ΓΟΥΑΝΓΚ ΤΣΟΥΑΝ ΦΟΥ Το μέλλον είναι ηλεκτρικό

ΑΝ ΠΙΣΤΕΨΟΥΜΕ ότι ο Γουόρεν Μπάφετ είναι η μετενσάρκωση του Μίδα, τότε μπορούμε να εξηγήσουμε την άνοδο του Γουάνγκ Τσουάν Φου στην πρώτη θέση του καταλόγου με τους πλουσιότερους Κινέζους. Ο «σοφός της Ομάχα» αγόρασε πέρυσι το 10% της κινεζικής εταιρείας ΒΥD του Γουάνγκ και μέσα σε λίγους μήνες η αξία της πενταπλασιάστηκε, με αποτέλεσμα ο ιδιοκτήτης της να βρεθεί από την 103η στην 1η θέση του καταλόγου που συντάσσει κάθε χρόνο η κινεζική εταιρεία συμβούλων Ηurunμε έδρα τη Σανγκάη. Ο κ. Γουάνγκ δεν είναι κάποιος τυχαίοςπου εκμεταλλεύτηκε τις ευνοϊκές συγκυρίες για να χτυπήσει την πρωτιά. Είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο παραγωγός μπαταριών για κινητά τηλέφωνα και φιλοδοξεί να γίνει ο ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο. Ετσι τουλάχιστον ευελπιστεί ο ίδιος. Για την ώρα βρίσκεται ακόμη στην προσπάθειααλλά, δεδομένης της αδιαμφισβήτητης διορατικότητας του Γουόρεν Μπάφετ, ο στόχος του δεν μοιάζει ακατόρθωτος.

ΑΝ ΠΙΣΤΕΨΟΥΜΕ ότι ο Γουόρεν Μπάφετ είναι η μετενσάρκωση του Μίδα, τότε μπορούμε να εξηγήσουμε την άνοδο του Γουάνγκ Τσουάν Φου στην πρώτη θέση του καταλόγου με τους πλουσιότερους Κινέζους. Ο «σοφός της Ομάχα» αγόρασε πέρυσι το 10% της κινεζικής εταιρείας ΒΥD του Γουάνγκ και μέσα σε λίγους μήνες η αξία της πενταπλασιάστηκε, με αποτέλεσμα ο ιδιοκτήτης της να βρεθεί από την 103η στην 1η θέση του καταλόγου που συντάσσει
κάθε χρόνο η κινεζική εταιρεία συμβούλων Ηurunμε έδρα τη Σανγκάη. Ο κ. Γουάνγκ δεν είναι κάποιος τυχαίοςπου εκμεταλλεύτηκε τις ευνοϊκές συγκυρίες για να χτυπήσει την πρωτιά. Είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο παραγωγός μπαταριών για κινητά τηλέφωνα και φιλοδοξεί να γίνει ο ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο. Ετσι τουλάχιστον ευελπιστεί ο ίδιος. Για την ώρα βρίσκεται ακόμη στην προσπάθειααλλά, δεδομένης της αδιαμφισβήτητης διορατικότητας του Γουόρεν Μπάφετ, ο στόχος του δεν μοιάζει ακατόρθωτος.

Με περιουσία που ανέρχεται σε 5,1 δισ. δολάρια, ο Γουάνγκ Τσουάν Φου βρέθηκε στην πρώτη θέση του καταλόγου με τους πλουσιότερους Κινέζους χάρη στην επένδυση της ΜidΑmerican Εnergy, που έδωσε πέρυσι 230 εκατ. δολάρια για να αγοράσει το 10% της ΒΥD, συμφερόντων του Γουάνγκ. Από τότε η αξία της μετοχής της εταιρείας επταπλασιάστηκε, με αποτέλεσμα η επένδυση των Αμερικανών να φθάσει στα 1,7 δισ. δολάρια. Η εταιρεία ελέγχεται από την Βerkshire Ηathaway, τη χόλντινγκ του Μπάφετ, ο οποίος για άλλη μία φορά αποδεικνύει την κλάση του: Οσμίζεται από μακριά τις ευκαιρίες και χτυπάει εκεί που πρέπει και όταν πρέπει. Η ΒΥD του Γουάνγκ είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο στον κλάδο των επαναφορτιζόμενων μπαταριών. Τροφοδοτεί με μπαταρίες όλους τους μεγάλους κατασκευαστές, από την αμερικανική Μotorola ως τη φινλανδική Νokia. Οταν ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1995 δεν είχε καν τα απαραίτητα κεφάλαια για να εισαγάγει από την Ιαπωνία τον εξοπλισμό για την αυτοματοποιημένη παραγωγή των μπαταριών. Ο Γουάνγκ εργαζόταν ως τότε σε ένα ερευνητικό κέντρο στο Πεκίνο, έχοντας σπουδάσει μηχανικός. Δεν έβλεπε όμως καμία προοπτική στην καριέρα του ερευνητή, λόγω της έλλειψης κονδυλίων από το κράτος, και αποφάσισε να γίνει επιχειρηματίας. Δανείστηκε από συγγενείς για να δημιουργήσει στην πόλη Σεντζέν τη δική του εταιρεία παραγωγής μπαταριών νικελίου. Επειδή, όπως είπαμε, δεν του έφθαναν τα χρήματα για να φέρει σύγχρονο εξοπλισμό, χρησιμοποίησε ημιαυτόματες γραμμές παραγωγής που τις συναρμολόγησε μόνος του, έχοντας διαβάσει τα σχετικά εγχειρίδια. Επιασαν έτσι τόπο οι σπουδές του.

Οι μεγάλοι ανταγωνιστές του από την Ιαπωνία αντέδρασαν επειδή ο Γουάνγκ τούς χτύπησε εκεί όπου τους πονούσε περισσότερο: στην τιμή. Η Sony και η Sanyo τον πήγαν στα δικαστήρια για αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά δεν πέτυχαν τίποτε σπουδαίο. Η ΒΥD μεγάλωνε μέρα με τη μέρα, επιβεβαιώνοντας εκείνους που υποστηρίζουν ότι τα αρχικά της προέρχονται από τη φράση «Βring Υou Dollars» («σου φέρνω δολάρια»), αν και ο Γουάνγκ το διαψεύδει αυτό.

Πόσα περιθώρια ανάπτυξης μπορεί να έχει μια εταιρεία που φτιάχνει μπαταρίες; Για τον Γουάνγκ ελάχιστα, από τη στιγμή που έφθασε στην κορυφή. Για αυτόν τον λόγο αποφάσισε εγκαίρως να στραφεί και σε κάτι άλλο: στα αυτοκίνητα. Το 2003 η ΒΥD αγόρασε μια κρατική μεσαίου μεγέθους αυτοκινητοβιομηχανία και, όπως δήλωσε ο ίδιος, σκοπεύει ως το 2025 να τη φέρει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Πώς θα το πετύχει αυτό; Επενδύοντας στις τεχνολογίες του μέλλοντος, που δεν είναι άλλες από τις υβριδικές. Η πείρα που έχει η ΒΥD στην παραγωγή μπαταριών τής επιτρέπει να χρησιμοποιήσει την τεχνογνωσία της για την κατασκευή υβριδικών μοντέλων. Ηδη η ΒΥD έχει παρουσιάσει τα πρώτα μοντέλα της που μπαίνουν στην πρίζα και σκοπεύει ως το 2011 να τα εξάγει στις αγορές της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών. «Πιστεύω ότι οι κινεζικές εταιρείες μπορούν να αποκτήσουν ηγετική θέση στον τομέα της εναλλακτικής αυτοκίνησης επειδή φτιάχνουμε καλές μπαταρίες» , δήλωσε τις προάλλες στους «Financial Τimes».

Η ΒΥD έχει όμως να αντιμετωπίσει τη δυσπιστία της δυτικής αγοράς, που βλέπει τα κινεζικά αυτοκίνητα με μισό μάτι. Χωρίς αμφιβολία τα κινεζικά αυτοκίνητα απέχουν πολύ ακόμη από τα πρότυπα των ιαπωνικών και ευρωπαϊκών προϊόντων, αλλά το ίδιο δεν λέγαμε τη δεκαετία του ΄70, όταν η Τoyota, η Νissan, η Ηonda και οι άλλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να επελαύνουν στη Δύση; Για να μη μιλήσουμε για τις νοτιοκορεατικές, που ακολούθησαν 20 χρόνια αργότερα. Ο Γουάνγκ απαντάει στις επιφυλάξεις της αγοράς με το επιχείρημα ότι η ΒΥD ουδέποτε είχε ανακλήσεις προϊόντων της, όπως συνέβη με μπαταρίες ανταγωνιστών της. Παραδέχεται ωστόσο ότι θα είναι μακρός ο δρόμος ως την καθιέρωση της ΒΥD ως κατασκευαστή που θα παίζει στην πρώτη κατηγορία.

Εχει όμως πίστη στις ικανότητες της φυλής του. Πιστεύει ότι οι κινεζικές εταιρείες δουλεύουν πιο σκληρά και πιο αποδοτικά από τις δυτικές και προσθέτει ότι το μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας του είναι το μέγεθος της αγοράς της και οι αρετές του λαού της. Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά στην ίδια βρετανική εφημερίδα, κάθε χρόνο από τα κινεζικά πανεπιστήμια αποφοιτούν 5 εκατ. άνθρωποι, «περισσότεροι από τον πληθυσμό ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών». Από τις στρατιές αυτές τροφοδοτούνται εργοστάσια και ερευνητικά κέντρα. Οπως ακριβώς συμβαίνει με την ΒΥD, η οποία προσλαμβάνει αποφοίτους κινεζικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων αμέσως μετά την αποφοίτησή τους και τους ρίχνει κατευθείαν στη μάχη. Το κόστος φυσικά είναι ελάχιστο σε σχέση με αυτά που πληρώνουν οι δυτικές εταιρείες. «Η καλή τεχνολογία προέρχεται από τις καλές εταιρείες» δήλωσε στο «Βusiness Week» o Γουάνγκ, πεπεισμένος για τη δυναμική των προϊόντων του, αλλά κυρίως για το μέλλον που τους επιφυλάσσει η εξέλιξη των πραγμάτων. Παρά το γεγονός ότι ο Γουόρεν Μπάφετ δηλώνει ότι δεν σκαμπάζει και πολλά από την τεχνολογία, η επένδυσή του στην εταιρεία του Γουάνγκ κάτι λέει. Και μάλιστα φωναχτά.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk