Νέες ανακαλύψεις για τον καρκίνο

Σημαντικές εξελίξεις στην έρευνα για τον καρκίνο ανακοίνωσαν διαφορετικές ομάδες ειδικών. Βρετανοί επιστήμονες έριξαν φως στη γονιδιακή βάση του καρκίνου του προστάτη ανοίγοντας τον δρόμο για τη δημιουργία νέων θεραπειών εναντίον του. Γερμανοί επιστήμονες ανέπτυξαν ένα νέο τεστ αίματος το οποίο ανιχνεύει ταχύτατα διαφορετικές μορφές καρκίνου όπως του παχέος εντέρου και του στομάχου, ενώ βέλγοι συνάδελφοί τους δημιούργησαν τη δική τους εξέταση αίματος για την ανίχνευση του καρκίνου του παχέος εντέρου. Τέλος, αμερικανοί ειδικοί στέλνουν προειδοποίηση στις γυναίκες που λαμβάνουν ορμονοθεραπείες για την εμμηνόπαυση συνδέοντάς τες (και) με καρκίνο του πνεύμονος.

Γονίδια-«κλειδιά» για τον προστάτη
Η ανακάλυψη εννέα νέων γονιδίων τα οποία αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου του προστάτη δημιουργεί ελπίδες για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων ενάντια στη νόσο. Οπως σημειώνεται σε δύο διαφορετικές μελέτες που διεξήχθησαν από ειδικούς του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και του Ινστιτούτου για την Ερευνα στον Καρκίνο και οι οποίες δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Νature Genetics», άνδρες που φέρουν ελαττωματικές εκδοχές αυτών των γονιδίων έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν τη νόσο σε σύγκριση με τους υπολοίπους. Στην πρώτη μελέτη αναλύθηκαν οι παραλλαγές του DΝΑ σχεδόν 38.000 ανδρών. Η «σάρωση» του γενετικού υλικού έδειξε επτά γονίδια που αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου του προστάτη. Μεταξύ αυτών των γονιδίων περιλαμβάνονταν το ΝΚΧ3-1, που βοηθά στον έλεγχο του κυτταρικού θανάτου και το οποίο όταν παρουσιάζει βλάβες συμβάλλει στην ανάπτυξη του καρκίνου, και το ΙΤGΑ6, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην κυτταρική ανάπτυξη. Και τα δύο αυτά γονίδια αναμένεται τώρα να αποτελέσουν στόχους για καινούργια φάρμακα. Η δεύτερη μελέτη που διεξήχθη από την ίδια ερευνητική ομάδα αποκάλυψε δύο επιπλέον γονίδια αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό γονιδίων που έχουν συνδεθεί με τη νόσο σε είκοσι.

Νέα τεστ αίματος για ταχεία ανίχνευση
Δύο νέα τεστ αίματος μπορούν να βοηθήσουν στην έγκαιρη, γρήγορη και φθηνή ανίχνευση διαφορετικών μορφών καρκίνου, όπως του παχέος εντέρου και του στομάχου, καταργώντας την ανάγκη παρεμβατικών εξετάσεων. Αυτό ανακοίνωσαν επιστήμονες κατά τη διάρκεια συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Ιατρικής Ογκολογίας που λαμβάνει χώρα στο Βερολίνο. Τα τεστ, το ένα εκ των οποίων αναπτύχθηκε από τη βελγική εταιρεία βιοτεχνολογίας ΟncoΜethylome ενώ το δεύτερο από επιστήμονες στη Γερμανία, βασίζονται στην ανίχνευση συγκεκριμένων γενετικών σημάτων της νόσου σε δείγματα αίματος. Οι γερμανοί επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο ΕCRC Charite και το Κέντρο Μοριακής Ιατρικής Μαξ-Ντελμπρίκ στο Βερολίνο ανέφεραν ότι η δική τους εξέταση είναι η πρώτη που ανιχνεύει στο αίμα ένα συγκεκριμένο γονίδιο, το S100Α4, το οποίο έχει συνδεθεί με τον καρκίνο. Το συγκεκριμένο τεστ εντοπίζει διαφορετικές μορφές καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του παχέος εντέρου και του στομάχου, ενώ φαίνεται παράλληλα να έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει ασθενείς που θα εμφανίσουν μεταστάσεις. Από την πλευρά τους, οι Βέλγοι ανακάλυψαν υπερέκφραση δύο γονιδίων, των SΥΝΕ1 και FΟΧΕ1, τα οποία έχουν ήδη συνδεθεί με τον σχηματισμό όγκων σε ασθενείς με καρκίνο του παχέος εντέρου.

Ενοχες ορμονοθεραπείες
Οι θεραπείες ορμονικής υποκατάστασης που λαμβάνονται από πολλές γυναίκες στην εμμηνόπαυση έχουν κατά καιρούς κατηγορηθεί για αύξηση του κινδύνου εμφάνισης πολλών σοβαρών νόσων, όπως ο καρκίνος του μαστού και τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Τώρα μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Τhe Lancet» έδειξε ότι αυτού του είδους οι θεραπείες σχεδόν διπλασιάζουν τον κίνδυνο θανάτου των γυναικών από καρκίνο του πνεύμονος. Τα αποτελέσματα που ανήκουν σε ειδικούς του Ινστιτούτου Βιοϊατρικών Ερευνών του Λος Αντζελες προήλθαν από τη μεγάλη μελέτη Women΄s Ηealth Ιnitiative, η οποία περιελάμβανε περισσότερες από 16.000 γυναίκες. Οπως είδαν οι ειδικοί, μεταξύ γυναικών που ελάμβαναν ορμονοθεραπεία η συχνότητα εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονος ήταν 23% υψηλότερη σε σύγκριση με γυναίκες που είχαν λάβει εικονική θεραπεία.