FΑΒΕRGΕ

Πανάκριβα ψηφιακά καταστήματα

Μπορεί κάποιοι να είναι ακόμη διστακτικοί στο να χρησιμοποιήσουν το Διαδίκτυο για τις αγορές τους, όμως αυτό δεν εμπόδισε τον ιστορικό οίκο κοσμημάτων Faberg να τολμήσει ένα «ψηφιακό κατάστημα» για τις πανάκριβες δημιουργίες του. Υστερα από 92 χρόνια, από τότε που η περιουσία του Πίτερ Καρλ Φαμπερζέ, επίσημου χρυσοχόουτης τσαρικής οικογένειας, περιήλθε στο κράτος, ο διάσημος οίκος παρουσίασε μια συλλογή από 100 κοσμήματα, οι τιμές των οποίων κυμαίνονται από 40.000 ως 7 εκατ.

Μπορεί κάποιοι να είναι ακόμη διστακτικοί στο να χρησιμοποιήσουν το Διαδίκτυο για τις αγορές τους, όμως αυτό δεν εμπόδισε τον ιστορικό οίκο κοσμημάτων Faberg να τολμήσει ένα «ψηφιακό κατάστημα» για τις πανάκριβες δημιουργίες του. Υστερα από 92 χρόνια, από τότε που η περιουσία του Πίτερ Καρλ Φαμπερζέ, επίσημου χρυσοχόουτης τσαρικής οικογένειας, περιήλθε στο κράτος, ο διάσημος οίκος παρουσίασε μια συλλογή από 100 κοσμήματα, οι τιμές των οποίων κυμαίνονται από 40.000 ως 7 εκατ. ευρώ, έχοντας κύρια «βιτρίνα» την ηλεκτρονική του διεύθυνση. Η παρουσίαση της νέας συλλογής έγινε στις 9 Σεπτεμβρίου του 2009 (στις 9.09 π.μ.) και η ηλεκτρονική διεύθυνση του οίκου λειτουργεί σαν μια «ψηφιακή μπουτίκ» όπου πελάτες απ΄ όλον τον κόσμο μπορούν να εξετάσουν τη συλλογή ανάλογα με τις προτιμήσεις τους.

Η επιλογή του Διαδικτύου δεν έγινε τυχαία, φυσικά. Οπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του Faberg Μαρκ Ντάνχιλ, πρώην πρόεδρος της φίρμας πολυτελών ειδών Αlfred Dunhill, ο οίκος εξέτασε μια σειρά εναλλακτικές για να πουλήσει τα κοσμήματά του. Μια από αυτές ήταν να ανοίξει καταστήματα σε όλον τον κόσμο, αλλά κατέληξε στην ψηφιακή λύση, αφού μια μελέτη κατέδειξε ότι οι πελάτες που θέλουν να ξοδέψουν σημαντικά ποσά επιθυμούν πάνω απ΄ όλα διακριτικότητα. Γι΄ αυτό και ακόμη και στα στοιχεία πελάτη που ζητεί η ηλεκτρονική μπουτίκ Faberg δεκτό γίνεται ακόμη και ένα ψευδώνυμο.

Η καινοτομία για τον ιστορικό οίκο είναι ότι, παράλληλα με τη νέα πολυτελή συλλογή που λανσάρει, εισάγει ένα πρωτοποριακό επιχειρηματικό μοντέλο για τον κόσμο της πολυτέλειας. Οι νέες δημιουργίες που φέρουν το όνομα «Les Fabuleuses» (οι μυθικές) παρουσιάζονται στο ψηφιακό περιβάλλον του Διαδικτύου που εστιάζει στις ανάγκες του πελάτη, ο οποίος εξυπηρετείται προσωπικά από έναν σύμβουλο πωλήσεων. Η ηλεκτρονική παρουσία έρχεται να ενισχύσει τα γραφεία του οίκου στο Λονδίνο, αλλά και τη μοναδική μπουτίκ που βρίσκεται στη Γενεύη, η οποία θα εγκαινιαστεί τον Νοέμβριο και θα περιλαμβάνει και ιδιωτικό χώρο για τους πελάτες.

Η διαδικτυακή μπουτίκ, η «Παγκόσμια Ναυαρχίδα» όπως ονομάζεται («Global Flagship»), προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες του κάθε ψηφιακού επισκέπτη. Ο οίκος αξιοποιεί τις δυνατότητες που δίνει το Διαδίκτυο για αδιάκοπη λειτουργία και πρόσβαση, προσθέτοντας παράλληλα τον ανθρώπινο παράγοντα με μια ομάδα συμβούλων πωλήσεων που μιλάνε συνολικά 12 γλώσσες και είναι διαθέσιμοι 24 ώρες το 24ωρο κάθε μέρα του χρόνου.

Ετσι ξεπερνά τους γεωγραφικούς και χρονικούς περιορισμούς που υπάρχουν σήμερα στην αγορά πολυτελών αγαθών και ο πελάτης μπορεί να φιλτράρει εξαρχής την επιλογή του σε επικοινωνία με τον προσωπικό του σύμβουλο πωλήσεων, ο οποίος τού παρέχει όνομα χρήστη και κωδικό για να περιηγηθεί στα «ενδότερα» του ηλεκτρονικού site. Μάλιστα ο πελάτης μπορεί να επιλέξει αν θέλει να έχει επικοινωνία με τον σύμβουλο πωλήσεων μέσω video, τηλεφώνου ή γραπτού μηνύματος.

Για τη λειτουργία του site ο οίκος έκανε συμφωνία με την εταιρεία πληροφορικής ΙΒΜ, η οποία σχεδίασε ειδικά για χάρη του λογισμικό βασισμένο σε τεχνολογία αιχμής, που επιτρέπει στον σύμβουλο πωλήσεων να έχει πρόσβαση στον υπολογιστή του πελάτη για να του παρουσιάσει κομμάτια της συλλογής που επιθυμεί, χωρίς να παραβιάζει τον ιδιωτικό του χώρο. Παρά τη χρήση του Διαδικτύου για την παρουσίαση και την πώληση της συλλογής κοσμημάτων, συναλλαγές δεν γίνονται μέσω Ιnternet με τη χρήση πιστωτικής κάρτας.

Η είσοδος του Faberg στον κόσμο των ψηφιακών καταστημάτων σηματοδοτεί και τη στροφή των προσώπων με υψηλή εισοδηματική επιφάνεια στο Διαδίκτυο. Ωστόσο αυτή η καταναλωτική ομάδα έχει υψηλές απαιτήσεις, όπως σημειώνει ο Κουίντιν Τόμσον, στέλεχος της διαδικτυακής πύλης δημοπρασιών Βillionaire Εxchange για μέλη με περιουσιακά στοιχεία πάνω από 3 εκατ. δολάρια. «Οταν η πολυτέλεια μεταφέρεται στο Διαδίκτυο,θα πρέπει να δώσεις στον πελάτη το επίπεδο της εξυπηρέτησης που τον κάνει να αισθάνεται σαν να είναι στην μπουτίκ» προσθέτει.

Παρ΄ όλα αυτά υπάρχουν ρίσκα, όπως το ότι ο κλάδος της πολυτέλειας δεν είναι ακόμη έτοιμος για ένα σήμα με ηλεκτρονική κυρίως παρουσία. Από την άλλη, η παγκόσμια οικονομική ύφεση έχει ήδη προκαλέσει τραύματα σε μεγάλα ονόματα, με πρόσφατο τον οίκο υψηλής ραπτικής του γάλλου μόδιστρου Κριστιάν Λακρουά, ενώ η εταιρεία συμβούλων Βain & Co. προβλέπει ότι οι πωλήσεις πολυτελών ειδών διεθνώς θα μειωθούν κατά 10% εφέτος. Εξάλλου, υπάρχει ένα κοινό που θέλει να επενδύσει σε αξιόπιστα ονόματα με μεγάλη κληρονομιά και παράδοση στην τεχνική. Αυτό είναι το κοινό-στόχος του οίκου Faberg.

Η ιστορία του Fabergείναι άρρηκτα δεμένη με τη ρωσική αυτοκρατορία και τη δυναστεία των Ρομανόφ με την εκθρόνιση του τσάρου Νικόλαου Β Δ και της τσαρίνας Αλεξάνδρας που εκθρονίστηκαν από τη Ρωσική Επανάσταση το 1917, σηματοδοτώντας επίσης ένα βίαιο τέλος για τον οίκο Faberg. Οι μπολσεβίκοι διέκοψαν τη λειτουργία των εργαστηρίων του οίκου και τα μέλη της οικογένειας Φαμπερζέ έφυγαν από τη Ρωσία, με αποτέλεσμα τα τελευταία κομμάτια να έχουν δημιουργηθεί πριν από 92 χρόνια.

Υστερα από μια αποτυχημένη προσπάθεια της οικογένειας να ανακτήσει το δικαίωμα χρήσης του ονόματος το 1952, 55 χρόνια μετά, το 2007, ανακοινώθηκε η επανένωση του ονόματος Faberg με τα μέλη της οικογένειας με την αγορά των δικαιωμάτων του ονόματος από τη Unilever και την αναβίωση του οίκου από την Ρallinghurst Resources Limited, επενδυτικό όμιλο με έδρα τις νήσους Γκέρνζι, εισηγμένο στα χρηματιστήρια του Γιοχάνεσμπουργκ και των Βερμούδων.

Στο εγχείρημα της αναβίωσης του οίκου «επιστρατεύθηκαν» η Τατιάνα Η ιστορία
και η Σάρα Φαμπερζέ, εγγονή και δισεγγονή του διάσημου κοσμηματοποιού, οι οποίες συνεργάστηκαν με ειδικούς για το «χτίσιμο» του ονόματος, αλλά και τον σχεδιασμό και δημιουργία της πρώτης σύγχρονης συλλογής που παρουσιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βρετανία.

Ο οίκος Faberg είναι πιο γνωστός για τα περίτεχνα και πολυτελή πασχαλινά αβγά που κατασκεύασε την περίοδο 1885-1916, όταν ο ρώσος τσάρος Αλέξανδρος Γ Δ ανέθεσε στον κοσμηματοποιό να φτιάξει ένα ξεχωριστό πασχαλινό δώρο για να το προσφέρει στη σύζυγό του, έθιμο που η τσαρική οικογένεια διατήρησε για 30 χρόνια.

Σήμερα τα 42 που έχουν διασωθεί από τα 50 που φτιάχτηκαν συνολικά φυλάσσονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, η μεγαλύτερη από τις οποίες- με εννέα αβγά Faberg και 180 άλλα αντικείμενα του οίκου- ανήκε στην οικογένεια του εκδοτικού οργανισμού Forbes. Αυτή η συλλογή πουλήθηκε το 2004 μέσω δημοπρασίας στον ρώσο μεγιστάνα Βίκτορ Βέκσελμπεργκ, πρόεδρο της Τyumen Οil, με τελικό τίμημα που εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 90 εκατ. δολάρια. Τα πασχαλινά αβγά όμως είναι πια παρελθόν για τον οίκο Faberg. Ο νέος «ψηφιακός» οίκος δεν τα περιλαμβάνει πλέον στα σχέδιά του.

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk