ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μεγάλα λόγια, παγωμένα έργα

«Κουραστήκαμε πια! Τα ίδια και τα ίδια κάθε χρόνο». Αυτό ομολογούν εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης στις ιδιωτικές συζητήσεις τους, αφού κάθε χρόνο τέτοιες ημέρες συγκεντρώνονται για να καταθέσουν στον εκάστοτε πρωθυπουργό το γνωστό υπόμνημα με τα αιτήματα της πόλης, αλλά και να τα αναλύσουν στους υπόλοιπους πολιτικούς αρχηγούς. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν πάγια αιτήματα από την προηγούμενη δεκαετία και την προηγούμενη κυβέρνηση, από τότε που ο νυν δήμαρχος κ.

«Κουραστήκαμε πια! Τα ίδια και τα ίδια κάθε χρόνο». Αυτό ομολογούν εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης στις ιδιωτικές συζητήσεις τους, αφού κάθε χρόνο τέτοιες ημέρες συγκεντρώνονται για να καταθέσουν στον εκάστοτε πρωθυπουργό το γνωστό υπόμνημα με τα αιτήματα της πόλης, αλλά και να τα αναλύσουν στους υπόλοιπους πολιτικούς αρχηγούς. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν πάγια αιτήματα από την προηγούμενη δεκαετία και την προηγούμενη κυβέρνηση, από τότε που ο νυν δήμαρχος κ. Β.Παπαγεωργόπουλος υποδεχόταν τον τότε πρωθυπουργό κ. Κ. Σημίτη με μαύρες σημαίες και ο νομάρχης Θεσσαλονίκης κ. Π.Ψωμιάδης έδινε το «παρών» στην πυρά του βιβλίου του κ. Μ. Ανδρουλάκη.

Σε μια εποχή που η συμπρωτεύουσα πνέει τα λοίσθια, βουτηγμένη βαθιά στην οικονομική ύφεση, και αναζητεί εναγωνίως έναν νέο προσανατολισμό, οι Θεσσαλονικείς είδαν στη ΔΕΘ την επανάληψη του ίδιου έργου: «Ολόκληρο το βορειοελλαδικό τόξο, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη,αλλάζει και ρόλο, αλλάζει και εικόνα» δήλωσε το περασμένο Σάββατο ο πρωθυπουργός κ. Κ.Καραμανλής αναφερόμενος σε μια σειρά μεγάλων έργων.

Τι έλεγε όμως το 2004, όταν είχε πρωτοεκλεγεί; «Ξέρω πολύ καλά ότι οι Θεσσαλονικείς, χρόνια τώρα, ακούτε μεγάλα λόγια για μεγάλα έργα. Αντιλαμβάνομαι πόσο δύσπιστοι δικαιούστε να είστε απέναντι σε εξαγγελίες και υποσχέσεις. Δεν πρόκειται να συμπράξουμε στη διαιώνιση της αναξιοπιστίας. Η κυβέρνηση πήρε τις αποφάσεις της για τα έργα υποδομών που έχει ανάγκη η πόλη. Και οι αποφάσεις αυτές είναι ξεκάθαρες». Τη δέσμευσή του ότι τα μεγάλα έργα θα προχωρήσουν επανέλαβε και την επόμενη χρονιά, στην 70ή ΔΕΘ, σημειώνοντας τη βαθιά πεποίθησή του ότι η «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας θα εδράζεται σε μεγάλο βαθμό στη Βόρεια Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Αυτές οι εξαγγελίες δεν υλοποιήθηκαν. Από τον κατάλογο των «μεγάλων» έργων, το μετρό κατασκευάζεται με προβλήματα και καθυστερήσεις, τα έργα στο Αεροδρόμιο εκτελούνται βραδέως, είναι άγνωστο τι συμβαίνει με την εξωτερική περιφερειακή, η επέκταση της έκτης προβλήτας του λιμανιού έχει «παγώσει», η δε ζώνη καινοτομίας είναι στα αζήτητα.

Οι χαμένες ευκαιρίες
Η πτώση του Τείχους και η κατάρρευση των Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών δεν κινητοποίησαν τα «ρεφλέξ» των ιθυνόντων. Με εξαίρεση τους επιχειρηματίες, οι οποίοι εγκαινίασαν το «ρεσάλτο» στα φτηνά εργατικά χέρια της πΓΔΜ και της Βουλγαρίας, λίγα πράγματα έγιναν προκειμένου να εκμεταλλευτεί η πόλη τις ευκαιρίες που περίμεναν λίγα χιλιόμετρα βορειότερα. Αντιθέτως, «φορέθηκε» το καπέλο της «πρωτεύουσας των Βαλκανίων», ένα ρητορικό σχήμα εσωτερικής κατανάλωσης, πάνω στο οποίο χτίστηκαν πολιτικές καριέρες.

Παλαιοί παράγοντες της αγοράς ακόμη μνημονεύουν τον τότε πρωθυπουργό ΑνδρέαΠαπανδρέου να καλεί από την Ουάσιγκτον το 1994 τους Αμερικανούς να «χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα σαν εφαλτήριο για τα Βαλκάνια». Παρά τις προθέσεις των υπευθύνων της εποχής, το μόνο που τελικώς επετεύχθη ήταν το «ξήλωμα» μεγάλου μέρους της παραγωγής από την Κεντρική Μακεδονία, το οποίο μετεγκαταστάθηκε στο βαλκανικό «Ελ Ντοράντο».

Η δεύτερη χαμένη ευκαιρία, που εγκαινίασε και το «πάγωμα» των εξαγγελιών, ήταν η απώλεια της Εxpo 2008. Μόνον πικρία δημιουργεί η αποδελτίωση των δηλώσεων της εποχής, στις οποίες ο κ. Καραμανλής επέμενε ότι η διεκδίκηση της Εxpo παρέμενε «εθνικό ζήτημα» και ο τότε υπουργός Μακεδονίας- Θράκης κ. Ν. Τσιαρτσιώνης «με αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία» και «αξιοποιώντας την πολύτιμη εμπειρία » επιβεβαίωνε ότι η Θεσσαλονίκη «θα καταθέσει εκ νέου την υποψηφιότητά της για τη διοργάνωση της Εxpo 2012».

Το μετρό της αναβλητικότητας

ΗΥΠΟΘΕΣΗτης κατασκευής του μετρό είναι ίσως η χαρακτηριστικότερη περίπτωση αναβλητικότητας. Η πρώτη μελέτη εκπονήθηκε το… 1918 (!) από τον βρετανό μηχανικό Μόουερ, έμεινε όμως στα χαρτιά, αν και η Θεσσαλονίκη απέκτησε τραμ. Το «τραμάκι» ξηλώθηκε επί Κ. Καραμανλή και το 1976, ο τότε νομάρχης Θεσσαλονίκης κ. Κ. Πυλαρινός κατάφερε να συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό της νομαρχίας κονδύλια στον κωδικό «Μετρό Θεσσαλονίκης», όμως το θέμα «πάγωσε». Χρειάστηκε να περάσουν δέκα ακόμη χρόνια, όταν ο τότε δήμαρχος κ. Σ. Κούβελας πρότεινε την κατασκευή δύο γραμμών, με φορέα χρηματοδότησης τη Δημοτική Τηλεόραση! Την άνοιξη του 1989 ξεκίνησε η κατασκευή πιλοτικού τμήματος 400 μέτρων, που έμεινε στην ιστορία σαν η «τρύπα Κούβελα» και η υπόθεση σταμάτησε εκεί. Τo 1991 στην υπόθεση του μετρό μπήκε και το ΥΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου να τεθούν οι ορθές βάσεις, όμως η επόμενη δεκαετία απεδείχθη προβληματική. Το έργο παρέμενε «παγωμένο» ώσπου, σύμφωνα με τη… μυθολογία, ο νυν υπουργός κ. Γ.Σουφλιάς έχτισε τις προσφορές του έργου στον τοίχο του γραφείου του προκειμένου να μη «διαρρεύσουν». Με αρκετή καθυστέρηση ο «Γιωρίκας» και ο «Κωστίκας» (όπως ονομάζονται οι «μετροπόντικες» της Θεσσαλονίκης) έπιασαν δουλειά, όμως όλα δείχνουν ότι το έργο θα ξεφύγει από το χρονοδιάγραμμα, έπειτα από έντονες διαφωνίες μεταξύ των στελεχών της Αττικό Μετρό. Εν τούτοις, πρόκειται και για το μοναδικό έργο που υλοποιείται.

Προς ακύρωση η «υποθαλάσσια»

Η ΠΕΡΙΒΟΗΤΗ«υποθαλάσσια» αποτελεί άλλη μια πικρή ιστορία της Θεσσαλονίκης. Η ιδέα πρωτοεμφανίζεται στη Χωροταξική Μελέτη της Θεσσαλονίκης το 1968, έχοντας σκοπό τη ζεύξη του Θερμαϊκού, από τον Γαλλικό ποταμό ως τη Μηχανιώνα, με μια υποθαλάσσια σήραγγα μήκους περίπου επτά χιλιομέτρων. Η συγκεκριμένη μελέτη δεν υιοθετήθηκε ποτέ, όμως η ιδέα της υποθαλάσσιας ενεγράφη στις πιθανές λύσεις του συγκοινωνιακού. Το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης του 1985 ανέφερε την «υπόγεια παραλιακή αρτηρία», ενώ η πρόνοια για τη δημιουργία της ήταν παρούσα σε όλα τα σχέδια που παρουσιάστηκαν έκτοτε.

Από το 2006 που υπεγράφη η σύμβαση μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας για την κατασκευή του έργου τίποτε δεν προχώρησε, καθώς αφενός κατετέθη προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας από πολίτες και αφετέρου η ανάγκη προστασίας διατηρητέων κτιρίων στο λιμάνι υποχρέωσε το υπουργείο Πολιτισμού να ζητήσει την κατασκευή της αρτηρίας σε μεγαλύτερο βάθος. Στο μεταξύ, η κοινοπραξία έχει απολύσει τους περισσότερους εργαζομένους και το έργο οδεύει εμφανώς για ακύρωση. Το γεγονός ότι ο κ. Καραμανλής απέφυγε να το αναφέρει, έκανε πολλούς να συνειδητοποιήσουν ότι μάλλον τελείωσε προτού καν αρχίσει.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk