Οι Βούλγαροι δυναμιτίζουν τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη

Σύννεφα για μία ακόμη φορά στην έναρξη κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Ο νέος πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ θέτει και πάλι εμπόδια στην υλοποίηση του έργου, που θεωρείται σημαντικό για την Ελλάδα, τη Ρωσία αλλά και τη Βουλγαρία. Ο βούλγαρος πρωθυπουργός αμφισβητεί ευθέως την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στα 17 χρόνια προϊστορίας που έχει το ζήτημα αυτό. Το ζήτημα είναι ότι η Αθήνα δεν μπορεί να αναλάβει οποιαδήποτε πρωτοβουλία διπλωματικού περιεχομένου αφού η χώρα μας βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο.

Σύννεφα για μία ακόμη φορά στην έναρξη κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Ο νέος πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ θέτει και πάλι εμπόδια στην υλοποίηση του έργου, που θεωρείται σημαντικό για την Ελλάδα, τη Ρωσία αλλά και τη Βουλγαρία. Ο βούλγαρος πρωθυπουργός αμφισβητεί ευθέως την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στα 17 χρόνια προϊστορίας που έχει το ζήτημα αυτό. Το ζήτημα είναι ότι η Αθήνα δεν μπορεί να αναλάβει οποιαδήποτε πρωτοβουλία διπλωματικού περιεχομένου αφού η χώρα μας βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο.

Χαρακτηριστικές είναι οι πρόσφατες δηλώσεις του βούλγαρου υπουργού Οικονομίας Τρ. Τράικοφ , στενού συνεργάτη του πρωθυπουργού της γειτονικής χώρας, που αμφισβήτησε κατά πόσον ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη είναι σε προχωρημένο στάδιο «παρ΄ όλα όσα πιστεύει η κοινή γνώμη», όπως είπε. Και προσέθεσε: «Η κερδοφορία του έργου είναι αμφίβολη, ενώ όλα τα ενδεχόμενα για αποφάσεις σε τεχνικό επίπεδο είναι ανοιχτά.Και ένα από τα πλέον καθοριστικά σημεία είναι το πόσο επικίνδυνο μπορεί να αποδειχθεί το έργο για το περιβάλλον, ενώ η βουλγαρική ύπαιθρος κοστίζει περισσότερα από 35 εκατ.δολάρια», δήλωση που μάλλον αιφνιδίασε το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, αφού οι Βούλγαροι ουδέποτε ως σήμερα ασχολήθηκαν με θέματα περιβαλλοντικά και μόνο στο ελληνικό έδαφος υπήρχαν τέτοιες συζητήσεις. Σημειώνεται ότι τα 35 εκατ. δολάρια είναι τα ετήσια έσοδα από τα τέλη διέλευσης του πετρελαιαγωγού από τη Βουλγαρία.

Στη Μόσχα διπλωματικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι το ζήτημα για τους Βούλγαρους είναι τελικά οικονομικό και μιλούν για «πρόσθετη χρηματοδότηση της Βουλγαρίας», ενώ οι Ρώσοι προχωρούν ήδη στον υπερδιπλασιασμό της δυναμικότητας του αγωγού CΡC, ο οποίος θα μεταφέρει στο λιμάνι Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας πετρέλαιο, το οποίο εν συνεχεία θα πηγαίνει στο Μπουργκάς, ώστε μεταξύ άλλων να εισπράξει περισσότερα χρήματα και η Βουλγαρία.

Ο αγωγός Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη θεωρείται έργο χαμηλού κόστους και οικονομικά βιώσιμο ακόμη και σε χαμηλότερες, σε σχέση προς τις τρέχουσες, τιμές πετρελαίου, αλλά απομένει να αποδειχθεί αν οι αντιρρήσεις του βούλγαρου πρωθυπουργού είναι μόνον οικονομικές ή υπάρχει και παρασκήνιο διπλωματικού ενδιαφέροντος.

Το συνολικό κόστος κατασκευής του αγωγού φθάνει το 1 δισ. δολάρια, με συνολικό μήκος 280 χιλιομέτρων. Σε πλήρη ανάπτυξη θα μπορεί να μεταφέρει 35 εκατομμύρια τόνους ρωσικού πετρελαίου τον χρόνο. Η τεχνικοοικονομική μελέτη της ΙLF για τον πετρελαιαγωγό προβλέπει βιωσιμότητα της επένδυσης ακόμη και με περίπου 15 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου τον χρόνο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk