Ν. ΠΕΝΤΖΟΣ

Η τρίτη γενιά της ΖΑΝΑΕ

Απετέλεσε σίγουρα έκπληξη η εκλογή τού μόλις 38 ετών κ. Ν. Πέντζου στη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΕΕ), στις αρχές του περασμένου Απριλίου, μια θέση που είθισται να την καταλαμβάνουν πιο ώριμοι σε ηλικία και επαγγελματική δραστηριότητα επιχειρηματίες. Οπως λέγεται, ιθύνων νους αυτής της ρηξικέλευθης επιλογής, να στραφεί ο εργοδοτικός συνδικαλισμός σε μια νέα γενιά επιχειρηματιών- μαζί με τον κ. Πέντζο περίπου δύο δεκάδες νέα στελέχη εξελέγησαν στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΒΒΕ-, ήταν ο απερχόμενος πρόεδρος του συνδέσμου, ο κ.

Απετέλεσε σίγουρα έκπληξη η εκλογή τού μόλις 38 ετών κ. Ν. Πέντζου στη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΕΕ), στις αρχές του περασμένου Απριλίου, μια θέση που είθισται να την καταλαμβάνουν πιο ώριμοι σε ηλικία και επαγγελματική δραστηριότητα επιχειρηματίες. Οπως λέγεται, ιθύνων νους αυτής της ρηξικέλευθης επιλογής, να στραφεί ο εργοδοτικός συνδικαλισμός σε μια νέα γενιά επιχειρηματιών- μαζί με τον κ. Πέντζο περίπου δύο δεκάδες νέα στελέχη εξελέγησαν στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΒΒΕ-, ήταν ο απερχόμενος πρόεδρος του συνδέσμου, ο κ. Γ. Μυλωνάς, ένας επιχειρηματίας που για πολλούς λόγους βρέθηκε στο προσκήνιο στο διάστημα που ήταν επικεφαλής της επιχειρηματικής κοινότητας της Βορείου Ελλάδος. Βέβαια η οικογένεια Πέντζου δεν είναι καινούργια στα επιχειρηματικά πράγματα και ιδιαίτερα στον κλάδο των τροφίμων, ενώ ο ίδιος ο κ. Πέντζος εκπροσωπεί την τρίτη γενιά μιας μάλλον ενδιαφέρουσας οικογενειακής επιχειρηματικής ιστορίας, που πλησιάζει την ηλικία των 80 χρόνων και για τέσσερα χρόνια ήταν μέλος της διοίκησης του συνδέσμου.

Από τότε, το μακρινό- και όχι μόνο χρονικά- 1930, όταν ο Νικόλαος (παππούς του σημερινού προέδρου του ΣΒΕΕ) και ο Μιχαήλ Νίκογλο υ, μαζί με τον φίλο τους Ξάνθο, σπουδασμένοι στη Γαλλία και στην Ελβετία- προνόμιο για λίγους εκείνη την εποχήαποφάσισαν να δημιουργήσουν την εταιρεία Ζύμη Αρτοποιίας Νίκογλου Ανώνυμος Εταιρεία, τα αρκτικόλεξα της οποίας δημιουργούν τη γνωστή ΖΑΝΑΕ. Εταιρεία που την πρώτη δεκαετία της ιστορίας της κατόρθωσε να εδραιωθεί στην αγορά της Θεσσαλονίκης αρχικά και στην ευρύτερη αγορά της Μακεδονίας στη συνέχεια, παράγοντας κυρίως μαγιά για τις ανάγκες της αρτοποιίας. Το 1939, προτού κλείσει ο πρώτος κύκλος στην ιστορική διαδρομή της, οι τρεις μέτοχοι δημιουργούν και δεύτερη μονάδα, παράγοντας κονσερβοποιημένα λαχανικά- δραστηριότητα που θα την κάνει ιδιαίτερα γνωστή τις επόμενες δεκαετίες στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Κλειστή στην Κατοχή
Το διάστημα της Κατοχής η εταιρεία διακόπτει τη λειτουργία της, ακολουθώντας τη μοίρα αρκετών άλλων επιχειρήσεων, για να επαναλειτουργήσει μετά την απελευθέρωση της χώρας. Τις επόμενες δύο- τρεις δεκαετίες η εταιρεία δίνει έμφαση στην ανάπτυξη κονσερβοποιημένων τροφίμων και «σημείο αναφοράς είναι πλέον το ντολμαδάκι», όπως λέει ο κ. Πέντζος, γενικός διευθυντής της ΖΑΝΑΕ, μιλώντας προς «Το Βήμα» και τούτο «διότι αποτελούσε βασική διατροφική επιλογή σημαντικού τμήματος του πληθυσμού».

Το 1972 η εταιρεία αναπτύσσεται και σε νέα δραστηριότητα, δημιουργώντας στο Ζερβοχώρι του Νομού Ημαθίας εργοστάσιο παραγωγής τοματοπολτού, το 1975 διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας αναλαμβάνει η Ζωή Λέκκα, κόρη του Μιχ. Νίκογλου, και από το 1980 που πεθαίνει ο Ν. Νίκογλου, η κυρία Ζωή Πέντζου, κόρη του Ν. Νίκογλου, γίνεται συνδιευθύνουσα σύμβουλος, ενώ από το 1986, οπότε αποβιώνει η Ζωή Λέκκα, ως και σήμερα παραμένει επικεφαλής της εταιρείας. Το 1991 η μονάδα παραγωγής ζύμης μεταφέρθηκε στη ΒΙΠΕΘ της Σίνδου και το 2001 ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση όλης της παραγωγικής δραστηριότητας στη Σίνδο.

Παράλληλα όμως με την εσωτερική αγορά, η επιχείρηση αναπτύσσει σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες από 20 χώρες σε όλον τον κόσμο (Ευρώπη, Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδά, Αυστραλία, Μέση και Απω Ανατολή κ.α.). Οπως λέει ο κ. Πέντζος, «το 40%-43% του συνολικών μας πωλήσεων προέρχεται από τις εξαγωγές». Τούτο βέβαια είναι θετικό, αλλά η εταιρεία, όπως είναι προφανές, δέχεται ισχυρούς επηρεασμούς από τις διακυμάνσεις της διεθνούς αγοράς. Και είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η υπερπαραγωγή τοματοπολτού οδήγησε σε κατάρρευση τις τιμές, «με αποτέλεσμα να πουλάμε χαμηλότερα του κόστους παραγωγής, εις βάρος φυσικά της κερδοφορίας μας». Ετσι ως και το 2008 η δραστηριότητα στην αγορά του τοματοπολτού ήταν ζημιογόνος, αλλά «εφέτος ελπίζουμε σε μικρή ανάκαμψη».

Πράγματι, η εταιρεία στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων χρόνων ουσιαστικά δεν έχει κέρδη, και τούτο διότι εκτός της ζημιογόνου δραστηριότητας στην αγορά του τοματοπολτού το κόστος παραγωγής συνολικά έχει επιβαρυνθεί σημαντικά στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνωνορισμένα κοστολογικά στοιχεία έχουν αυξηθεί 15% ή και 20%. Αλλά και οι πωλήσεις της παραμένουν σταθερέςστα επίπεδα των 27-28 εκατ. ευρώ ετησίως-, με την εκδήλωση όμως της διεθνούς οικονομικής κρίσης η κατάσταση έγινε ακόμη πιο δύσκολη και, όπως σημειώνει ο κ. Πέντζος, «εφέτος η μείωση του τζίρου μας είναι περίπου 4%».

Η εκδήλωση όμως της οικονομικής κρίσης μεταθέτει διάφορα επιχειρηματικά σχέδια στο μέλλον, όταν οι συνθήκες στην αγορά θα βελτιωθούν. Ωστόσο οι τρεις δραστηριότητες, τα προϊόντα ζύμης (μαγιά και βελτιωτικά), οι κονσέρβες φαγητού και ο τοματοπολτός, συνεισφέρουν η καθεμία περίπου κατά ένα τρίτο στις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας. Η εταιρεία απασχολεί 200 εργαζομένους σε σταθερή βάση και άλλους 350 εποχικούς.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις των κονσερβοποιημένων τροφίμων έχουν έντονη εποχική δραστηριότητα και η έξαρση των πωλήσεων παρατηρείται κυρίως την περίοδο της Σαρακοστής. Οπως αναφέρει ο κ. Πέντζος, «άνω του 50% των πωλήσεων γίνεται σε διάστημα τριώντεσσάρων μηνών στο πρώτο εξάμηνο του έτους» και προσθέτει ότι τα τελευταία χρόνια με την όλο και μεγαλύτερη στροφή που παρατηρείται σε τμήματα του πληθυσμού προς την Εκκλησία και τη νηστεία αυξάνονται και οι πωλήσεις των κονσερβοποιημένων σαρακοστιανών.

Αναφέρει μάλιστα ότι στην κατηγορία του έτοιμου φαγητού σε κονσέρβα «η ΖΑΝΑΕ είναι ο leader της αγοράς» και γενικότερα το μερίδιο της εταιρείας στην αγορά των κονσερβοποιημένων τροφίμων, όπου δραστηριοποιούνται 6-7 εταιρείες, είναι σταθερό και η εταιρεία στην προκειμένη περίπτωση βρίσκεται στις δύο πρώτες θέσεις της αγοράς. Περίπου το 80% των πωλήσεών της στην ελληνική αγορά γίνεται από τα επώνυμα προϊόντα της ΖΑΝΑΕ, ενώ παράλληλα παράγει και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Ωστόσο το κονσερβοποιημένο φαγητό, παρά το γεγονός ότι δεν αποτελεί πλέον την αναγκαστική επιλογή των καταναλωτών- το fast food, το delivery αλλά και το κατεψυγμένο φαγητό είναι από τους βασικούς ανταγωνιστές του κονσερβοποιημένου-, διατηρεί συνολικά ένα ικανοποιητικό μερίδιο στην αγορά, βασιζόμενο κυρίως στην ποικιλία του αλλά και, όπως λέει και ο κ. Πέντζος, «στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα υγιεινό φαγητό».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk