»oθόνες&κάλπες»

Οι έλληνες τηλεθεατές ψηφίζουν

Σύμφωνα με τις βασικές αρχές της πολιτικής επικοινωνίας, η τηλεόραση έχει τη δυνατότητα αλλά και την υποχρέωση να στηρίζει δημιουργικά την κοινωνία και τη δημοκρατία. Και τι δημιουργικότερον από το να στείλεις τον κ. Β. Αποστολάτο και την κυρία Νατάσα Ράγιου στη Βουλή. Τηλεόραση και πολιτική δεν παύουν να επαληθεύουν τον νόμο των συγκοινωνούντων δοχείων. Τι κάλπη, τι ΑGΒ. Στην πολιτική σημασία έχει να διαθέτεις πρόσωπο, δηλαδή image. Το σίγουρο είναι ότι όποιος πέρασε από το γυαλί και θέλησε να εισέλθει στη Βουλή, δεν συνάντησε και μεγάλα εμπόδια.

Σύμφωνα με τις βασικές αρχές της πολιτικής επικοινωνίας, η τηλεόραση έχει τη δυνατότητα αλλά και την υποχρέωση να στηρίζει δημιουργικά την κοινωνία και τη δημοκρατία. Και τι δημιουργικότερον από το να στείλεις τον κ. Β. Αποστολάτο και την κυρία Νατάσα Ράγιου στη Βουλή.

Τηλεόραση και πολιτική δεν παύουν να επαληθεύουν τον νόμο των συγκοινωνούντων δοχείων. Τι κάλπη, τι ΑGΒ. Στην πολιτική σημασία έχει να διαθέτεις πρόσωπο, δηλαδή image. Το σίγουρο είναι ότι όποιος πέρασε από το γυαλί και θέλησε να εισέλθει στη Βουλή, δεν συνάντησε και μεγάλα εμπόδια.

Να βγει κανείς ή να μη βγει (εννοείται στην ΤV); Ιδού η απορία. Να βγει, φυσικά και να βγει: Να γίνει αναγνωρίσιμος, να θέσει υποψηφιότητα, να έλθει μετά η Διακομματική να του κόψει τις εμφανίσεις πριν από τις εκλογές για να μην… επηρεαστεί το σώμα. Να βάλει και αυτός το λιθαράκι του στο παράδοξο μείγμα τηλεόρασης, πολιτικής, και καθημερινότητας, που οι Αγγλοσάξωνες έχουν σοφά βαφτίσει pop politics. Με αξεπέραστα είδωλα, φυσικά.

Λαμπρό παράδειγμα η κυρίαΛιάνα Κανέλλη, εξ απαλών ονύχωνκαι συγκεκριμένα από το 1976-στην τηλεόραση. Οταν ακόμη η ΝΕΤ απεκαλείτο ΥΕΝΕΔ και η έναρξη του κρατικού προγράμματος γινόταν με καμπανάκια αιγοπροβάτων.

Μας είπε το δελτίο, μας το ξαναείπε στην πρεμιέρα της ιδιωτικής τηλεόρασης, μας διέταξε «Ψηλά τα χέρια», πήρε συνέντευξη από τον Τουργκούτ Οζάλ, δοκιμάστηκε πολλαπλώς και επιτυχέστατα. Περίπατο έκανε στη Βουλή. Σήμερα, μες τους καπνούς και τα τσιγάρα, και σε οκτάβες ασυνήθιστες για δημόσιο πρόσωπο, η βουλευτής του ΚΚΕ αισθάνεται πλέον στην τηλεόραση όπως στο σαλόνι του σπιτιού της. Πάντα με τη φόρμα.

Ευρύτατη αναγνωρισιμότητα χάρισε το μετεωρολογικό δελτίο στον κ.Ν. Καντερέ. Βεβαίως ο κ. Καντερές έχει κάνει μεταπτυχιακό στην πρόγνωση καιρού, και ειδικά των επικίνδυνων φαινομένων, προσόν που του δίνει έναν αέρα στο Κοινοβούλιο, όταν δοκιμάζεται από σκοτεινές- βλ. βατοπαιδινές- δυνάμεις. Χάρη στο χαμηλό βαρομετρικό, πήρε σταυρούς, πολλούς σταυρούς, σε αλλεπάλληλες νομαρχιακές εκλογές, και εισήλθε αιθρίως στη Βουλή.

Αυτοπροσδιοριζόμενος ως ρεπόρτερ πρώτης γραμμής, ο κ.Αργ. Ντινόπουλοςφόρεσε κοστούμι τα τελευταία χρόνια. Δεν έβγαζε από πάνω του εκείνο το αξιόμαχο γιλέκο με τις πολλές τις τσέπες. Και όταν κανείς ξέρει από Ρουμανία καιΤσαουσέσκου , από Μεξικό και Τσιάπας, από Ρουάντα και εμφύλιο, τι είναι να βρεθεί στη Β΄ Αθηνών;

Η περίπτωση της ωραίας Ευδοξίας είναι ξεχωριστή. Ξανθιά, ψηλή, εντυπωσιακή, διαθέτει όλα τα προσόντα που απαιτεί το βουλευτικό αξίωμα. «Για να κάνουμε μαζί τα αδύνατα δυνατά», όπως υπόσχεται άλλωστε η ίδια στους ψηφοφόρους της. Η κυρίαΕύα Καϊλήέχει προ πολλού κριθεί στο δελτίο ειδήσεων του Μega, το οποίο και παρουσίαζε επί τριετία, από το 2004 ως το 2007, τα Σαββατοκύριακα. Είναι προφανές ότι έχει συνηθίσει να συγκεντρώνει τα βλέμματα, γεγονός που τη βοηθάει να διασχίζει ακάθεκτη την αίθουσα της Βουλής, με 299 ζευγάρια μάτια πάνω της.

Πολυσχιδής προσωπικότητα, ο δημοσιογράφος κ.Π. Ευθυμίουαποτελεί την ενσάρκωση της γνωστής θεωρίας περί αυτοεκπληρούμενης προφητείας. Εμφανιζόταν στο κρατικό δίκτυο από το 1995 ως και το 1999, στην «Τελική ευθεία»- από την οποία και ξεστράτισε λίγες ώρες το 1996, με σκοπό να συντονίσει την πρώτη τηλεοπτική αναμέτρηση πολιτικών αρχηγών ανάμεσα στον κ.Κ. Σημίτηκαι στον κ.Μιλτ. Εβερτ, πρώην ηγέτη της ΝΔ. Εκτοτε ο κόσμος δεν τον ξαναείδε να κάθεται σε δημοσιογραφική καρέκλα. Ορθιος και στωικός, με τον ήλιο του ΠαΣοΚ στο φόντο, έμπαινε καθημερινά, από το 2006 ως το 2007 στα ελληνικά νοικοκυριά ως εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος. Σιγά μη τον δυσκόλευε η Β Δ Αθηνών.

Τι να πει κανείς για τους πάλαι ποτέ «Ρεπόρτερς», τον κ.Γ. Λιάνη και τον κ.Ι. Δημαρά; Η εκπομπή αυτή λειτούργησε τελικά ως φυτώριο αστέρων της πολιτικής- και της μεταφυσικής, στην περίπτωση του κ. Κ. Χαρδαβέλλα. Ο κ. Λιάνης, με τα ρεπορτάζ του, έχει διαπαιδαγωγήσει κοινωνικοπολιτικά γενιές και γενιές, από τη δεκαετία του 1980 πείθοντας τους κατοίκους της Φλώρινας σε συνεχείς εκλογικές αναμετρήσεις ότι τον χρειάζονται.

Οσο για τον κ. Δημαρά; Τη δημοφιλία του δεν άγγιξε ούτε η αυτομόληση προς το ΠαΣοΚ, με το ΔΗΚΚΙ να τον κατηγορεί ως «αποστάτη» και τον πρόεδρό του κ.Δ. Τσοβόλανα δηλώνει«δεν τον γνωρίζω τον κύριο». Δεν πείραξε καθόλου: ο κ. Δημαράς είχε φροντίσει να τον γνωρίζουν (πάρα) πολλοί άλλοι, με τις καθημερινές του χαιρετούρες μέσα από το «Πρωινό παράθυρο» του Μega ή την εκπομπή της ΕΡΤ1 «Τρεις στον αέρα», με την κυρίαΣεμίνα Διγενήκαι τον κ.Γ. Παπαδάκη. Φιγούρα οπερατική, ο κ.Αδωνις Γεωργιάδης- ευρύτερα γνωστός και με βρεφικό προσωνύμιο-, πολιτεύεται και εμπορεύεται ταυτοχρόνως μέσα από τη συχνότητα του Τηλεάστυ και του Βlue Sky. Θιασώτης της ρήσης του παρ΄ ολίγον αμερικανού προέδρου Αdlai Stevenson «πολιτικός είναι ο παράγων που προσεγγίζει κάθε πρόβλημα με το στόμα ορθάνοιχτο», ο κ. Γεωργιάδης δεν το κλείνει ποτέ. Μέσα από τις εκπομπές του «Ελλήνων έγερσις» και «Ελληνική αγωγή», ο βουλευτής του ΛΑΟΣ διαφημίζει με πάθος τα βιβλία «αρχαίας ελληνικής πραγματείας» που εκδίδει ο εκδοτικός του οίκοςGeorgiadis books. Ο ίδιος έχει άλλωστε ομολογήσει ότι στην αρχαία ελληνική οφείλει την προσωπική του ευτυχία: Ετσι έριξε τηνΕυγενία Μανωλίδου , έτσι και τους 19.590 ψηφοφόρους της Β Δ Αθηνών.

Πρώτος και αξεπέραστος διδάξας βεβαίως- αν και πιο μπάσοςο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ.Γ. Καρατζαφέρης , καναλάρχης από το 1989, όταν εγκαινίασε το Τele City. Λίγοι ίσως γνωρίζουν ότι το επικοινωνιακό του εύρος δεν το οφείλει μόνο στις σχολές μανεκέν, ούτε τη γνωριμία με τους οπαδούς του μόνο στον τηλεοπτικό σταθμό. Αλλά και σε ένα πρωτότυπο εγχείρημα του 1983: Την ΤV Ρress, μια υπηρεσία διανομής ειδησεογραφικών βιντεοκασετών, μέσα από τις οποίες ασκούσε αντιπολίτευση στην κυβέρνηση του ΠαΣοΚ, που είχε τον έλεγχο των κρατικών- και μοναδικών τότε- ΜΜΕ.

Ζωντανή απόδειξη της δύναμης της τηλεόρασης, και της επικράτησής της έναντι του χρόνου, είναι σαφέστατα η κυρίαΣυλβάνα Ράπτη , παρουσιάστρια του κεντρικού δελτίου ειδήσεων της ΕΤ2 από το 1982 ως το 1990. Ο καιρός παρήλθε, η κυρία Ράπτη θήτευσε στον Τύπο, έκανε οικογένεια, είδε τα πρώτα της λευκά στον καθρέφτη, μα το κοινό δεν ξέχασε. Και έπειτα από 14 ολόκληρα χρόνια την εξέλεξε στην Α Δ Αθηνών, σαν να μην πέρασε μια μέρα.

Ανεξίτηλο, πλην όμως διαχρονικό, καταδεικνύεται και το πέρασμα της κυρίαςΦωτεινής Πιπιλήαπό τη μικρή οθόνη. Ισως να παίζει ρόλο ότι τη βλέπαμε διπλά: Μία στις εκπομπές της και μία στον- μίμοΤάκη Ζαχαράτο. Οπως και να έχει, η κυρία Πιπιλή μετράει πολλές ώρες πτήσης, από το 1973 στην ΤV, και γενικώς. Διότι, όπως πληροφορεί η ίδια το κοινό της, στην αρχή της καριέρας της έφερε το προσωνύμιο «ιπτάμενη ρεπόρτερ», για τις «συνεχείς πτήσεις της με στρατιωτικά και πολιτικά ελικόπτερα, αλλά και αεροπλάνα, για την κάλυψη επικίνδυνων αποστολών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό». Οι εκπομπές «Αυτά και άλλα» στον Αnt1, «Και μισή» στο Μega, ως και το μακάβριο «Ηλθε η ώρα σας» στη ΝΕΤ την έκαναν γνωστή και στις πέ τρες, ειδικά της Αθήνας, στον δήμο της οποίας έχει εκλεγεί τρεις φορές πρώτη- και με διαφορά- δημοτική σύμβουλος. Η είσοδός της στη Βουλή έγινε το 2007. Εκτοτε εκλήθη πολλάκις να ενεργοποιήσει τις γνώσεις της στον τομέα Μedia and Drama, εκ σεμιναρίου στο Κολέγιο της Οξφόρδης.

Ουδείς βεβαίως μπορεί να συγκριθεί σε ύφος και παράστημα με τον δημοσιογράφο κ. Κ. Γκιουλέκα. Ο οποίος έχει το «θεατράλε» μέσα του, φροντίζοντας να το εξωτερικεύει σε κάθε εκπομπή και ντοκυμαντέρ εθνικού- ιστορικού περιεχομένου που έχει επιμεληθεί- όπως αυτά για τη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, ΤV

100. Η δύναμη της δημοσιότητας είναι δε τέτοια που, όπως στην περίπτωση του κ. Γκιουλέκα, μπορεί να εκλέξει και να χρίσει υφυπουργό Εσωτερικών, αρμόδιο για θέματα Τύπου, κάποιον που δεν έχει δουλέψει ποτέ του σε πρωτοκλασάτο ΜΜΕ.

Αντίθετα με τον κ.Π. Παναγιωτόπουλο , δημοσιογράφο, βουλευτή και υπουργό, ο οποίος στο «Προφίλ» του (Αnt1) είχε φιλοξενήσει πλείστες όσες επιφανείς προσωπικότητες, από τηΣάρον Στόουνως και τονΒασίλη Λεβέντη. Με πείρα και γνώση, ο βουλευτής της ΝΔ μιλάει από βήματος της Βουλής με περισσή άνεση, σαν να είναι στο στούντιο, χωρίς να εγκαταλείψει- όπως λένε οι κακές γλώσσες- και την καλλωπιστική προετοιμασία που έκανε προτού μπει στο πλατό.

Ισως να φταίει η τεστοστερόνη για όλα αυτά τα ups and downs της λιβιδινικής ενέργειας. Μόνο ο σεξολόγος κ.Β. Αποστολάτοςμπορεί να αποφανθεί. Οι πικάντικες συμβουλές του στη μεσημεριανή ζώνη, με απαράμιλλο στυλ, και ιδιαίτερο accent στην προφορά, έγιναν άλλωστε διαβατήριο για την είσοδο του κ. Αποστολάτου στη Βουλή με το κόμμα του ΛΑΟΣ.

Για το ίδιο πασαπόρτι θα βάλει τα δυνατά του σε αυτές τις εκλογές και ο κ.Δ. Κωνσταντάρας, ο οποίος εσχάτως προέκυψε ολίγον ασταθής, και από τη ΝΔ προτίμησε τον ΛΑΟΣ. Τηλεοπτικός δεινόσαυρος (από το 1976), ο κ. Κωνσταντάρας έγινε ευρύτερα γνωστός ως παρουσιαστής των ζωντανών «Κυριακάτικων» με τηνΕλενα Ακρίτα. Η αναμέτρηση της 4ης Οκτωβρίου μέλλει να δείξει αν η δημοσιότητα κόμματα δεν κοιτά. Ειδάλλως ο κ. Κωνσταντάρας θα πρέπει να αποδείξει ότι διαθέτει χιούμορ, ως γνήσιο τέκνο του κωμικού Λάμπρου.

Οι λόγοι για τους οποίους ψηφίζουν οι έλληνες τηλεθεατές, συγγνώμη… ψηφοφόροι, τον κ.Αρη Σταθάκηείναι φυσικά περίπλοκοι. Ο ίδιος διατείνεται ότι με τις τηλεοπτικές του παρεμβάσεις, από τη συχνότητα του Αnt1, τους έμαθε να φορούν ζώνες ασφαλείας και κράνη. Κάτι που εξόφθαλμα δεν μπορούν να ισχυριστούν οι συνάδελφοί του βουλευτές. Φυσιογνωμία γνώριμη και οικεία, ο κ. Σταθάκης κάνει συνήθως βόλτα στη Β Δ Αθηνών. Για την ιστορία, καταγράφεται ότι τουλάχιστον δεν την κάνει με τη βουλευτική Μercedes, την οποία και επέστρεψε για αυτοκίνητο υβριδικό, με χαμηλότερους ρύπους.

Η δημοσιότητα βοήθησε- με το στανιό, και όχι με την πρώτη- ακόμη και την κυρίαΝατάσα Ράγιουνα γίνει βουλευτής. Η παρουσιάστρια της εκπομπής «Κεντρί» συνοδεύεται 13 χρόνια μετά, από το 1996, από τη ρετσινιά της αυτοκτονίας ενός δύστυχου πατέρα ο οποίος κατηγορήθηκε «στον αέρα» για τον βιασμό της κόρης του. Εν τω μεταξύ η κυρία Ράγιου έχει κάνει τις «Ραγιουργίες» της, κατά τον τίτλο έτερης εκπομπής της, προσπαθώντας επίμονα για μια θέση στον ήλιο. Και ό,τι δεν κατάφερε το 2004, ως υποψήφια στην Αχαΐα, το κατάφερε τρία χρόνια αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2007.

Πορεία τροχιοδεικτική, από το τηλεοπτικό στο πολιτικό στερέωμα, και δη στα ρετιρέ του, έχουν σημειώσει ο πρώην υπουργός Επικρατείας κ.Θ. Ρουσόπουλοςκαι ο υφυπουργός Απασχόλησης κ.Γ. Κοντογιάννης . Ο πρώτος- ο οποίος βεβαίως έχει δηλώσει ότι δεν θα είναι υποψήφιος- ήταν κάτι παραπάνω από γνωστός όταν ανέλαβε την εμπροσθοφυλακή στο καραμανλικό στρατόπεδο. Ο δεύτερος εγκατέλειψε για πάντα τα σκαλοπάτια της Ρηγίλλης, όπου σύχναζε ως πολιτικός συντάκτης της ΕΡΤ, για να πιάσει την καρέκλα του υφυπουργού Απασχόλησης. Ρas mal…

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk