Ο ελληνικός κινηματογράφος σε εμφύλιο

O ελληνικός κινηματογράφος όχι απλώς έχει τεράστιο πρόβλημα αλλά, αν κρίνει κανείς από την εικόνα διχόνοιας που παρουσίασε χθες στον Ιανό, όπου έλαβε χώρα ντιμπέιτ ανάμεσα στους έλληνες δημιουργούς και στους εκπροσώπους των κομμάτων του ελληνικού κοινοβουλίου, βρίσκεται σε κατάσταση χάους. Η ειρωνεία είναι ότι η διχόνοια δεν φάνηκε τόσο ανάμεσα στους εκπροσώπους των κομμάτων όσο στην ίδια την οικογένεια των ελλήνων κινηματογραφιστών, τα σωθικά της οποίας είναι σάπια. …

O ελληνικός κινηματογράφος όχι απλώς έχει τεράστιο πρόβλημα αλλά, αν κρίνει κανείς από την εικόνα διχόνοιας που παρουσίασε χθες στον Ιανό, όπου έλαβε χώρα ντιμπέιτ ανάμεσα στους έλληνες δημιουργούς και στους εκπροσώπους των κομμάτων του ελληνικού κοινοβουλίου, βρίσκεται σε κατάσταση χάους. Η ειρωνεία είναι ότι η διχόνοια δεν φάνηκε τόσο ανάμεσα στους εκπροσώπους των κομμάτων όσο στην ίδια την οικογένεια των ελλήνων κινηματογραφιστών, τα σωθικά της οποίας είναι σάπια.

Οι εκπρόσωποι των κομμάτων που συμμετείχαν στο ντιμπέιτ που διοργάνωσε το φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας», με συντονιστή τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Ορέστη Ανδρεαδάκη, ήταν: από τη ΝΔ ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ Θεόδωρος Δραβίλλας, από το ΠαΣοΚ η Μαρία Δαμανάκη, από το ΚΚΕ η Εύα Μελά, από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Ρήγας Αξελός, από το κόμμα των Οικολόγων ο Νίκος Μυλωνάς και από τον ΛΑΟΣ ο Δημήτρης Κωνσταντάρας – ο οποίος μάλιστα δεν είχε καταλάβει ότι επρόκειτο για ντιμπέιτ και εγκατέλειψε το πάνελ πριν από το τέλος της διαδικασίας λέγοντας ότι δεν βρίσκεται εκεί για να απολογηθεί σε κανέναν.

Τα όσα ακούστηκαν στη διάρκεια του ντιμπέιτ ήταν πάνω-κάτω γνωστά: ο τρόπος χρηματοδότησης των ταινιών, ο τρόπος βράβευσης στα Κινηματογραφικά Βραβεία Ποιότητας, ο ρόλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, οι κανόνες που δεν τηρούνται, ο κινηματογραφικός νόμος που πρέπει να αλλάξει ή να τροποποιηθεί ριζικά αλλά και η προσωπική επαφή των εκπροσώπων των κομμάτων με τον κινηματογράφο ήταν τα θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι.

«Μ εγάλη κακοδαιμονία για τον ελληνικό κινηματογράφο» αποκάλεσε χαρακτηριστικά η Μαρία Δαμανάκη το γεγονός ότι από τα χρήματα που διατίθενται ετησίως στον κινηματογράφο το ποσοστό που πηγαίνει σε αυτή καθαυτή την παραγωγή ταινιών είναι ελάχιστο μπροστά στα χρήματα που σκορπίζονται ασύστολα σε άλλες κινηματογραφικές δραστηριότητες. Θα μπορούσε να συνεχιστεί μια τέτοια κατάσταση;

«Από τα βασικότερα που μπορούν να γίνουντο πρώτο είναι η επιστροφή του φόρου χωρίς διαμεσολαβήσεις και το δεύτερο η ανακατανομή των κονδυλίων από τον εκάστοτε υπουργό ο οποίος έχει την εξουσία να τα διοχετεύσει στην παραγωγή» συνέχισε η κυρία Δαμανάκη, η οποία μαζί με τον Ρήγα Αξελό αποδείχθηκαν οι πιο καλά διαβασμένοι από τους εκπροσώπους των κομμάτων στο πάνελ σε θέματα κινηματογράφου. Η εκπρόσωπος του ΠαΣοΚ δεσμεύθηκε ότι, αν το κόμμα της πάρει την εξουσία, «μέσα στις 100 πρώτες ημέρες το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο θα κατατεθεί στη Βουλή».

Ως εδώ όλα καλά. Σε γενικές γραμμές οι εκπρόσωποι όλων των κομμάτων φαίνεται να συγκλίνουν στην ιδέα της αναπροσαρμογής ή της αλλαγής του ήδη υπάρχοντος νόμου, σημεία του οποίου δεν έχουν τηρηθεί από τότε που ο ψηφίστηκε, το 1986, όταν υπουργός Πολιτισμού ήταν η Μελίνα Μερκούρη. Πρόκειται όμως για μια χρόνια συζήτηση τα συμπεράσματα της οποίας πολύ απλά δεν υλοποιούνται, διότι κανένα κόμμα δεν τολμά να προχωρήσει στις ρήξεις που χρειάζονται για να εφαρμοστούν κανόνες όπως το 1,5% των ακαθαρίστων εσόδων των τηλεοπτικών καναλιών για την ενίσχυση του ελληνικού κινηματογράφου.

Η συζήτηση κινήθηκε ομαλά ως τον πλήρη εκτροχιασμό της προς το τέλος της εκδήλωσης ύστερα από την κατά μέτωπο σύγκρουση του προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Σκηνοθετών Χάρη Παπαδόπουλου τόσο με τα μέλη της που χθες ανακοίνωσαν την αποχώρησή τους από την ΕΕΣ όσο και με τον πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου Γιώργο Παπαλιό, τον οποίο ο κ. Παπαδόπουλος κατηγόρησε ότι υπονόμευσε την εν λόγω αποχώρηση των σκηνοθετών.

Θυμίζουμε ότι την περασμένη Πέμπτη στην ετήσια απολογιστική γενική συνέλευση του ΕΚΚ ο διοικητικός απολογισμός καταψηφίστηκε για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, ενώ επήλθε ισοψηφία στον οικονομικό. Την ευθύνη για την καταψήφιση έχουν οι εκπρόσωποι σωματείων που εδώ και καιρό έχουν ανοίξει μέτωπο με τον κ. Παπαλιό. Χθες ο κ. Παπαδόπουλος καταφέρθηκε εναντίον του κ. Παπαλιού λέγοντας ότι «ενώ το ΕΚΚ έχει χρηματοδοτηθεί με 17,5 εκατ. ευρώ από το 2008 ως σήμερα, οι χρηματοδοτήσεις των σκηνοθετών έχουν μειωθεί δραματικά. Θέλοντας λοιπόν να καλύψει αυτή την ανεπάρκεια, το ΕΚΚ εκμεταλλεύεται μια μικρή ομάδα και προκαλεί διάσπαση στον χώρο». Αυτή η δήλωση προκάλεσε το μένος όχι μόνο των αποχωρούντων σκηνοθετών αλλά και του Γ. Παπαλιού, ο οποίος ξεσπώντας φώναξε: «Είναι ντροπή σου που λες τέτοια πράγματα!». «Οι σκηνοθέτες του κινηματογράφου που υπογράφουμε την παρούσαθεωρούμε ότι η ΕΕΣ αναλίσκεται σε παρασκηνιακού τύπου πολιτικές που χαϊδεύουν το ΥΠΠΟ και συντηρούν χρόνια προβλήματα» αναφέρουν από την πλευρά τους οι αποχωρούντες σκηνοθέτες σε επιστολή που υπογράφουν μέλη της ΕΕΣ και συνυπογράφουν μέλη που δεν ανήκουν σε αυτήν, όπως οι σκηνοθέτες Γιώργος Λάνθιμος, Παντελής Βούλγαρης, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Πάνος Κούτρας και Αλέξης Καρδαράς (ανάμεσα στα αποχωρούντα μέλη οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αθανίτης, Θάνος Αναστόπουλος, Σωτήρης Γκορίτσας, Χρήστος Δήμας, Στέλλα Θεοδωράκη, Γιάννης Οικονομίδης, Γιάννης Φάγκρας, Παναγιώτης Φαφούτης).

Τι λένε οι «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη»
Σε δική της ανακοίνωση η ομάδα «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη», δηλαδή οι σκηνοθέτες που έχουν αποφασίσει να μη στείλουν τις ταινίες τους στο εφετινό, επετειακό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αν δεν ψηφιστεί άμεσα ο νέος νόμος για τον κινηματογράφο, αναφέρει: «Τη στιγμή που οι ελληνικές ταινίες συλλέγουν διακρίσεις και βραβεία σε ξένα φεστιβάλ, σωματεία όπως της ΕΕΣ, των μουσικοσυνθετών και των ηθοποιών συμπράττουν με τους εκπροσώπους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ και καταψηφίζουν με γελοία επιχειρήματα τον ετήσιο απολογισμό του Κέντρου. Στόχος τους, να οδηγήσουν σε παραίτηση τη διοίκησή του, τον Γιώργο Παπαλιό, που, υιοθετώντας ποιοτικά κριτήρια, στήριξε ταλαντούχους κινηματογραφιστές και έφερε αποτελέσματα».

Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk