74η ΔΕΘ – Με αργούς ρυθμούς τα έργα ανάπτυξης σε Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα

Το μετρό της Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο «Μακεδονία», η Εγνατία οδός, ο αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ, η Ιονία οδός, το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, η αναβάθμιση των λιμανιών Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης είναι μερικά μόνον από τα έργα που εκτιμάται ότι θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας. Τα περισσότερα από τα έργα αυτά κατασκευάζονται. Εξαίρεση αποτελεί η υποθαλάσσια οδική αρτηρία Θεσσαλονίκης που όλα δείχνουν ότι παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο «Μακεδονία», η Εγνατία οδός, ο αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ, η Ιονία οδός, το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, η αναβάθμιση των λιμανιών Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης είναι μερικά μόνον από τα έργα που εκτιμάται ότι θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας. Τα περισσότερα από τα έργα αυτά κατασκευάζονται. Εξαίρεση αποτελεί η υποθαλάσσια οδική αρτηρία Θεσσαλονίκης που όλα δείχνουν ότι παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες.

Η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη βρίσκονται στην πρώτη θέση του μεγάλου προγράμματος δημοσίων έργων, ύψους 14 δισ. ευρώ.

Στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στη Θεσσαλονίκη προωθούνται μεγάλα έργα υποδομής, που είναι η ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού και των Καθέτων Αξόνων, το μετρό Θεσσαλονίκης, ο άξονας Μαλιακός- Κλειδί και η επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία», ενώ η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ, η κατασκευή και η λειτουργία της Ιονίας οδού και το νέο αεροδρόμιο Ιωαννίνων θα αποτελέσουν καθοριστικούς αναπτυξιακούς πόλους για την ευρύτερη περιοχή του Βορρά.

Πέραν αυτών των προγραμματισμένων έργων, υπάρχουν και άλλα που πρέπει να γίνουν, σύμφωνα με καταγραφή του έχει κάνει το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας. Ειδικότερα, στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» πρέπει να κατασκευαστεί νέος μεγαλύτερος αεροσταθμός. Να εκπονηθεί μελέτη για την επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου προς Χαλκιδική και Μουδανιά. Να μελετηθεί και να υλοποιηθεί η σιδηροδρομική Εγνατία. Να ολοκληρωθούν οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας οδού. Να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να κατασκευαστεί η εξωτερική περιφερειακή οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκης. Να κατασκευαστεί αυτοκινητόδρομος προς τη Χαλκιδική. Να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός των ΧΥΤΑ. Να γίνει επιτέλους η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ. Να γίνουν τα προγραμματισμένα έργα στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, τα οποία έχουν κολλήσει. Και, τέλος, να αναβαθμιστεί το επαρχιακό οδικό δίκτυο σε όλους τους νομούς της Βόρειας Ελλάδας. Ειδικά στην πόλη της Θεσσαλονίκης πρέπει να δοθούν λύσεις στο κυκλοφοριακό και στο πρόβλημα της στάθμευσης.

Τα έργα
Ειδικότερα, οι παραγωγικοί φορείς της Θεσσαλονίκης ζητούν να ολοκληρωθούν ή να έχουν προωθηθεί ως το 2012 τα ακόλουθα έργα:

Μετρό: Ολοκλήρωση βασικού δικτύου, έναρξη επέκτασης προς Καλαμαριά, δημοπράτηση επέκτασης προς Σταυρούπολη, ανάθεση μελέτης για ολοκλήρωση του έργου σταθερής τροχιάς από το αεροδρόμιο ως τη Σίνδο και μελλοντική επέκταση του μετρό προς την Τούμπα. Αεροδρόμιο: Ολοκλήρωση των έργων επέκτασης του αεροδιαδρόμου και ολοκλήρωση της μελέτης για νέο επιβατικό σταθμό.

Λιμάνι: Ολοκλήρωση των έργων κατασκευής της 6ης προβλήτας, νέες εγκαταστάσεις για τη μεταφορά των εμπορευμάτων, ολοκλήρωση της σύνδεσης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και δημιουργία σύγχρονου επιβατικού σταθμού.

Εγνατία οδός: Ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων. Ολοκλήρωση των οδικών αξόνων 4 και 10.

Εξωτερική περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης: Προώθηση των έργων και μελέτη και προγραμματισμός επέκτασής της προς Αγγελοχώρι για υλοποίηση την επόμενη δεκαετία του φιλόδοξου σχεδίου της ζεύξης του Θερμαϊκού κόλπου (Αγγελοχώρι- Καλοχώρι).

Ακόμη ζητούν: Ολοκλήρωση ανάπλασης του παραλιακού μετώπου. Να κατασκευαστεί η υποθαλάσσια οδική αρτηρία και αμέσως μετά την ολοκλήρωσή της να πεζοδρομηθεί η λεωφόρος Νίκης και οι κάθετοι προς αυτήν οδικοί άξονες. Υπογειοποίηση του δικτύου του ΟΣΕ στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Μετεγκατάσταση ΔΕΘ και δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στις σημερινές εγκαταστάσεις της ΔΕΘ. Δημιουργία της Ζώνης Καινοτομίας. Ανέγερση των δύο νέων νοσοκομείων που έχουν εξαγγελθεί. Ανέγερση νέου δικαστικού μεγάρου. Ανέγερση νέων σχολείων. Μετατροπή των στρατοπέδων του πολεοδομικού συγκροτήματος σε χώρους πρασίνου, αναψυχής και αθλητικών εγκαταστάσεων. Αντισεισμική θωράκιση σε πρώτη φάση όλων των δημόσιων κτιρίων της Θεσσαλονίκης.

Μετρό Θεσσαλονίκης
Με την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης στις 7 Απριλίου 2006 ένα όνειρο 15 ετών για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα. Οι εργασίες κατασκευής του μεγαλύτερου δημόσιου έργου που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν, αν και με σημαντική καθυστέρηση, ωστόσο η κατασκευή του έργου προχωρεί.

«Το σημαντικότερο συγκοινωνιακό και περιβαλλοντικό έργο της Θεσσαλονίκης, ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα μετρό, προχωρεί πλέον με γρήγορους ρυθμούς» τόνισε πρόσφατα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς. Και πρόσθεσε: «Χωρίς μεγάλα λόγια, κατασκευάζουμε το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της Ελλάδος, μια επένδυση που ξεπερνάει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και αν προστεθεί και το κόστος της επέκτασης προς Καλαμαριά, φτάνουμε το 1,5 δισ. ευρώ».

Ηδη ξεκίνησε η κατασκευή των σηράγγων του μετρό και η κατασκευή των σταθμών. Οι κατασκευαστικές εργασίες προχωρούν με πολύ εντατικούς ρυθμούς σε 16 εργοτάξια στην καρδιά της Θεσσαλονίκης.

Η κατασκευή του μετρό αποτελεί και τη μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στη Θεσσαλονίκη. Τα σημαντικότερα από τα αρχαιολογικά ευρήματα θα αναδειχθούν σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού στους κεντρικούς σταθμούς του δικτύου, καθώς και στο μνημείο «Αλκαζάρ», το οποίο θα διαμορφωθεί κατάλληλα ως μουσείο.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 250.000

επιβάτες ημερησίως. Θα είναι καλύτερο ποιοτικά από αυτό της Αθήνας, το πιο σύγχρονο σε όλη την Ευρώπη, και θα διαθέτει:

* 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό ως τη Νέα Ελβετία.

* Αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας (Βότση) σε έκταση 50.000

τ.μ.

* 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Η διάνοιξή τους θα γίνει με δύο μηχανήματα διάνοιξης («μετροπόντικες»).

* 18 υπεραυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό. Οι επεκτάσεις
Πρόσφατα δημοπρατήθηκε η πρώτη επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά με 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) και 4,8 χλμ. υπόγειας Γραμμής.

Πρόκειται για ένα έργο 425 εκατομμυρίων ευρώ, στο οποίο εκτός από την κατασκευή της πρώτης επέκτασης του μετρό, περιλαμβάνεται και η δημιουργία χώρου στάθμευσης 1.000 αυτοκινήτων στον τερματικό σταθμό της Μίκρας. Ο διαγωνισμός προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως τον Ιούλιο του 2010 (αν δεν υπάρξουν εμπλοκές με ενστάσεις, προσφυγές, κ.λπ.) και αμέσως μετά να ξεκινήσει η κατασκευή της πρώτης επέκτασης του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι μελέτες για τη δεύτερη επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, εκείνης προς τη Σταυρούπολη με 5 σταθμούς και 5 χλμ. μήκος.

Ταυτόχρονα, εξετάζεται και η δεύτερη φάση των επεκτάσεων του μετρό της Θεσσαλονίκης, ώστε να ενταχθούν και άλλες περιοχές της πόλης (π.χ. προς Αεροδρόμιο και Κορδελιό), προκειμένου σταδιακά να δημιουργηθεί ένα πλήρες δίκτυο μετρό που θα εξυπηρετεί ολοένα και περισσότερους κατοίκους.

Υποθαλάσσια αρτηρία
Στις 29 Σεπτεμβρίου 2006 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης με τον ανάδοχο, η οποία στη συνέχεια ψηφίστηκε από τη Βουλή, ώστε οι εργασίες κατασκευής του έργου να ξεκινήσουν τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2007. Το έργο, προϋπολογισμού 472 εκατ. ευρώ, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη και όλα δείχνουν ότι βαίνει προς ματαίωση, μετά τις σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ.

Αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Εργο με τεράστια αναπτυξιακή σπουδαιότητα για την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας κατασκευάζεται ήδη. Με την ολοκλήρωσή του ο κρατικός αερολιμένας Θεσσαλονίκης αναβαθμίζεται σε διεθνές αεροδρόμιο που θα υποδέχεται με ασφάλεια όλους τους τύπους αεροσκαφών και θα παρέχει τη δυνατότητα πραγματοποίησης υπερατλαντικών πτήσεων χωρίς ενδιάμεσο σταθμό.

Με το έργο αυτό, προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ, επεκτείνεται ο διάδρομος προσγειώσεων και απογειώσεων από το άκρο 10 προς τη θάλασσα, σε μήκος 900 μ. και πλάτος περίπου 450 μ., ώστε να αποκτήσει συνολικό μήκος 3.440 μ. (και επιπλέον διαμήκη ζώνη ασφαλείας 150 μ. στο άκρο 10). Παράλληλα με την επέκταση του διαδρόμου επεκτείνεται σε αντίστοιχο μήκος και παράλληλος τροχιόδρομος.

Πέταλο Μαλιακού
Ενα από τα σημαντικότερα οδικά έργα για την ανάπτυξη σχεδόν ολόκληρης της χώρας είναι ο ΠΑΘΕ, που κατασκευάζεται τμηματικά επι σειρά ετών. Το δυσκολότερο τμήμα του έργου είναι το Πέταλο του Μαλιακού, όπου γίνονται και τα περισσότερα δυστυχήματα. Ηδη δόθηκε στην κυκλοφορία η μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του μεγαλύτερου και πλέον επικίνδυνου τμήματος, μήκους 54 χλμ. από τα 77 χλμ. του συνολικού μήκους του Πετάλου. Ετσι, το λεγόμενο «φονικό πέταλο» στο μεγαλύτερο μέρος του έχει μετατραπεί σε ένα σύγχρονο, κλειστό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (η μία είναι ΛΕΑ) και διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας.

Βρίσκονται σε εξέλιξη και κατασκευάζονται με ταχείς ρυθμούς και τα υπόλοιπα τμήματα του Πετάλου του Μαλιακού, δηλαδή:

Το τμήμα Νέα Κοίτη Σπερχειού- Ανισόπεδος Κόμβος Ροδίτσας, μήκους 4,1 χλμ. που ολοκληρώνεται.

Το τμήμα Στυλίδα- Ράχες, μήκους 19,2 χλμ., που περιλαμβάνει τις παρακάμψεις της Στυλίδας και του Καραβόμηλου και το οποίο θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2010.

Το σύνολο των έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ στο Πέταλο του Μαλιακού έχουν προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ και είναι από τα μεγαλύτερα έργα που γίνεται στην Ελλάδα με δημόσιους πόρους.

Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας
Δύο ακόμα μεγάλα έργα του ΥΠΕΧΩΔΕ, που κατασκευάζονται με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης, έχουν άμεση διασύνδεση με το Πέταλο του Μαλιακού:

Πρόκειται για την κατασκευή του Οδικού Αξονα Ράχες Μαλιακού- Κλειδί Ημαθίας,που ξεκίνησε πέρυσι το καλοκαίρι. Το έργο έχει συνολικό κόστος1,3 δισ.ευρώ και είναι ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας,καθώς ολοκληρώνει τον κεντρικό οδικό άξονα της χώρας,δηλαδή τον ΠΑΘΕ, και μάλιστα στα πιο δύσκολα σημεία του,στον Πλαταμώνα και στα Τέμπη, με σήραγγες συνολικού μήκους 23 χιλιομέτρων και γέφυρες 700 και 500 μέτρων. Το έργο, συνολικού μήκους 230 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει:

* Την κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους 26 χιλιομέτρων στο δύσβατο τμήμα Τεμπών- Σκοτίνας, με τρεις σήραγγες δύο κλάδων, συνολικού μήκους 23 χιλιομέτρων, οι οποίες θα κατασκευαστούν στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα. Θα περιλαμβάνει επίσης τρεις μεγάλες γέφυρες (100, 500 και 200 μ.) και πέντε ανισόπεδους κόμβους (Ραψάνης, Πλαταμώνα και τρεις στο τμήμα Κατερίνη- Κλειδί).

* Την αναβάθμιση της υφισταμένης Εθνικής οδού, μήκους 204 χιλιομέτρων, από τις Ράχες στον Μαλιακό ως το Κλειδί Ημαθίας, σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

* Την ανάπτυξη Κέντρων Λειτουργίας και Συντήρησης Αυτοκινητοδρόμων και την υποχρέωση της παραχωρησιούχου να διαθέσει κτίρια στέγασης της Πυροσβεστικής και της Τροχαίας και τον σχετικό εξοπλισμό.

Η κατασκευή αυτού του έργου σε συνδυασμό με τα έργα στο Πέταλο του Μαλιακού θα μετατρέψει το σύνολο της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης σε ένα σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας
Με το Πέταλο του Μαλιακού συνδέεται και η κατασκευή του Ε-65, του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδας, ενός έργου με τεράστια στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας, καθώς η παραχωρησιούχος κοινοπραξία αναλαμβάνει την ανακατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία στο τμήμα του ΠΑΘΕ από Σκάρφεια- Λαμία.

Ο Ε-65 είναι ένας εντελώς νέος δρόμος μήκους175 χλμ. που θα συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Συνδέει τον ΠΑΘΕ, ξεκινώντας από τη Λαμία και διασχίζοντας τη Θεσσαλική Πεδιάδα, με την Εγνατία οδό. Κυριολεκτικά ενώνει την Ελλάδα. Εχει προϋπολογισμό 1,6 δισ. ευρώ, διπλάσιο από το κόστος της Γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου.

Αεροδρόμιο Ιωαννίνων
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του η πρωτεύουσα της Ηπείρου θα αποκτήσει ένα νέο υπερσύγχρονο αεροδρόμιο. Ο νέος αεροσταθμός, επιφάνειας 10.500 τ.μ., και ο νέος πύργος ελέγχου καλούνται να καλύψουν τις νέες, αυξημένες απαιτήσεις, στις οποίες ο υφιστάμενος αεροσταθμός με τον πύργο του, επιφάνειας 1.500 τ.μ., δεν μπορούσε πλέον να αντεπεξέλθει. Η μεταφορική ικανότητα του αερολιμένος, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, θα είναι περίπου 270.000 επιβάτες ετησίως ή, σε χρονικό διάστημα μίας ώρας, 550 επιβάτες. Ο νέος αεροσταθμός θα αναπτύσσεται σε τρεις στάθμες- εκ των οποίων μία θα αποδοθεί κατά κύριο λόγο σε χρήση των επιβατών και θα περιλαμβάνει τους χώρους κυκλοφορίας και εξυπηρέτησης, καθώς και μια σειρά απαραίτητων υποστηρικτικών χώρων. Το κτίριο θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει πτήσεις intra και extra Schengen (μεταξύ και εκτός χωρών Σένγκεν).

Το όνειρο δεκαετιών για την κατασκευή της Ιονίας οδού
Πρόκειται για συγχρηματοδοτούμενο έργο, «όνειρο δεκαετιών για τους κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου», όπως έχει τονίσει ο κ. Σουφλιάς. Ο νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών που θα δημιουργηθεί είναι δεδομένο ότι θα βάλει σε νέα τροχιά ανάπτυξης την ευρύτερη περιοχή. Η Ιονία οδός ως έργο παραχώρησης έχει μήκος 382 χλμ., με 42 ανισόπεδους κόμβους, και η διατομή του αυτοκινητοδρόμου περιλαμβάνει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωριστικό διάζωμα Νew Jersey (διπλό διάζωμα) και μία επιπλέον βοηθητική λωρίδα ανά κατεύθυνση. Στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου περιλαμβάνονται και η λειτουργία και συντήρηση των δρόμων, αντί είσπραξης διοδίων, ενώ η σύμβαση έχει διάρκεια 30 ετών. Ηδη άρχισαν οι πρώτες κατασκευαστικές εργασίες.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk