Λύση στο γόρδιο δεσμό

O πρώτος τρισδιάστατος χάρτης του ανθρώπινου γονιδιώματος

Η τρισδιάστατη δομή που επιτρέπει στο ανθρώπινο DNA να πακετάρεται μέσα στα ανθρώπινα κύτταρα παρουσιάζεται την Παρασκευή στο περιοδικό Science και υπόσχεται να προσφέρει νέα στοιχεία για τη ρύθμιση της λειτουργίας του γενετικού υλικού μας.

«Δημιουργήσαμε ένα φανταστικό τρισδιάστατο παζλ και το λύσαμε στον υπολογιστή» εξηγεί στο AFP η Νάινκε βαν Μπέρκουμ του ΜΙΤ, η οποία συνεργάστηκε στην προσπάθεια με το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

«Οι επιστήμονες δεν έχουν ακόμα κατανοήσει πώς η διπλή έλικα &#x5Bτου μορίου του DNA&#x5D διπλώνεται για να χωρέσει στον πυρήνα ενός ανθρώπινου κυττάρου, το οποίο έχει διάμετρο μόλις ένα εκατοστό του χιλιοστού. Αυτή η νέα προσέγγιση μας επέτρεψε να εξετάσουμε ακριβώς αυτό το ερώτημα» πρόσθεσε ο Έρεζ Λίμπερμαν-Αϊντεν του Χάρβαρντ.

Η τρισδιάστατη οργάνωση του DNA συνδέεται άμεσα με τη λειτουργία του, καθώς τα γονίδια που βρίσκονται σφιχτά «πακεταρισμένα» στον πυρήνα των κυττάρων δεν μπορούν να εκφραστούν.

Οι επιστήμονες γνώριζαν ήδη ότι τα μόρια DNA τυλίγονται γύρω από μεγάλες δομές πρωτεΐνών που μοιάζουν με βαρέλια και ονομάζονται ιστόνες. Ανάλογα με τις ανάγκες του κυττάρου, τα γονίδια μπορούν να ξετυλίγονται από τις ιστόνες ώστε να διαβαστούν, να επιδιορθωθούν ή να αντιγραφούν οι γενετικές τους πληροφορίες.

Ο νέος χάρτης αποκαλύπτει ότι το γονιδίωμα παρουσιάζει μια ασυνήθιστη μορφή οργάνωσης που είναι γνωστή στα μαθηματικά ως φράκταλ. Η οργάνωση αυτή επιτρέπει στα κύτταρα να αποθηκεύουν την πληροφορία σε πυκνότητες τρία εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από ό,τι στα τσιπ των υπολογιστών.

Επιπλέον, αυτή η «εξαιρετικά φινετσάτη» οργάνωση εμποδίζει τα μόρια DNA να μπερδευτούν μεταξύ τους ή να σχηματίσουν κόμπους, προσθέτουν οι ερευνητές.