ΜΑΪΚΛΤΖΑΚΣΟΝ Ο θάνατος του πάει (όλο και πιο) πολύ

Η «ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ» του Μάικλ Τζάκσον κυριαρχεί εδώ και περίπου δύο μήνες στα ΜΜΕ όλου του κόσμου. Χιλιάδες εκπομπές, ειδικά αφιερώματα σε περιοδικά και ιστοσελίδες, αναλύσεις και άρθρα σε σκανδαλοθηρικά έντυπα και εφημερίδες έχουν δημιουργήσει ένα μιντιακό φαινόμενο χωρίς προηγούμενο, όπου λεπτομέρειες για τη ζωήκαι τον θάνατο ενός καλλιτέχνη μάς βομβαρδίζουν αιχμαλωτίζοντας το βλέμμα του κοινού πάνω σε ένα τραγικό, αλλά τελικά όχι και τόσο κοσμοϊστορικό γεγονός:τον θάνατο ενός ποπ τραγουδιστή.

Η «ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ» του Μάικλ Τζάκσον κυριαρχεί εδώ και περίπου δύο μήνες στα ΜΜΕ όλου του κόσμου. Χιλιάδες εκπομπές, ειδικά αφιερώματα σε περιοδικά και ιστοσελίδες, αναλύσεις και άρθρα σε σκανδαλοθηρικά έντυπα και εφημερίδες έχουν δημιουργήσει ένα μιντιακό φαινόμενο χωρίς προηγούμενο, όπου λεπτομέρειες για τη ζωήκαι τον θάνατο ενός καλλιτέχνη μάς βομβαρδίζουν αιχμαλωτίζοντας το βλέμμα του κοινού πάνω σε ένα τραγικό, αλλά τελικά όχι και τόσο κοσμοϊστορικό γεγονός:τον θάνατο ενός ποπ τραγουδιστή.
Η τελευταία «δημόσια εμφάνιση» του Μάικλ Τζάκσον έγινε την περασμένη Πέμπτη, στο Μεγάλο Μαυσωλείο του νεκροταφείου του Φόρεστ Λόουν στο Γκλεντέιλ. Το κοιμητήριο βρίσκεται στα βόρεια του Λος Αντζελες και εκεί αναπαύονται πολλοί σταρ του Χόλιγουντ, όπως οι Κλαρκ Γκέιμπλ, Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ, Σπένσερ Τρέισι και Ερολ Φλιν. Ο βασιλιάς της ποπ ή μάλλον η σορός του εμφανίστηκε μέσα σε ένα χρυσό φέρετρο… Ηταν μία ακόμη ευκαιρία για τα μίντια να εκμεταλλευτούν τον θάνατό του. Οχι η τελευταία ευκαιρία… Χαρακτηριστικό είναι το «βίντεο» που μετέδωσε το γερμανικό κανάλι RΤL πριν από λίγες ημέρες και το οποίο έδειχνε τον βασιλιά της ποπ να φεύγει από το γραφείο του ιατροδικαστή του Λος Αντζελες. Το κανάλι παραδέχτηκε ακολούθως ότι ήταν ψεύτικο, αλλά ως σήμερα το έχουν παρακολουθήσει στην ιστοσελίδα του καναλιού περισσότεροι από 1 εκατ. χρήστες του Διαδικτύου!

? Οι πρώτες φήμες
Για να πάρουμε όμως από την αρχή… Ολα ξεκίνησαν το απόγευμα της Πέμπτης 23 Ιουνίου: από το Τwitter και τις ιστοσελίδες σκανδαλοθηρικού περιεχομένου ως τα τηλεοπτικά δίκτυα, τις εφημερίδες και τα online περιοδικά, άρχισε να μεταδίδεται η είδηση ότι ο Τζάκσον είχε μεταφερθεί σε νοσοκομείο του Λος Αντζελες και ήταν σε κώμα. Στις 17.20 η σκανδαλοθηρική ιστοσελίδα ΤΡΜ ανήρτησε ένα μικρό κείμενο με τίτλο «Ο Μάικλ Τζάκσον πεθαίνει», ενώ λίγο αργότερα η ιστοσελίδα της εφημερίδας «Los Αngeles Τimes» επιβεβαίωσε την είδηση. Από εκείνο το απόγευμα ως σήμερα ο θάνατος του Τζάκσον έχει γίνει ένα από τα μεγαλύτερα μιντιακά υπερθεάματα των τελευταίων δεκαετιών, μια ατέλειωτη θλιβερή πανήγυρη με εισαγγελικές διώξεις, υπερβολές και «αποκαλύψεις» για τη ζωή, τους δαίμονες και τις συνθήκες του θανάτου του.

Η είδηση του θανάτου του Τζάκσον τον περασμένο Ιούνιο κατάφερε, τουλάχιστον στις ΗΠΑ, να επισκιάσει σημαντικά θέματα της επικαιρότητας εκείνων των ημερών, όπως τις ταραχές στο Ιράν, τη συζήτηση για το προτεινόμενο εθνικό σχέδιο υγείας, την οικονομική κρίση και το νομοσχέδιο που ενέκρινε το Κογκρέσο για τους περιορισμούς των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η δεύτερη φορά που ο Τζάκσον επισκίασε το θέμα της δημόσιας υγείας ήταν πριν από λίγες ημέρες όταν ανακοινώθηκε ότι ο θάνατός του ήταν ανθρωποκτονία.

Σύμφωνα με μετρήσεις του κέντρου δημοσιογραφικών ερευνών Ρew, ο θάνατος του Τζάκσον ήταν το θέμα του 60% του συνόλου των ειδήσεων που μεταδόθηκαν την ημέρα που επίσημα ανακοινώθηκε ότι ήταν νεκρός. Επίσης το περιεχόμενο του 93% των εκπομπών που μετέδωσαν τα καλωδιακά κανάλια την ημέρα του θανάτου του ήταν αφιερωμένο στον σταρ. Τηλεοπτικοί σταθμοί και sites έδιναν τις τελευταίες λεπτομέρειες από τις αστυνομικές έρευνες, τις τελευταίες δηλώσεις μελών της οικογενείας του, τις τελευταίες ανακοινώσεις των διασήμων που έτρεχαν να χύσουν ποταμούς δακρύων εμπρός στις τηλεοπτικές κάμερες και να θυμίσουν πόσο πολύ αγαπούσαν τον Μάικλ… ? «Επίθεση» στην Google
Ηταν τόσο πολλοί οι χρήστες του Διαδικτύου που έψαχναν στην Google νέα για τον θάνατο του Τζάκσον ώστε η εταιρεία θεώρησε ότι επρόκειτο για σχεδιασμένη επίθεση με σκοπό να καταρρεύσει το σύστημά της! Για αρκετή ώρα η ιστοσελίδα της Google είχε αναρτήσει το μήνυμα: «Λυπούμεθα αλλά η αναζήτησή σας μοιάζει με τις αυτόματες αναζητήσεις ενός ηλεκτρονικού ιού». Το Τwitter κατέρρευσε προσωρινά, ενώ όταν τελικά μπόρεσε να λειτουργήσει ξανά κατέγραφε 80.000 μηνύματα την ώρα με το όνομα του Τζάκσον. Οι αναζητήσεις στο Ιnternet για τον Τζάκσον την ημέρα της τελετής αυξήθηκαν κατά 67%. Η διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia κατέγραψε 500 αναπροσαρμογές στο προφίλ του Τζάκσον μέσα σε 24 ώρες. Το CΝΝ ανακοίνωσε ότι οι επισκέπτες στην ιστοσελίδα του δικτύου πενταπλασιάστηκαν την ημέρα του θανάτου του Τζάκσον.

Περίπου 31 εκατ. τηλεθεατές παρακολούθησαν στις ΗΠΑ την αφιερωμένη στη μνήμη του τελετή που έγινε στις 7 Ιουλίου στο Staples Center και στην οποία πήραν μέρος ο Στίβι Γουόντερ, ο Λάιονελ Ρίτσι και μερικά από τα μεγαλύτερα αστέρια της μουσικής σκηνής. Πολλοί συγκρίνουν τον μιντιακό σάλο που ξέσπασε με τον Τζάκσον με αυτόν που είχε ακολουθήσει τον θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνας το 1997 και τον θάνατο του Τζον Φ. Κένεντι Τζούνιορ το 1999. Υπενθυμίζεται ότι την κηδεία της Νταϊάνας στις ΗΠΑ την είχαν παρακολουθήσει 33,3 εκατ. τηλεθεατές. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι όταν ο Ελβις Πρίσλεϊ πέθανε το 1977, πολλοί κατέκριναν το τηλεοπτικό δίκτυο CΒS επειδή ο θάνατός του δεν ήταν το πρώτο θέμα στο δελτίο ειδήσεων.

? Περιοδική ανάσα
Ο θάνατος του Τζάκσον αποδείχτηκε επίσης ιδιαίτερα κερδοφόρος για τα περιοδικά. Υπολογίζεται ότι μόνο στις ΗΠΑ τα δημοσιεύματα για τον θάνατό του, τα αφιερώματα στη ζωή του και τα ειδικά τεύχη που κυκλοφόρησαν με αφορμή τον πρόωρο χαμό του είχαν αποτέλεσμα να αυξηθούν οι πωλήσεις των περιοδικών κατά 55 εκατ. δολάρια. Οι αυξήσεις αυτές ήταν σαν μάννα εξ ουρανού για μια βιομηχανία που τον τελευταίο καιρό καταγράφει σημαντικές απώλειες τόσο σε πωλήσεις όσο και σε διαφημιστικά έσοδα. Για παράδειγμα το περιοδικό «Τime» κυκλοφόρησε στις 29 Ιουνίου ένα ειδικό τεύχος αφιερωμένο στον Τζάκσον με 64 σελίδες, τιμή πώλησης 5,99 δολάρια και μία ειδική διαφήμιση της Ρepsi στο οπισθόφυλλο που έγραφε:«Θα είσαι για πάντα ο βασιλιάς της ποπ».

? Εκμετάλλευση
Συμπερασματικά, η εμπορική εκμετάλλευση του θανάτου του Τζάκσον έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Η εισαγγελική αρχή του Λος Αντζελες ερευνά το γεγονός ότι τον λογαριασμό για τη διοργάνωση της τελετής στο Staples Center τον πλήρωσε τελικά ο δήμος, αλλά πολλοί πιστεύουν ότι η πόλη θα βγάλει τα λεφτά της. Η Κάρολ Σβαρτζ, πρόεδρος της επιτροπής κατοίκων του κέντρου του Λος Αντζελες, δήλωσε ότι «η τελετή ανέδειξε το κέντρο της πόλης το οποίο χρειαστήκαμε 10 χρόνια να αναμορφώσουμε και τώρα θα αποτελέσει πόλο έλξης για τους τουρίστες».

Δύο μήνες μετά τον θάνατό του η μορφή του Τζάκσον βρίσκεται σε μπλουζάκια, σε νομίσματα, ενώ σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσει μια ταινία με σκηνές από τις τελευταίες πρόβες του, μια επανέκδοση της αυτοβιογραφίας του και ένα coffee table βιβλίο με τιμή 109 δολάρια. Υπολογίζεται ότι ως το τέλος της χρονιάς οι πωλήσεις των δίσκων του θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. δολάρια. Ο θάνατός του ίσως αποδειχτεί η τελευταία μεγάλη επιτυχία του Μάικλ Τζάκσον.

Παγκόσμια υστερία διαρκείας

Δύο μήνες μετά τον θάνατό του ο βασιλιάς της ποπ «κυκλοφορεί» σε μπλουζάκια σε όλον τον κόσμο

Η ΥΣΤΕΡΙΑμε τον Μάικλ Τζάκσον δεν περιορίστηκε μόνο στα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, αλλά αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο. Οι ειδήσεις με θέμα τον Τζάκσον βρίσκονται σε έναν ατελείωτο τροχό ανακύκλωσης σε μέσα ενημέρωσης σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης. Πολλοί αποδίδουν το γεγονός αυτό στην επικυριαρχία της αμερικανικής βιομηχανίας του θεάματος στην παγκόσμια αγορά.

Ο κύκλος είναι φαύλος. Τα μίντια τροφοδοτούν τη μανία του κοινού να καταναλώσει ασήμαντες πληροφορίες και το κοινό ζητεί από τα μίντια ακόμη περισσότερες. Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι στις 29 Αυγούστου, την ημέρα των γενεθλίων του, χιλιάδες θαυμαστές συγκεντρώθηκαν σε διάφορες πόλεις του κόσμου για να «γιορτάσουν» όλοι μαζί στη μνήμη του. Στο Παρίσι χόρεψαν στους ρυθμούς των τραγουδιών του και κράτησαν ενός λεπτού σιγή, στη Μόσχα ντύθηκαν ζόμπι όπως στο βίντεο του Τζάκσον για το τραγούδι «Τhriller», ενώ στην Πόλη του Μεξικού 12 χιλιάδες θαυμαστές επιχείρησαν να χορέψουν όλοι μαζί το ίδιο τραγούδι.

Τι είναι αυτό που κάνει κάμερες και κοινό να καθηλώνονται ολοκληρωτικά εμπρός σε ιστορίες στις οποίες εμπλέκονται διάσημοι, σκάνδαλα και μυστήριο; Είναι η ίδια παθολογική παρόρμηση του ηδονοβλεψία που κάνει τους ανθρώπους να καρφώνουν το βλέμμα στη σκηνή ενός ατυχήματος; Και πώς είναι δυνατόν μια τραγική, αλλά τελικά ασήμαντη είδηση όπως ο θάνατος ενός ποπ καλλιτέχνη να κυριαρχεί στο παγκόσμιο μιντιακό τοπίο;

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk