ΝΤΟΥΜΠΑΪ

Το σύμβολο του καταναλωτισμού

ΕΡΓΑ που μένουν διαρκώς πίσω ή που αναβάλλονται, δραστικές μειώσεις στις τιμές των ακινήτων, τραπεζικοί αναλυτές που έχουν αρχίσει να μιλούν ανοικτά πλέον για επισφάλειες σε δάνεια αλλά και για έλλειψη διαφάνειας στις συναλλαγές, καθώς και για κάμψη στις επισκεψιμότητες αλλά και στις πωλήσεις μεγάλων εμπορικών κέντρων συνθέτουν το σκηνικό της εμφάνισης της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης ακόμη και στην οικονομικά ανθηρή, λόγω των πετροδολαρίων, περιοχή του Κόλπου. Ηδη η εταιρεία ΜΗ Αlsaya, η οποία έχει το franchise της Starbucks για τη Μέση Ανατολή, όπως και για άλλες μεγάλες φίρμες, π.χ. Μothercare, Βody Shop, Νext and Debenhmas, ενώ σχεδίαζε να ανοίξει 450 νέα καταστήματα το 2009, αποφάσισε ως το τέλος του έτους να μειώσει τον στόχο στα 230 και να ανοίξει άλλα 150 το 2010. Από την άλλη πλευρά, όπως εκτιμούν αναλυτές, η αγορά του real estate στην περιοχή θα φθάσει στο χαμηλότερο σημείο της στο τελευταίο τρίμηνο του 2009, παρά τα κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία όπως αυτό της αύξησης κατά 50% στον όγκο των συναλλαγών. Οι οικογενειακοί όμιλοι υπολογίζεται ότι χρωστούν περί τα 20 δισ. δολάρια σε περισσότερες από 100 τοπικές και διεθνείς τράπεζες. Μάλιστα τα έσοδα των τοπικών τραπεζών μειώθηκαν κατά 23,7% στο δεύτερο τρίμηνο του 2009 έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Πρόσφατα δύο ακόμη τράπεζες, η Βarclays και η Soci t G n rale, επένδυσαν στη δραστηριοποίησή τους στη Σαουδική Αραβία, δημιουργώντας προβληματισμό στους ευρωπαίους αναλυτές για το κατά πόσον η αγορά του Κόλπου έχει αρκετή δουλειά για αυτές.

ΕΡΓΑ που μένουν διαρκώς πίσω ή που αναβάλλονται, δραστικές μειώσεις στις τιμές των ακινήτων, τραπεζικοί αναλυτές που έχουν αρχίσει να μιλούν ανοικτά πλέον για επισφάλειες σε δάνεια αλλά και για έλλειψη διαφάνειας στις συναλλαγές, καθώς και για κάμψη στις επισκεψιμότητες αλλά και στις πωλήσεις μεγάλων εμπορικών κέντρων συνθέτουν το σκηνικό της εμφάνισης της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης ακόμη και
στην οικονομικά ανθηρή, λόγω των πετροδολαρίων, περιοχή του Κόλπου.
Ηδη η εταιρεία ΜΗ Αlsaya, η οποία έχει το franchise της Starbucks για τη Μέση Ανατολή, όπως και για άλλες μεγάλες φίρμες, π.χ. Μothercare, Βody Shop, Νext and Debenhmas, ενώ σχεδίαζε να ανοίξει 450 νέα καταστήματα το 2009, αποφάσισε ως το τέλος του έτους να μειώσει τον στόχο στα 230 και να ανοίξει άλλα 150 το 2010.
Από την άλλη πλευρά, όπως εκτιμούν αναλυτές, η αγορά του real estate στην περιοχή θα φθάσει στο χαμηλότερο σημείο της στο τελευταίο τρίμηνο του 2009, παρά τα κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία όπως αυτό της αύξησης κατά 50% στον όγκο των συναλλαγών.
Οι οικογενειακοί όμιλοι υπολογίζεται ότι χρωστούν περί τα 20 δισ. δολάρια σε περισσότερες από 100 τοπικές και διεθνείς
τράπεζες. Μάλιστα τα έσοδα των τοπικών τραπεζών μειώθηκαν κατά 23,7% στο δεύτερο τρίμηνο του 2009 έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Πρόσφατα δύο ακόμη τράπεζες, η Βarclays και η Soci t G n rale, επένδυσαν στη δραστηριοποίησή τους στη Σαουδική Αραβία, δημιουργώντας προβληματισμό στους ευρωπαίους αναλυτές για το κατά πόσον η αγορά του Κόλπου έχει αρκετή δουλειά για αυτές.

Το «άνοιγμα» του mall στο Ντουμπάι ήταν κάτι εντυπωσιακό. Με έκταση όση έχουν 200 ποδοσφαιρικά γήπεδα, το μεγάλο αυτό εμπορικό κέντρο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Μάλιστα, όπως αναφέρουν τα στοιχεία, για την κατασκευή του χρειάστηκε περισσότερο ατσάλι απ΄ ό,τι για την κατασκευή του Πύργου του Αϊφελ.

Το εμπορικό κέντρο του Ντουμπάι δεν ήταν παρά ένα σύμβολο του άκρατου καταναλωτισμού, βασικό χαρακτηριστικό του πλούτου της περιοχής που επί χρόνια βασιζόταν στα πετροδολάρια.

Το mall, όμως, άνοιξε τον περασμένο Νοέμβριο, όταν δηλαδή οι συνέπειες από την παγκόσμια κρίση άρχισαν να επηρεάζουν και το Ντουμπάι. Ετσι η πιο δημοφιλής και μεγάλη αγορά της περιοχής ήταν αυτή που είχε και τα περισσότερα οικονομικά προβλήματα.

Βέβαια στον Κόλπο υπάρχει μια πληθώρα από εμπορικά κέντρα τα οποία εξακολουθούν να γεμίζουν καθημερινά με κόσμο. Τον Μάιο, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας που διαχειρίζεται το mall του Ντουμπάι, καταγράφηκαν πάνω από 750.000 επισκέψεις την εβδομάδα. Αυτό βέβαια έχει λογική εξήγηση. Ο κόσμος συρρέει στα εμπορικά κέντρα όχι για να ψωνίσει αλλά για να ψυχαγωγηθεί, αφού αυτά αποτελούν μορφή εναλλακτικής διασκέδασης, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες. Κατά τα άλλα, όπως πέφτει η ζήτηση και η αγοραστική κίνηση σε όλα τα μέρη του κόσμου, έτσι πέφτει και στη Μέση Ανατολή. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα είδη πολυτελείας, οι λιανοπωλητές βλέπουν τη ζήτηση να μειώνεται κατά 25%. Ακόμη, όμως, και προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως τρόφιμα, χυμοί, είδη καθαριότητας, έχουν επηρεαστεί σημαντικά.

Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Νielsen, μέσα στον περασμένο χρόνο οι πωλήσεις στα προϊόντα αυτά παρουσίασαν αύξηση 20% για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και περί το 15%-20% για τις υπόλοιπες χώρες του Κόλπου. Ωστόσο στο πρώτο εξάμηνο του 2009 η ανάπτυξη παρουσίασε 1% κάμψη στα ΗΑΕ και στο Ομάν, ενώ στη Σαουδική Αραβία μειώθηκε κατά 0,5%. Στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν η πτώση ήταν ακόμη μεγαλύτερη, στο 5%-6%.

Σε ό,τι αφορά του λιανοπωλητές, η κρίση είχε ως αποτέλεσμα να μείνουν αρκετά πίσω στα σχέδιά τους. Ετσι η εταιρεία ΜΗ Αlsaya, η οποία έχει το franchise της Starbucks για τη Μέση Ανατολή, όπως και για άλλες μεγάλες φίρμες σαν τη Μothercare, το Βody Shop, τη Νext and Debenhmas, ενώ σχεδίαζε να ανοίξει 450 νέα καταστήματα το 2009, αποφάσισε ως το τέλος του έτους να μειώσει τον στόχο στα 230 και να ανοίξει άλλα 150 το 2010. Σε επίπεδο ομίλου, η ΜΗ Αlsaya προς το παρόν αποδίδει περισσότερο από τα αναμενόμενα εφέτος, με μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Παρ΄ όλα αυτά η ανάπτυξη δεν θεωρείται ικανοποιητική, δεδομένου ότι πέρυσι οι ρυθμοί ήταν διψήφιοι, ενώ στο μεταξύ έχουν κλείσει καταστήματα και έχουν γίνει και απολύσεις.

Κτίρια που δεν θα κατασκευαστούν ποτέ
Το Ντουμπάι ως πρόσφατα ήταν η περιοχή με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση γερανών για κατασκευές σε όλον τον κόσμο. Σήμερα, όμως, ο τομέας του real estate της περιοχής αντιμετωπίζει ένα πρωτόγνωρο πρόβλημα. Αγανακτισμένους επενδυτές οι οποίοι ζητούν πίσω τις μεγάλες προκαταβολές που έχουν δώσει για κτίρια τα οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν πρόκειται να κατασκευαστούν ποτέ, καθώς και κατασκευαστές ελεγχόμενους από το κράτος που συνεχίζουν να μένουν πίσω σε προθεσμίες, έχοντας όμως δεχθεί αρκετά δισ. δολάρια ως προκαταβολές.

Οι πωλήσεις ακινήτων σε αρκετά φημισμένες και με μεγάλη ζήτηση περιοχές σήμερα παρουσιάζουν δραστική μείωση. Οπως εκτιμούν αναλυτές της αγοράς της περιοχής, η αγορά του real estate θα φθάσει στο χαμηλότερο σημείο της στο τελευταίο τρίμηνο του 2009, παρά τα κάποια ενθαρρυντικά σημεία, όπως αυτό της αύξησης 50% στον όγκο των συναλλαγών. Δεν αρκεί βέβαια μόνο η προσπάθεια των κατασκευαστών να μειώσουν τα χαρτοφυλάκια των έργων τους. Πρέπει και η αγορά να είναι έτοιμη να δεχθεί ένα νέο κύμα προσφοράς στην επόμενη διετία. Οπως αναφέρουν οι αναλυτές του τομέα, μια λύση που θα οδηγήσει στον επαναπατρισμό εργατικού δυναμικού είναι αυτή της πολιτικής των χαμηλότερων ενοικίων. Οι αναλυτές ελπίζουν ακόμη ότι η αγορά μέσα στο 2010 πρέπει να σταθεροποιηθεί. Οπως διευκρινίζουν, με τέτοιο ρυθμό προσφοράς πρέπει πρώτα να επιτευχθεί η σταθεροποίηση και μετά η επιστροφή στην ανάπτυξη.

Η κρίση πλήττει τις τράπεζες του Κόλπου
Oι τράπεζες που έχουν έδρα τις χώρες του Κόλπου μπορεί να απέφυγαν τις αρνητικές συνέπειες από τα αρχικά στάδια της παγκόσμιας πιστωτικής κρίσης, όμως άρχισαν να επηρεάζονται σημαντικά από τη γενικότερη οικονομική πτώση. Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που έχουν αρχίσει να προειδοποιούν για ενδεχόμενα προβλήματα, τα οποία μέχρι στιγμής είναι κρυμμένα στα ως τώρα ασφαλή δάνεια. Πρόκειται δηλαδή για κινδύνους από έκθεση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων σε μεγάλους οικογενειακούς ομίλους και κοινοπραξίες.

Τα οικονομικά προβλήματα δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Σαουδικής Αραβίας, της Αhmad Ηamad Αlgosaibi & Βrothers και του ομίλου Saad, έχουν αρχίσει να θέτουν θέμα διαφάνειας σε μια περιοχή του κόσμου όπου οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι ονομαστές για τη μυστικοπάθειά τους.

Οι οικογενειακοί όμιλοι υπολογίζεται ότι χρωστούν περί τα 20 δισ. δολάρια σε περισσότερες από 100 τοπικές και διεθνείς τράπεζες. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕFG-Ηermes, τοπικής επενδυτικής τράπεζας, τα έσοδα των τραπεζών της περιοχής μειώθηκαν κατά 23,7% στο δεύτερο τρίμηνο του 2009, έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Από την πλευρά τους, οι κυβερνήσεις της περιοχής προσπαθούν να προστατεύσουν όσο μπορούν τους τομείς του Δημοσίου. Παρ΄ όλα αυτά οι τράπεζες, κυρίως οι τοπικές, εξακολουθούν να προτιμούν να δανείζουν τα χρήματά τους παρά να τα αφήνουν στις κεντρικές τράπεζες.

Πρόσφατα δύο ακόμη τράπεζες, η Βarclays και η Soci t G n rale, επένδυσαν στη δραστηριοποίησή τους στη Σαουδική Αραβία, δημιουργώντας προβληματισμό στους ευρωπαίους αναλυτές για το κατά πόσον η αγορά του Κόλπου έχει αρκετή δουλειά για αυτές.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk