«Νέες μορφές», ετών πενήντα

Μισός αιώνας τέχνης και συνεχούς αναζήτησης νέων τάσεων και ρευμάτων, όπως αποτυπώνονται μέσα από μια έκθεση. Το Μουσείο Μπενάκη επί της οδού Πειραιώς φιλοξενεί από αύριο ως τις 29 Νοεμβρίου την έκθεση «Νέες μορφές. 50 χρόνια μετά», παρουσιάζοντας ένα πλούσιο αφιέρωμα στην γκαλερί που πρωτοστάτησε στο εικαστικό γίγνεσθαι της χώρας, φέρνοντας το κοινό πιο κοντά στη σύγχρονη τέχνη. Η έκθεση καταγράφει τη δραστηριότητα μιας αίθουσας τέχνης στον ελληνικό εικαστικό χώρο και τη συμμετοχή της στις καλλιτεχνικές εξελίξεις επί 50 συναπτά έτη.

Μισός αιώνας τέχνης και συνεχούς αναζήτησης νέων τάσεων και ρευμάτων, όπως αποτυπώνονται μέσα από μια έκθεση. Το Μουσείο Μπενάκη επί της οδού Πειραιώς φιλοξενεί από αύριο ως τις 29 Νοεμβρίου την έκθεση «Νέες μορφές. 50 χρόνια μετά», παρουσιάζοντας ένα πλούσιο αφιέρωμα στην γκαλερί που πρωτοστάτησε στο εικαστικό γίγνεσθαι της χώρας, φέρνοντας το κοινό πιο κοντά στη σύγχρονη τέχνη.

Η έκθεση καταγράφει τη δραστηριότητα μιας αίθουσας τέχνης στον ελληνικό εικαστικό χώρο και τη συμμετοχή της στις καλλιτεχνικές εξελίξεις επί 50 συναπτά έτη. Πρόκειται για μια προσπάθεια ανακεφαλαίωσης των κυριότερων ιστορικών φάσεων του πρόσφατου παρελθόντος της ελληνικής τέχνης, αλλά και για μια συνέχεια του διαλόγου της γκαλερί με το κοινό και τους καλλιτέχνες. Ακόμη, όπως επισημαίνουν οι υπεύθυνοι, «τα πεντηκοστά γενέθλια μιας γκαλερί, πέρα από την επετειακή τους λειτουργία, δίνουν και μια καλή ευκαιρία για να αποτιμηθεί κριτικά ο ρόλος των ιδιωτικών χώρων τέχνης στη διαμόρφωση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας του τόπου».

Από τα μεταπολεμικά χρόνια ως τα μέσα της δεκαετίας του 1960 η καλλιτεχνική κίνηση στην Ελλάδα παρουσίαζε μια ενδιαφέρουσα δυναμική η οποία φαντάζει παράδοξη, αν αναλογιστούμε τις τότε συνθήκες. Παρά την απουσία δημόσιων φορέων και ενημερωμένου κοινού, υπήρξαν αξιόλογες προσπάθειες προσέγγισης των σύγχρονων ρευμάτων της διεθνούς τέχνης. Οι πρωτοποριακές προτάσεις της εποχής εκείνης, όπως η αφηρημένη τέχνη, δημιουργούσαν γόνιμες αντιπαραθέσεις, ακόμη και σκάνδαλα. Κατά την περίοδο 1967-1974 η δικτατορία δεν μπορούσε παρά να έχει καταστροφικές επιπτώσεις. Η ελληνική τέχνη βρέθηκε στο περιθώριο των διεθνών εξελίξεων. Ως το 1970 περίπου, οι περισσότεροι έλληνες καλλιτέχνες, εκφράζοντας την αντίθεσή τους προς το καθεστώς, απέφευγαν να εκθέσουν δημόσια το έργο τους. Η γκαλερί, με σεβασμό απέναντι σε αυτή τη στάση, περιορίστηκε αρχικά σε αφιερώματα σε παλαιότερους καλλιτέχνες και σε ατομικές εκθέσεις ξένων, που ήθελαν να εκθέσουν στην Αθήνα.

Κατά τη δεκαετία του 1980 η ελληνική τέχνη έχει πλέον ενταχθεί ικανοποιητικά στη διεθνή πραγματικότητα. Εργα εκτός τελάρου, κατασκευές, χρήση της τεχνολογίας και των μεικτών μέσων κάνουν αισθητή την τάση της εποχής για πολυμορφία και νέοι καλλιτέχνες δίνουν το δυναμικό «παρών». Το 1991 η αίθουσα μεταφέρεται σε ιδιόκτητο χώρο, μεγαλύτερο και κατάλληλα διαμορφωμένο. Τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια οργανώθηκαν περισσότερες από 20 θεματικές εκθέσεις, πολλές από τις οποίες είχαν εκπαιδευτικό περιεχόμενο ή αφορούσαν νέους καλλιτέχνες. Αλλωστε, το όνομα της γκαλερί μαρτυρά την αέναη διάθεσή της για φρέσκιες ματιές πάνω σε ήδη ιδωμένα πράγματα.

Μουσείο Μπενάκη, Κτίριο Οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου, τηλ. 210

3453.111.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk