Πάγωσαν τα σχέδια για τη δημιουργία νέων εμπορικών κέντρων

Η διεθνής οικονομική κρίση και η ύφεση έχουν πλήξει σημαντικά τη δημιουργία νέων εμπορικών κέντρων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της διεθνούς εταιρείας συμβούλων ακίνητης περιουσίας Cushman & Wakefield, προβλέπεται ότι το 2010 θα διαπιστώσουν οι επενδυτές το χαμηλότερο επίπεδο δραστηριότητας ανάπτυξης εμπορικών κέντρων της τελευταίας πενταετίας, με μόλις επτά εκατομμύρια τ.μ. νέων χώρων προς λειτουργία. Ωστόσο ο πλήρης αντίκτυπος της παγκόσμιας ύφεσης είναι πιθανόν να γίνει περισσότερο αισθητός το 2011, όταν μόνο πέντε εκατομμύρια τ.

Η διεθνής οικονομική κρίση και η ύφεση έχουν πλήξει σημαντικά τη δημιουργία νέων εμπορικών κέντρων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της διεθνούς εταιρείας συμβούλων ακίνητης περιουσίας Cushman & Wakefield, προβλέπεται ότι το 2010 θα διαπιστώσουν οι επενδυτές το χαμηλότερο επίπεδο δραστηριότητας ανάπτυξης εμπορικών κέντρων της τελευταίας πενταετίας, με μόλις επτά εκατομμύρια τ.μ. νέων χώρων προς λειτουργία. Ωστόσο ο πλήρης αντίκτυπος της παγκόσμιας ύφεσης είναι πιθανόν να γίνει περισσότερο αισθητός το 2011, όταν μόνο πέντε εκατομμύρια τ.μ. νέων χώρων αναμένεται να λειτουργήσουν σε όλη την Ευρώπη, ο χαμηλότερος αριθμός από το 2003.

Το 2009 στο σύνολο της Ευρώπης αναμένεται να ανοίξουν νέα εμπορικά κέντρα συνολικού εμβαδού περίπου 8,7 εκατ. τ.μ.- μια πτώση της τάξεως του 5% σε σχέση με το 2008. Το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους άνοιξαν 115 νέα εμπορικά κέντρα εμβαδού 3,1 εκατ. τ.μ., 18% λιγότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.

Ο κ. Ι.Σταματέλος, διευθυντικό στέλεχος της Cushman & Wakefield Ελλάδας, αναφέρει για την ελληνική αγορά ότι συνολικά στη χώρα μας στο πρώτο εξάμηνο του 2009 προστέθηκαν περίπου 25.000 τ.μ. νέων χώρων στα εν λειτουργία εμπορικά κέντρα, προκαλώντας αντίστοιχη αύξηση και στον συνολικό αριθμό των εν λειτουργία μεγάλων εμπορικών σχημάτων γενικά. Οσον αφορά τα νέα εμπορικά κέντρα (υπό κατασκευή ή σχεδιασμό) που το άνοιγμά τους έχει τοποθετηθεί από τις εταιρείες ανάπτυξης ως το τέλος του 2010, αυτά ανέρχονται σε εμβαδόν σε περίπου 160.000 τετραγωνικά.

Το μεγαλύτερο μέρος νέων χώρων εμπορικών κέντρων άνοιξε στη Ρωσία, όπου περίπου 580.000 τ.μ. προστέθηκαν τους πρώτους έξι μήνες του 2009, εκ των οποίων περίπου το 45% αναπτύχθηκε στη Μόσχα. Στη Δυτική Ευρώπη η Ιταλία κατέγραψε τον υψηλότερο αριθμό νέων χώρων, με 18 νέα κέντρα να προσθέτουν στην αγορά λίγο πάνω από 370.000 τετραγωνικά μέτρα. Η Γερμανία και η Ολλανδία κατέγραψαν σχετικά έντονη δραστηριότητα το πρώτο μισό του 2009, ενώ η Βουλγαρία κατέγραψε το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης χώρων εμπορικών κέντρων κατά 33%.

Η Τουρκία και η Ρωσία παραμένουν όσον αφορά εμπορικά κέντρα σε εξέλιξη, με περίπου 2 εκατ. τετραγωνικά μέτρα και 1,8 εκατ. τετραγωνικά μέτρα αντίστοιχα να είναι προγραμματισμένα να ανοίξουν ως το τέλος του 2010. Η Γαλλία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό νέων χώρων εμπορικών κέντρων σε εξέλιξη στη Δυτική Ευρώπη, με επίκεντρο τα σχήματα μεσαίου μεγέθους σε δευτερεύουσες πόλεις. Οσον αφορά την ποσοστιαία ανάπτυξη, η Βουλγαρία, η Λετονία και η Ρουμανία κατέχουν τις πρώτες θέσεις.

Ο κ. Αλ.Κόλπερτ, σύμβουλος στην ομάδα έρευνας της Cushman & Wakefield, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ως το 2011 τα επίπεδα ολοκλήρωσης νέων χώρων εμπορικών κέντρων είναι πιθανόν να έχουν μειωθεί περίπου κατά 45% από την κορύφωσή τους το 2007. Αν και μερικά σχήματα βρίσκονται σε κατάσταση αναμονής εξαιτίας του δύσκολου οικονομικού περιβάλλοντος, ο χώρος της ανάπτυξης νέων εμπορικών κέντρων απέχει πολύ από την απόλυτη στασιμότητα. Τόσο στις ώριμες όσο και στις υπό ανάπτυξη αγορές παραμένει η δυνατότητα για νέα εμπορικά κέντρα και φαίνεται ότι τα μεσαίου μεγέθους και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα είναι ακόμη σε θέση να χρηματοδοτηθούν, μολονότι ζητείται από τις εταιρείες ανάπτυξης να παράσχουν σημαντικά ίδια κεφάλαια. Τέτοια σχήματα είναι συνήθως σε τοποθεσίες πρώτης κατηγορίας όπου υπάρχει μια αποδεδειγμένη ανάγκη για ανάπτυξη τύπου retail.

Τον περασμένο χρόνο πάνω από 310 νέα εμπορικά κέντρα εγκαινιάστηκαν συνολικού εμβαδού περίπου 9 εκατ. τετραγωνικών μέτρων. Η Ρωσία εμφάνισε μια αύξηση της τάξεως του 23% στη συνολική παροχή χώρων εμπορικών κέντρων, με 1,65 εκατ. τ.μ. νέων χώρων, ακολουθούμενη από την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και τη Ρουμανία. Ωστόσο, σε ποσοστιαία βάση η Βουλγαρία και η Ρουμανία είχαν μακράν τη μεγαλύτερη αύξηση σε χώρους εμπορικών κέντρων, με 76% και 63% αντίστοιχα. Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η πιο δραστήρια δυτικοευρωπαϊκή αγορά με περίπου 840.000 τ.μ. νέων χώρων να κάνουν την είσοδό τους στην αγορά το 2008, κυρίως λόγω της έναρξης λειτουργίας τριών μεγάλων τοπικών εμπορικών κέντρων.

Οι επενδύσεις σε εμπορικά κέντρα το πρώτο εξάμηνο του 2009 έπεσαν κατά 54% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2008 με 8,3 δισ. ευρώ να επενδύονται σε όλη την Ευρώπη.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk