Τα ηλεκτρικά όνειρα του Ντιτρόιτ

Πώς αλλάζουν οι καιροί. Οι «εθισμένοι» στα βενζινοβόρα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV) και στα θηριώδη ημιφορτηγά (pick-up) αμερικανοί καταναλωτές, καλούνται να ξεχάσουν τα οχήματα-σύμβολα της αμερικανικής ισχύος, όπως το Ηummer, και να στραφούν στα «λιτοδίαιτα» υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα για να στηρίξουν την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία και την οικονομία της χώρας τους. Δεν υπάρχει χρόνος για να το σκεφτούν. Η αμερικανική βιομηχανία κατασκευής οχημάτων αντιστάθηκε την …

Πώς αλλάζουν οι καιροί. Οι «εθισμένοι» στα βενζινοβόρα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV) και στα θηριώδη ημιφορτηγά (pick-up) αμερικανοί καταναλωτές, καλούνται να ξεχάσουν τα οχήματα-σύμβολα της αμερικανικής ισχύος, όπως το Ηummer, και να στραφούν στα «λιτοδίαιτα» υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα για να στηρίξουν την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία και την οικονομία της χώρας τους. Δεν υπάρχει χρόνος για να το σκεφτούν. Η αμερικανική βιομηχανία κατασκευής οχημάτων αντιστάθηκε την τελευταία δεκαπενταετία στον άνεμο της αλλαγής που φυσούσε από την Ανατολή (χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ρrius της Τoyota, το πρώτο υβριδικό ευρείας παραγωγής) και οδηγήθηκε μια ώρα αρχύτερα στη χρεοκοπία (με εξαίρεση τη Ford). Πλήρωσε πολύ ακριβά τον συντηρητισμό της και την τεράστια καθυστέρηση που επέδειξε για την υιοθέτηση της τεχνολογίας των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων που όλα δείχνουν ότι θα καθορίσει το τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας τις επόμενες δεκαετίες.

Η απάντηση της General Μotors (GΜ) στο Ρrius της Τoyota ήρθε με καθυστέρηση 11 και πλέον ετών και αφού πρώτα η εταιρεία χρεοκόπησε! Ο λόγος για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Chevrolet Volt το οποίο παρουσιάστηκε με τυμπανοκορουσίες πριν από λίγους μήνες. Στις αρχές Αυγούστου ο διευθύνων σύμβουλος της General Μotors Φριτς Χέντερσον «φόρεσε» το καλύτερο του χαμόγελο για να παρουσιάσει τα πιστοποιημένα αποτελέσματα των μετρήσεων για την κατανάλωση καυσίμου του Volt: το πολυαναμενόμενο όχημα της θυγατρικής της μάρκας Chevrolet μπορεί να διανύσει 98 χιλιόμετρα με ένα μόλις λίτρο βενζίνης κινούμενο εντός πόλης. Χαρη στις μπαταρίες του διαθέτει αυτονομία 65 χιλιομέτρων κινούμενο αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια χωρίς επαναφόρτιση. Από εκεί και πέρα τίθεται σε λειτουργία ενός μικρός κινητήρας εσωτερικής καύσης με αυτονομία 480 χιλιομέτρων. Οι πωλήσεις θα ξεκινήσουν στο τέλος του έτους και η τιμή του στις ΗΠΑ αναμένεται ότι θα κυμανθεί από 32-35.000 δολάρια.

Την περασμένη Τρίτη ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα ανακοίνωσε νέα χαμηλότερα όρια για την κατανάλωση των αυτοκινήτων. Ως το 2016 τα οχήματα στις ΗΠΑ θα πρέπει να διανύουν 15 χιλιόμετρα με ένα λίτρο βενζίνη, να «καίνε» δηλαδή μόλις 6,6 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα. «Η ανάγκη να ορθοποδήσει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι συνυφασμένη με την οικονομική επιβίωση και την ευημερία μας» δήλωσε ο Ομπάμα σε συνάντηση που είχε με τους εργαζόμενους στην πολύπαθης GΜ. Από το εργοστάσιο της άλλοτε μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου παγκομίως, στο Λόρντσταουν του Οχάιο, ο Ομπάμα προανήγγειλε την Τρίτη την επαναπρόσληψη 1000 και πλέον εργαζομένων της. Με τη συμβολική αυτή κίνηση θέλησε να δείξει ότι οι προσδοκίες για την πράσινη ανάκαμψη της αυτοκινητοβιομηχανίας με την ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων είναι απολύτως βάσιμες και ότι το σχέδιο του αρχίζει ήδη να αποφέρει καρπούς. Μιλώντας στους εργαζόμενους υπεραμύνθηκε της απόφασης του να διασώσει από την ολοκληρωτική κατάρρευση τη GΜ. Ανέφερε ότι χρειάστηκε να λάβει δύσκολες αποφάσεις για την χρεοκοπία και την αναγκαία αναδιάρθρωση τόσο της GΜ όσο και του ομίλου της Chrysler, τονίζοντας ότι ενδεχόμενη κατάρρευση των εταιρειών θα ήταν «ολέθρια» για το έθνος.

Τα πρώτα στοιχεία για την βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου στις Ηνωμένες Πολιτείες δείχνουν ότι το πρόγραμμα απόσυρσης ρυπογόνων οχημάτων που ανακοίνωσε ο Ομπάμα (με την κωδική ονομασία Cash-for-clunkers) λειτούργησε καταλυτικά. Η βιομηχανική παραγωγή σημείωσε τον προηγούμενο μήνα αύξηση 0,6% καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιτάχυναν τις γραμμές παραγωγής, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις 75 αναλυτών που συμπεριέλαβε έρευνα του Βloomberg. Το πρόγραμμα ανταλλαγής οχημάτων ολοκληρώθηκε στις 24 Αυγούστου και συνέβαλε καθοριστικά στην πώληση 700.000 οχημάτων το συγκεκριμένο μήνα, αριθμός που αντιπροσωπεύει την μεγαλύτερη μηνιαία αύξηση πωλήσεων εδώ και οκτώ χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι η GΜ ανακάλεσε από την εφεδρεία 1.350 εργαζόμενους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενίσχυση προσωπικού στα εργοστάσιά της από το 2006. Οφείλεται στην επιτάχυνση της παραγωγής κατά το β΄ εξάμηνο του έτους-μετά την περιπέτεια της χρεοκοπίας- και συνδέεται ασφαλώς με τα κίνητρα της απόσυρσης που τόνωσαν την αγορά των ΗΠΑ. Το κυβερνητικό πρόγραμμα προσέφερε ως 4.500 δολάρια στους αγοραστές για την ανταλλαγή των παλαιότερων οχημάτων με νεά, πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk