Στο ύψος τους ξανά οι θεοί

O Απόλλωνας, η Ηρα, ο Αρης και η Ειρήνη με τον Πλούτο επιστρέφουν έπειτα από δέκα ακριβώς χρόνια στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου τα αγάλματα θα καταλάβουν και πάλι τη θέση τους στο στηθαίο της μνημειακής πρόσοψης του κτιρίου απ΄ όπου κατέβηκαν το 1999 εξαιτίας των φθορών που είχαν υποστεί από τον μεγάλο σεισμό της Αθήνας. Πρόκειται για πιστά αντίγραφα εκείνων με τα οποία ο Τσίλερ είχε διακοσμήσει το κτίριο το 1889, όταν εγκαινιάστηκε το μουσείο.

O Απόλλωνας, η Ηρα, ο Αρης και η Ειρήνη με τον Πλούτο επιστρέφουν έπειτα από δέκα ακριβώς χρόνια στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου τα αγάλματα θα καταλάβουν και πάλι τη θέση τους στο στηθαίο της μνημειακής πρόσοψης του κτιρίου απ΄ όπου κατέβηκαν το 1999 εξαιτίας των φθορών που είχαν υποστεί από τον μεγάλο σεισμό της Αθήνας. Πρόκειται για πιστά αντίγραφα εκείνων με τα οποία ο Τσίλερ είχε διακοσμήσει το κτίριο το 1889, όταν εγκαινιάστηκε το μουσείο. Η επιχείρηση της επανατοποθέτησης των αγαλμάτων θα ξεκινήσει στις 9 το πρωί της Δευτέρας, που το Εθνικό Αρχαιολογικό είναι κλειστό για το κοινό, ενώ τη μελέτη εκπόνησε ο μηχανικός δρ Κώστας Ζάμπας, ο οποίος θα επιβλέψει και τη στερέωσή τους στο στηθαίο. Πρόκειται για την τελευταία φάση του έργου αποκατάστασης της εξωτερικής όψης αυτού του κτιρίου, το οποίο είναι κηρυγμένο ως ιστορικό μνημείο.

Ενας μεγάλος γερανός, ο οποίος θα στηθεί στο προαύλιο του μουσείου επί της οδού Πατησίων, θα αναλάβει το έργο της ανύψωσης των αγαλμάτων, που θα στερεωθούν κατά μήκος του κεντρικού στηθαίου. Σε αντίθεση με τα αρχικά αγάλματα, τα οποία ήταν φιλοτεχνημένα από πηλό, τα τέσσερα αντίγραφά τους κατασκευάστηκαν από ειδική τσιμεντοκονία στην απόχρωση του πηλού, ώστε να έχουν αντοχή στις έντονες καιρικές συνθήκες. Εχουν χυτευθεί «κούφια», διαθέτουν εσωτερικό οπλισμό (ατσαλόβεργες) ώστε να εξασφαλίζεται η αντοχή και η σταθερότητα της κατασκευής και έχουν επιχρισθεί εξωτερικά με βερνίκι στεγανοποίησης. Το βάρος τους κυμαίνεται από 329 ως 516 κιλά και η φιλοτέχνησή τους εκπονήθηκε από τους συντηρητές Β. Μαρκάκη, Χρ. Στεφανίδη, Β. Λιόλιο και Δημ. Λαφαζάνη .

Αρχικώς στην πρόσοψη του ΕΑΜ είχαν τοποθετηθεί έξι αγάλματα, τα οποία ήταν αντίγραφα σημαντικών πρωτότυπων γλυπτών έργων της κλασικής αρχαιότητας. Βρίσκονταν στις άκρες του στηθαίου σε δύο ομάδες των τριών, ώστε η διάταξή τους να δημιουργεί ορθή γωνία και ήταν, από αριστερά προς τα δεξιά, η Δήμητρα, ο Απόλλων (του τύπου Βelvedere, ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 330 π.Χ., πιθανώς του αθηναίου γλύπτη Λεωχάρη ), η Ηρα (με κεφαλή στον τύπο της «Ηρας Ludovisi», ρωμαϊκό έργου του 40 μ.Χ.), ο Αποξυόμενος (ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 320 π.Χ. του σικυώνιου γλύπτη Λυσίππου) , το σύμπλεγμα της Ειρήνης και του Πλούτου (ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 370 π.Χ. του Κηφισοδότου του Πρεσβυτέρου , πατέρα του Πραξιτέλη ) και ο Αρης (τύπου Βorghese, ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 420-400 π.Χ., ίσως του αθηναίου γλύπτη Αλκαμένη ).

Τ ρία από αυτά τα αγάλματα (η Δήμητρα, ο Αποξυόμενος και ο Αρης) απομακρύνθηκαν μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου λόγω φθοράς. Τη θέση όμως του Αποξυομένου κατέλαβε το πήλινο αντίγραφο του Διαδούμενου αθλητή (ρωμαϊκού αντιγράφου ενός πρωτότυπου έργου του 430 π.Χ. του αργείου γλύπτη Πολυκλείτου ), το οποίο προερχόταν από τον διάκοσμο της επίστεψης του Ιλίου Μελάθρου (οικία Σλήμαν). Ολα όμως, μετά τον σεισμό του 1999, μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια του μουσείου για συντήρηση.

Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Αναβολές και… private clubs Το τεράστιο ροζ, γεμάτο καθρέφτες, δωμάτιο στη βίλα «Ορτανσία», σκαρφαλωμένη στις ψηλότερες και πλέον θεαματικές οροσειρές της Εκάλης, ήταν... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk