«Πηγή» βλαστοκυττάρων η λιποαναρρόφηση

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ Το ανθρώπινο λίπος που αφαιρείται κατά τη διάρκεια της λιποαναρρόφησης είναι τελικά πολύτιμο, καθώς σύμφωνα με αμερικανούς ειδικούς από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε βλαστικά κύτταρα. Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Ρroceedings of the Νational Αcademy of Sciences», τα κύτταρα του λιπώδους ιστού αποτελούν ιδανική πηγή βλαστικών κυττάρων, καθώς για τη μετατροπή τους δεν απαιτείται χρονοβόρα καλλιέργεια στο εργαστήριο.

Ως τώρα οι επιστήμονες χρησιμοποιούσαν κυρίως δερματικά κύτταρα, τα οποία όμως ακολουθούσαν μια ειδική διαδικασία «ωρίμασης» στο εργαστήριο πριν από τον επαναπρογραμματισμό τους, η οποία διαρκούσε κάποιες εβδομάδες.

«Οι ινοβλάστες ή τα δερματικά κύτταρα πρέπει να καλλιεργηθούν στο εργαστήριο για ένα διάστημα τριών εβδομάδων ή περισσότερο πριν να φτάσουν στο σημείο του επαναπρογραμματισμού. Ενώ τα κύτταρα του λιπώδους ιστού μπορούν να περάσουν στη διαδικασία αυτή αμέσως» εξηγεί ο επικεφαλής της μελέτης δρ Τζόζεφ Γου. Οπως συμπληρώνει μάλιστα: «Οχι μόνο μπορούμε να ξεκινήσουμε χρησιμοποιώντας πολλά κύτταρα, αλλά μπορούμε να προχωρήσουμε στον αποτελεσματικότερο επαναπρογραμματισμό τους».

Ο δρ Μάικλ Λονγέικερ, καθηγητής Χειρουργικής του Πανεπιστημίου και ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης, από την πλευρά του δήλωσε ότι μαζί με τους συναδέλφους του εντόπισαν μια φυσική «πηγή» βλαστικών κυττάρων, ενώ χαρακτήρισε το λίπος που προέρχεται από λιποαναρροφήσεις «υγρό χρυσό».

Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ανακάλυψη, καθώς σύμφωνα με τους ειδικούς περίπου το 40% των Αμερικανών είναι υπέρβαροι. Μέσω του επαναπρογραμματισμού ενήλικων κυττάρων, ώστε να λειτουργούν όπως και τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να μελετήσουν καλύτερα σοβαρές νόσους και παράλληλα ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να δημιουργήσουν κυτταρικές δομές «κομμένες και ραμμένες» στα μέτρα του κάθε ασθενούς για την ανάπλαση ιστών.