66ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ

Στον απόηχο του «Λιβάνου»

Η βράβευση της ισραηλινής ταινίας «Λίβανος» («Lebanon») με τον Χρυσό Λέοντα στο 66ο Φεστιβάλ Βενετίας τους βρήκε όλους σύμφωνους. Γιατί ουδείς από όσους την είδαν δεν είχε καμία αμφιβολία ότι επρόκειτο αν όχι για την καλύτερη της διοργάνωσης πάντως για την καλύτερη του διαγωνιστικού τμήματος. Πριν από τη βράβευσή του ο «Λίβανος», που σκηνοθέτησε στο ντεμπούτο του ο Σάμουελ Μάοζ, είχε αποσπάσει ύμνους από τα εγκυρότερα μέσα που κάλυπταν την (κατά τα άλλα μέτρια, μια ακόμη χρονιά) διοργάνωση.

Η βράβευση της ισραηλινής ταινίας «Λίβανος» («Lebanon») με τον Χρυσό Λέοντα στο 66ο Φεστιβάλ Βενετίας τους βρήκε όλους σύμφωνους. Γιατί ουδείς από όσους την είδαν δεν είχε καμία αμφιβολία ότι επρόκειτο αν όχι για την καλύτερη της διοργάνωσης πάντως για την καλύτερη του διαγωνιστικού τμήματος. Πριν από τη βράβευσή του ο «Λίβανος», που σκηνοθέτησε στο ντεμπούτο του ο Σάμουελ Μάοζ, είχε αποσπάσει ύμνους από τα εγκυρότερα μέσα που κάλυπταν την (κατά τα άλλα μέτρια, μια ακόμη χρονιά) διοργάνωση.

Η βρετανική εφημερίδα «Τhe Guardian» ανέφερε ότι ο «Λίβανος» «ενδέχεται να αποτρέψει πολλούς νέους από το να καταταγούν στον στρατό». Τo «Variety» χαρακτήρισε την ταινία ως την «πιο τολμηρή και θαρραλέα ισραηλινή ταινία με θέμα τον πόλεμο του Λιβάνου». Και οι «Νew Υork Τimes» της Νέας Υόρκης έκαναν λόγο για «αποστομωτική κινηματογράφηση» . Η ειρωνεία είναι ότι το φιλμ «κατέληξε» στη Βενετία αφού προηγουμένως είχε απορριφθεί τόσο από το τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου όσο και από εκείνο των Καννών, από όπου πέρυσι αποτέλεσε την αφετηρία της παγκόσμιας καριέρας του «Βαλς με τον Μπασίρ», επίσης με θέμα τον πόλεμο του Λιβάνου.

Παρά τον παραπλανητικό τίτλο του ο «Λίβανος» δεν είναι μια ταινία με θέμα τον πρώτο πόλεμο του Λιβάνου, στον οποίο τοποθετείται χρονικώς. Θέμα της είναι ο φόβος του πολέμου σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Η αγωνία του πολεμιστή μπροστά στον θάνατο. Το άγχος της καθημερινής επιβίωσης. Βετεράνος του πολέμου στον Λίβανο ο Μάοζ έζησε κατά τη διάρκειά του τραυματικές εμπειρίες. Χρειάστηκε να περάσουν 25 χρόνια για να ξεπεράσει το σοκ του πολέμου και να γράψει το σενάριο μιας κινηματογραφικής ταινίας. «Η εμπειρία μου στον πόλεμο του Λιβάνου άλλαξε ριζικά τη ζωή μου» ανέφερε ο 47χρονος σκηνοθέτης. «Σκότωσα ανθρώπους όσο βρισκόμουν εκεί. Κάτι τέτοιο δεν μπορείς να το ξεπεράσεις εύκολα». Ο «Λίβανος» έχει γυριστεί σχεδόν εξ ολοκλήρου στο εσωτερικό ενός τεθωρακισμένου των Ισραηλινών. Ο θεατής παρακολουθεί τις εμπειρίες των «εγκλωβισμένων» στρατιωτών, βιώνει τις φοβίες τους, νιώθει το χνότο τους. Η εικόνα του πολέμου μέσα από το τηλεσκόπιο του τεθωρακισμένου: μια πρωτοποριακή όσο και απλή σύλληψη. «Αφιερώνω αυτό το βραβείο στους χιλιάδες σαν εμένα που κατάφεραν να επιστρέψουν από τον πόλεμο ζωντανοί» είπε ο Μάοζ στην τελετή λήξης του Φεστιβάλ. «Προφανώς τώρα είναι εντάξει. Εργάζονται, παντρεύονται, αποκτούν παιδιά. Η ανάμνηση όμως θα παραμείνει για πάντα χαραγμένη στην ψυχή τους».

Ποιοι κέρδισαν τα υπόλοιπα βραβεία
Αργυρός Λέων σκηνοθεσίας: Σιρίν Νεσχάτ («Women without men»).

Ειδικό βραβείο επιτροπής: «Soul kitchen» του Φατίχ Ακίν.

Βραβείο Βόλπι ανδρικής ερμηνείας: Κόλιν Φερθ («Α single man»). ▅ Βραβείο Βόλπι γυναικείας ερμηνείας: Ξένια Ράποπορτ («La doppia ora»).

«Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι» πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού: Γιασμίν Τρίνκα («Ιl grande sogno»).

Βραβείο σκηνικών: «Μr nobody» του Ζακό βαν Ντορμέλ.

Βραβείο σεναρίου: «Life during wartime» του Τοντ Σόλοντζ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk