ΑΦΙΞΕΙΣ

Ο Γκαγκόζιαν έρχεται…

Τι μπορεί να θέλει ένας γίγαντας των γκαλερί σύγχρονης τέχνης στην «επαρχιακή» Αθήνα; Η απάντηση μπορεί να μην είναι εύκολη, κάποιες ερμηνείες όμως ενδέχεται να υπάρξουν με την έναρξη της λειτουργίας της Gagosian Gallery, η οποία αναμένεται στις 25 Σεπτεμβρίου. Ηδη άλλωστε το γεγονός αποτελεί μέγα θέμα συζήτησης στον εικαστικό κόσμογκαλερί, μουσεία, καλλιτέχνες, κριτικοί, συλλέκτες- αφού πιστεύεται ότι μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις στον χώρο, διαφορετικές ανά περίπτωση. Από …

Τι μπορεί να θέλει ένας γίγαντας των γκαλερί σύγχρονης τέχνης στην «επαρχιακή» Αθήνα; Η απάντηση μπορεί να μην είναι εύκολη, κάποιες ερμηνείες όμως ενδέχεται να υπάρξουν με την έναρξη της λειτουργίας της Gagosian Gallery, η οποία αναμένεται στις 25 Σεπτεμβρίου. Ηδη άλλωστε το γεγονός αποτελεί μέγα θέμα συζήτησης στον εικαστικό κόσμογκαλερί, μουσεία, καλλιτέχνες, κριτικοί, συλλέκτες- αφού πιστεύεται ότι μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις στον χώρο, διαφορετικές ανά περίπτωση. Από την άλλη, γιατί όχι; Ακόμη και αν το ελληνικό φιλότεχνο κοινό δεν είναι σε θέση, στην πλειονότητά του, να αποκτήσει έργο ενός καλλιτέχνη της Gagosian Gallery, θα έχει πάντα το κέρδος της ενημέρωσης γύρω από τα σύγχρονα εικαστικά ρεύματα. Πόσο μάλλον που τα εγκαίνια θα γίνουν με έργα του κορυφαίου καλλιτέχνη Σάι Τουόμπλι.

Στις οκτώ ανέρχονται πλέον- με αυτή της Αθήνας- οι αίθουσες και οι χώροι τέχνης της Gagosian Gallery ανά τον κόσμο. Και ανάμεσά τους διασημότερες αυτές της Νέας Υόρκης, του Μπέβερλι Χιλς και του Λονδίνου ενώ παρουσία υπάρχει και στη Ρώμη καθώς και ένα γραφείο στο Χονγκ Κονγκ. Οσο για την εμβέλεια της γκαλερί, αυτή είναι φυσικά παγκόσμια. Ο αθηναϊκός χώρος πάντως, στην οδό Μέρλιν 3, καταλαμβάνει μόνον 90 τ.μ., περιορίζοντας αναμφίβολα τη δυνατότητα διοργάνωσης εκθέσεων. Θα λειτουργεί ωστόσο όχι μόνον ως χώρος παρουσίασης για τους καλλιτέχνες που αντιπροσωπεύει η Gagosian Gallery αλλά και ως πλατφόρμα πληροφοριών για εκθέσεις στους άλλους χώρους της ανά τον κόσμο. Τη διεύθυνση του ελληνικού παραρτήματος εξάλλου έχει η κυρίαΜαρίνα Λιβανού, της γνωστής εφοπλιστικής οικογενείας. Επίσημη παρουσίαση της εισόδου της γκαλερί στα αθηναϊκά πράγματα θα γίνει στις 23 Σεπτεμβρίου, παρών μάλιστα θα είναι ο διευθυντής

φωτογραφία: νicholas samartis, courtesy gagosian gallery Η είσοδος του νέου χώρου 90 τ.μ. στην οδό Μέρλιν 3

του λονδρέζικου παραρτήματος κ.Μαρκ Φράνσις.

