γνώμη

Δημοσκόποι ή έμποροι επιθυμιών

Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες οι εταιρείες δημοσκοπήσεων και οι προβεβλημένοι από τα ΜΜΕ ερευνητές των διαθέσεων της κοινής γνώμης απέτυχαν να προσεγγίσουν την εκλογική συμπεριφορά των ψηφοφόρων και να προβλέψουν με σχετική ασφάλεια, έστω κατά προσέγγιση, το εκλογικό αποτέλεσμα. Στις ευρωεκλογές τα exit polls έπεσαν έξω και στην αναμέτρηση της περασμένης Κυριακής η κοινή προσπάθεια των δημοσκοπικών εταιρειών απεδείχθη αδιέξοδη, αφού δεν κατέστη δυνατή κοινή πρόγνωση, παρά μόνο αστείες προβλέψεις μεγάλων αποκλίσεων, τις οποίες μπορούσε να προσδιορίσει ο καθένας, χωρίς να κάνει οποιαδήποτε μέτρηση.

Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες οι εταιρείες δημοσκοπήσεων και οι προβεβλημένοι από τα ΜΜΕ ερευνητές των διαθέσεων της κοινής γνώμης απέτυχαν να προσεγγίσουν την εκλογική συμπεριφορά των ψηφοφόρων και να προβλέψουν με σχετική ασφάλεια, έστω κατά προσέγγιση, το εκλογικό αποτέλεσμα. Στις ευρωεκλογές τα exit polls έπεσαν έξω και στην αναμέτρηση της περασμένης Κυριακής η κοινή προσπάθεια των δημοσκοπικών εταιρειών απεδείχθη αδιέξοδη, αφού δεν κατέστη δυνατή κοινή πρόγνωση, παρά μόνο αστείες προβλέψεις μεγάλων αποκλίσεων, τις οποίες μπορούσε να προσδιορίσει ο καθένας, χωρίς να κάνει οποιαδήποτε μέτρηση.

Επειτα από αυτές τις κραυγαλέες αποτυχίες, αλλά και τις εμμονές των δημοσκόπων σε ορισμένα εργαλεία-εφευρήματα, όπως για παράδειγμα αυτό του «καταλληλότερου πρωθυπουργού», γεννιούνται πάμπολλα ερωτήματα για τους σκοπούς που μπορεί να κρύβουν οι δημοσκόποι ή, στην καλύτερη περίπτωση, για την επιστημονική επάρκεια της μεθοδολογίας των ερευνών.

Οι πλέον καχύποπτοι θεωρούν ότι οι εταιρείες δημοσκοπήσεων είναι απολύτως αναξιόπιστες και ότι οι ιδιοκτήτες τους δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να εμπορεύονται επιθυμίες και να υπηρετούν τις πολιτικές στρατηγικές των πελατών τους.

Οι καλοί και αγαθοί ξεπερνούν τις συνωμοσιολογικές προσεγγίσεις και πιστεύουν απλώς ότι οι δημοσκοπικές εταιρείες χρησιμοποιούν απαρχαιωμένα εργαλεία και δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσουν τον καινούργιο κόσμο, που είναι κινητικός και αλλάζει με καταπληκτική ταχύτητα. Μια προσεκτική ανάλυση των δημοσιευμένων δημοσκοπικών στοιχείων οδηγεί σε συγκεκριμένα συμπεράσματα για τον χαρακτήρα και τη φύση του υπάρχοντος εκλογικού σώματος.

Και ο πλέον αδαής μπορεί να αντιληφθεί πλέον ότι το εκλογικό σώμα είναι ρευστό, ότι αλλάζει διαρκώς και ειδικά στις νεαρότερες ηλικίες μετακινείται με ευκολία, με αποτέλεσμα να προκληθούν μαζικές μετακινήσεις ψηφοφόρων ξεπερνώντας τα παλαιά στερεότυπα της κομματικής ταύτισης. Είναι απορίας άξιον πώς έμπειροι ερευνητές και εταιρείες δημοσκοπήσεων με ιστορία δύο δεκαετιών δεν είδαν ή δεν βλέπουν το προφανές και επιμένουν σε παραδοχές περί συμπαγών κομμάτων, με πυρήνες ψηφοφόρων που δεν αλλάζουν και είναι δήθεν έτοιμοι να επανασυσπειρωθούν κάθε φορά. Βασιζόμενοι ακριβώς στην παραδοχή ότι ο εκλογικός πυρήνας της Νέας Δημοκρατίας είναι περίπου 36% οι δημοσκόποι απέτυχαν την περασμένη Κυριακή και δεν μπόρεσαν να προβλέψουν τη μεγάλη διαφορά των δέκα και πλέον ποσοστιαίων μονάδων ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα.

Το ίδιο ακριβώς είχε συμβεί και με το ΠαΣοΚ, όταν κατέγραφε τα χαμηλότερα ποσοστά στην ιστορία του. Η ταχύτητα με την οποία αποδυναμώθηκε το ΠαΣοΚ πριν από δύο χρόνια, καθώς και το μέγεθος της σημερινής κατάρρευσης της Νέας Δημοκρατίας θα πρέπει να προβληματίσουν τους ερευνητές ώστε να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και να αντιμετωπιστούν τα προφανή μεθοδολογικά προβλήματα των ερευνών. Εκτός και αν έχουν δίκιο οι καχύποπτοι και όσοι πιστεύουν ότι οι δημοσκόποι έχουν μπλέξει την έρευνα με άλλα αφανή και… «μαύρα».

akarakousis@dolnet.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk