Κόκκινο χτύπησαν τα ελλείμματα του ΟΣΕ που φθάνουν στα 9 δισ. ευρώ, ενώ η κυβέρνηση προχωρεί σε ένα πρωτοφανές μέτρο για τα ελληνικά δεδομένα προκειμένου να εξυγιάνει τον Οργανισμό με ένα πρόγραμμα «μισθωτής εφεδρείας» για περίπου 3.000 υπαλλήλους, οι οποίοι θα σταλούν σπίτι τους και θα πληρώνονται με το 70% του μισθού τους, ενώ θα επανέρχονται στον ΟΣΕ όταν και όποτε τους χρειάζονται. Παράλληλα το σχέδιο περιλαμβάνει αναμόρφωση δρομολογίων, αύξηση των εισιτηρίων και συμμετοχή ιδιωτών σε έργα, αλλά και στη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Το σχέδιο πάντως ανασυγκρότησης του ΟΣΕ θα παρουσιαστεί μετά τις ευρωεκλογές, ενώ ήδη προκαλεί αντιδράσεις στην αντιπολίτευση και κινητοποιήσεις των εργαζομένων που πραγματοποιούν 24ωρη απεργία αύριο Πέμπτη, με αποτέλεσμα να παραλύσουν οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.
Χθες ο υπουργός Μεταφορών κ. Ευρ. Στυλιανίδης παρουσίασε το σχέδιο στην Κυβερνητική Επιτροπή και πήρε την εντολή από τον πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή, ο οποίος εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στον υπουργό, να προχωρήσει σ΄ αυτή τη μεταρρύθμιση. Το συσσωρευμένο χρέος του ΟΣΕ αγγίζει τα 9 δισ. ευρώ και η αναλογία εσόδων/ εξόδων είναι ένα προς οκτώ, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 8 προς 10 (δηλαδή 8 έσοδα, 10 έξοδα). Ο έλληνας πολίτης πληρώνει περίπου 2 εκατ. την ημέρα για τη συντήρηση του δικτύου, ενώ ευθύνες έχουν όλες οι κυβερνήσεις της τελευταίας 15ετίας που για να γίνονται τα έργα «φόρτωναν» τον ΟΣΕ με δάνεια αντί για την κρατική επιχορήγηση.
Ειδικότερα, το σχέδιο της «εφεδρείας» περιλαμβάνει όσους εργαζομένους είναι άνω των 50 ετών και μετρούν ως και δέκα χρόνια ως την κανονική τους συνταξιοδότηση. Οι εργαζόμενοι θα λαμβάνουν το 70% του βασικού τους μισθού και μισό εφάπαξ, ενώ θα είναι στη διάθεση του ΟΣΕ να τους χρησιμοποιήσει όποτε επιθυμεί και να ανακτήσουν τα δικαιώματά τους. Το άλλο μισό εφάπαξ θα το λάβουν όταν θα συμπληρώσουν τα συντάξιμα χρόνια, όπως επίσης και σύνταξη που θα φθάνει στο 80% του μισθού, όπως προβλέπεται. Οσοι από τους εργαζομένους επιθυμούν να εργαστούν το χρονικό διάστημα της εφεδρείας τους σε άλλη δουλεία, ο ΟΣΕ θα τους καλύπτει τις διαφορές, αν υπάρξουν, στις ασφαλιστικές τους εισφορές. Το μέτρο αφορά όσους βρίσκονται στο 50ό και άνω έτος της ηλικίας τους, ενώ προβλέπεται ότι θα κοστίσει 1,3-1,5 δισ. ευρώ στο Δημόσιο.
Το υπουργείο προσδοκά ότι ο ΟΣΕ θα γλιτώσει τις υπερωρίες και τα επιδόματα των εργαζομένων που θα αποδεχτούν τη «χρυσή εφεδρεία», ενώ θα μπορεί να προσλάβει και να εκπαιδεύσει σε νέες ειδικότητες περίπου 1.000 άτομα με νέες συμβάσεις εργασίας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου για τις ΔΕΚΟ, προκειμένου να περιοριστεί η καταβολή επιδομάτων υπερεργασίας.
Το πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσει να εφαρμόζεται εντός του 2009 και θα αφορά το μέγιστο 3.000
από τους συνολικά 7.000 εργαζομένους του ΟΣΕ.
Ο κ. Στυλιανίδης παραδέχτηκε χθες ότι η απελευθέρωση των σιδηρόδρομων επιτρέπει και τη συμμετοχή ιδιωτικών παρόχων υπηρεσιών. Το ΠαΣοΚ, σύμφωνα με κοινή δήλωση στελεχών του όπως ηκυρία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, ο κ. Ν. Σηφουνάκης, ηκυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου και ο κ. Χ. Τσιόκας, κάνει λόγο για εκποίηση της δημόσιας περιουσίας και εξυπηρέτηση ημετέρων. «Παρακολουθούμε την κατεδάφιση του σιδηρόδρομου και την επιχείρηση να φορτωθούν ο έλληνας πολίτης και οι εργαζόμενοι την αποτυχημένη πολιτική της ΝΔ. Το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας δεν είναι τίποτε άλλο από υποχρεωτικές μαζικές απολύσεις εργαζομένων οι οποίοι εργάζονται πάνω από 30 χρόνια, με αβέβαιο το εργασιακό και ασφαλιστικό τους μέλλον, ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο για προσλήψεις “γαλάζιων παιδιών” » τονίζουν τα στελέχη του ΠαΣοΚ και προσθέτουν ότι η αξιωματική αντιπολίτευση είναι κατηγορηματικά αντίθετη στην πολιτική απαξίωσης και συρρίκνωσης του σιδηρόδρομου από την κυβέρνηση της ΝΔ και στα αντεργατικά μέτρα που οδηγούν χιλιάδες εργαζομένους στο ταμείο ανεργίας και στην ανασφάλεια.