EN TAXEI

Η εξερεύνηση των περιοχών γύρω από τον μεγάλο ποταμό Μεκόνγκ στη Νοτιοανατολική Ασία συνεχίζει να αποκαλύπτει άγνωστους φυσικούς θησαυρούς και ιδιαίτερα εντυπωσιακά είδη φυτών και ζώων. Η τελευταία αποστολή της WWF στην περιοχή αποκάλυψε 163 νέα είδη, τα οποία έρχονται να προστεθούν στα περίπου χίλια νέα είδη που έχουν ανακαλυφθεί στην περιοχή την τελευταία δεκαετία. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ένας βάτραχος που διαθέτει σιαγόνες με σχηματισμούς σαν δόντια και εκτός από έντομα τρώει και πτηνά, μια σαύρα με κηλίδες σαν της λεοπάρδαλης, μια οχιά με ραβδώσεις τίγρης, ένα είδος μπανάνας-νάνου κτλ.

Εξωτικός φυσικός θησαυρός

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι πρόκειται για άγνωστα είδη, πολλά εκ των οποίων αντιμετωπίζουν την απειλή της εξαφάνισης λόγω της κλιματικής μεταβολής.

«Πράσινες» ταράτσες ρουφάνε άνθρακα

Ερευνα αμερικανών επιστημόνων επιβεβαιώνει ότι οι λεγόμενες «πράσινες» ταράτσες, η επιφάνεια των οποίων δηλαδή καλύπτεται από φυτά, μπορούν να βοηθήσουν και μάλιστα με σημαντικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών στον πλανήτη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, αν φυτεύονταν όλες οι ταράτσες των κτιρίων μιας αστικής περιοχής με πληθυσμό περίπου ένα εκατομμύριο, οι ταράτσες θα απορροφούσαν ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα ίση με αυτήν που εκπέμπουν 10.000 τζιπ και φορτηγά σε διάστημα ενός έτους! Εκτός από τον καθαρισμό της ατμόσφαιρας οι «πράσινες» ταράτσες έχουν και άλλα οφέλη. Για παράδειγμα, διατηρούν πιο δροσερό το κτίριο το καλοκαίρι, ενώ μπορούν να συγκρατούν το νερό της βροχής, το οποίο στη συνέχεια μπορεί να ανακυκλωθεί και να επαναχρησιμοποιηθεί είτε για πότισμα είτε για τον καθαρισμό κτλ.

Ρεκόρ διαστημικής ακτινοβολίας

Ανησυχητικά ήταν τα αποτελέσματα των μετρήσεων του δορυφόρου ΑCΕ της ΝΑSΑ, ο οποίος ανιχνεύει τα επίπεδα της ακτινοβολίας στη διαστημική μας γειτονιά, αλλά και των διαφόρων σωματιδίων που φτάνουν μαζικά στον πλανήτη μας. Καταγραφές της γαλαξιακής ακτινοβολίας γίνονται τα τελευταία 50 χρόνια. Σύμφωνα με τους επιστήμονες που μελετούν το φαινόμενο, τα επίπεδα της τελευταίας καταγραφής είναι αυξημένα κατά 19% σε σχέση με τα υψηλότερα επίπεδα που έχουν σημειωθεί τον τελευταίο μισό αιώνα. Η γαλαξιακή ακτινοβολία δεν είναι προϊόν του ηλιακού μας συστήματος, αλλά φτάνει σε εμάς από μακρινές περιοχές του Διαστήματος.

Πρόκειται για υποατομικά σωματίδιαπρωτόνια και πυρήνες βαρέων στοιχείων – που εκτοξεύονται από υπερκαινοφανείς αστέρες (σουπερνόβα) και κατακλύζουν το διαστρικό κενό. Εκτός από τους αστροναύτες, σημαντικός είναι ο κίνδυνος και για τους δορυφόρους, αφού αν τα σωματίδια αυτά πέσουν επάνω σε έναν δορυφόρο είναι πολύ πιθανό να καταστρέψουν κάποια κυκλώματά του και να τον θέσουν εκτός λειτουργίας. Η Γη προστατεύεται από τη γαλαξιακή ακτινοβολία τόσο από το δικό της μαγνητικό πεδίο όσο και από αυτό του Ηλιου.

«Κύμα» ιντερνετικής επικοινωνίας

Μια νέα υπηρεσία δημιούργησε η Google.

Ονομάζεται Google Wave και πρόκειται για μια ενοποιημένη πλατφόρμα επικοινωνίας που συνδυάζει υπηρεσίες e-mail, instant messaging, κοινωνικής δικτύωσης, διαχείρισης εγγράφων και ανταλλαγής αρχείων, και μάλιστα σε νέες πιο προηγμένες μορφές. Για παράδειγμα, η ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτων παίρνει τη μορφή της «πληκτρολόγησης σε πραγματικό χρόνο», η οποία επιτρέπει στους χρήστες να βλέπουν τα μηνύματα φίλων τους την ώρα που γράφονται χαρακτήρα προς χαρακτήρα.

Αρντι, ο νέος αρχαιότερος πρόγονός μας

Ενα αρχαίο ον που μοιάζει με πίθηκο και το οποίο πιθανότατα αποτελεί τον αρχαιότερο (γνωστό) άμεσο πρόγονο του ανθρώπου παρουσίασε διεθνής ομάδα ερευνητών στο τελευταίο τεύχος της επιθεώρησης «Science». Ο Αrdipithecus ramidus- όπως τον ονόμασαν- έζησε στην Αιθιοπία πριν από 4,4 εκατομμύρια χρόνια, δηλαδή ένα εκατομμύριο χρόνια πριν από τον διάσημο αυστραλοπίθηκο «Λούσι». Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο Αrdipithecus ramidus σκαρφάλωνε στα δέντρα και περπατούσε σε όρθια στάση. Ωστόσο δεν διέθετε καμάρα στα πέλματα, γεγονός που μαρτυρεί ότι δεν μπορούσε να περπατήσει ή να τρέξει μεγάλες αποστάσεις.

Οι φυσαλίδες έχουν το άρωμα

Ενα ποτήρι σαμπάνια πραγματικά «σκάει» από αρώματα. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι τα 10 και πλέον εκατομμύρια φυσαλίδες που βρίσκονται μέσα σε ένα ποτήρι αφρώδη οίνο κρύβουν μεγάλες ποσότητες αρωματικών μορίων τα οποία εκλύονται στον αέρα και φθάνουν ως τη μύτη μας. Εως σήμερα η χημική διεργασία που λαμβάνει χώρα στις φυσαλίδες της σαμπάνιας παρέμενε μυστήριο για τους επιστήμονες. Χημικές αναλύσεις έδειξαν ότι κάθε φυσαλίδα περιείχε δεκάδες αρωματικά στοιχεία, τα οποία μάλιστα βρίσκονταν σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στις φυσαλίδες σε σύγκριση με την υπόλοιπη σαμπάνια. Οι ερευνητές συνεργάζονται τώρα με παραγωγούς σαμπάνιας προκειμένου να ανακαλύψουν έναν τρόπο να βελτιώσουν το άρωμα του αφρώδους οίνου.