Ντόμινο οικονομικής κρίσης απειλεί την Ελλάδα πριν τις εκλογές

Λουκέτο σε πέντε ασφαλιστικές- Υπό πτώχευση ο Σκαραμαγκάς – Ανάστατοι χιλιάδες ασφαλισμένοι και εργαζόμενοι

Ντόμινο οικονομικής κρίσης απειλεί την Ελλάδα πριν τις εκλογές | tovima.gr

Περί τους 840.000 είναι οι ασφαλισμένοι ΙΧήδες που βρίσκονται «στον αέρα» μετά από την απόφαση της Επιτροπής Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΕΠΕΙΑ) να ανακαλέσει σήμερα τις άδειες λειτουργίας πέντε ασφαλιστικών εταιρειών, οι δύο εκ των οποίων είναι από τις μεγαλύτερες της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς. Πρόκειται για τις εταιρείες Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, General Union ΑΕΓΑ, General Union ΑΕΑΖ και Σκούρτης ΑΕΓΑ. Οι τέσσερις πρώτες ανήκουν στον όμιλο των εταιρειών του κ.Π. Ψωμιάδη. Επίσης επισφαλής είναι η θέση και των 227.000 ασφαλισμένων στον κλάδο ζωής των εταιρειών του ομίλου του κ. Π. Ψωμιάδη. Στις εταιρείες του ομίλου Ασπίς εργάζονται περίπου 2.800 εργαζόμενοι, καθώς και 3.000 ασφαλιστές αποκλειστικής απασχόλησης.

Σε σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής αναφέρεται ότι οι άδειες λειτουργίας ανακλήθηκαν «διότι οι εν λόγω εταιρείες δεν ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις τους προκειμένου να καλύψουν τα απαιτούμενα περιθώρια φερεγγυότητας». Από την πλευρά του, σε ανακοίνωση του ο ομίλος του σημειώνει πως θα στραφεί «αμέσως με κάθε νόμιμο μέσο κατά της αποφάσεως αυτής».

Ειδικότερα το σύνολο των ασφαλισμένων αυτοκινήτων στις πέντε προαναφερόμενες εταιρείες ανέρχεται στα 837.965, από τα οποία η Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ έχει τα 310.420, η Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑΣ τα 4.715, η Σκούρτης ΑΕΓΑ τα 56.785, η General Union ΑΕΓΑ α 368.417 και η General Trust ΑΕΑΖ τα 97.628.

Οι ασφαλισμένοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μετά από την χθεσινή απόφαση εντάσσοντραι σε δύο κατηγορίες:

1.

Σ΄ αυτούς που έχουν εκκρεμή ζημιά, δηλαδή εμπλέκονται σε κάποιο ατύχημα. Αυτοί περνούν στη δικαιοδοσία του Επικουρικού Κεφαλαίου, το οποίο εφόσον απαιτείται, θα πληρώσει τον ασφαλισμένο.

2.

Σ΄αυτούς που δεν έχουν καμμία εκκρεμότητα, αλλά θα διακοπεί η ασφαλιστική τους κάλυψη και θα πρέπει να αναζητήσουν νέα εταιρεία.

Επόπτης χαρτοφυλακίων ζωής

Παράλληλά υπάρχουν, όπως προαναφέρθηκε, 227.000 κάτοχοι ασφαλιστικών συμβολαίων ζωής. Σ΄αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι πιό σύνθετα. Σύμφωνα με τη νομοθεσία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2009 ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να ορίσει «επόπτη χαρτοφυλακίων ζωής» – είναι διαφορετικό πρόσωπο από τον επόπτη εκκαθάρισης – ο οποίος και καθίσταται αποκλειστικά υπεύθυνος για τη διοίκηση αυτών των χαρτοφυλακίων, τα οποία δεν τίθενται σε εκκαθάριση. Ο συγκεκριμένος επόπτης έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε μερική ή ολική μεταβίβαση αυτών των χαρτοφυλακίων, μετά από απόφαση του υπουργού Οικονομίας.

Ετσι μετά από μήνες προσπαθειών για τη διάσωση των ασφαλιστικών εταιριών του Ομίλου Ψωμιάδη το διοικητικό συμβούλιο της ΕΠΕΙΑ αποφασίστηκε χθές ομόφωνα η οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας και των τεσσάρων εταιρειών του Ομίλου – Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, Γενική Ενωση ΑΕΕΓΑ (General Union), Γενική Πίστη ΑΕΕΓΑ (General Trust).

Οπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση «η ΕΠ.Ε.Ι.Α. από μακρού χρόνου, εξάντλησε όλα τα περιθώρια επίλυσης του προβλήματος δίνοντας επανειλημμένα την ευκαιρία να καλυφθούν τα απαραίτητα περιθώρια φερεγγυότητας. Παρά ταύτα, οι εν λόγω εταιρείες παρουσίαζαν αδυναμία να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους έναντι των ασφαλισμένων τους, αλλά και των εργαζομένων τους».

Πλαστή εγγυητική επιστολή

Και προσθέτει «αντί να κατατεθούν τα οφειλόμενα ποσά στους συγκεκριμένους λογαριασμούς, στις 16 και στις 18 Σεπτεμβρίου 2009 εμφανίστηκε στην ΕΠΕΙΑ ο κ. Παύλος Ψωμιάδης (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ασπίς Πρόνοια) και προς κάλυψη των απαιτούμενων ποσών των τεσσάρων πρώτων εκ των προαναφερόμενων εταιρειών κατέθεσε εγγυητική επιστολή ύψους 550 εκατ. ευρώ της τράπεζας HSBC, η οποία μετά από έλεγχο της Τραπέζης της Ελλάδος αποδείχθηκε ότι δεν είναι γνήσια. Το γεγονός αυτό μας γνωστοποίησε η ΤτΕ με σχετικό έγγραφό της (αρ.πρ: ΙΔ/27 της 18/09/09) υποδεικνύοντας ταυτόχρονα και την άμεση ενημέρωση των Εισαγγελικών Αρχών, ενημέρωση στην οποία η ΕΠ.Ε.Ι.Α. έχει ήδη προβεί από 18/09/09».

Στην ανακοίνωση της ΕΠ.Ε.Ι.Α. αναφέρεται ακόμη πως ορίζει επόπτες ασφαλιστικής εκκαθάρισης και ζήτησε από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών να ορίσει επόπτη χαρτοφυλακίων ζωής. Και εξηγεί ότι για τον Κλάδο Αυτοκινήτων κάλυψη θα παρέχει το επικουρικό κεφάλαιο για 30 ημέρες, έτσι όπως προβλέπεται από το νόμο.

Για τον Κλάδο Ζωής, με βάση πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, ορίζεται από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών επόπτης χαρτοφυλακίων ζωής, ο οποίος αναλαμβάνει τη λειτουργία της εταιρείας μέχρι να μεταβιβαστούν τα χαρτοφυλάκια ζωής σε άλλες ασφαλιστικές εταιρείες, καταβάλλοντας αποζημιώσεις σε ασφαλισμένους και δικαιούχους, καθώς και τους μισθούς στους εργαζόμενους.

Κι όπως τονίζεται «όλοι οι ασφαλισμένοι στον Κλάδο Ζωής, δε θα χάσουν τα δικαιώματά τους και τα χρήματα που έχουν αποταμιεύσει» όπως κι «οι εργαζόμενοι στον Κλάδο Ζωής θα συνεχίζουν να εργάζονται μέχρι να μεταβιβαστούν τα χαρτοφυλάκια σε άλλες εταιρείες, στις οποίες αναμένεται να απορροφηθεί το μεγαλύτερο μέρος των εργαζόμενων».

Από την πλευρά του ο όμιλος Ψωμιάδη σε ανακοίνωση του αναφέρει ότι «η απόφαση της ΕΠΕΙΑ για ανάκληση της άδειας λειτουργίας των εταιρειών του ομίλου εξεδόθη παρά το γεγονός ότι για την ολοκλήρωση της αυξήσεως κεφαλαίου και την εντεύθεν κεφαλαιακή ενίσχυση των εταιρειών είχε ζητηθεί ολιγοήμερη παράταση μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Ούτε η παράταση αυτή δόθηκε ούτε κι οι απόψεις των εταιριεών για τον τρόπο προσδιορισμού της κεφαλαιακής τους επάρκειας εισακούστηκαν.

Οι εταιρείες του ομίλου Ασπίς Πρόνοια θα στραφούν αμέσως μέ κάθε νόμιμο μέσο κατά της αποφάσεως αυτής, η οποία αποτελεί πλήγμα για τον όμιλο, αλλά και για τους εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους που περιέβαλαν πάντοτε τις εταιρείες του ομίλου Ασπίς Πρόνοια με την αμέριστη εμπιστοσύνη τους».

Την ίδια στιγμή έντονες πιέσεις προς την κυβέρνηση που θα προκύψει απο τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου, ασκεί η ThyssenKrupp, ο γερμανικός Ομιλος που είναι ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Οι γερμανοί χθές κατήγγειλαν τη σύμβαση που έχουν για την κατασκευή των τριών υποβρυχίων με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό, προσπαθώντας να εκμαιεύσουν με κάθε τρόπο την παραλαβή απο το Π.Ν. ενός τέταρτου υποβρυχίου, του «Παπανικολής» που έχει ήδη κατασκευαστεί στα ναυπηγεία του Κιέλου. Το Π.Ν. δεν το παραλαμβάνει επικαλούμενο μεγάλα τεχνικά προβλήματα (πρόκειται για το υποβρύχιο που γέρνει).

Ο διευθύνων σύμβουλος του Σκαραμαγκά κ. Γιασ. Ιτο (γερμανο-ιάπων στην καταγωγή!) κάλεσε τους συνδικαλιστές του σωματείου «Τρίαινα» και τους επιβεβαίωσε την καταγγελία της σύμβασης για τα υποβρύχια «Ματρόζος», «Πιπίνος» και «Κατσώνης» προσθέτοντας οτι θα υπάρξουν δραματικές εξελίξεις μετα τις εκλογές εαν δεν βρεθεί συνολική λύση με την ελληνική κυβέρνηση.

«Πρόκειται για καθαρό εκβιασμό προς την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που έρχεται σε 15 ημέρες» έλεγαν χθές οι συνδικαλιστές του ναυπηγείου. Το Ναυπηγείο σκαραμαγκά απασχολεί σήμερα 1300 εργαζόμενους ενώ άλλοι 1500 εργαζόμενοι «κινούνται» γύρω απο το Ναυπηγείο μέσω εργολάβων. Μάλιστα νωρίς το απόγευμα είχε διοχετευθεί η πληροφορία οτι τα «Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά» θα κάνουν αίτηση πτώχυεσης, αλλά αποδείχθηκε οτι επρόκειτο περι διαρροής ώστε εν συνεχεία να έλθει πιο… μαλακά η καταγγελία της σύμβασης για τα υποβρύχια.

Η κίνηση αυτή, επανέφερε στην επιφάνεια την δραματική συρρίκνωση των δραστηριοτήτων στα ελληνικά ναυπηγεία και την σχεδόν βέβαιη απώλεια θέσεων εργασίας αφού το ελληνικό δημόσιο που είναι ο βασικός τροφοδότης τους με έργα του Πολεμικού Ναυτικού, δεν προχωρεί για οικονομικούς λόγους σε ναυπήγηση ή επισκευή πολεμικών πλοίων. Το πρόγραμμα των φρεγατών στο οποίο ήλπιζαν τα μέγιστα οι γερμανοί καρκινοβατεί και οι πρόσφατες αποφάσεις των Βρυξελλών καλούν το Σκαραμαγκά (δηλαδή τους γερμανούς) να επιστρέψουν περι τα 230 εκατομμύρια ευρώ στο Δημόσιο (πάνω απο 400 εαν συνυπολογιστούν και τόκοι!) ως παράνομες ενισχύσεις παλιαοτέρων περιόδων, τα οποία η ThyssenKrupp δεν αναγνωρίζει αφού δεν έγιναν επι των ημερών της και δεν επιθυμεί να καταβάλλει.

Οσο δεν επιλύεται αυτό το βασικό πακέτο προβλημάτων (και γερμανικών αιτημάτων), τόσο η γερμανική πλευρά θα πιέζει και ενδεχομένως θα εκβιάζει, πολλώ δε μάλλον που στην Αθήνα ετοιμάζεται να αναλάβει νέα κυβέρνηση σε δύο εβδομάδες.

Οπως τονίζει προς το «Βήμα» ο Πρόεδρος των εργαζομένων κ. Β. Καρακίτσιος, πολλές φορές οι εργαζόμενοι του Σωματείου «Τρίαινα», έκαναν στάση εργασίας και αλλεπάλληλες παραστάσεις σε εργοδοσία, ΓΣΕΕ και κυβέρνηση ζητώντας λύσεις αλλά δεν εισακούστηκαν.

Υπενθυμίζεται οτι τον Ιούνιο, απλήρωτοι παρέμειναν επι δίμηνο οι εργαζόμενοι στην εταιρεία που αποσχίσθηκε απο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και κατασκευάζει τροχαίο υλικό και ειδικά τους συρμούς του ΟΣΕ.

Οι περίπου 170 εργαζόμενοι είχαν πληροφορηθεί οτι η ελβετική εταιρεία που είναι ιδιοκτήτρια της «Εταιρίας Τροχαίου Υλικού Ελλάδος ΑΕ», ετοιμάζεται να κηρύξει πτώχευση αφήνοντας άνεργους τους (υπο)απασχολούμενους εκεί, οι οποίοι προέρχονται άπαντες απο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τον Οκτώβριο του 2007 η ιδιοκτήτρια του Σκαραμαγκά, ThyssenKrupp Marine Systems είχε πουλήσει στην ελβετική εταιρεία συμμετοχών «Dr. Meyer Beteiligungen» την «Εταιρία Τροχαίου Υλικού Ελλάδος ΑΕ» θυγατρική μέχρι τότε των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που ασχολείται αποκλειστικά με την κατασκευή τροχαίου υλικού και ειδικά με τους συρμούς του ΟΣΕ.

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk