ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΑ

Σοβαρή προσπάθεια

Τη σύνθεση της νέας κυβέρνησης θα περιμένουμε να την κρίνουμε στην πράξη. Οφείλω όμως λίγα λόγια για τη δομή της: είναι η σοβαρότερη προσπάθεια αναδιάταξης της κυβερνητικής μηχανής που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Πρώτον, καταργώντας διάφορα αναχρονιστικά και άχρηστα υπουργεία, όπως το Εμπορικής Ναυτιλίας και το Μακεδονίας- Θράκης. Δεύτερον, δημιουργώντας ένα μεγάλο υπουργείο «δημόσιας ασφάλειας και προστασίας», όπου συγκεντρώνονται όλα τα ένστολα σώματα.

Τη σύνθεση της νέας κυβέρνησης θα περιμένουμε να την κρίνουμε στην πράξη. Οφείλω όμως λίγα λόγια για τη δομή της: είναι η σοβαρότερη προσπάθεια αναδιάταξης της κυβερνητικής μηχανής που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια.

Πρώτον, καταργώντας διάφορα αναχρονιστικά και άχρηστα υπουργεία, όπως το Εμπορικής Ναυτιλίας και το Μακεδονίας- Θράκης.

Δεύτερον, δημιουργώντας ένα μεγάλο υπουργείο «δημόσιας ασφάλειας και προστασίας», όπου συγκεντρώνονται όλα τα ένστολα σώματα. Τρίτον, αναθέτοντας όλες τις υποδομές της χώρας σε ένα συγκεκριμένο υπουργείο και όλες τις διαδικασίες εκπαίδευσης και κατάρτισης σε ένα άλλο.

Τέταρτον, αναδιατάσσοντας τα οικονομικά υπουργεία σε ένα που θα έχει την ευθύνη των δημόσιων οικονομικών και σε ένα άλλο που θα έχει την ευθύνη των αγορών και των παραγωγικών τάξεων.

Με άλλα λόγια, είναι προφανές πως όποιοι προετοίμασαν αυτή την αναδιάρθρωση κατέβαλαν μια σοβαρή προσπάθεια για τον εξορθολογισμό του διοικητικού σχήματος του κράτους. Από εκεί και πέρα, μένουν μερικά ανοιχτά ζητήματα. Ποιος θα είναι, λ.χ., ο πρακτικός ρόλος του αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Πώς ακριβώς θα λειτουργήσει ο συντονισμός της κυβέρνησης, ποιος θα είναι ο ρόλος του ίδιου του Πρωθυπουργού σε αυτόν τον συντονισμό και ποιος ο ρόλος των στενών συνεργατών του. Πώς θα συνυπάρξουν ο πολιτισμός και ο τουρισμός με τον αθλητισμό και με την ΕΡΤ, αν είναι όντως αυτές οι αρμοδιότητες του υπουργείου του Γερουλάνου.

Και ένα τεράστιο ερώτημα: Πώς θα ανταποκριθεί μια απαρχαιωμένη διοικητική ιεραρχία και ένα απαξιωμένο πλήθος δημοσίων υπαλλήλων σε μια νέα κυβερνητική δομή. Αυτό, π.χ., θα είναι ευκολότερο στο υπουργείο του Χρυσοχοΐδη, όπου εντάσσονται συγκροτημένα αυτοδιοικούμενα σώματα, και δυσκολότερο σε άλλα υπουργεία όπου μεταφέρονται ολόκληρες υπηρεσίες. Διότι τις υπηρεσίες δεν αρκεί να τις συνενώνεις και να τις συγχωνεύεις, πρέπει και να τις κάνεις να δουλεύουν.

Ούτως ή άλλως, η διακυβέρνηση στην Ελλάδα δεν είναι συνήθως μια παραγωγή κυβερνητικού έργου αλλά μια διαχείριση διαδοχικών κρίσεων. Αλλων πραγματικών, άλλων υπερβολικών και άλλων κατασκευασμένων. Σε μια χώρα που ζει την καθημερινότητα σε ρυθμούς υστερίας το δυσκολότερο έργο μιας κυβέρνησης είναι να διαχειριστεί αυτή την υστερία.

Στους πρώτους μήνες του βίου της η νέα κυβέρνηση έχει απεριόριστα περιθώρια για να αντιμετωπίσει και να διορθώσει τις αστοχίες που αναπόφευκτα θα προκύψουν. Μετά τα πράγματα αλλάζουν. Και γι΄ αυτό απόλυτη προτεραιότητα αποτελεί να καταλήξει σε έναν ρυθμό πλεύσης και σε έναν τρόπο λειτουργίας προτού τα περιθώρια εξαντληθούν.

jpretenteris@dolnet.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk