EN TAXEI

Χάνονται οι πάγοι

Συνεχίζεται με αμείωτη ένταση το λιώσιμο των πάγων στον πλανήτη. Δορυφορικές εικόνες κατέγραψαν τη μείωση των επιπέδων των πάγων στις θαλάσσιες περιοχές της Αρκτικής μεταξύ της 1ης Ιουλίου και της 7ης Σεπτεμβρίου 2009 (επάνω και κάτω). Η μείωση είναι σημαντική και μάλιστα οι επιστήμονες αναφέρουν ότι η περιοχή που καλύπτουν αυτή τη στιγμή οι θαλάσσιοι πάγοι είναι η τρίτη μικρότερη που καταγράφεται όσα χρόνια γίνονται παρατηρήσεις. Η απώλεια των θαλάσσιων πάγων εφέτος είναι ελάχιστα μικρότερη από εκείνη που σημειώθηκε πριν από δύο χρόνια, η οποία ήταν η μεγαλύτερη γνωστή, αλλά, όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, και οι εφετινές μετρήσεις επιβεβαιώνουν ότι έχει ξεκινήσει μια διαδικασία συρρίκνωσης των πάγων εξαιτίας των κλιματικών αλλαγών η οποία δεν παρουσιάζει κανένα σημάδι ύφεσης- το αντίθετο μάλιστα. Ιδια είναι η εικόνα και από τις απώλειες των ηπειρωτικών παγετώνων στην Αλάσκα, στη Βόρεια Ευρώπη και στην Ισλανδία, όπως και στην άλλη πλευρά του πλανήτη, στην Ανταρκτική.

Αεροπλάνο -«μετρό»

Η βρετανική εταιρεία Design Q παρουσίασε εικόνες ενός πρωτοποριακού επιβατηγού αεροσκάφους το οποίο τα στελέχη της εταιρείας σχεδίασαν με τη λογική να δημιουργηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις σε αυτό ώστε να μειωθεί σημαντικά το κόστος του εισιτηρίου. Οπως φαίνεται και στη φωτογραφία, το εσωτερικό του αεροσκάφους παραπέμπει σε βαγόνι του μετρό ή σε αστικό λεωφορείο. Αυτή η διάταξη χρησιμοποιείται εδώ και καιρό σε στρατιωτικά αεροσκάφη ώστε να μετακινείται μεγάλος αριθμός στρατιωτών. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές, με αυτή τη δομή τα αεροσκάφη θα μπορούν να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους κατά 50%, με αποτέλεσμα να μειωθεί δραστικά και η τιμή του εισιτηρίου. Φυσικά τα αεροσκάφη αυτής της μορφής θα έχουν χρησιμότητα μόνο για μικρής διάρκειας πτήσεις. Τα στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι τέτοια αεροσκάφη θα είναι χρήσιμα για πτήσεις 30-80 λεπτών, χρόνος που πιστεύουν ότι θα είναι ανεκτός για τους επιβάτες που θα κάθονται στα ομολογουμένως άβολα καθίσματα.

Σε 12 εβδομάδες 16 χρόνια πίσω

Δύο νέες μελέτες ειδικών του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας δείχνουν ότι οι γυναίκες άνω των 50 ετών που γυμνάζονται τακτικά έχουν φυσική κατάσταση αντίστοιχη μιας 30άρας!

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες είδαν ότι η άσκηση μία ώρα την ημέρα επί 12 εβδομάδες μπορεί να κάνει μια 50άρα να έχει φυσική κατάσταση μιας 34άρας. Οπως ανέφερε ο επικεφαλής των ερευνητών καθηγητής Τζορτζ Μπρουκς,«τα καλά νέα για τις μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες είναι ότι έχουν οφέλη από την άσκηση αντίστοιχα με εκείνα νεότερων γυναικών.Οι γυναίκες 50 ετών που συμμετείχαν στη μελέτη μας είχαν καρδιαγγειακό και μεταβολικό προφίλ ίδιο με εκείνο γυναικών 16 χρόνια νεότερων».Σύμφωνα με τον καθηγητή, τα νέα ευρήματα μαρτυρούν ότι η άσκηση (είτε αυτή αφορά επισκέψεις σε γυμναστήριο είτε άλλου είδους δραστηριότητες, όπως η ποδηλασία ή το κολύμπι) μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματικό μέσο αύξησης της σωματικής δύναμης, αλλά και ελέγχου των παραγόντων κινδύνου που οδηγούν τις μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες σε χρόνια προβλήματα υγείας.

Ελπιδοφόρο εμβόλιο για τον ΗΙV

Ενα πειραματικό εμβόλιο για τον ιό ΗΙV δείχνει στις δοκιμές ότι έχει αποτελεσματικότητα και μειώνει σημαντικά τις πιθανότητες μόλυνσης. Το εμβόλιο δοκιμάστηκε σε 16.000 άτομα στην Ταϊλάνδη και σύμφωνα με τους επιστήμονες πρόκειται για την πιο σημαντική και ελπιδοφόρο εξέλιξη στην έρευνα για την καταπολέμηση του ΑΙDS ως σήμερα. Το εμβόλιο υπόσχεται να μειώσει τον κίνδυνο της μόλυνσης κατά το 1/3.«Στο 32,1% των περιπτώσεων το εμβόλιο περιορίζει τον κίνδυνο της λοίμωξης» ανέφεραν οι ερευνητές στη συνέντευξη Τύπου που έγινε την Τετάρτη στην Μπανγκόκ. Οι επιστήμονες βέβαια έσπευσαν να επισημάνουν ότι βρισκόμαστε ακόμη μακριά από την ανάπτυξη ενός εμβολίου που με βεβαιότητα θα μπορούμε να πούμε ότι προστατεύει τον άνθρωπο από τη νόσο.

Κοσμικό πάρτι

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Chandra έστειλε 88 νέες εικόνες από το κέντρο του γαλαξία μας, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι γύρω από την κολοσσιαία μαύρη τρύπα που βρίσκεται εκεί υπάρχει έντονη κοσμική δραστηριότητα. Οι εικόνες αποκαλύπτουν ότι στις περιοχές γύρω από τη μαύρη τρύπα υπάρχει γέννηση νέων άστρων, γηρασμένα άστρα πεθαίνουν μέσα σε εκρήξεις σουπερνόβα, άστρα νετρονίου περιστρέφονται με απίστευτη ταχύτητα εκτοξεύοντας κοσμική ύλη, ενώ «λευκοί νάνοι» παραμένουν αιώνια στη θέση τους εκπέμποντας ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία. Η ΝΑSΑ έδωσε στη δημοσιότητα την παραπάνω εικόνα, η οποία αποτελεί ένα μωσαϊκό των νέων εικόνων που έστειλε το τηλεσκόπιο και στην οποία απεικονίζεται το κέντρο του γαλαξία. Η περιοχή με την πολύ έντονη κοσμική δραστηριότητα (στο κέντρο της εικόνας)

καλύπτεται από ένα νέφος που αποτελείται από αέρια με θερμοκρασία πολλών εκατομμυρίων βαθμών Κελσίου τα οποία θερμαίνουν καυτοί ηλιακοί άνεμοι που παράγουν γιγαντιαία νεαρά άστρα.

Νερό στη Σελήνη

Επιβεβαιώνεται πλέον και επισήμως η παρουσία νερού στη Σελήνη. Τρεις διαφορετικές αποστολές στον δορυφόρο μας εντόπισαν σαφείς ενδείξεις για την ύπαρξη νερού, το οποίο κατά κύριο λόγο είναι συγκεντρωμένο στους πόλους της.

Πιθανολογούν ότι οι σημαντικές συγκεντρώσεις νερού στους πόλους σχηματίστηκαν με τη βοήθεια του ηλιακού ανέμου. Οι επιστήμονες κατέληξαν σ΄ αυτά τα συμπεράσματα αφού μελέτησαν δεδομένα και ευρήματα που εντόπισαν και συνέλεξαν δορυφόροι και διαστημικά σκάφη, όπως το εικονιζόμενο LRΟ, αλλά και τα Chandrayaan, Deep Ιmpact και Cassini. Η ανακάλυψη νερού στον φυσικό μας δορυφόρο είναι εξαιρετικά κρίσιμος παράγοντας για τα σχέδια που γίνονται για τη δημιουργία επανδρωμένων βάσεων και αργότερα αποικιών εκεί.