Ανώμαλη προσγείωση

«Μη βιώσιμο» το αμερικανικό σχέδιο επιστροφής στη Σελήνη

Ο προϋπολογισμός της NASA δεν επαρκεί για τις επανδρωμένες αποστολές στη Σελήνη και τον Αρη που οραματίστηκε ο Τζορτζ Μπους για τις επόμενες δεκαετίες, καταλήγει η επιτροπή που αξιολόγησε τα σχέδια για λογαριασμό του Μπαράκ Ομπάμα.

Ο προϋπολογισμός της NASA δεν επαρκεί για τις επανδρωμένες αποστολές στη Σελήνη και τον Αρη που οραματίστηκε ο Τζορτζ Μπους για τις επόμενες δεκαετίες, καταλήγει η επιτροπή που αξιολόγησε τα σχέδια για λογαριασμό του Μπαράκ Ομπάμα.

«Με τα προτεινόμενα κονδύλια, η εξερεύνηση πέρα από τη γήινη τροχιά δεν είναι βιώσιμη» δήλωσε ο Έντουαρντ Κρόλεϊ, καθηγητής Αεροναυτικής στο MIT και μέλος της Επιτροπής Αναθεώρησης Ανθρώπινης Διαστημικής Πτήσης.

Η δωδεκασέλιδη περίληψη των πορισμάτων της επιτροπής καταλήγει ότι η υλοποίηση του σημερινού προγράμματος της NASA θα απαιτούσε αύξηση της χρηματοδότησης από τα 18 στα 21 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο.

«Οι διαστημικές επιχειρήσεις γίνονται υπερβολικά δύσκολες όταν τα μέσα δεν ταιριάζουν με τις φιλοδοξίες. Αυτή είναι η κατάσταση σήμερα» προειδοποιεί η περίληψη.

Το πρόγραμμα Αστερισμός που ανακοίνωσε ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους προβλέπει επιστροφή στη Σελήνη το 2020 και επανδρωμένη αποστολή στον Αρη γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 2030. Τα διαστημικά λεωφορεία προβλέπεται να αποσυρθούν οριστικά το 2010 και να αντικατασταθούν από το νέο σκάφος Orion γύρω στο 2015 το νωρίτερο.

Η επιτροπή, αποτελούμενη από στελέχη της NASA και αεροδιαστημικών εταιρειών, επιστήμονες και πρώην αστροναύτες, προσφέρει στην έκθεσή της εναλλακτικές στρατηγικές εξερεύνησης στη θέση του προγράμματος Orion.

Ένα σενάριο θα ήταν να διατηρηθεί η προϋπολογισμός της NASA στα σημερινά του επίπεδα και να εγκαταλειφθούν όλες οι επανδρωμένες αποστολές πέρα από τη γήινη τροχιά.

Οποιοδήποτε πιο φιλόδοξο σενάριο θα απαιτούσε αύξηση των κονδυλίων.

Αλλες προτάσεις της επιτροπής

-Οι επανδρωμένες αποστολές στη Σελήνη, ως ενδιάμεσο στάδιο για την πρώτη αποστολή στον Αρη, θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από φθηνότερες αποστολές σε αστεροειδείς ή στους δορυφόρους του Αρη. «Υπάρχουν πολλά μέρη στη γειτονιά. Το να πάμε στη Σελήνη είναι μάλιστα πιο δύσκολο από ό,τι να πάμε σε ένα άλλο αντικείμενο κοντά στη Γη» εκτιμά ο Δρ Κρόλεϊ.

-Τα διαστημικά λεωφορεία θα πρέπει να παραμείνουν στην ενεργό δράση τουλάχιστον μέχρι το 2011.

-Η λειτουργία του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού θα πρέπει να παραταθεί και πέρα από το 2015. Δεδομένου ότι ο πολυεθνικό τροχιακό εργαστήριο χρειάστηκε 100 δισ. δολάρια και 25 χρόνια εργασιών για να ολοκληρωθεί, η εγκατάλειψή του θα ήταν μια «ασύνετη» επιλογή.

-Η NASA θα πρέπει να ζητήσει τη συνδρομή άλλων χωρών στο πρόγραμμα εξερεύνησης και να ενθαρρύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία στο Διάστημα.

-Για την εξοικονόμηση χρημάτων η NASA θα μπορούσε να ακυρώσει την ανάπτυξη του μικρότερου πυραύλου Ares I, με τον οποίο θα εκτοξεύεται η κάψουλα Orion, και να εστιαστεί στον μεγαλύτερο Ares V για την εκτόξευση τόσο του πληρώματος όσο και των φορτίων.

-Εναλλακτικά, το Orion θα μπορούσε να συνδεθεί στο σύστημα εκτόξευσης των διαστημικών λεωφορείων.

Το πλήρες κείμενο της έκθεσης αναμένεται να κατατεθεί στο Λευκό Οίκο τον ερχόμενο μήνα και οι αποφάσεις για ενδεχόμενη αναθεώρηση του σχεδιασμού θα πρέπει να ληφθούν σύντομα: Η NASA έχει ήδη επενδύσει 7,7 δισ. δολάρια για το πρόγραμμα Αστερισμός και η πρώτη δοκιμαστική εκτόξευση του πυραύλου Ares I προγραμματίζεται για τον Οκτώβριο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk