Χοακίν ΑλμούνιαΟι «έξι εντολές» για την ελληνική οικονομία

Αν η ελληνική κυβέρνηση δεν τρέξει, δηλαδή αν δεν λάβει πρόσθετα μέτρα, τότε με βάση τους υπολογισμούς των κοινοτικών υπηρεσιών το έλλειμμα θα βρεθεί το 2010 περί το 4,2 % του ΑΕΠ

Mε βάση τα όσα επισήμως πλέον ανακοίνωσε από το Στρασβούργο ο αρμόδιος για τα οικονομικά ζητήματα Επίτροπος κ. Χοακίν Αλμούνια, το 2010 η Ελλάδα πρέπει απαραιτήτως να έχει ξεκούραστη κυβέρνηση. Τόσο ξεκούραστη ώστε να είναι σε θέση να τρέξει και να εξεύρει τα περισσότερα από 3,1 δισ. ευρώ μέσω της μόνιμης αύξησης της φορολογίας και του περιορισμού των μισθών και των δαπανών στο δημόσιο. Η Ελλάδα οφείλει κατά την Επιτροπή του χρόνου να εξοικονομήσει τουλάχιστον αυτό το ποσό για να μειωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας στο 3% του ΑΕΠ της.

Αν η ελληνική κυβέρνηση δεν τρέξει, δηλαδή αν δεν λάβει πρόσθετα μέτρα, τότε με βάση τους υπολογισμούς των κοινοτικών υπηρεσιών το έλλειμμα θα βρεθεί το 2010 περί το 4,2 % του ΑΕΠ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποχρεωθεί να κλιμακώσει τις πιέσεις της προς την Ελλάδα. Πιέσεις που σε πρώτη φάση θα έχουν τη μορφή δημόσιων «μομφών» κατά της οικονομικής πολιτικής κυβέρνησης – και τις οποίες οι διεθνείς αγορές ασφαλώς θα λάβουν υπόψη τους – ενώ σε τελευταία φάση μπορούν με βάση την κοινοτική νομοθεσία να λάβουν ακόμα και τον χαρακτήρα οικονομικού προστίμου.

Ανακοινώνοντας χθες τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις τέσσερις χώρες της ζώνης του ευρώ που βρίσκονται σε κατάσταση υπερβολικού ελλείμματος, δηλαδή την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιρλανδία, ο ισπανός επίτροπος δεν απέκρυψε την πεποίθησή του ότι η ελληνική περίπτωση είναι περίπτωση ειδικού χειρισμού. Ειδικού χειρισμού υπό την έννοια ότι λόγω των συνεχών τα τελευταία χρόνια αναθεωρήσεων των οικονομικών στοιχείων από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, ουδείς πλέον τις εμπιστεύεται απολύτως, και συνεπώς, «καλού κακού», οι κοινοτικές υπηρεσίες εξαντλούν για την Ελλάδα όλα τα περιθώρια αυστηρότητας που η κοινοτική νομοθεσία τους παρέχει.

Ετσι η Ελλάδα όχι μόνο οφείλει να επιτύχει σχετικώς ταχύτερα από τις άλλες χώρες τη συρρίκνωση του ελλείμματός της στο 3%, αλλά οφείλει να προχωρήσει και σε ποιοτικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεις τόσο στους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς της όσο και στις κρατικούς οργανισμούς συλλογής των στατιστικών στοιχείων της.

Σε ότι αφορά τη Γαλλία και την Ισπανία, που τα ελλείμματά τους κυμαίνονται περί το 6% του ΑΕΠ τους, η Επιτροπή ορίζει ως έτος επαναφοράς τους κάτω από το 3% το 2012, ενώ για την περίπτωση της Ιρλανδίας, που έχει εκτιναχθεί περί το 9%, ορίζει το 2013.

Καλά πληροφορημένη κοινοτική πηγή ανέφερε ότι η διαφοροποίηση αυτών των χωρών από την Ελλάδα δικαιολογείται κατά την Επιτροπή για διάφορους λόγους και όχι μόνο λόγω των διαφορών στα ύψη των ελλειμμάτων. Στην περίπτωση της Γαλλίας και της Ισπανίας, για παράδειγμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεκτιμά ότι οι χώρες αυτές παρά τα δημοσιονομικά ελλείμματά τους εμφανίζουν σχετικώς περιορισμένα δημόσια χρέη και ότι εν πάση περιπτώσει η γενικότερη οικονομική βάση τους είναι άλλης τάξεως από την ελληνική. Στην περίπτωση της Ιρλανδίας οι πάντες πλέον αναγνωρίζουν ότι το βασικό της πρόβλημα είναι ότι λόγω των φορολογικών κινήτρων που έδωσε τα τελευταία χρόνια σε αμερικανικές εταιρίες εξετέθη υπερβολικά σε κινδύνους τους οποίους σήμερα πληρώνει.

Στην περίπτωση της Ελλάδας τα προβλήματα είναι σημαντικότερα και αφορούν τόσο την εξαιρετικά ανησυχητική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας όσο και την οικτρή από πλευράς ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Εξ ου και οι αυστηρές έξι συστάσεις που δημοσιοποίησε, επισήμως πλέον χθες η Επιτροπή και οι οποίες είναι οι εξής:

Οι έξι συστάσεις

1.

Βάσει των μακροοικονομικών προβλέψεων της Επιτροπής, τον Ιανουάριο του 2009, οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να θέσουν τέλος στην κατάσταση υπερβολικού δημοσιονομικού ελλείμματος το 2010.

2.

Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να επαναφέρουν το δημοσιονομικό έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ με αξιόπιστο και βιώσιμο τρόπο. Ειδικότερα θα πρέπει να ενισχύσουν τη δημοσιονομική προσαρμογή το 2009, μέσω μόνιμων μέτρων για την περικοπή των δαπανών. Κι ακόμη εφαρμόσουν πρόσθετα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα, εντός του 2010, ούτως ώστε να επαναφέρουν το δημοσιονομικό έλλειμμα, εμφανώς κάτω από το 3% του ΑΕΠ, ως το τέλος του χρόνου, και με στόχο να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητα και να διευθετηθούν οι υπάρχουσες ανισορροπίες στο εξωτερικό ισοζύγιο πληρωμών.

3.

Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειες επίβλεψης των συντελεστών εκείνων (εκτός από τον καθαρό δανεισμό), που επηρεάζουν το δημόσιο χρέος, με σκοπό να διασφαλίσουν ότι το δημόσιο χρέος θα μειωθεί τόσο, ώστε να πλησιάσει σε ικανοποιητικό βαθμό την τιμή αναφοράς (60% του εθνικού ΑΕΠ), σε συνδυασμό με τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείμματος

4.

Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειες για τη βελτίωση της συλλογής και επεξεργασίας των εθνικών στατιστικών στοιχείων και ειδικότερα των δημοσιονομικών στοιχείων. Ενισχύοντας, δηλαδή, τους μηχανισμούς που διασφαλίζουν την ταχεία και σωστή παροχή των δημοσιονομικών στοιχείων που απαιτούνται από το υπάρχον νομικό πλαίσιο.

5.

Το Συμβούλιο δίνει προθεσμία ως τις 24 Οκτωβρίου 2009, πριν η ελληνική κυβέρνηση πάρει αποτελεσματικά μέτρα για την δημοσιονομική σταθεροποίηση, εντός του 2009, και καθορίσει τα απαραίτητα μέτρα που θα οδηγήσουν στη διόρθωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, ως το 2010. Στην αξιολόγηση των αποτελεσματικών μέτρων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι οικονομικές εξελίξεις, σε συνδυασμό με τις οικονομικές προβλέψεις της Επιτροπής.

6.

Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να αναφέρουν την πρόοδο που έχουν κάνει, σχετικά με την εφαρμογή αυτών των συστάσεων, σε ξεχωριστό κεφάλαιο που θα περιλαμβάνει το επικαιροποιημένο πρόγραμμα σταθερότητας που θα προετοιμάσει η Ελλάδα για την περίοδο 2009-2010.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk