Δημιούργησαν υγιή βλαστικά κύτταρα

Δημιούργησαν υγιή βλαστικά κύτταρα | tovima.gr

ΣΙΚΆΓΟ Αμερικανοί ερευνητές αναφέρουν ότι ανακάλυψαν ασφαλέστερο τρόπο μετατροπής ανθρώπινων ενηλίκων δερματικών κυττάρων σε κύτταρα με ιδιότητες των βλαστικών (iΡS). Το επίτευγμα αυτό αποτελεί καθοριστικό βήμα προς τον στόχο της χρήσης αυτών των κυττάρων ως θεραπείας για πλήθος ασθενειών. Ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Γουισκόνσιν σημειώνει με δημοσίευσή της στην επιθεώρηση «Science» ότι δημιούργησε πολυδύναμα βλαστικά κύτταρα με χρήση ενηλίκων ανθρωπίνων κυττάρων χωρίς τη χρήση ιών που μπορούν να εισάγουν στα κύτταρα εν δυνάμει επικίνδυνο για τον άνθρωπο γενετικό υλικό. Σύμφωνα με τον επικεφαλής των ερευνητών Τζέιμς Τόμσον , είναι η πρώτη φορά που αυτό επιτυγχάνεται σε ανθρώπινα κύτταρα.

Τα πολυδύναμα κύτταρα που προκύπτουν από μετατροπή δερματικών κυττάρων δίνουν υπόσχεση για μεγάλα ιατρικά οφέλη χωρίς να συνδέονται με ηθικές αντιδράσεις, όπως αυτές που αφορούν τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα, για τη λήψη των οποίων απαιτείται η καταστροφή εμβρύων. Οι προηγούμενες μέθοδοι που αναπτύχθηκαν για τη δημιουργία αυτών των κυττάρων απαιτούσαν όμως χρήση ιών-«οχημάτων» για τη μεταφορά γονιδίων στα κύτταρα τα οποία και προκαλούσαν τον επαναπρογραμματισμό τους.

Σύμφωνα με τον κ. Τόμσον, η τεχνική που ανέπτυξε με την ομάδα του καταργεί την ανάγκη χρήσης ιών για τη μεταφορά των γονιδίων στα κύτταρα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια μικρή σπείρα DΝΑ που ονομάζεται πλασμίδιο και η οποία μεταφέρει τα γονίδια που είναι απαραίτητα για τον κυτταρικό επαναπρογραμματισμό. Με την πάροδο του χρόνου το πλασμίδιο εξαφανίζεται με φυσικό τρόπο από τον κυτταρικό πληθυσμό, εξαλείφοντας έτσι τον κίνδυνο που δημιουργείται από τη χρήση ιών οι οποίοι μπορούν να εισάγουν επιβλαβή γονίδια στο γενετικό υλικό των κυττάρων. «Αυτό σημαίνει ότι μειώνεται ο κίνδυνος ογκογένεσης, μειώνονται οι πιθανότητες να πληγεί η λειτουργία ενός σημαντικού γονιδίου» τόνισε ο Τόμσον.

Ο ερευνητής υπογράμμισε ότι, αν και τα κύτταρα iΡS είναι πολλά υποσχόμενα στον τομέα των ιατρικών θεραπειών, μια τέτοια χρήση τους θα είναι μελλοντική. Σε πρώτη φάση αναμένεται να χρησιμοποιηθούν για τον έλεγχο της επίδρασης φαρμάκων σε ανθρώπινους ιστούς αντί για τη χρήση πειραματοζώων.

Υπόσχονται ιατρική επανάσταση
Διαφορετικά εργαστήρια σε ΗΠΑ,Ευρώπη και Ασία,ακόμη και φαρμακευτικές εταιρείες έχουν ήδη δείξει ενδιαφέρον για τα κύτταρα iΡS και έχουν μάλιστα μπει στη διαδικασία έρευνας της χρήσης τους σε ασθενείς.Ειδικοί στο Ινστιτούτο Γκλάντστοουν στο Σαν Φρανσίσκο έχουν ήδη ξεκινήσει ένα πείραμα σε δύο άτομα,πατέρα και γιο, που εμφανίζουν γενετικό ελάττωμα το οποίο επηρεάζει τη λειτουργία της καρδιάς.Ο Τζέισον Μπάρνετ και ο δεκάχρονος γιος του Αντριου είναι οι πρώτοι ασθενείς στο πλαίσιο του πειράματος από τους οποίους ελήφθη δείγμα δέρματος με στόχο τη μετατροπή των ενηλίκων δερματικών κυττάρων τους σε πολυδύναμα βλαστικά κύτταρα τα οποία ελπίζεται ότι μια μέρα θα κρατούν το «κλειδί» για τη θεραπεία της κατάστασής τους.Οπως σημειώνουν οι ερευνητές,ελπίζουν ότι σε πέντε χρόνια θα έχουν βρει βάσει του πειράματος το κατάλληλο φάρμακο και θα μπορούν να ξεκινήσουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

Και άλλες ερευνητικές ομάδες ασχολούνται όμως με τα κύτταρα iΡS.Στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο ειδικοί έχουν δημιουργήσει τέτοια κύτταρα καθώς και νευρώνες με χρήση δερματικών κυττάρων που ελήφθησαν από 30 ασθενείς με Αλτσχάιμερ για να μελετήσουν τη νόσο.Παράλληλα,η φαρμακευτική εταιρεία GlaxoSmithΚline ακολουθεί παρόμοια στρατηγική. Η εταιρεία επένδυσε 25 εκατ. δολάρια στο Ινστιτούτο για τα Βλαστικά Κύτταρα του Χάρβαρντ για την ανάπτυξη και δοκιμή νέων φαρμάκων για ασθένειες.

• Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |