Οταν το θέατρο πάει παντού

Χωρίς φουαγέ. Και χωρίς τρίτο κουδούνι. Και χωρίς αναπαυτικά βελούδινα καθίσματα. Αλλά με μπόλικη φαντασία και ακόμη περισσότερη μεταφυσική αύρα, η οποία συχνάζει σε χώρους αλλοτινά πολυσύχναστους.

Οταν το θέατρο πάει παντού | tovima.gr

Χωρίς φουαγέ. Και χωρίς τρίτο κουδούνι. Και χωρίς αναπαυτικά βελούδινα καθίσματα. Αλλά με μπόλικη φαντασία και ακόμη περισσότερη μεταφυσική αύρα, η οποία συχνάζει σε χώρους αλλοτινά πολυσύχναστους. Το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού (ΕΚΕΘΕΧ), θέτοντας ως μία από τις προτεραιότητές του την αποκέντρωση της καλλιτεχνικής δράσης, διοργανώνει το πρόγραμμα ArtLocus: όλος ο Τόπος μια Σκηνή, σε συνεργασία με δήμους της χώρας που διαθέτουν αναξιοποίητους πλην όμως ιδιαίτερους αισθητικά και ιστορικά χώρους. Και κάπως έτσι, τόποι στοιχειωμένοι από τις μνήμες του παρελθόντος επαναπροσδιορίζονται χάρη στη δημιουργικότητα τεσσάρων ομάδων θεάτρου και χορού που θα ταξιδεύουν ως τις 2 Οκτωβρίου ανακαλύπτοντας νέους τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας με ένα κοινό που δεν έχει συνηθίσει σε τέτοιους πειραματισμούς, μοιάζει όμως διατεθειμένο να δει, να ψηλαφήσει και να χειροκροτήσει.

Εχοντας ως αφετηρία το Παλαιό Ελαιουργείο (Σαπωνοποιείο Χαριλάου) στην Ελευσίνα τον εφετινό Αύγουστο και με αμέσως επόμενο σταθμό τον Ρωσικό Ναύσταθμο στον Πόρο, οι ομάδες συνέλεξαν εμπειρίες και ήρθαν σε επαφή με τους κατοίκους, αφήνοντας πίσω στην Αθήνα το δίχτυ ασφαλείας που παρέχουν οι όποιες θεατρικές συμβάσεις. Σειρά έχουν οι Στρατώνες Καποδίστρια στο Αργος (5-12/9), το Βιομηχανικό Συγκρότημα ΑΣΟ Επιταλίου στον Βώλακα Ηλείας (15-22/9) και το εγχείρημα ολοκληρώνεται στο παλαιό Υδραγωγείο Κυθήρων (25/9-2/10).

«Το να έρχεσαι σε επαφή με τέτοιους εγκαταλελειμμένους χώρους είναι σαν να βλέπεις ένα camping τον χειμώνα. Σου φαίνεται αφύσικο και αναρωτιέσαι “μα πού πήγαν όλοι;”» παρατηρεί ο Γιάννης Καλαβριανός, ο οποίος σκηνοθετεί την παράσταση «Παραλογές ή μικρές καθημερινές τραγωδίες» με την ομάδα Sforaris. Οι συντελεστές κλήθηκαν να στήσουν ένα ιδιαίτερο θρίλερ στο Παλαιό Ελαιουργείο όπου άλλοτε είχαν συντελεστεί φρικτά εργατικά ατυχήματα και στον Ρωσικό Ναύσταθμο, όπου τα ονόματα ρώσων ναυτών όπως και εξωπραγματικές πλέον χρονολογίες είναι ακόμη χαραγμένα στους τοίχους. «Πρέπει να είσαι έτοιμος για όλα» τονίζει ο σκηνοθέτης. «Οταν βρίσκεσαι “εκτός έδρας”, τα πάντα μπορούν να συμβούν, επηρεάζοντας το έργο. Από μία καμπάνα που θα χτυπήσει την ώρα που μιλάς για φρικτά φονικά, ως τα καναντέρ που πετούσαν πάνω απ’ τα κεφάλια μας στην Ελευσίνα για να σβήσουν τις φωτιές».

Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος άλλωστε, η κάθε ομάδα διοργανώνει και διάφορα δρώμενα στην κάθε πόλη που επισκέπτεται, προκειμένου να κινήσει το ενδιαφέρον των ανυποψίαστων ντόπιων. Οι Sforaris για παράδειγμα, μοιράζουν ερωτηματολόγια στους περαστικούς: «Αν ξέρατε ότι ο πατέρας σας έχει διαπράξει κάποιο έγκλημα θα τον καταδίδατε;» κτλ. κτλ. Τα πορίσματα; Οσο ανοιχτό είναι το κοινό κατά τη διάρκεια της παράστασης, τόσο κλειστό είναι όταν εισβάλλεις απροειδοποίητα στην καθημερινότητά του. «Τελικά όλοι χρειάζονται ένα πλαίσιο, τον ρόλο του θεατή για να λειτουργήσουν. Αν κάποιος πίνει τον καφέ του και ξαφνικά έρθεις να του ζητήσεις κάτι, κομπιάζει. Και αυτό όμως είναι πολύ ενδιαφέρον να το δεις και να το επεξεργαστείς» καταλήγει ο σκηνοθέτης.

Οσο για τον Σπύρο Ανδρεόπουλο, σκηνοθέτη της παράστασης «Πόλη: γένους θηλυκού», λίγο έλειψε να… συλληφθεί, μαζί με την ομάδα Motus Terrae, στον Πόρο: στο πλαίσιο δρώμενων που πραγματοποιούσαν στο νησί, οι συντελεστές βρέθηκαν σε μια πλατεία και άρχισαν να συμπεριφέρονται «θεατρικά», διαταράσσοντας τις εκεί ισορροπίες. Τι δουλειά έχουν μερικές περίεργες φιγούρες που δένουν με σχοινιά το άγαλμα της πλατείας την ίδια στιγμή που κάποιοι άλλοι, ενώ μιλούν στο κινητό, αποφασίζουν να πέσουν με τα ρούχα στη θάλασσα; Κάποιος λοιπόν φιλύποπτος νησιώτης κάλεσε την Αστυνομία, ευτυχώς όμως η παρεξήγηση λύθηκε ειρηνικά. «Λειτουργούμε με το “εδώ και τώρα”, μπαίνοντας σε έναν χώρο με τον οποίο οι θεατές είναι πιο εξοικειωμένοι απ’ ό,τι οι ίδιοι οι ηθοποιοί. Το ωραιότερο κομπλιμέντο που εισπράξαμε είναι το “μας κάνατε να δούμε τον χώρο με άλλα μάτια” από θεατές στην Ελευσίνα» λέει ο σκηνοθέτης. Μπαίνοντας σε χώρους που χρίζουν επαναπροσδιορισμού, αρχικά τους αντιμετωπίζουν ως «κενούς». Και όταν πια θα έχει μπολιαστεί με τη θεατρική αύρα, ο κάθε τόπος δεν θα είναι ποτέ πια ο ίδιος, και κάπως έτσι, από κενός, γίνεται καινός!

Τη λίστα των συμμετεχόντων συμπληρώνουν το Χοροθέατρο «Μετ’ Εμποδίων» με την παράσταση «Τα γενέθλια» και η ομάδα Τσιριτσάντσουλες με τον «Κύκλωπα» του Ευριπίδη, ένα σατυρικό δράμα σε μορφή λαϊκής κωμωδίας.

Αστερόπη Λαζαρίδου

____________________________

Πληροφορίες στο τηλ. 210 3307.707, αλλά και στο blog http: //artlocus. worldpress. com

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk