ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

Αλλαγή πορείας στις μπίζνες του κ. Θ. Αγγελόπουλου

Oπως προκύπτει από τα τεκταινόμενα ο κ. Θεόδ. Αγγελόπουλος αποτελεί σήμερα τον κατ΄ εξοχήν εκφραστή της τάσης εκείνων των ελλήνων εφοπλιστών που πιστεύουν ακράδαντα ότι το τυχερό αστέρι της εμπορίας (trade) των πλοίων που κατέχουν δεν έχει σβήσει, αλλά αποτελεί πάντα μια σημαντική εναλλακτική προοπτική για να αποκομίσει κανείς γρήγορα σημαντικά οικονομικά οφέλη. Θα αναρωτηθεί κανείς, αυτό που κάνει κατά κόρον ο κ. Αγγελόπουλος στη διάρκεια των τελευταίων ετών είναι ναυτιλία; …

Oπως προκύπτει από τα τεκταινόμενα ο κ. Θεόδ. Αγγελόπουλος αποτελεί σήμερα τον κατ΄ εξοχήν εκφραστή της τάσης εκείνων των ελλήνων εφοπλιστών που πιστεύουν ακράδαντα ότι το τυχερό αστέρι της εμπορίας (trade) των πλοίων που κατέχουν δεν έχει σβήσει, αλλά αποτελεί πάντα μια σημαντική εναλλακτική προοπτική για να αποκομίσει κανείς γρήγορα σημαντικά οικονομικά οφέλη.

Θα αναρωτηθεί κανείς, αυτό που κάνει κατά κόρον ο κ. Αγγελόπουλος στη διάρκεια των τελευταίων ετών είναι ναυτιλία; Οριστική απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν υπάρχει, δεδομένου πως η συνεχής πώληση πλοίων δεν είναι δική του ανακάλυψη, αλλά άλλων ελλήνων εφοπλιστών που τα παλαιότερα χρόνια εκμεταλλευόμενοι συστηματικά τους κύκλους της ναυτιλιακής δραστηριότητας αγόραζαν και πωλούσαν πλοία εν ριπή οφθαλμού, αποκομίζοντας τεράστια οικονομικά οφέλη που υπό άλλες συνθήκες θα ήθελαν δεκαετίες να επιτύχουν.

Αυτό όμως που κάνει ξεχωριστή την περίπτωση του κ. Αγγελόπουλου είναι πως αυτή η τάση στη διάρκεια των τελευταίων ετών έχει υποχωρήσει σημαντικά καθώς οι περισσότεροι έλληνες διαχειριστές επιλέγουν πλέον να μην πωλούν τα πλοία τους παρά μόνον αν είναι εκ των πραγμάτων αναγκασμένοι να το κάνουν. Τα κρατούν όσο μπορούν και αντέχουν οι δυνάμεις τους και προσπαθούν να τοποθετηθούν σωστά στις αγορές.

Για τον λόγο αυτόν η περίπτωση του κ. Αγγελόπουλου είναι ξεχωριστή, διότι ως φαίνεται στη διάρκεια των τελευταίων ετών και ειδικά μετά την περιπέτεια της UΒS και του «Ελεύθερου Τύπου» οι λέξεις «διαχείριση πλοίων» δεν υπάρχουν στην ατζέντα του από τη στιγμή κατά την οποία βλέπει ότι μπορεί να αντλήσει άμεσα ζεστό χρήμα χωρίς κόπο και ρίσκο.

Στη διάρκεια των τελευταίων επτά ετών, από το 2003 ως και σήμερα, ο κ. Αγγελόπουλος, μέσω των δύο ναυτιλιακών εταιρειών που διαθέτει, αυτών της Μetrostar και της Μetrobulk, έχει παραχωρήσει ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 56 πλοία, αποκομίζοντας έσοδα που εκτιμάται ότι αγγίζουν τα 3,5 δισ. δολάρια περίπου.

Τώρα διαθέτει ένα πρόγραμμα νέων κατασκευών που προβλέπει τη ναυπήγηση οκτώ πλοίων. Ηδη, όπως έγινε γνωστό από ναυλομεσιτικούς οίκους, μόλις πριν από λίγο καιρό η Μetrostar προχώρησε στην πώληση του ενός από τα οκτώ πλοία που ναυπηγούσε ο όμιλος στη Νότια Κορέα, αντί των 101 εκατ. δολαρίων σε ναυτιλιακή εταιρεία της Ταϊβάν με τη συμφωνία να προβλέπει ότι το εν λόγω σκάφος θα παραδοθεί στους νέους ιδιοκτήτες του τον Ιανουάριο του 2010. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η πώληση έγινε με ζημιά καθώς οι τιμές των πλοίων σήμερα έχουν υποχωρήσει ακολουθώντας την πορεία των ναύλων.

Πριν από την πώληση αυτή και κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου ο όμιλος του κ. Αγγελόπουλου προχώρησε στην πώληση έξι άλλων πλοίων, την ίδια ώρα που πολλοί διεθνείς παρατηρητές της αγοράς εξέφραζαν την εκτίμηση ότι οι κινήσεις αυτές ήταν ζημιογόνες. Υπολογίζεται ότι κάθε πώληση γίνεται σε τιμή χαμηλότερη κατά 8-10 εκατ. δολάρια από αυτή που είχε συμφωνήσει ο κ. Αγγελόπουλος με τα ναυπηγεία. Ωστόσο, στη σημερινή συγκυρία που οι τιμές όλων των αξιών – και όχι μόνο των πλοίων- έχουν υποχωρήσει, το να βρίσκεται κανείς με μετρητά μπορεί να θεωρηθεί πλεονέκτημα. Πάντως, για τις πωλήσεις πλοίων που προηγήθηκαν εκ μέρους του πριν από την εκτίναξη των ναυλαγορών στο ζενίθ αρκετοί στην αγορά είναι βέβαιοι ότι ο κ. Αγγελόπουλος έγραψε ζημιές.

Συνεχίζονται οι πωλήσεις πλοίων

Στη διάρκεια των τελευταίων δύο μηνών ο κ. Αγγελόπουλος πώλησε έξι δεξαμενόπλοια τα οποία συμπεριλαμβάνονταν στα εννέα που ναυπηγούσε συνολικά από το 2007 στη Νότια Κορέα, τα οποία πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι αγοράστηκαν από τον όμιλο Γουλανδρή, τη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Αnders Wilhelmsen και η λιβυκή ναυτιλιακή εταιρεία General Νational Μaritime Τransport Company. Νωρίτερα με το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης είχε προχωρήσει στην ακύρωση μιας παραγγελίας ναυπήγησης δέκα πλοίων μεταφοράς χύδην και ξηρού φορτίου στη Ν. Κορέα, από τα 16 που προέβλεπε το αρχικό πλάνο του.

Στη διάρκεια του 2003 ο κ. Αγγελόπουλος πραγματοποιεί την πρώτη δυναμική εμφάνισή του στο trade πλοίων, παραχωρώντας στον ελληνοαμερικανό εφοπλιστή κ. Πήτερ Γεωργικόπουλο 19 δεξαμενόπλοια αντί των 570 εκατ. δολαρίων. Τρία χρόνια μετά, το 2006, προχωρεί στην πώληση όλων των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου που βρίσκονταν υπό τη διαχείρισή του στον κ. Σταμ. Μόλαρη, αντί των 755 εκατ. δολαρίων.

Διαρκώς όμως και πέρα από αυτές τις πωλήσεις-μαμούθ αγόραζε και πωλούσε πλοία. Κάποιες από αυτές τις πωλήσεις και τις αγορές υπήρξαν πραγματικά εμπνευσμένες, για κάποιες όμως ο κ. Αγγελόπουλος μάλλον δεν είναι περήφανος.

Ζημιές επί ζημιών
ΗΠΑΓΚΟΣΜΙΑοικονομική κρίση που καταγράφεται στη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών δεν έχει αφήσει ανέγγιχτο τον κ. Θεόδ. Αγγελόπουλο με διεθνείς παρατηρητές να εκφράζουν την πεποίθηση πως σε αυτή την κρίση οι ζημιές που έχει υποστεί από τις τοποθετήσεις του σε διάφορους οικονομικούς τομείς θα πρέπει να ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ. Αν και κανείς δεν γνωρίζει το μέγεθος της προσωπικής του περιουσίας, κάποιοι εκτιμούν ότι αυτή πριν από την κρίση άγγιζε τα 10 δισ. ευρώ, τοποθετήσεις όμως όπως αυτή στην ελβετική τράπεζα UΒS στην οποία φέρεται να είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχός της ελέγχοντας πριν από την κρίση ένα ποσοστό της τάξης του 6%-8%, όπως και άλλες σημαντικές επενδύσεις σε χρηματοπιστωτικά προϊόντα- κατά άλλους υψηλής απόδοσης και κατά άλλους υψηλού κινδύνου- του έχουν ήδη κοστίσει ακριβά.

Για μια μεγάλη χρονική περίοδο η ζωή του κ. Αγγελόπουλου και του στενού οικογενειακού περιβάλλοντός του υπήρξε εξωπραγματική τόσο για τους κοινούς θνητούς όσο και για αρκετούς πλούσιους ανθρώπους. Σήμερα όμως όλα αυτά φαίνεται να αποτελούν παρελθόν, με τον ίδιο να ξαναπαίρνει στα χέρια του τα πράγματα και τις καταστάσεις στοχεύοντας στο να αποκαταστήσει, όχι μόνο τις οικονομικές ζημιές, αλλά κυρίως και το πληγωμένο δημόσιο προφίλ από σειρά λάθος επιλογών που έγιναν κατά το πρόσφατο παρελθόν.

Εκ των πραγμάτων δείχνει αναγκασμένος να επιστρέψει πίσω στις ρίζες των οικογενειακών επιχειρήσεων που κληρονόμησε και ελέγχει σήμερα, όπως οι μονάδες χαλυβουργίας Gesellschaft στην Ελβετία, Αlpha Steel στο Κάρντιφ και Βeta Steel στις ΗΠΑ.

Παράλληλα θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχίσει να δηλώνει παρών στα διεθνή ναυτιλιακά πράγματα.

Ομως και οι μονάδες χαλυβουργίας περνούν δύσκολες ημέρες. Ιδιαίτερα η Βeta Steel στις ΗΠΑ, η οποία έχει δει την παραγωγή της να πλήττεται σημαντικά από την υποχώρηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk