Στα πράγματα

Αμοιβαία εμπιστοσύνη για καλή λειτουργία των αγορών

Την εμπιστοσύνη στις σχέσεις ρυθμιστών και ρυθμιζομένων ως στοιχείο καλής λειτουργίας των αγορών, ειδικά σε περίπτωση οικονομικής κρίσης, επισημαίνει ο κ. Γ. Ραουνάς, γενικός διευθυντής των συμβουλευτικών υπηρεσιών της ΚΡΜG.

Την εμπιστοσύνη στις σχέσεις ρυθμιστών και ρυθμιζομένων ως στοιχείο καλής λειτουργίας των αγορών, ειδικά σε περίπτωση οικονομικής κρίσης, επισημαίνει ο κ. Γ. Ραουνάς, γενικός διευθυντής των συμβουλευτικών υπηρεσιών της ΚΡΜG.

– Ποιοι παράγοντες μπορούν να δυσχεράνουν περαιτέρω την αγορά σε μια περίοδο ύφεσης; «Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης που συνεχίζουμε να βιώνουμε πολλή συζήτηση έγινε για την έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ των τραπεζών που οδήγησε τις αγορές σε διάφορες ακρότητες.

Και αν αυτό ήταν καινοφανές, υπάρχουν σχέσεις μεταξύ φορέων της οικονομικής ζωής που παραδοσιακά διέπονται από έλλειψη εμπιστοσύνης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι σχέσεις μεταξύ των ρυθμιστών και των εταιρειών/κλάδων που εποπτεύονται στις ρυθμιζόμενες αγορές. Κατά την τελευταία 20ετία σε όλον τον κόσμο οι αγορές υπηρεσιών “κοινής ωφελείας” σε κάποιον βαθμό απελευθερώθηκαν, με αποτέλεσμα την εμφάνιση ανταγωνιστών στους προηγουμένως μονοπωλιακούς παρόχους. Τόσο η προϊστορία όσο και η εκ διαμέτρου διαφορά προσέγγισης και αντίληψης ρυθμιστών και παρόχων αποτελούν επαρκείς λόγους για προκατάληψη, άρα έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ τους». – Θα λέγατε ότι αυτό είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο; Και αν ναι, πιστεύετε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί;

«Σε μια έρευνα που εκπόνησε η ΚΡΜG για τους κλάδους που βρίσκονται σε αυστηρά ρυθμιζόμενο περιβάλλον (τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, ύδρευση, μεταφορές και ταχυδρομεία) είναι σαφές ότι, παρά τη βελτίωση που σημειώνεται στο επίπεδο της εμπιστοσύνης, οι σχέσεις παραμένουν εξαιρετικά εύθραυστες. Επιπροσθέτως, όσο συνεχίζεται η παγκόσμια αβεβαιότητα, το πιθανό κόστος από κανονιστικές παρεμβάσεις των ρυθμιστών διαμορφώνει πολωμένες καταστάσεις, αφού οι ρυθμιστές επιδιώκουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς και τη διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών στο σύνολο του πληθυσμού σε λογικές τιμές, τη στιγμή που οι εταιρείες αγωνίζονται να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους, να μειώσουν τα κόστη τους και κάποιες από αυτές απλά να επιβιώσουν.

Σε κάθε περίπτωση, τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας συνοψίζονται στα εξής: οι σχέσεις ρυθμιστών- παρόχων βελτιώνονται, η διατάραξη της εμπιστοσύνης συνήθως πηγάζει από ρυθμιστική ασάφεια που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη του κλάδου, η διαφάνεια των διαδικασιών και η σαφήνεια του ρυθμιστικού πλαισίου αυξάνουν τα επίπεδα εμπιστοσύνης κτλ.».

– Τα ευρήματα της έρευνας ισχύουν και για την Ελλάδα;

«Η ελληνική πραγματικότητα δεν αποτελεί εξαίρεση. Τόσο στην ενέργεια όσο κυρίως στις τηλεπικοινωνίες έχουμε γίνει μάρτυρες πολλαπλών περιπτώσεων έλλειψης εμπιστοσύνης που οδήγησε σε ουσιαστικό τερματισμό την επίτευξη αμοιβαία αποδεκτών λύσεων. Οι ασάφειες, η αδιαφάνεια, η ελλιπής πληροφόρηση και κυρίως οι προβληματικές διαπροσωπικές σχέσεις έχουν ταλαιπωρήσει ιδιαίτερα τον κλάδο και έχουν οδηγήσει σε παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης και διαμόρφωση εχθρικής στάσης από τα μέρη. Η σύγκλιση των απόψεων και η αμοιβαία αποδοχή του ρόλου εκάστου είναι μονόδρομος».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk