ΓΝΩΜΗ

Ο δεκαπεντάχρονος που τάραξε τα media

Μπορεί μια έκθεση ενός δεκαπεντάχρονου μαθητή να ξεσηκώσει καλοκαιριάτικα εκδότες και επενδυτές, να αποτελέσει αντικείμενο πολύωρων συζητήσεων σε διοικητικά συμβούλια και να επιβάλει νέα στρατηγική σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα; Αυτό το καλοκαίρι αποδείχτηκε ότι ναι, μπορεί. Και τούτο επειδή η έκθεση του Μάθιου Ρόμπσον για τις αναγνωστικές και επικοινωνιακές συνήθειες των σημερινών εφήβων άλλαξε δραματικά την εικόνα που τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης είχαν για τον ίδιο τους τον εαυτό.

Ο δεκαπεντάχρονος  που τάραξε  τα media | tovima.gr

Μπορεί μια έκθεση ενός δεκαπεντάχρονου μαθητή να ξεσηκώσει καλοκαιριάτικα εκδότες και επενδυτές, να αποτελέσει αντικείμενο πολύωρων συζητήσεων σε διοικητικά συμβούλια και να επιβάλει νέα στρατηγική σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα; Αυτό το καλοκαίρι αποδείχτηκε ότι ναι, μπορεί. Και τούτο επειδή η έκθεση του Μάθιου Ρόμπσον για τις αναγνωστικές και επικοινωνιακές συνήθειες των σημερινών εφήβων άλλαξε δραματικά την εικόνα που τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης είχαν για τον ίδιο τους τον εαυτό.

Η ιστορία εν συντομία έχει ως εξής: Ο Μάθιου Ρόμπσον επελέγη για μια θέση καλοκαιρινής μαθητείας στα κεντρικά γραφεία της τράπεζας Μorgan Stanley στο Λονδίνο. Για καλή του τύχη, ο υπεύθυνος μελετών για τα μέσα μαζικής επικοινωνίας αναζητούσε την ευκαιρία να συγκεντρώσει στοιχεία για τις επικοινωνιακές συνήθειες των εφήβων και ανέθεσε στον Μάθιου να γράψει μια έκθεση, καταγράφοντας τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των φίλων και συνομηλίκων του.

Τα ευρήματα ήταν τόσο σημαντικά και εντυπωσιακά ώστε η τράπεζα αποφάσισε να δημοσιεύσει την έκθεση, η οποία έγινε αμέσως ανάρπαστη από τους πελάτες της και σήμανε συναγερμό στους βρετανικούς εκδοτικούς κύκλους αλλά και στον υπόλοιπο πλανήτη, αφού τα συμπεράσματά της δεν περιορίζονται στον αγγλοσαξωνικό κόσμο. Τι λέει, όμως, η έκθεση: Πρώτον, ότι οι σημερινοί έφηβοι δεν ενδιαφέρονται να διαβάσουν εφημερίδες, δεν αγοράζουν CD ούτε χρησιμοποιούν τους έντυπους οδηγούς και καταλόγους. Ο Μάθιου και οι φίλοι του βρίσκουν ό,τι αναζητούν στο Διαδίκτυο γρήγορα και κυρίως δωρεάν. Δεύτερον, αποφεύγουν να πληρώσουν οτιδήποτε για ψυχαγωγία ή ενημέρωση εκτός από τα εισιτήρια συναυλιών και κινηματογραφικών ταινιών. Και, τρίτον, νιώθουν απέχθεια απέναντι στα κλασικά διαφημιστικά μηνύματα, τα οποία θεωρούν ενοχλητικά και ανώφελα.

Ο Μάθιου και η παρέα του δεν είναι ξεχωριστοί από τη γενιά τους. Απλώς ανήκουν σε μια νέα, ξεχωριστή γενιά, τη γενιά «i», τη γενιά του Ιnternet, της πληροφορίας ( information ), της νέας συλλογικής νοημοσύνης ( intelligence ), της καινοτομίας ( innovation ). Αυτή η νέα γενιά δεν ανδρώνεται μόνο στη Βρετανία, στις ΗΠΑ και στις πιο ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης και της Ασίας, αλλά και εδώ, στην Ελλάδα του 2009, κάνοντας πλέον αισθητή την παρουσία της ως βαρύνουσα δημογραφική ομάδα σε καθετί που έχει σχέση με αυτή τη νέα εποχή. Και σε αυτή τη γενιά ανήκει το κοντινό μας μέλλον.

Ενα μέλλον στο οποίο, όπως διαγράφεται μέσα στις τρεις σελίδες της έκθεσης του Μάθιου, δεν έχουν θέση ούτε οι εφημερίδες (όπως είναι σήμερα) ούτε η διαφήμιση (όπως είναι σήμερα) ούτε οι τηλεπικοινωνίες (όπως είναι σήμερα). Μια εικόνα τρομακτική για όσους δεν μπορούν- ή δεν έχουν τη δύναμη να αλλάξουν- αλλά και μια εικόνα μαγική για εκείνους που ονειρεύονται έναν θαυμαστό καινούργιο κόσμο και έχουν τη θέληση να τον φτιάξουν.

jgiannarakis@in.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk