Οι «έχοντες και κατέχοντες» κρατούν το κλειδί της οικονομικής ανάκαμψης

Τη σοβαρότητα της σοβούσας κρίσης επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τον δανεισμό των Αμερικανών που ανακοινώθηκαν χθες στις ΗΠΑ. Τα στοιχεία αφορούν τον Ιούλιο και δείχνουν ότι οι Αμερικανοί έχουν μειώσει τον δανεισμό τους κατά 10% σε ετήσια βάση- κατά 21,6 δισ. δολάρια, για την ακρίβεια. Πρόκειται για τον έκτο κατά σειρά μήνα περιορισμού των ιδιωτικών πιστώσεων στις ΗΠΑ. Εξέλιξη που ερμηνεύεται ως ένδειξη καταναλωτικής συγκράτησης στις ΗΠΑ (και υπήρξε παροιμιώδης η καταναλωτική βουλιμία των Αμερικανών.

Οι «έχοντες και κατέχοντες» κρατούν  το κλειδί της οικονομικής ανάκαμψης | tovima.gr

Τη σοβαρότητα της σοβούσας κρίσης επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τον δανεισμό των Αμερικανών που ανακοινώθηκαν χθες στις ΗΠΑ. Τα στοιχεία αφορούν τον Ιούλιο και δείχνουν ότι οι Αμερικανοί έχουν μειώσει τον δανεισμό τους κατά 10% σε ετήσια βάση- κατά 21,6 δισ. δολάρια, για την ακρίβεια. Πρόκειται για τον έκτο κατά σειρά μήνα περιορισμού των ιδιωτικών πιστώσεων στις ΗΠΑ. Εξέλιξη που ερμηνεύεται ως ένδειξη καταναλωτικής συγκράτησης στις ΗΠΑ (και υπήρξε παροιμιώδης η καταναλωτική βουλιμία των Αμερικανών…), άρα και αργού ρυθμού ανάκαμψης της αμερικανικής οικονομίας. Την ώρα όμως που η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ αποτύπωνε με γκρίζες αποχρώσεις την οικονομική κατάσταση των αμερικανικών νοικοκυριών, στα κιόσκια των εφημερίδων ξεχώριζε ένα «φωτεινό», αισιόδοξο πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Washington Ρost». Η έγκυρη εφημερίδα πιστεύει ότι χρήματα υπάρχουν. Αλλά αυτοί που τα διαθέτουν, δεν τα ξοδεύουν. Είναι, υποστηρίζει, ζήτημα χρόνου «να βάλουν το χέρι στην τσέπη». Οταν συμβεί αυτό, η οικονομία θα ανακάμψει!

«Οσο κι αν δεν αρέσει σε μερικούς, η ανάκαμψη θα εξαρτηθεί από την απόφαση των εχόντων και κατεχόντων να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να αγοράσουν είδη πολυτελείας», σημειώνει για την ακρίβεια η οικονομική συντάκτρια της «Washington Ρost» Ιλάν Μούι. Και υποστηρίζει ότι, παρά την εποχή λιτότητας που διάγουμε, το κλειδί της ανάκαμψης δεν το κρατούν οι κατασκευαστές και οι λιανοπωλητές προϊόντων πρώτης ανάγκης, ευρείας κατανάλωσης ή ανελαστικών καταναλωτικών αγαθών. Το κλειδί της αναθέρμανσης της κατανάλωσης το κρατούν εκείνοι που κατασκευάζουν, πουλούν και αγοράζουν επώνυμα και ακριβά καταναλωτικά προϊόντα. «Κακώς ο κόσμος κρύβει τις λαμπερές ετικέτες, γιατί σ΄ αυτές κρύβεται το μυστικό της ανάκαμψης της εθνικής οικονομίας. Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της κυβέρνησης, στο 20% των νοικοκυριών της χώρας που έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 150.000

δολαρίων αντιστοιχεί το 40% των συνολικών καταναλωτικών δαπανών. Αρα τα ευκατάστατα νοικοκυριά της χώρας διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην κοινή προσπάθεια εξόδου από την κρίση» σημειώνει η Ιλάν. Η έρευνα της βιετναμέζικης καταγωγής δημοσιογράφου είναι όντως ειλικρινής και διεισδυτική- αν και τα συμπεράσματά της είναι από μια άποψη απογοητευτικά για τις κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις των τελευταίων 30 χρόνων στις ΗΠΑ. «Αν οι ευκατάστατοι Αμερικανοί δεν αλλάξουν καταναλωτική συμπεριφορά, οι επιχειρήσεις της χώρας δεν πρόκειται να ανακάμψουν. Αν δεν αρχίσουν να ξοδεύουν τα χρήματα που διαθέτουν, ο αντίκτυπος θα είναι αρνητικός για όλους εμάς και με την πάροδο του χρόνου η κατάσταση θα επιδεινώνεται» δήλωσε ο Μίλτον Πεντράσα, μιας εταιρείας συμβούλων με την εύγλωττη επωνυμία Ινστιτούτο Πολυτελείας (Luxury Ιnstitute).

Πώς θα αρχίσει, λοιπόν, αυτό το 20% των εχόντων και κατεχόντων να καταναλώνει; Το ζήτημα έχει να κάνει με την ψυχολογική διάθεση, ως γνωστόν. Είναι ζήτημα δηλαδή ηθικού. Και οι εξελίξεις στο επίπεδο αυτό βελτιώνονται, εκτιμά στην έρευνά της η «Washington Ρost». Αναφέρονται η πρόσφατη ανάκαμψη της κεφαλαιαγοράς και οι ενδείξεις σταθεροποίησης των τιμών στην αγορά ακινήτων. Πρόκειται για δύο τομείς που επηρεάζουν σημαντικά, κατά τρόπο θετικό ή αρνητικό, τη διάθεση των Αμερικανών για κατανάλωση. «Wealth effect», το λένε οι ειδικοί. Την αίσθηση του πλούτου που έχει δηλαδή κάποιος κάνοντας την αποτίμηση της προσωπικής περιουσίας του. Το «βαρόμετρο» της ανάκαμψης, εν προκειμένω, είναι τα καταστήματα ειδών πολυτελείας. Και ακόμη το «βαρομετρικό» της κατανάλωσης είναι χαμηλό.

Π ρόσφατη έρευνα της εταιρείας Gallup έδειξε ότι οι ευκατάστατοι Αμερικανοί περιορίζουν λιγότερο την κατανάλωσή τους σε σύγκριση με άλλες, πιο ευάλωτες στην κρίση δημογραφικές ομάδες. Ωστόσο την περασμένη εβδομάδα τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν για τις πωλήσεις καταστημάτων ειδών πολυτελείας τον Αύγουστο έδειξαν πτώση 12% συγκριτικά με τις πωλήσεις του αντίστοιχου μήνα πέρυσι. Και οι ειδικοί στα θέματα λιανικών πωλήσεων προειδοποιούν ότι «θα περάσουν χρόνια για να ξαναρχίσουν οι καταναλωτές να αγοράζουν παντελόνια τζιν των 300 δολαρίων». Φαίνεται ότι το παλαιό εμπορικό αξίωμα «η φθήνια τρώει τον παρά» δεν ισχύει πλέον ή απώλεσε κάθε οικονομικό ενδιαφέροντο ίδιο κάνει.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk