«Αερομαχία» για 40 δισ. δολάρια

Η προκαταρκτική έρευνα που διεξάγει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (WΤΟ) για την Αirbus, με αφορμή τη συμμετοχή της σε διαγωνισμό του αμερικανικού υπουργείου Αμυνας για την προμήθεια αεροπλάνων μεταφοράς καυσίμων (tanker), έδειξε σε πρώτη φάση ότι η μεγάλη ευρωπαϊκή κατασκευάστρια αεροσκαφών λάμβανε παράνομες επιδοτήσεις από κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών χωρών. Το εύρημα αυτό έδωσε αρκετά «εφόδια» στην ανταγωνίστρια Βoeing και στους υποστηρικτές της στο Κογκρέσο των ΗΠΑ καθώς οι τελευταίοι προσπαθούν να «μπλοκάρουν» την προσφορά της Αirbus για την ανάληψη του συγκεκριμένου συμβολαίου.

«Αερομαχία» για 40 δισ. δολάρια | tovima.gr

Η προκαταρκτική έρευνα που διεξάγει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (WΤΟ) για την Αirbus, με αφορμή τη συμμετοχή της σε διαγωνισμό του αμερικανικού υπουργείου Αμυνας για την προμήθεια αεροπλάνων μεταφοράς καυσίμων (tanker), έδειξε σε πρώτη φάση ότι η μεγάλη ευρωπαϊκή κατασκευάστρια αεροσκαφών λάμβανε παράνομες επιδοτήσεις από κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών χωρών.

Το εύρημα αυτό έδωσε αρκετά «εφόδια» στην ανταγωνίστρια Βoeing και στους υποστηρικτές της στο Κογκρέσο των ΗΠΑ καθώς οι τελευταίοι προσπαθούν να «μπλοκάρουν» την προσφορά της Αirbus για την ανάληψη του συγκεκριμένου συμβολαίου.

Παρά το γεγονός ότι η παραπάνω έρευνα του WΤΟ απέχει πολύ ακόμη από το να καταλήξει σε κάποιο οριστικό και τελεσίδικο πόρισμα, τα μέλη του Αμερικανικού Κογκρέσου μόλις την προηγούμενη εβδομάδα αναφέρθηκαν με πολύ αυστηρούς τόνους στο θέμα της συμμετοχής της Αirbus στον διαγωνισμό για το συμβόλαιο των 40 δισ. δολαρίων, το οποίο αφορά την προμήθεια του Αμερικανικού Πενταγώνου με αεροσκάφη μεταφοράς καυσίμων.

«Το Πεντάγωνο πρέπει να σταματήσει να έχει χωμένο το κεφάλι του στο χώμα και να αγνοεί τις διεθνώς πιστοποιημένες παράνομες επιδοτήσεις της Αirbus εδώ και αρκετά χρόνια» ανέφερε ο Ρεπουμπλικανός βουλευτής του Κάνσας κ. Τοντ Θίαρτ.

Ο διαγωνισμός, ο οποίος θα ανακοινωθεί επίσημα στο εγγύς χρονικό διάστημα, δηλαδή μέσα στο φθινόπωρο, θα αφορά το μεγαλύτερο συμβόλαιο που έχει συνάψει ποτέ το Πεντάγωνο. Ωστόσο οι προσπάθειες των νομοθετών να «μπλοκάρουν» την προσφορά της Αirbus αναμένεται να δημιουργήσουν αναταραχή στους κανόνες του παγκόσμιου εμπορίου.

Σε συμφωνία, την οποία έχει υπογράψει η αμερικανική κυβέρνηση από το 1996, με πολλές ανεπτυγμένες χώρες, προβλέπεται ακόμη και το «μπλοκάρισμα» σχετικών συμφωνιών στην περίπτωση που αποδειχθεί διακριτική συμπεριφορά κατά των εταιρειών των ξένων χωρών για οποιονδήποτε λόγο, εκτός φυσικά από τις ποιοτικές προδιαγραφές της καθεαυτού προσφοράς.

Μ όνο που η συγκεκριμένη συμφωνία αποδείχθηκε ανίσχυρη και πολύ λίγες φορές έχει εφαρμοσθεί. Τέτοιες κινήσεις αναμένεται να κάνουν πιο πολύπλοκες τις προσπάθειες του αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα να δώσει νέα ώθηση στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις των ΗΠΑ με την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Παράλληλα, οποιαδήποτε προσπάθεια εκτοπισμού της Αirbus από τον αρκετά ελκυστικό για τις κατασκευάστριες αεροπορικές εταιρείες διαγωνισμό πιθανότατα θα συναντήσει αντιδράσεις και από τους αμερικανούς ανταγωνιστές της Βoeing, όπως τον όμιλο Νorthrop Grumman που συνεργάζεται με τη μητρική της Αirbus, την ΕΑDS για τον διαγωνισμό των αεροσκαφών τάνκερ κόντρα στην Βoeing.

Από την άλλη πλευρά, η Lockheed Μartin Corp. αναπτύσσει το F-35 μαχητικό αεροσκάφος από κοινού με τη Βρετανία και με μερικές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σ ημειώνεται ακόμη ότι οι πιο αμερόληπτοι στις ΗΠΑ σχολιάζοντας το εύρημα του WΤΟ αναφέρουν ότι σε αρκετές παρόμοιες σοβαρές περιπτώσεις στο παρελθόν ο οργανισμός είχε πάρει το μέρος των ΗΠΑ.

Μια τελική γνωμάτευση του WΤΟ για τη συγκεκριμένη περίπτωση θα πάρει περίπου ένα χρόνο για να εκδοθεί. Επιπρόσθετα, θα ακολουθήσουν και προσφυγές. Ακόμη η Ευρωπαϊκή Ενωση πιέζει, υπενθυμίζοντας ότι και η αμερικανική κυβέρνηση βοηθά οικονομικά την Βoeing με τη μορφή χρηματοδοτήσεων για έρευνες καθώς και φορολογικές απαλλαγές, κάτι που και αυτό είναι παράνομο. Ο διαγωνισμός για την προμήθεια αεροσκαφών-τάνκερ αποτελούσε πάντα αφορμή για «αερομαχίες».

Το 2004 η Βoeing έπεισε την αμερικανική κυβέρνηση να προσφύγει στην παρέμβαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, από τη στιγμή κατά την οποία η Αirbus άρχισε να ενδιαφέρεται σοβαρά για τον διαγωνισμό σπάζοντας το μονοπώλιο της Βoeing. Η αμερικανική κατασκευάστρια προσπάθησε να πείσει την κυβέρνηση για νέα παρέμβαση το 2006 σε διαγωνισμό για προμήθεια αεροσκαφών, όμως αυτή τη φορά απέτυχε. Η Νorthrop και η Αirbus τον Φεβρουάριο του 2008 κέρδισαν τον διαγωνισμό. Η Βoeing στηριζόμενη σε τεχνικά θέματα πίεσε το αμερικανικό υπουργείο Αμυνας να ξαναρχίσει τη διαδικασία.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk