Μαστεροποιήθηκε η Ευρωπαϊκή Ενωση

1. Συνήθως, οι ακραίες θέσεις είναι δηλωτικές ημιμάθειας ή και ψυχοπάθειας (έστω και άν η Ιστορία περιλαμβάνει κι ορισμένες σπουδαίες εξαιρέσεις). Ντρέπομαι δηλαδή που θα θέσω στην κρίση-σας σήμερα ενα τεραστίας πολιτικής σημασίας θέμα, στο οποίο, ένας αμετανόητος ευρωφεντεραλιστής σάν εμένα, υποστηρίζει την ακραία άποψη οτι η Ε.Ε. έχει πάθει παράκρουση. Πρόκειται για την ενιαία περι ευρωπαϊκών πανεπιστημίων ρύθμιση που φέρει το χαϊδευτικό όνομα «μπολόνια». Αναφέρομαι μόνον σε …

1. Συνήθως, οι ακραίες θέσεις είναι δηλωτικές ημιμάθειας ή και ψυχοπάθειας (έστω και άν η Ιστορία περιλαμβάνει κι ορισμένες σπουδαίες εξαιρέσεις). Ντρέπομαι δηλαδή που θα θέσω στην κρίση-σας σήμερα ενα τεραστίας πολιτικής σημασίας θέμα, στο οποίο, ένας αμετανόητος ευρωφεντεραλιστής σάν εμένα, υποστηρίζει την ακραία άποψη οτι η Ε.Ε. έχει πάθει παράκρουση. Πρόκειται για την ενιαία περι ευρωπαϊκών πανεπιστημίων ρύθμιση που φέρει το χαϊδευτικό όνομα «μπολόνια». Αναφέρομαι μόνον σε ένα αντικείμενο αυτής της ρύθμισης- εκείνο που αφορά την τυφλή μίμηση του (τέως) αγγλοσαξονικού συστήματος, θεσπίζοντας πανεπιστημιακό «Βachelor» (τρομάρα μας) 3-ετούς φοιτήσεως, ενώ οι υφιστάμενες παραδοσιακές ευρωπαϊκές σπουδές (4 έως 6 ετών) θα ονομάζονται, λέει, Μaster (πάλι τρομάρα μας). Γιατί βρε παιδιά;

Διότι, σου λέει: (i) Κάτι ξέρανε οι αγγλοσάξονες που θέσπισαν το σύστημα, (ii) Θα κάνομε οικονομία σε εθνικές δαπάνες πανεπιστημιακών σπουδών, (iii) Θα δίνομε μικρότερες αμοιβές στα πλήθη των «3-ετών», και (iv) Θα διαθέτομε ενα σύστημα κατάταξης που θα βολεύει καί τους «3-ετείς» απο Μ. Βρετανία (κι απο Βέλγιο, ίσως).

2. Ας πάρομε τα επιχειρήματα ένα-ένα. Το πρώτο επιχείρημα τζούφιασε εντωμεταξύ: α) Τα καλύτερα βρετανικά πανεπιστήμια (το ένα μετά το άλλο) ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΨΑΝ το σύστημα των δύο διπλωμάτων (ΒSc και ΜSc), και υιοθέτησαν το κεντροευρωπαϊκό σύστημα της μιάς και αδιάσπαστης σπουδής που οδηγεί σε δίπλωμα Μάστερ: Στον χώρο του Εngineering, η Οξφόρδη, το Ιmperial College και πλήθος άλλων πανεπιστημιακών Σχολών κατάργησαν τελείως τη δυνατότητα Βachelor. Τρία δε βρετανικά πανεπιστήμια που συνεχίζουν να δίνουν (εν παραλλήλω) καί το χωριστό σχήμα «ΒSc, ΜSc», εξηγούν οτι «ο μόνος λόγος για να επιλέξει ενας φοιτητής το πρόγραμμα ΒSc είναι άν αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα ή άν δέν σκοπεύει να ακολουθήσει καριέρα Μηχανικού». Εξ άλλου, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού η διάσημη Αmerican Society of Civil Εngineers, με την υποστήριξη της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Στρατιωτικών των ΗΠΑ, δηλώνει οτι «οι 4-ετούς διαρκείας σπουδές Μηχανικών είναι α ν ε π α ρ κ ε ί ς για την είσοδο στο Επάγγελμα. (Σκεφθείτε τί ειναι οι 3-ετείς).

Αυτά λοιπόν λένε και κάνουν οι Αγγλοσάξονες – και βγάλαν τους Μπολονέζους τεχνητό όφ-σάιντ: Η Ευρώπη υιοθετεί το σύστημα που εγκαταλείπουν οι εφευρέτες του- οι οποίοι τώρα προτιμούν το παλαιό ευρωπαϊκό σύστημα! Αν αυτό δέν είναι παράκρουση…

Για το δεύτερο και το τρίτο «επιχείρημα», ακούστε τα νέα: Στην Ιταλία, την μόνη χώρα που είχε εφαρμόσει πολύ νωρίς το «μπολονέζε» στην πανεπιστημιακή παιδεία του Μηχανικού, τα τρία τέταρτα των αποφοίτων της 3-ετούς, συνεχίζουν για την 5-ετή. (Αρα, πού είναι τα άφθονα φθηνά πλήθη που θα βγαίνανε;). Αλλά κι απ΄ αυτούς που βγήκαν μετά τα 3 έτη, μόνον οι μισοί κατάφεραν να βρούν δουλειά, ύστερα από 1 έτος δέ.

Ιδού λοιπόν κι άλλη παράκρουση. Θα περάσουν χρόνια, και θα μαζεύομε τέτοιες στατιστικές στου κασίδη το κεφάλι.

Οσο για το τελευταίο «επιχείρημα» της Ε.Ε., ποιός τους εμπόδιζε να κατατάξουν τους εξ Αγγλίας ή Βελγίου 3-ετείς σε μιαν ενδιάμεση βαθμίδα- και ν΄ αφήσουν ολόκληρη την Ευρώπη να κάνει τη δουλειά της όπως την ξέρει; Ηταν άραγε ανάγκη οι Κυβερνήσεις να μετατρέψουν τη «μπολόνια» σε καθολικόν εθνικόν Νόμο; Διοτι, πράγματι, πολλές Κυβερνήσεις, αντί να επιτρέψουν και την δυνατότητα του σχήματος «3+2» έτη, το επέβαλαν δια Νόμου! Οι περισσότεροι ευρωπαίοι πανεπιστημιακοί αντιδρούσαν βέβαια, αλλα δέν εισακούσθηκαν: Για τον απλούστατο λόγο οτι η λήψη των αποφάσεων γίνεται απο αξιοσέβαστους μέν πολιτικούς, οι οποίοι όμως δέν υποπτεύονται την ιδιάζουσα φύση και την περιπλοκή των πανεπιστημιακών πραγμάτων- ούτε την υποδόρια σύνδεσή-τους με την Οικονομία (την πραγματική εννοώ- όχι τις φούσκες).

3. Ελάτε τώρα να ΄δούμε και τους δύο άλλους, ειδικότερης κατηγορίας, παραλογισμούς του αλα-μπολονέζε.

α) Τα μαθήματα που θα διδάξεις στους 3-ετούς φοιτήσεως, πρέπει προφανώς να έχουν εναν αμεσότερα εφαρμοσμένον χαρακτήρα για την Πράξη (άσε βέβαια τί λογής «δικηγόρους» τριχρονίτες θα βγάλετε…). Διοτι αλλιώτικα, άν τους διδάξεις υπομονετικά τις αναγκαίες θεμελιώδεις επιστημονικές γνώσεις, τότε θα βγούν ξυπόλυτοι στ΄ αγκάθια. Ετσι όμως, θα έχεις απαρχής ευνουχήσει αυτούς που θα συνεχίσουν για τα 5-ετή (δηλαδή την πλειονότητα των φοιτητών). Ετσι, το κακό είναι απο χέρι πολύ μεγαλύτερο απ΄ ό,τι (δέν) υποπτεύονταν οι «νομοθέτες».

Η ιταλική «Διάσκεψη των Κοσμητόρων των Πολυτεχνικών Σχολών», ακόμα σπαράσσεται απ΄ τα εσωτερικά αδιέξοδα του πώς να στήσουν αυτά τα αυτοάνοσα προγράμματα. Ο δέ Πρύτανης του Πολυτεχνείου της Καρλσρούης, είδε κι απόειδε, και αποφάνθηκε ότι «οι σπουδές των 3 ετών προορίζονται για την κατανόηση των σπουδών 5 ετών που οδηγούν στο επάγγελμα».

Καμαρώστε τα.

β) Ο δεύτερος παραλογισμός φαίνεται στο ερώτημα «τί θα τους κάνετε τους Μπατσελόρους της 3-ετούς, όταν διαθέτετε ήδη τους αποφοίτους ΤΕΙ 4-ετούς- οι οποίοι υποτίθεται οτι προορίζονταν να καλύψουν αυτές τις κοινωνικές ανάγκες για τις οποίες τώρα εφεύρατε την 3-ετή πανεπιστημιακή; Ποιός απ΄ τους ευρωπαίους νομοθέτες θα αναλάβει την ευθύνη της σύγχυσης στην Αγορά- και την ευθύνη για τις νέες στρατιές ανέργων;

4. Είναι προς τιμήν της Ελληνικής Κυβέρνησης οτι δέν έπεσε στην ευρωπαϊκή παράκρουση. Πιστεύω όμως οτι μπορεί να νομοθετήσει την δυνατότητα της π α ρ ά λ λ η λ η ς λειτουργίας του μπολονέζικου σχήματος, για όποιο Πανεπιστήμιο το γουστάρει- και ν΄ αφήσει ήσυχες τις παραδοσιακές σπουδές. Αυτό ακριβώς που έκαναν οι Grandes Έcoles στην Γαλλία- και το οποίο και τα δευτεροκλασάτα βρετανικά πανεπιστήμια άφησαν να ισχύει: Καί ΒSc διαθέτουν, αλλα καί ενιαίες και αδιάσπαστες σπουδές για το λεγόμενο ΜΕng προσφέρουν.

Σημείωση: Οποιος (μακάρι) ενδιαφέρεται για την τεκμηρίωση των όσων υποστηρίζω, άς επισκεφθεί τον ιστότοπο http://www.ntua.gr/an nouncements/rector/

Ο κ. Θεοδόσης Π. Τάσιος είναι ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.

Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk