ΤΣΙΜΕΝΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Η αμερικανική περιπέτεια του Τιτάνα

Η οικονομική κρίση αναγκάζει ακόμη και τις μεγαλύτερες ελληνικές βιομηχανίες, όπως ο Τιτάν, να εγκαταλείψουν την «τακτική της Μπαρτσελόνα» στο ποδόσφαιρο με τη φουλ επίθεση και τα πολλά γκολ και να υιοθετήσουν τη «στρατηγική του Οτο Ρεχάγκελ» με το μεθοδικό κατενάτσιο, δηλαδή την κλειστή άμυνα και τους πολλούς παίκτες… πίσω από την μπάλα. Αυτή η επιλογή της τσιμεντοβιομηχανίας για να ξεπεράσει τον σκόπελο της μεγάλης ύφεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες και να ξεκινήσει με την πρώτη ευκαιρία την πορεία προς την ανάκαμψη στη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά του πλανήτη, την αμερικανική.

Η οικονομική κρίση αναγκάζει ακόμη και τις μεγαλύτερες ελληνικές βιομηχανίες, όπως ο Τιτάν, να εγκαταλείψουν την «τακτική της Μπαρτσελόνα» στο ποδόσφαιρο με τη φουλ επίθεση και τα πολλά γκολ και να υιοθετήσουν τη «στρατηγική του Οτο Ρεχάγκελ» με το μεθοδικό κατενάτσιο, δηλαδή την κλειστή άμυνα και τους πολλούς παίκτες… πίσω από την μπάλα. Αυτή η επιλογή της τσιμεντοβιομηχανίας για να ξεπεράσει τον σκόπελο της μεγάλης ύφεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες και να ξεκινήσει με την πρώτη ευκαιρία την πορεία προς την ανάκαμψη στη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά του πλανήτη, την αμερικανική.

Σήμερα ως σοβαρή επιχειρηματική παρουσία ελληνικού ομίλου στην αγορά των ΗΠΑ έχουν απομείνει μόνο η Ιντραλότ σε πολλές Πολιτείες στον τομέα των τυχερών παιχνιδιών και ο Τιτάν που διαθέτει εργοστάσια τσιμέντου στην άλλη ακτή του Ατλαντικού. Διάφορες σποραδικές προσπάθειες που έχουν γίνει από άλλες επιχειρήσεις, όπως π.χ. η Τεχνική Ολυμπιακή, στέφθηκαν με αποτυχία. Στην αγορά των ΗΠΑ δραστηριοποιούνται επίσης και λίγες ελληνικές εταιρείες από τον χώρο των φαρμάκων, των καλλυντικών και των τροφίμων (Folli Follie, Κορρές, ΜαστίχαShop, Lavipharm), αλλά η δραστηριότητά τους δεν ήταν τόσο μεγάλη ώστε να επηρεαστούν δραματικά από την κρίση.

Αντίθετα, ο Τιτάν είχε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2006 τζίρο που έφθασε τα 713 εκατ. ευρώ με κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων στα 184 εκατ. ευρώ, ενώ το 2007, οπότε και ξεκίνησε η κρίση των ακινήτων στις ΗΠΑ, ο τζίρος έπεσε στα 593 εκατ. ευρώ με κέρδη 106 εκατομμυρίων, ενώ το 2008, πρώτη χρονιά της μεγάλης κρίσης, προσγειώθηκε στα 484 εκατ. ευρώ με κέρδη στα 42 εκατ. ευρώ. Το 2009 θα είναι ακόμη χειρότερο (σε επίπεδο ΕΒΙΤDΑ προβλέπονται κέρδη, αλλά στα αποτελέσματα μετά από φόρους θα καταγραφούν ζημιές) και το 2010 οι «αμερικανικές ελπίδες» εναποτίθενται στο «πακέτο Ομπάμα» για τις περιφερειακές υποδομές, δηλαδή για δημόσια και ιδιωτικά τεχνικά έργα.

Αξίζει να σημειωθεί μόνο ότι υπό κανονικές συνθήκες στις Ηνωμένες Πολιτείες χτίζονται 1,5 εκατομμύριο νέες κατοικίες τον χρόνο, αλλά εφέτος λόγω κρίσης οι νέες κατοικίες θα είναι μόλις 400.000 σε μια κολοσσιαία καταναλωτική αγορά των 300 εκατομμυρίων κατοίκων.

Τι κάνει όμως μια μεγάλη ελληνική βιομηχανία με παράδοση ενός αιώνα όπως ο Τιτάν για να αντιμετωπίσει την κρίση στη μεγαλύτερη αγορά στην οποία δραστηριοποιείται; Ποια άμυνα χαράσσει;

«Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, υπάρχει όμως ένα μόνιμο τρίπτυχο που επικαλούμαστε σε περιόδους κρίσης και συνίσταται σε νοικοκύρεμα- κόστος- ρευστότητα» τονίζει προς «Το Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος της Τιτάν ΑΕ κ. Δ. Παπαλεξόπουλος και συνεχίζει: «Η φύση του κλάδου μας είναι τέτοια ώστε αναγκαζόμαστε να παίζουμε με ορίζοντα δεκαετιών και όχι με προοπτική λίγων μηνών.Βλέποντας εδώ και τρία χρόνια την κρίση να έρχεται, μειώσαμε το κόστος,νοικοκυρέψαμε ακόμη περισσότερο τις πραγματικές ανάγκες του ομίλου και κοιτάξαμε να έχουμε υψηλή ρευστότητα σε σχέση με την αγορά.Αυτή είναι προς το παρόν η γραμμή μας και αυτή θα παραμείνει ως το τέλος της κρίσης. O πως συνηθίζουμε να λέμε μέσα στον όμιλο, επί πολλά χρόνια παίξαμε φουλ επίθεση, τώρα ήρθε η ώρα να αγωνιστούμε μερικά ημίχρονα κατενάτσιο» .

«Δυστυχώς, δεν είναι ορατά οποιαδήποτε σημεία ανάκαμψης στην οικονομία των ΗΠΑ ούτε το 2009,ενώ η αγορά τσιμέντου στις ΗΠΑ δεν δείχνει να ορθοποδεί εφέτος ούτε από το λεγόμενο “πακέτο Ομπάμα”. Για το 2010 οι εκτιμήσεις στις ΗΠΑ, όπως αυτές εκφράζονται από την Ενωση Αμερικανικών Τσιμεντοβιομηχανιών,μιλάνε για αύξηση της κατανάλωσης γύρω στο 10% σε σχέση με το 2009.Αυτό όμως δεν είναι κάτι ελκυστικό,αφού το 2009 είναι έτσι κι αλλιώς μια κακή χρονιά και η κατανάλωση ξεκινά από πολύ χαμηλό σημείο» προσθέτει ο κ. Παπαλεξόπουλος. Είναι φανερό ότι η άμυνα… μπετόν αρμέ θα διαρκέσει.

Ο κύκλος του τσιμέντου
Oκλάδος του τσιμέντου όπως και της οικοδομής γενικότερα είναι κατ΄ εξοχήν κλάδος κυκλικότητας στη ζήτηση. Υπάρχουν περίοδοι σημαντικής ανόδου και χρονιές με μεγάλη κάμψη για πολλούς και διαφόρους λόγους. Με μικρές αποκλίσεις η κρίση εμφανίζεται περίπου κάθε 10 χρόνια στο τσιμέντο και στην οικοδομή. Μεγάλη κρίση υπήρξε για τρίατέσσερα χρόνια στα μέσα της δεκαετίας του ΄70, η οποία επαναλήφθηκε «καρμπόν» 10 χρόνια αργότερα, στα μέσα του ΄80, αλλά και στις αρχές της δεκαετίας του ΄90.

Ανάλογη κρίση βιώνει και σήμερα η αγορά τσιμέντου στις ΗΠΑ. Με το τέλος της κρίσης οι προοπτικές στον κλάδο του τσιμέντου κυρίως στις Νότιες Πολιτείες των ΗΠΑ θεωρούνται πολύ καλές και αυτό φαίνεται χαρακτηριστικά από τη δημογραφική εξέλιξη της Φλόριδας. Η Πολιτεία αυτή, η οποία έχει έκταση όση ακριβώς και η Ελλάδα το 1980, είχε περίπου 10 εκατομμύρια κατοίκους, όσους και η χώρα μας. Σήμερα έχει 18 εκατομμύρια κατοίκους, τη στιγμή που η Ελλάδα έχει 11 εκατομμύρια, και σε 20 χρόνια από σήμερα θα έχει 28 εκατομμύρια κατοίκους, ενώ η Ελλάδα δεν θα έχει ούτε 11 εκατομμύρια, ακόμη και με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις της Στατιστικής Υπηρεσίας!

Η εσωτερική μετανάστευση προς τη Φλόριδα και η αλματώδης αύξηση λόγω υπεργεννητικότητας του λατινογενούς πληθυσμού δημιουργούν σημαντικές προοπτικές για τον Τιτάνα στην περιοχή αυτή. Οπως λέει ο κ. Δ.

Παπαλεξόπουλος, «οι παλαιοί μάς συμβούλευαν να πάρουμε ομπρέλα για να μη βρέξει. Αυτό κάνουμε». Στη Φλόριδα μάλιστα βρέχει μάλλον σπανίως.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk