίας δύσκολα πλέον βάζουν την υπογραφή τους σε μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα. Παράλληλα, λόγω της κακής δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, οι κυβερνήσεις δεν έχουν καμία πρεμούρα να υπογράψουν νέες συμβάσεις και αρκούνται στη σταδιακή παραλαβή υλικού από παλαιότερες συμβάσεις, που και αυτή είναι μια κοστοβόρος διαδικασία.

Ο όμιλος Μυτιληναίου εννέα χρόνια μετά την ανάληψη του μάνατζμεντ και έχοντας ξοδέψει περί τα 25 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 43% και για σειρά επενδύσεων, βλέπει ότι η συμμετοχή στην ΕΛΒΟ όχι μόνο δεν είναι επικερδής αλλά του «χαλάει» και τον ισολογισμό του ομίλου, αφού ενοποιεί με τη μέθοδο της καθαρής θέσης την ΕΛΒΟ στις λογιστικές καταστάσεις. Η ΕΛΒΟ λόγω των ζημιογόνων χρήσεων έχει υποχρεωθεί να δανειστεί περί τα 80 εκατ. ευρώ (διπλάσια από τον τζίρο της) για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.

Σήμερα στη γραμμή παραγωγής της ΕΛΒΟ βρίσκονται 10 λεωφορεία και 10 απορριμματοφόρα του ΓΕΣ, 40 πυροσβεστικά οχήματα και 40 λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Η εταιρεία συμμετέχει επίσης σε διαγωνισμό για την προμήθεια 309 φορτηγών για τον στρατό της Κύπρου, ύψους 35 εκατ. ευρώ. Η μεγάλη δουλειά για την ΕΛΒΟ ίσως ήταν η υλοποίηση του προσυμφώνου που έχει υπογραφεί μεταξύ Καραμανλή και Πούτιν για την παραγωγή του ρωσικού οχήματος μάχης ΒΜΡ3 ύψους 1,2 δισ. ευρώ αλλά κανείς δεν γνωρίζει τις προθέσεις της νέας κυβέρνησης.

Από τη Stayer στον Μυτιληναίο
Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ιδρύθηκε το 1976 με την επωνυμία Stayer Ηellas (κοινοπραξία του ελληνικού και του αυστριακού Δημοσίου) στη Σίνδο, στον Νομό Θεσσαλονίκης. Με την αποχώρηση των Αυστριακών μετονομάστηκε ΕΛΒΟ.

Ο όμιλος Μυτιληναίου είχε αποκτήσει τη συμμετοχή του 43% τον Αύγουστο του 2000, όταν είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ σε κοινοπραξία μαζί με τον κ. Σ. Κόκκαλη, ο οποίος όμως στη συνέχεια αποχώρησε από το σχήμα. Τότε το ελληνικό Δημόσιο κατείχε το 94% των μετοχών και ο όμιλος Λαϊνόπουλου το 6%. Νικητής του διαγωνισμού ανεδείχθη η εισηγμένη εταιρεία, η οποία απέκτησε το 43% (το Δημόσιο περιόρισε τη συμμετοχή του στο 51%) αλλά και το μάνατζμεντ της βιομηχανίας, η οποία είναι η μεγαλύτερη παραγωγός στην Ελλάδα πολιτικών αλλά κυρίως στρατιωτικών οχημάτων.

Μάλιστα το ύψος των εξοπλιστικών προγραμμάτων που είχε ανακοινωθεί τότε και ανερχόταν σε αρκετά δισ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια είχε συγκεντρώσει το ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό και άλλων επτά ομίλων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά προτιμήθηκε η προσφορά του κ. Μυτιληναίου. Σημειωτέον ότι πριν από δύο χρόνια ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου επιχειρήσεων Μυτιληναίος κ. Ευ. Μυτιληναίος είχε αναθέσει στoν επενδυτικό οίκο Rothschild την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή για την πώληση του 43% που κατείχε στην ΕΛΒΟ, χωρίς όμως να υπάρξει αποτέλεσμα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk