ΑΠΟΨΗ

Υπουργείο Προϋπολογισμού

Με το τσουνάμι της χρηματοοικονομικής κρίσης, που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ το φθινόπωρο του 2008, να γιγαντώνεται και να πλήττει καίρια την ελληνική οικονομία ένα χρόνο μετά, όλες οι συνιστώσες του πολιτικού και οικονομικού συστήματος της χώρας συγκλίνουν σε μια κοινή διαπίστωση: Το δημοσιονομικό πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί αμέσως. Αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμη με ποια εργαλεία και πολιτικές θα γίνει η διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, και αν υπάρχουν σκέψεις στα εργαλεία αυτά να ενταχθεί και η ίδια η αναδιάρθρωση της δομής του σημερινού υπερυπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

Υπουργείο Προϋπολογισμού | tovima.gr

Με το τσουνάμι της χρηματοοικονομικής κρίσης, που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ το φθινόπωρο του 2008, να γιγαντώνεται και να πλήττει καίρια την ελληνική οικονομία ένα χρόνο μετά, όλες οι συνιστώσες του πολιτικού και οικονομικού συστήματος της χώρας συγκλίνουν σε μια κοινή διαπίστωση: Το δημοσιονομικό πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί αμέσως.

Αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμη με ποια εργαλεία και πολιτικές θα γίνει η διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, και αν υπάρχουν σκέψεις στα εργαλεία αυτά να ενταχθεί και η ίδια η αναδιάρθρωση της δομής του σημερινού υπερυπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Και αυτό γιατί την εποχή που έγινε η ενοποίηση των πρώην υπουργείων Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας- την περίοδο 2002-2003 – η φιλοσοφία που κυριαρχούσε ήταν «πάνω απ΄ όλα η ανάπτυξη και η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων». Από τότε, όμως, έχουν αλλάξει πολλά. Τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης έχουν διαδεχθεί τα υψηλά ελλείμματα, η υπερβολική διόγκωση των δημοσίων δαπανών και η ραγδαία επιβράδυνση της οικονομίας. Η φιλοσοφία έχει επίσης αλλάξει. Από την ανάπτυξη περάσαμε στην οικονομική ύφεση Ευτυχώς, βέβαια, στη σκληρή αυτή πραγματικότητα δεν βρίσκεται μόνον η χώρα μας αλλά και άλλες χώρες της ευρωζώνης, και αυτό είναι μια κάποια παρηγοριά. Ηδη, για τις χώρες της ζώνης του ευρώ, το έλλειμμα του προϋπολογισμού αναμένεται να διπλασιαστεί μέσα στο 2009 και από 2,3% το 2008 να φθάσει στο 6% του ΑΕΠ εφέτος και στο 7,25% το 2010. Ετσι, η παράταση προσαρμογής του δημοσιονομικού ελλείμματος είναι εφικτή ως τον Δεκέμβριο του 2012. Στην παράταση αυτή όμως ελλοχεύει ένας τεράστιος κίνδυνος, που είναι ο εκτροχιασμός των δημοσιονομικών μεγεθών και η κινούμενη άμμος της αγοράς χρήματος.

Είναι γεγονός ότι το 2009 το δημοσιονομικό μας έλλειμμα θα κλείσει περίπου στο 8% του ΑΕΠ, το δημόσιο χρέος ξεπερνά πλέον το 100% του ΑΕΠ και οι δημόσιες δαπάνες παρουσιάζουν υπέρβαση, που πλησιάζει στο ιλιγγιώδες ποσοστό του 10%, σε σχέση με αυτές που είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το θέμα της σύνταξης και υλοποίησης προϋπολογισμού για το 2010 δεν είναι καθόλου αμελητέο.

Τα γκρίζα αυτά προβλήματα καθιστούν αναγκαία και επιβεβλημένη τη θεσμοθέτηση ενός άλλου υπουργείου που θα ονομαστεί υπουργείο Προϋπολογισμού, με ισχυρό και ευρύτερα αποδεκτό υπουργό Προϋπολογισμού μέσα και έξω από την κυβέρνηση. Εναν υπουργό που θα είναι «πρώτος τη τάξει» στη νέα κυβέρνηση και θα έχει άγνοια κινδύνου σε σχέση με το «πολιτικό κόστος».

Ο κ. Στ. Καρβούνης είναι ειδικός επιστήμονας στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk