Ανακαλύφθηκε το γονίδιο που ελέγχει το βάρος

Ανακαλύφθηκε το γονίδιο που ελέγχει το βάρος | tovima.gr

Ουάσιγκτον

Αμερικανοί ερευνητές ανακάλυψαν ένα γονίδιο το οποίο, όταν αποσιωπηθεί, «σώζει» ποντίκια από την παχυσαρκία, ακόμη και αν εκείνα ακολουθούν διατροφή πλούσια σε λιπαρά. Το γονίδιο, που ονομάστηκε ΙΚΚΕ, λειτουργεί ως το κέντρο ελέγχου του οργανισμού το οποίο ρυθμίζει την παχυσαρκία. Οι επιστήμονες του Ινστιτούτου των Επιστημών Ζωής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν που το ανακάλυψαν, είδαν ότι όταν μπλοκαρίστηκε η δράση του ΙΚΚΕ τα πειραματόζωα παρέμειναν αδύνατα, ακόμη και όταν κατανάλωναν πολύ λιπαρές τροφές.

Το γονίδιο ΙΚΚΕ παράγει μια πρωτεΐνη κινάση η οποία ονομάζεται επίσης ΙΚΚΕ. Οι πρωτεΐνες κινάσες είναι ένζυμα τα οποία λειτουργούν ως «διακόπτες» άλλων πρωτεϊνών. Η συγκεκριμένη πρωτεΐνη κινάση φαίνεται ότι στοχεύει άλλες πρωτεΐνες, οι οποίες με τη σειρά τους ελέγχουν γονίδια που ρυθμίζουν τον μεταβολισμό των ποντικών.

«Μελετήσαμε και άλλα γονίδια που συνδέονται με την παχυσαρκία _ τα αποκαλούμε “παχυσαρκο-γονίδια” _ ωστόσο αυτό είναι το πρώτο

που αν, όπως είδαμε, αποσιωπηθεί, σταματά πλήρως την αύξηση του βάρους» ανέφερε ο επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύθηκε χθες στο επιστημονικό έντυπο «Cell» Αλαν Σάλτιελ και προσέθεσε: «Το γεγονός ότι μπορούμε να βάλουμε φρένο στην επίδραση μιας πλούσιας σε λιπαρά διατροφής παρεμβαίνοντας μόνο σε αυτό το γονίδιο στα ποντίκια, είναι ενδιαφέρον και μας εξέπληξε».

Αν περαιτέρω μελέτες δείξουν ότι το συγκεκριμένο γονίδιο σχετίζεται με την παχυσαρκία και στον άνθρωπο, τότε το ΙΚΚΕ, καθώς και η πρωτεΐνη που παράγει, αναμένεται να αποτελέσουν νέους στόχους ενάντια στην παχυσαρκία και στις επιπλοκές με τις οποίες αυτή συνδέεται.

Το φαγητό τη νύχτα

παχαίνει

Οι επιστήμονες επιβεβαιώνουν τώρα αυτό που γνωρίζουν όσοι κάνουν νυκτερινές επιδρομές στο ψυγείο: Η κατανάλωση φαγητού τη νύκτα ανεβάζει τον δείκτη της ζυγαριάς. Σύμφωνα με νέα μελέτη ειδικών από το Πανεπιστήμιο Νορθγουέστερν στο Ιλινόι, το πότε τρώει κάποιος, και όχι μόνο το τι τρώει, παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση του βάρους. Συγκεκριμένα οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όταν ποντίκια έτρωγαν κατά τη διάρκεια της νύκτας, έβαζαν διπλάσιο βάρος από τα υπόλοιπα πειραματόζωα, παρ’ ότι γυμνάζονταν και κατανάλωναν την ίδια ποσότητα τροφής. Η νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο «Obesity» θεωρείται ότι είναι η πρώτη που αποδεικνύει άμεσα ότι υπάρχει πράγματι «λάθος» ώρα για την κατανάλωση φαγητού.