Στην Αθήνα θα βρεθεί και ο ιδρυτής της γκαλερί- Νέα Υόρκη 1979-Λάρι Γκαγκόζιαν, ο άνθρωπος που παίζει στα δάχτυλα τη σύγχρονη τέχνη, ένας Μίδας που όποιον αγγίζεικαλλιτέχνη εν προκειμένω- γίνεται χρυσός! Αγνωστο είναι ωστόσο ποιοι καλλιτέχνες, συλλέκτες ή άλλοι άνθρωποι της τέχνης, θα συνοδεύουν τον Γκαγκόζιαν στο ταξίδι του στην Αθήνα, αν και στο επίσημο δείπνο, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης, θα παρακάθονται 350 άτομα.

Καλλιτέχνες όπως ο Georg Βaselitz, η Cecily Βrown, ο Walter De Μaria, ο Douglas Gordon, ο Richard Ηamilton, ο Damien Ηirst, o Ηoward Ηodgkin, o Μike Κelley, o Αnselm Κiefer, o Jeff Κoons, η Υayoi Κusama, o Richard Ρrince, o Εd Ruscha, η Jenny Saville, o Richard Serra, η Cindy Sherman, o Ρhilip Τaaffe, o Cy Τwombly, o Ρiotr Uklaρski, ο Franz West, η Rachel Whiteread, και ο Christopher Wool έχουν παρουσιαστεί μέσα από την Γκαγκόζιαν Γκάλερι. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και οι εκθέσεις καλλιτεχνών του κλασικού μοντερνισμού όπως ο Φράνσις Μπέικον, ο Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, ο Γιόζεφ Μπόις, o Willem de Κooning, o Αλμπέρτο Τζιακομέτι, ο Ρόι Λιχτενστάιν, ο Πάμπλο Πικάσο, ο Ντέιβιντ Σμιθ και ο Αντι Γουόρχολ.

Οσο για το ερώτημα σε ποιους απευθύνεται μια τέτοια γκαλερί στην Αθήνα, για την είσοδο στην οποία θα απαιτείται ραντεβού (ή τουλάχιστον φέις κοντρόλ) ενώ οι τιμές των έργων της δεν θα ανακοινώνονται, παρά μόνον στους σοβαρά ενδιαφερομένους, δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία. Εξάλλου σε περιόδους οικονομικής κρίσης οι νέες αγορές είναι πάντα χρήσιμες για τους εμπόρους.

Στις 25 Σεπτεμβρίου 2009 η Gagosian Gallery θα εγκαινιάσει τον καινούργιο της χώρο στην Αθήνα με έκθεση νέων έργων του Σάι Τουόμπλι (Cy Τwombly) με τίτλο «λιποίσαν και Πάφον περιρρύταν». Ο Τουόμπλι έχει κάνει πολλές σημαντικές εκθέσεις με την Gagosian Gallery. Το έργο του ήταν επίσης το επίκεντρο σημαντικής περιοδεύουσας αναδρομικής έκθεσης στην Ευρώπη με τίτλο «Cy Τwombly: Κύκλοι και Εποχές» που ξεκίνησε από την Τate Μodern του Λονδίνου το 2008 και ταξίδεψε στο Guggenheim του Μπιλμπάο και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρώμης το 2009. Εκθεση με τα νέα μπρούτζινα γλυπτά του Τουόμπλι θα εγκαινιαστεί τον Σεπτέμβριο στην Gagosian Gallery της Νέας Υόρκης. Το σύνολο των τεσσάρων καμβάδων που συνιστούν την έκθεση της Αθήνας αντλούν την έμπνευσή τους από ένα απόσπασμα στίχων του Αλκμάνος, λυρικού χορικού ποιητή του 7ου αιώνα π.Χ. Το απόσπασμα από τον αρχικό στίχο που χρησιμοποιεί ο Τουόμπλι αναγγέλλει την αναχώρηση από την Πάφο, πόλη ιερή για τη θεά Αφροδίτη. Το επαναλαμβανόμενο ιδεογράφημα της βάρκας στο έργο του καλλιτέχνη είναι μια μορφή που αντανακλά τη μετάβαση και την εξορία, το ταξίδι και την επιστροφή στην πατρίδα, τον θάνατο και την αυτοκρατορική παρακμή.

Ο σούπερ γκαλερίστας

φωτογραφία: rob mckeever, courtesy gagosian gallery Ο 63χρονος Λάρι Γκαγκόζιαν

Ο 63χρονος Λάρι Γκαγκόζιαν είναι σήμερα ένας από τους ισχυρότερους άνδρες στον χώρο της σύγχρονης τέχνης.Οποιος καλλιτέχνης έχει την τύχη να εκπροσωπείται από τον αμερικανό σούπερ γκαλερίστα μπορεί να κοιμάται ήσυχος τα βράδιααν μη τι άλλο από οικονομικής απόψεως καθώς η Gagosian Gallery έχει την ευχέρεια να πουλάει έργα στους πλουσιότερους ανθρώπους της υφηλίου. Πάμπλουτος, κοσμογυρισμένος, πανέξυπνος, με «χρυσό» πελατολόγιο και ταυτόχρονα εξαιρετικά μυστηριώδης: σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα των «Νew York Τimes» (8 Μαρτίου 2009) εδώ και μια δεκαετία ο Γκαγκόζιαν δεν έχει μιλήσει σε κανέναν δημοσιογράφο που ενδιαφέρεται να συνθέσει το πορτρέτο του. Οι φήμες γύρω από το πρόσωπό του οργιάζουν.«Εχω ακούσει τα πάντα», δηλώνει στους ΝΥΤ ο γκαλερίστας Ντέιβιντ Τσβίρνερ: «“Το FΒΙ τον κυνηγάει.Χρωστάει 200 εκατομμύρια. Ετοιμάζεται να κλείσει. Θα δολοφονηθεί από ρώσους μαφιόζους”.Μερικές φορές νομίζω πως ο ίδιος ο Λάρι επινοεί αυτές τις φήμες επειδή του αρέσει να βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων».

Ξεκίνησε την καριέρα του στις αρχές της δεκαετίας του ΄70 πουλώντας πόστερ κοντά στο Πανεπιστήμιο UCLΑ στο Λος Αντζελες.Στις αρχές της δεκαετίας του ΄80 ανέπτυξε την επιχείρησή του ραγδαία,αποκτώντας φήμη όχι μόνο για την ικανότητά του να ανεβάζει τις τιμές των έργων αλλά και να πείθει για την αξία των καλλιτεχνών που εμπορεύεται.Αφού καθιέρωσε την γκαλερί του στη Νέα Υόρκη άρχισε να συνεργάζεται με σειρά σούπερ συλλεκτών όπως ο Ντέιβιντ Γκέφεν,ο Τσαρλς Σαάτσι και ο Σάμιουελ Νιουχάουζ Τζούνιορ. Η ατζέντα του είναι γεμάτη με ονόματα μεγαλοεπενδυτών, ρώσων ολιγαρχών και μεγαλομεσιτών. Με μύτη λαγωνικού κατάφερε να συναναστρέφεται τους κροίσους του κόσμου τούτου και με μνήμη ελέφαντα μπορεί να θυμάται κάθε έργο που έχει περάσει ποτέ από το οπτικό του πεδίο. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα,ό,τι έργο και αν του ζητήσει κανείς, εκείνος θυμάται πού ακριβώς βρίσκεται και πόσα χρήματα θα χρειαστούν για να το εξασφαλίσει από τον ιδιοκτήτη του.Εμφανίζεται τακτικά σε δημοπρασίες ανά τον κόσμο συνήθως εκπροσωπώντας συλλέκτες που επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk