«Φωτιά» οι τιμές προ φόρων στα καύσιμα

Το άλμα τιμών καταναλωτή στα καύσιμα που σημειώθηκε τον τελευταίο χρόνο για κερδοσκοπικούς λόγους, ανέδειξε την Ελλάδα τέταρτη ακριβότερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση ως προς την τιμή της βενζίνης (προ φόρων). Πριν από έναν χρόνο- το καλοκαίρι του 2008- η χώρα μας βρισκόταν στην 7η θέση της σχετικής κατάταξης στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Βεβαίως τα καύσιμα έχουν εποχικά αυξημένη ζήτηση στη χώρα μας και ο Αύγουστος είναι μήνας μεγάλης κατανάλωσης τόσο στην ηπειρωτική Ελλάδα όσο και στα νησιά.

Το άλμα τιμών καταναλωτή στα καύσιμα που σημειώθηκε τον τελευταίο χρόνο για κερδοσκοπικούς λόγους, ανέδειξε την Ελλάδα τέταρτη ακριβότερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση ως προς την τιμή της βενζίνης (προ φόρων). Πριν από έναν χρόνο- το καλοκαίρι του 2008- η χώρα μας βρισκόταν στην 7η θέση της σχετικής κατάταξης στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Βεβαίως τα καύσιμα έχουν εποχικά αυξημένη ζήτηση στη χώρα μας και ο Αύγουστος είναι μήνας μεγάλης κατανάλωσης τόσο στην ηπειρωτική Ελλάδα όσο και στα νησιά. Ιδιαίτερα εφέτος, με την οικονομική ύφεση παρατηρήθηκε το φαινόμενο της αυξημένης μετακίνησης με αυτοκίνητο για διακοπές, τόσο τον Ιούλιο όσο και τον Αύγουστο, συγκριτικά με τις εσωτερικές μετακινήσεις που έγιναν με πλοίο και αεροπλάνο, οι οποίες ήταν ακριβότερες και είχαν σχετικά μειωμένη κίνηση.

Θα πρέπει επίσης να επισημάνουμε ότι στην τιμή της αντλίας μετά τους φόρους η χώρα μας είναι η έβδομη φθηνότερη στην ΕΕ των «27», αφού υπάρχουν 20 άλλα κράτη της Ενωσης με υψηλότερος φόρους που κάνουν πολύ πιο ακριβή την τελική τιμή. Φθηνότεροι στην τελική τιμή από την Ελλάδα είναι μόνον τα εξής κράτη: Εσθονία, Ισπανία, Κύπρος, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα και Σλοβενία.

Δεδομένο είναι ότι στην άνοδο της ζήτησης για βενζίνη το καλοκαίρι συνέβαλε και το γεγονός των περιορισμένων χρονικά διακοπών εφέτος λόγω οικονομικής στενότητας, με μεγαλύτερες μετακινήσεις τα Σαββατοκύριακα με μεταφορικό μέσο το αυτοκίνητο, αλλά και το γεγονός ότι πολλοί συμπατριώτες μας, φοβούμενοι ακόμη και τη νέα γρίπη δεν μετακινήθηκαν στην Ευρώπη με αεροπλάνο και προτίμησαν την ενδοχώρα με αυτοκίνητο.

Με βάση την πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης παρουσίασε μείωση της τάξεως του 1,29%, αλλά στην προ φόρων τιμή της βενζίνης η Ελλάδα βρέθηκε στην τέταρτη θέση στην κατάταξη των χωρών της ΕΕ με υψηλότερες τι μές, με 49,67 ευρώ το λίτρο. Ακριβότερες χώρες η Μάλτα, η Κύπρος και η Πορτογαλία, ενώ σύντομα αναρριχήθηκε στην τρίτη θέση.

Πριν από ενάμιση μήνα, όμως, η Ελλάδα βρισκόταν στην 7η θέση της λίστας των τιμών προ φόρων. Ακριβότερες ήταν η Μάλτα, η Φινλανδία, η Πορτογαλία, η Ιταλία, η Δανία και η Ισπανία. Χαρακτηριστικό όμως είναι ότι δύο σκανδιναβικές χώρες ήταν ακριβότερες από την Ελλάδα, άρα οι τιμές της βενζίνης στη Μεσόγειο δεν είναι πάντοτε ακριβότερες από τις χώρες του Βορρά. Πάντως, η προ φόρων τιμή των 50,44 ευρώ το λίτρο ήταν ακριβότερη από συνολικά 20 χώρες της ΕΕ. Πρόκειται όμως για κράτη με πολύ υψηλότερο βιοτικό επίπεδο, όπως η Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ για τους παράγοντες διαμόρφωσης της τιμής των πετρελαιοειδών επισήμανε ότι στη χώρα μας οι τιμές είναι παραπλήσιες με τις τιμές που επικρατούν στην Ιταλία. Πράγματι, στις τιμές της περασμένης εβδομάδας η χώρα μας είχε σχεδόν την ίδια τιμή με την Ιταλία, αλλά στις αρχές Αυγούστου υπήρχε σημαντική διαφορά καθώς η Ελλάδα είχε κατά πολύ φθηνότερη προ φόρων βενζίνη από τους γείτονες, καταδεικνύοντας ότι δεν υπάρχει μεγάλη ακρίβεια πάντοτε στη χώρα μας.

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk