• Αναζήτηση
  • Ενώ στη Θεσσαλονίκη οι ξενοδόχοι κυνηγούν τους εκδρομείς «με το ντουφέκι», κάθε φορέας της πόλης φτιάχνει και από έναν οργανισμό τουρισμού

    Εξι επιτροπές, κανένας τουρίστας

    «ΑΝ ΔΕΝθες να γίνει κάτι, φτιάξε μια επιτροπή»: αυτή την παράδοση φαίνεται να ακολουθούν και στη Θεσσαλονίκη, αφού κάθε φορέας που θεωρεί ότι διαθέτει ένα μερίδιο ευθύνης στη μοίρα της πόλης φτιάχνει και από μία επιτροπή τουρισμού. Συνολικά η πόλη διαθέτει ούτε λίγο ούτε πολύ έξι τέτοιες οργανώσεις, επιτροπές και διευθύνσεις. Συγκεκριμένα η Νομαρχία διαθέτει μία αρμόδια Νομαρχιακή Επιτροπή, ενώ ηγείται του Οργανισμού Προβολής και Μάρκετινγκ. Ακόμη το υπουργείο Μακεδονίας- Θράκης συνέστησε Συμβούλιο Τουριστικής Ανάπτυξης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει αρμόδια διεύθυνση, ο κεντρικός δήμος χαράσσει τη δική του πολιτική, ενώ στην πόλη υπάρχει και Γραφείο Επισκεπτών και Συνεδρίων. Την ίδια στιγμή πόλεις όπως η Βαρκελώνη ή το Βερολίνο έχουν έναν και μοναδικό φορέα για να συντονίζει όλη τη «βρωμοδουλειά». Ισως, αν η Θεσσαλονίκη είχε καταφέρει να ανοίξει τις τουριστικές της «κάνουλες», θα μιλούσαμε απλώς για μια υπερβολή, δεδομένου όμως ότι ούτε το 10% των τουριστών που επισκέπονται τη Χαλκιδική δεν πατάει για έναν καφέ στη συμπρωτεύουσα, τα πράγματα καθίστανται ανησυχητικά. Την ώρα που οι ξενοδόχοι κυνηγούν τους τουρίστες « με το ντουφέκι » και οι τουριστικοί πράκτορες θρηνούν «το συνάλλαγμα που έφυγε έξω», πίσω από τη διασπορά αρμοδιοτήτων κρύβεται η προσωπική στρατηγική του καθενός επίδοξου «τοπάρχη».

    «ΑΝ ΔΕΝθες να γίνει κάτι, φτιάξε μια επιτροπή»: αυτή την παράδοση φαίνεται να ακολουθούν και στη Θεσσαλονίκη, αφού κάθε φορέας που θεωρεί ότι διαθέτει ένα μερίδιο ευθύνης στη μοίρα της πόλης φτιάχνει και από μία επιτροπή τουρισμού. Συνολικά η πόλη διαθέτει ούτε λίγο ούτε πολύ έξι τέτοιες οργανώσεις, επιτροπές και διευθύνσεις. Συγκεκριμένα η Νομαρχία διαθέτει μία αρμόδια Νομαρχιακή Επιτροπή,
    ενώ ηγείται του Οργανισμού Προβολής και Μάρκετινγκ. Ακόμη το υπουργείο Μακεδονίας- Θράκης συνέστησε Συμβούλιο Τουριστικής Ανάπτυξης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει αρμόδια διεύθυνση, ο κεντρικός δήμος χαράσσει τη δική του πολιτική, ενώ στην πόλη υπάρχει και Γραφείο Επισκεπτών και Συνεδρίων. Την ίδια στιγμή πόλεις όπως η Βαρκελώνη ή το Βερολίνο έχουν έναν και μοναδικό φορέα για να συντονίζει όλη τη «βρωμοδουλειά». Ισως, αν η Θεσσαλονίκη είχε καταφέρει να ανοίξει
    τις τουριστικές της «κάνουλες», θα μιλούσαμε απλώς για μια υπερβολή, δεδομένου όμως ότι ούτε το 10% των τουριστών που επισκέπονται τη Χαλκιδική δεν πατάει για έναν καφέ στη συμπρωτεύουσα, τα πράγματα καθίστανται ανησυχητικά. Την ώρα που οι ξενοδόχοι κυνηγούν τους τουρίστες « με το ντουφέκι » και οι τουριστικοί πράκτορες θρηνούν
    «το συνάλλαγμα που έφυγε έξω», πίσω από τη διασπορά αρμοδιοτήτων κρύβεται η προσωπική στρατηγική του καθενός επίδοξου «τοπάρχη».

    Το «προπύργιο» της τουριστικής μηχανής της Θεσσαλονίκης είναι ο Οργανισμός Προβολής και Μάρκετινγκ, πρόεδρος (και εμπνευστής) του οποίου είναι ο νομάρχης κ. Π. Ψωμιάδης. Ο οργανισμός ιδρύθηκε πριν από λίγα χρόνια με τη συμμετοχή φορέων της πόλης και στεγάζεται στους χώρους της Ηelexpo. Επειτα από μερικά χρόνια απραξίας κάποια μέλη άρχισαν να φεύγουν. Το περασμένο καλοκαίρι αποχώρησε ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της πόλης κ. Σ. Μαγόπουλος επικαλούμενος την πλήρη αδράνεια του οργανισμού, ζητώντας μάλιστα πίσω και τα 20.000 ευρώ που είχαν κατατεθεί το 2005 ως μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο του οργανισμού. Λίγο καιρό νωρίτερα είχε αποχωρήσει (ως φυσικό πρόσωπο) από το διοικητικό συμβούλιο και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου κ. Μιχ.Ζορπίδης. Φυλλορροεί ο οργανισμός
    Από τον οργανισμό αποχώρησε και ένα ακόμη από τα ιδρυτικά μέλη του, η Ενωση Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας- Θράκης, ενώ το «αντίο» είπαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της πόλης αλλά και προ ημερών η ΔΕΘ. Τελικά από την αρχική ομάδα έχουν απομείνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Τοπική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων (πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Β. Παπαγεωργόπουλος ), η τοπική Ενωση Ξενοδόχων και η Ηelexpo (πρόεδρος στις οποίες είναι ο ιδιοκτήτης του «Ηoliday Ιnn» και κουμπάρος του Πρωθυπουργού κ. Αρ. Θωμόπουλος ), ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων Μακεδονίας- Θράκης, ο οποίος συμμετέχει συμβουλευτικά, ελλείψει πόρων.

    Ο κ. Ψωμιάδης είχε προειδοποιήσει τους εμπλεκόμενους φορείς ότι θα αποχωρούσε από τον οργανισμό αν δεν το έριχναν στη δουλειά. Οι «κακές γλώσσες» της εποχής όμως έλεγαν ότι είχε έρθει σε σύγκρουση με τον κ. Θωμόπουλο, στον οποίο «χρέωναν» το «γενικό πρόσταγμα» του εγχειρήματος. Επειτα από χρόνια κωλυσιεργίας, τελικώς προσελήφθη μάνατζερ από τον ιδιωτικό τομέα, η κυρία Μαριάννα Τσουλιά, προερχόμενη από την ΙCΑΡ Βορείου Ελλάδος και με θητεία στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος.

    Το τελευταίο διάστημα ο οργανισμός φιλοξένησε δημοσιογράφους από το εξωτερικό για «συνάντηση γνωριμίας», ενώ προσπαθεί να πετύχει την απευθείας αεροπορική σύνδεση της συμπρωτεύουσας με το Παρίσι και το Κίεβο. Κατά τον κ. Ψωμιάδη, πρότυπο εργασίας του Οργανισμού θα είναι ο αντίστοιχος της Βαλένθια, δηλαδή η Επιτροπή Τουρισμού της Αυτόνομης Κυβέρνησης της περιοχής, με την οποία οποιαδήποτε σύγκριση βέβαια θα είναι ατυχής. (Οι σχετικές ιστοσελίδες είναι ενδεικτικές: http://www. thessaloniki.travel, http://www. comunitatvalenciana. com) Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι η Νομαρχία διαθέτει και Επιτροπή Τουρισμού αλλά και αρμόδιο αντινομάρχη, τον κ. Γ. Τσαμασλή.

    Η Βαλένθια είναι το νέο φετίχ των πολιτικών της Θεσσαλονίκης, αλλιώς δεν νοείται η συχνότητα με την οποία την επικαλούνται. Ο δήμαρχος αναφέρθηκε πρόσφατα στην πόλη του Ελ Σιντ όταν μιλούσε για το φιλόδοξο τουριστικό πρόγραμμά του για την κατασκευή μαρινών στην παραλία της Θεσσαλονίκης.

    Ο δήμαρχος διαθέτει εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού, τον αντιδήμαρχο, υπεύθυνο για τα δημοτικά μέσα ενημέρωσης κ. Απ. Τσουρέκα, ο οποίος συμμετέχει επίσης και στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, ενώ είναι και αντιπρόεδρος στον Οργανισμό Προβολής. Εσχατες πρωτοβουλίες για τον τουρισμό της πόλης εκ μέρους του δήμου ήταν η ανακοίνωση της εκτύπωσης 12.000 δίγλωσσων βιβλίων με τον τίτλο «Περίπατοι κληρονομιάς στη Θεσαλονίκη», τα οποία θα διανέμονται «από τα ειδικά περίπτερα που θα δημιουργήσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης», αλλά ένα τουριστικό λεωφορείο που θα κάνει περιήγηση στα κυριότερα μνημεία της πόλης.

    Πρόσφατα ο κ. Παπαγεωργόπουλος για να προωθήσει την πόλη βρέθηκε στη Νέα Υόρκη στο πλαίσιο της εμπορικής έκθεσης Ηermes Εxpo. Η συγκεκριμένη έκθεση διοργανώνεται από Ελληνοαμερικανούς και πρόεδρός της είναι ο κ. Π. Κοτρότσιος, με τον οποίο συνδέεται ο συντονιστής του ΣΑΕ στις ΗΠΑ κ. Θ. Σπυρόπουλος, καθώς και οι δύο υπηρετούν στις τάξεις των ομογενειακών οργανώσεων. Οι οργανώσεις των αποδήμων έχουν κάθε λόγο να προσκαλούν τον κ. Παπαγεωργόπουλο καθώς ο ίδιος φρόντισε για την έδρα του ΣΑΕ στη Θεσσαλονίκη παραχωρώντας χώρο που ανήκει στον δήμο.

    Γραφείο Επισκεπτών και Συνεδρίων
    Το 2000 το Γραφείο Επισκεπτών και Συνεδρίων (ΤCVΒ) της Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε από παράγοντες της αγοράς για τη διοργάνωση εταιρικών ή άλλων συνεδρίων. «Ψυχή» του εγχειρήματος ήταν μέχρι πρότινος ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου «ΑΒC» κ. Βασ. Μπρόβας, ο οποίος προσπάθησε με φιλότιμο να «τρέξει» το όλο εγχείρημα, οι προτάσεις του όμως προς τους αρμοδίους, και δη τον ΕΟΤ, έβρισκαν «τοίχο». Πλέον ο κ. Μπρόβας αποσύρθηκε και τις τύχες του Οργανισμού ανέλαβε ο κ. Ι. Ασλάνης, γενικός διευθυντής του «Μediterranean Ρalace Ηotel» και γαμπρός του ιδιοκτήτη του, του κ. Σ. Δεδέογλου (του γνωστού ομίλου). Προ ημερών ανακοινώθηκε ότι το Γραφείο θα ενταχθεί σταδιακά στον Οργανισμό Προβολής και Μάρκετινγκ και ότι οι εγκαταστάσεις του μεταφέρονται μέχρι νεωτέρας στο ξενοδοχείο, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κεντρικός δήμος σταμάτησε τη χρηματοδότηση του Γραφείου.

    Παράγοντες της τουριστικής αγοράς επισημαίνουν ότι οι φορείς της πόλης θα έπρεπε να είχαν συσπειρωθεί γύρω από το ΤCVΒ προκειμένου να μην υπήρχαν ούτε σπασμωδικές κινήσεις ούτε κατασπατάληση πόρων, δεδομένου ότι στη λειτουργία του εμπλέκονται επαγγελματίες του κλάδου.

    Οι επιδιώξεις του τουρισμού για τη Θεσσαλονίκη δεν σταματούν στον δήμο και στη Νομαρχία. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει ολόκληρη διεύθυνση για τον τουρισμό, ενώ σε οργανικό επίπεδο μπορεί να θεωρηθεί το «βαρύ πυροβολικό» καθώς διαχειρίζεται, εγκρίνει και μοιράζει εκατομμύρια ευρώ μέσω των ΠΕΠ. Ακόμη, το «κερασάκι» των επιτροπών ήρθε να βάλει και το υπουργείο Μακεδονίας- Θράκης καθώς ανακοίνωσε την «πρώτη συνεδρίαση του άτυπου Συμβουλίου Περιφερειακής Τουριστικής Ανάπτυξης Β. Ελλάδας» πριν από λίγες ημέρες. Ο κ. Ψωμιάδης παρευρέθη δι΄ αντιπροσώπου, ενώ περιφερειάρχες ή δήμαρχοι δεν εκλήθησαν.

    Η πρωτεύουσα των προέδρων
    Η συμπρωτεύουσα θα μπορούσε κάλλιστα να διεκδικήσει έναν ακόμη τίτλο: αυτόν της πρωτεύουσας των προέδρων. Ο κ. Παπαγεωργόπουλος δεν είναι μόνο δήμαρχος αλλά και πρόεδρος σε ουκ ολίγους οργανισμούς, ανάμεσα στους οποίους και το Κέντρο Παγκόσμιου Εμπορίου της Θεσσαλονίκης. Στην κεντρική ιστοσελίδα του οργανισμού τα μόνα διαθέσιμα στοιχεία επικοινωνίας είναι αυτά που ανήκουν στην εταιρεία Φυσικό Αέριο Μακεδονίας ΑΕ, που δεν είναι άλλη από τη Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης, πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Παπαγεωργόπουλος. Εσχάτως ο δήμαρχος εχρίσθη πρόεδρος και της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας από τον υπουργό Μακεδονίας- Θράκης κ. Στ. Καλαφάτη , αφού οι πρωτοφανείς καθυστερήσεις στην υλοποίηση ενός φιλόδοξου έργου, που βρίσκεται στα χαρτιά, έκαναν τον ομότιμο καθηγητή του ΑΠΘ κ. Ι. Βασάλο να παραιτηθεί.

    Κοινωνία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk