Το εφετινό παγκόσμιο πρωτάθλημα θα ξεκινήσει κανονικά το ερχόμενο Σαββατοκύριακο με το γκραν πρι της Μελβούρνης. Πολλοί όμως αμφιβάλλουν για το... επόμενο

Τete-a-queue λόγω κρίσης για τη Formula

ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ταχύτητας αυτοκινήτου είναι ένα ακριβό σπορ. Ωστόσο επιβίωσαν και διεξάγονταν αδιαλείπτως όχι μόνο κατά τη διάρκεια των δύο μεγάλων ενεργειακών κρίσεων (1973 και 1979)αλλά και κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930,στα χρόνια δηλαδή της παγκόσμιας φτώχειας και της ανέχειας που ακολούθησαν το χρηματιστηριακό κραχ του 1929.Κατά τη σοβούσα κρίση – την οποία άλλωστε πολλοί παραβάλλουν με την κρίση του 1929- ουδείς αμφισβητεί την επιβίωση της Formula 1.Το εφετινό Παγκόσμιο Πρωτάθλημα θα ξεκινήσει κανονικά το ερχόμενο Σαββατοκύριακο με το Grand Ρrix της Μελβούρνης. Ωστόσοη παγκόσμια οικονομική ύφεση δεν έχει αφήσει αλώβητη τη F1.Χρεοκοπημένοι σπόνσορες αποσύρονται (παράδειγμα, η μερικώς κρατικοποιηθείσα βρετανική τράπεζα Royal Βank of Scotland),άλλοι ετοιμάζονται να απολαύσουν την τελευταία χρονιά δίπλα στους λαμπερούς αστέρες του αθλήματος (παράδειγμα η καίρια πληγείσα από τη subprime market ολλανδική τράπεζα ΙΝG), ενώ αγωνιστικές ομάδες αποχωρούν από την εφετινή διοργάνωση (παράδειγμα, η ιαπωνική Ηonda) ή περικόπτουν δραστικά τις επενδύσεις τους (παράδειγμα, η επίσης ιαπωνική Τoyota). Η οικονομική κρίση ταλανίζει όντως την F1. Το «σπορ» ταλανίζουν και άλλα δεινά, όπως η χρόνια και ενδημική κόντρα μεταξύ της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FΙΑ), των ομάδων και του εκάστοτε κατόχου των εμπορικών δικαιωμάτων του αθλήματος,του επενδυτικού κεφαλαίου (equity fund) CVC Capital εν προκειμένω, για τη «μοιρασιά» των κερδών από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Παρά ταύτα, η F1 δείχνει ανθεκτική στις θύελλες. Ισως επειδή, ακόμη και σε καιρούς χαλεπούς,είναι… «πολλά τα λεφτά»!

ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ταχύτητας αυτοκινήτου είναι ένα ακριβό σπορ. Ωστόσο επιβίωσαν και διεξάγονταν αδιαλείπτως όχι μόνο κατά τη διάρκεια των δύο μεγάλων ενεργειακών κρίσεων (1973 και 1979)αλλά και κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930,στα χρόνια δηλαδή της παγκόσμιας φτώχειας και της ανέχειας που ακολούθησαν το χρηματιστηριακό κραχ του 1929.Κατά τη σοβούσα κρίση – την οποία άλλωστε πολλοί παραβάλλουν με την κρίση του 1929- ουδείς αμφισβητεί την επιβίωση της Formula 1.Το εφετινό Παγκόσμιο Πρωτάθλημα θα ξεκινήσει κανονικά το ερχόμενο Σαββατοκύριακο με το Grand Ρrix της Μελβούρνης.
Ωστόσοη παγκόσμια οικονομική ύφεση δεν έχει αφήσει αλώβητη τη F1.Χρεοκοπημένοι σπόνσορες αποσύρονται (παράδειγμα, η μερικώς κρατικοποιηθείσα βρετανική τράπεζα Royal Βank of Scotland),άλλοι ετοιμάζονται να απολαύσουν την τελευταία
χρονιά δίπλα στους λαμπερούς αστέρες του αθλήματος (παράδειγμα η καίρια πληγείσα από τη subprime market ολλανδική τράπεζα ΙΝG), ενώ αγωνιστικές ομάδες αποχωρούν από την εφετινή διοργάνωση (παράδειγμα, η ιαπωνική Ηonda) ή περικόπτουν δραστικά τις επενδύσεις τους (παράδειγμα, η επίσης ιαπωνική Τoyota).
Η οικονομική κρίση ταλανίζει όντως την F1. Το «σπορ» ταλανίζουν και άλλα δεινά, όπως η χρόνια και ενδημική κόντρα μεταξύ της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FΙΑ), των ομάδων και του εκάστοτε κατόχου των εμπορικών δικαιωμάτων του αθλήματος,του επενδυτικού κεφαλαίου (equity fund) CVC Capital εν προκειμένω, για τη «μοιρασιά» των κερδών από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Παρά ταύτα, η F1 δείχνει ανθεκτική στις θύελλες. Ισως επειδή, ακόμη και σε καιρούς χαλεπούς,είναι… «πολλά τα λεφτά»!

Πέρυσι το καλοκαίρι, ομάδα πωλητών της ΙΝG περιόδευε σε χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης έχοντας για «κράχτη» ένα αντίγραφο παλαιού αγωνιστικού αυτοκινήτου F1 της Renault. Στα εμπορικά κέντρα, στις κεντρικές πλατείες και στα πανεπιστήμια των πόλεων όπου στάθμευε, πλήθος κόσμου συνωστίζονταν για να φωτογραφηθούν με το πανέμορφο αυτοκίνητο. Ολοι ήθελαν να οσμιστούν «κάτι» από την αίγλη όλων αυτών των φανταχτερών ανθρώπων που πλαισιώνουν το άθλημα. Η ΙΝG αποκάλυψε ότι απ΄ όσους επισκέφθηκαν, λίγες ημέρες αργότερα, στα σπίτια τους οι πωλητές για να τους δώσουν τις «φωτογραφίες με τη φόρμουλα», το 6%-7% αυτών έγιναν πελάτες της τράπεζας. Αγόρασαν κάποιο «προϊόν» της. Πρόκειται για ποσοστά σαφώς υψηλότερα από αυτά που πετυχαίνουν χωρίς το αυτοκίνητο οι πωλητές!

Εφέτος θα είναι η τελευταία χρονιά κατά την οποία οι πωλητές της ΙΝG θα μπορούν να βασίζονται στη λάμψη της F1 για να προσελκύσουν νέους πελάτες. Τον περασμένο μήνα ο ολλανδικός ασφαλιστικός όμιλος ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από τη χορηγία των αγώνων ταχύτητας αυτοκινήτων και προανήγγειλε τη μη ανανέωση της συνεργασίας που έχει με τη Renault, η οποία λήγει στα τέλη της εφετινής αγωνιστικής περιόδου. Η ΙΝG είναι μια εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών με μεγάλη έκθεση στα ενυπόθηκα στεγαστικά δάνεια υψηλού κινδύνου (subprimes) και στα διαβόητα «τοξικά» εν γένει. Εν καιρώ οικονομικής ύφεσης η χορηγία 54 εκατ. δολαρίων ετησίως στην ομάδα F1 της Renault θεωρείται από τη διοίκηση της εταιρείας «μη απαραίτητη». Η ΙΝG δεν είναι η τελευταία σε έναν μακρύ κατάλογο εταιρειών που αποσύρονται από τη χορηγία των αγώνων F1. Η ελβετική επενδυτική τράπεζα Credit Suisse- χρηματοοικονομική εταιρεία με επίσης μεγάλη έκθεση στη subprime market- διέκοψε τη συνεργασία της με την ομάδα ΒΜW Sauber. Η ιταλική εταιρεία οινοπνευματωδών ποτών Μartini, με παράδοση δεκαετιών στην F1, αποφάσισε να μην ανανεώσει τη συμφωνία της με την ομάδα της Ferrari. Η Schu-co, γερμανική εταιρεία παρασκευής κατασκευαστικών υλικών, διέκοψε τη χορηγία της ΜcLaren, ενώ η ομάδα της Williams έχασε τη στήριξη της χρεοκοπημένης ισλανδικής εταιρείας λιανικού εμπορίου Βaugur. Η Williams έχασε επίσης 10 εκατ. στερλίνες ετησίως που εισέπραττε ως χορηγία από τη Royal Βank of Scotland. Η ουσιαστικά πτωχευμένη βρετανική τράπεζα δεν ήταν δυνατόν να ανανεώσει τη συνεργασία. Σύμφωνα με υπολογισμούς της βρετανικής εφημερίδας «Sunday Τimes», η F1 έχει χάσει εφέτος χορηγίες συνολικά 64 εκατ. στερλινών (68 εκατ. ευρώ ή 93 εκατ. δολαρίων).

Πολλές εταιρείες που έχουν συνδέσει εδώ και δεκαετίες την επωνυμία τους με τους αγώνες της Formula 1 θα απουσιάζουν από τη γιορτή της 29ης Μαρτίου, όταν τα μονοθέσια θα λάβουν θέση εκκίνησης στην πίστα ταχύτητας της Μελβούρνης για να ξεκινήσει το εφετινό Πρωτάθλημα Ταχύτητας Αυτοκινήτου. «Η παγκόσμια κρίση είναι ίσως τόσο ισχυρή που κάθε ομάδα αισθάνεται τις συνέπειες της οικονομικής καθίζησης» δήλωσε στους «Sunday Τimes» ο Κρίστιαν Χόρνερ, επικεφαλής της ομάδας της Red Βull. Η απώλεια χορηγών με ιστορία δεκαετιών σκιάζει όχι μόνο την εφετινή διοργάνωση, αλλά και το μέλλον του αθλήματος. «Ο κόσμος άλλαξε και η αλλαγή αυτή επηρεάζει τη Formula 1.Δύο επιχειρηματικοί κλάδοι που πρωταγωνιστούν στη χορηγία του αθλήματος,ο κλάδος των εταιρειών παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και ο κλάδος των αυτοκινητοβιομηχανιών, συγκαταλέγονται μεταξύ των βαρύτερα πληγέντων από την ύφεση.Το μέλλον του σπορ είναι επισφαλές…» δήλωσε ο Τιμ Κρόου, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων χορηγών Synergy.

Το χειρότερο είναι ότι δεν αποσύρονται μόνον οι σπόνσορες από τη F1. Και οι ίδιες οι ομάδες σκέφτονται να αποχωρήσουν. Δεν μιλάμε για ομάδες όπως η Βrabham, η Τyrrell ή η Jordan, που παρά την ένδοξη αγωνιστική ιστορία τους αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από τους αγώνες σε εποχές πολύ καλύτερες από τη σημερινή. Μιλάμε για ομάδες μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως είναι για παράδειγμα οι ομάδες της Ηonda και της Τoyota. Τον περασμένο Δεκέμβριο η Ηonda ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τους αγώνες. Προ δύο εβδομάδων, όμως, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε την πώληση της ομάδας F1 στον Ρος Μπράουν , διοικητικό στέλεχος της αγωνιστικής ομάδας της Ηonda με πολύχρονη πείρα και στην ομάδα της Ferrari. Ετσι, η Ηonda Formula Οne μετονομάζεται σε Βrown GΡ. Η νέα ανεξάρτητη ομάδα συμφώνησε ήδη με τη γερμανική Μercedes για την προμήθεια κινητήρων το 2009 και επίσης διατήρησε τους περυσινούς οδηγούς της Ηonda, Τζένσον Μπάτον και Ρούμπενς Μπαρικέλο .

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το μέλλον της αγωνιστικής ομάδας της Ηonda είναι εξασφαλισμένο. Τουλάχιστον για εφέτος, τουλάχιστον για τους εκατοντάδες μηχανικούς και άλλους υπαλλήλους που απασχολεί στο Νορθάμπτονσαϊρ της Βρετανίας. Η Τoyota προβληματίστηκε πολύ μετά την αποχώρηση της Ηonda (ως επωνυμίας) από τους αγώνεςτο παραδέχθηκε την περασμένη Δευτέρα ο επικεφαλής της αγωνιστικής ομάδας Ταντάσι Γιαμασίνα. «Από πέρυσι περικόπτουμε τον προϋπολογισμό της ομάδας της F1 ξανά και ξανά. Μετά την αναθεώρηση των κερδών της Τoyota αποφασίσαμε να κάνουμε μία ακόμη περικοπή στον προϋπολογισμό της αγωνιστικής ομάδας και εν τέλει να παραμείνουμε στους αγώνες» δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο Γιαμασίνα. Η Τoyota έχει επτά ολόκληρα χρόνια να κερδίσει αγώνα F1. Παρά ταύτα, επένδυσε πέρυσι 300 εκατ. δολάρια στην αγωνιστική ομάδα της, που εδρεύει στην Κολονία της Γερμανίας.

Η απόσυρση της Ηonda προβλημάτισε και την ΒΜW Sauber. Την περασμένη Δευτέρα, ο επικεφαλής της ομάδας Μάριο Τάισεν ξεκαθάρισε ότι «παρά την παγκόσμια ύφεση που πλήττει τις πωλήσεις αυτοκινήτων και τα κέρδη, η ΒΜW αποφάσισε να παραμείνει στη Formula 1». Αν στο πλήγμα της ύφεσης προσθέσει κανείς και τη διαμάχη για τον συσχετισμό δυνάμεων μεταξύ κορυφαίων παραγόντων της F1, που φουντώνει τους τελευταίους μήνες με αφορμή την αναθεώρηση (το 2012) της χάρτας που ορίζει τα της λειτουργίας της F1, ίσως αρχίσει να αμφιβάλλει για το μέλλον των αγώνων ταχύτητας. Γιατί ο πρόεδρος της Ferrari και του Συνδέσμου των Ομάδων της Formula 1 (FΟΤΑ) Λούκα ντι Μοντετσέμολο ζήτησε ευθέως από τον εμπορικό διευθυντή της F1 Μπέρνι Εκλστοουν να αποχωρήσει- θα είναι άλλωστε 82 ετών το 2012… Ωστόσο οι αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτων, είτε με τη μορφή που έλαβαν το 1946 όταν ιδρύθηκε η Ομοσπονδία F1 είτε με την προπολεμική μορφή της ως Grand Ρrix, έχουν αποδείξει ότι ξέρουν να επιβιώνουν και σε οικονομικές κρίσεις και σε… εμφύλιες διαμάχες.

Θαυμαστές και επικριτές τής F1

Μονοθέσιο της Jordan – η ομάδα δεν υπάρχει πια… – με σπόνσορα καπνοβιομηχανία. Παλιές καλές(;) μέρες

Πολλοί θεωρούν ότι ο λεγόμενος «μηχανοκίνητος αθλητισμός» δεν είναι… αθλητισμός. Οτι οι αγώνες αυτοκινήτου, μοτοσικλέτας ή άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων και σκαφών δεν συνιστούν αθλήματα αλλά «σπορ». Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για δραστηριότητες αναψυχής, υποτιμώντας εν μέρει το γεγονός ότι οι διαγωνιζόμενοι σε επίπεδο πρωταθλητισμού είναι απαραίτητο να διαθέτουν καλή φυσική κατάσταση- και στην Ελλάδα θαυμάσαμε προ ολίγων ετών τον πρώην πρωταθλητή της F1 Μίκαελ Σουμάχερ να παίζει ποδόσφαιρο, με πνευμόνια επαγγελματία ποδοσφαιριστή, σε αγώνα με «επωνύμους» που διοργανώθηκε για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Εν πάση περιπτώσει, όσοι αντιμετωπίζουν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ως σχήμα οξύμωρο έχουν ως συμμάχους τους φονταμενταλιστές της οικολογίας, που θεωρούν προκλητική την κατασπατάληση ορυκτών καυσίμων σε μια εποχή ραγδαίας καταστροφής του περιβάλλοντος. Εχουν επίσης ως συμμάχους τους φονταμενταλιστές της αντικαπνιστικής εκστρατείας που εξοργίζονται για το γεγονός ότι στους αγώνες αυτοκινήτου και μοτοσικλετών δεν έχουν απαγορευθεί ακόμη εντελώς και διά ροπάλου, όπως σε όλα τα αθλητικά (εντός και εκτός εισαγωγικών) events, οι διαφημίσεις προϊόντων καπνού.

Ιδιαίτερα η Formula 1 (πολύ περισσότερο από τους αγώνες αυτοκινήτων ράλι ή τους αγώνες μοτοσικλέτας) έχει κατηγορηθεί και από πολιτικούς και κοινωνικούς φονταμενταλιστές. Ο αρθρογράφος του «Guardian» Μάρτιν Ζακ, για παράδειγμα, θεωρεί ότι πρόκειται για έναν παγκοσμίως περιπλανώμενο θίασο των λευκών και των πλουσίων. «Πολύ περισσότερο από το τένις, ακόμη και από το γκολφ,η παγκοσμιότητα των αγώνων της F1 οφείλεται στο γεγονός της τηλεοπτικής κάλυψής τους.Τα εισιτήρια των αγώνων είναι πανάκριβα,γι΄ αυτό στις κερκίδες βλέπεις μια θάλασσα από λευκά πρόσωπα.Αλλά μέσω της τηλεόρασης το προϊόν πωλείται στις αναπτυσσόμενες χώρες» υπογραμμίζει ο βρετανός αρθρογράφος (σημειωτέον ότι είναι… κατάλευκος) και αναφέρεται σε «βρώμικους» σπόνσορες των αγώνων, όπως είναι η μαλαισιανή πετρελαϊκή εταιρεία Ρetronas ή η βραζιλιάνικη Ρetrobras.

Οι φονταμενταλιστές της αντικαπνιστικής θα παρατηρούσαν στο σημείο αυτό ότι ένα από τα βασικότερα προϊόντα που προωθείται με το απαστράπτον, «γκλαμουράτο» περιτύλιγμα των υπερ-αυτοκινήτων, των υπερ-οδηγών και βεβαίως των ξανθών και μελαχρινών «υπερ-γλαστρών» που κατακλύζουν τα «πιτς» μετά τον αγώνα, είναι ο καπνός! Και προωθείται στον Τρίτο Κόσμο, αφού στον αναπτυγμένο το κάπνισμα είναι πια «μπανάλ». Γι΄ αυτό οι διοργανωτές των αγώνων F1 και οι καπνοβιομηχανίες προσπαθούν τόσο σθεναρά να διασώσουν τη συνεργασία τους. Αλλωστε, η διαφήμιση προϊόντων καπνού απαγορεύεται αυστηρά από πολλές εθνικές νομοθεσίες, έτσι οι ομάδες F1 που έχουν υπογράψει συμβόλαια με καπνοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα προβλήματα. Ουσιαστικά μόνον η συνεργασία της Ferrari με τη Ρhilip Μorris ισχύει, αλλά η συμφωνία μεταξύ των δύο μερών, που λήγει το 2011, είναι αμφίβολο αν θα παραταθεί.

Οσο και «Ταλιμπάν» να είναι κάποιος αμφισβητίας της χρησιμότητας του μηχανοκίνητου αθλητισμού, δεν θα αρνηθεί τη συμβολή των αγώνων στην εξέλιξη των οχημάτων της καθημερινότητάς μας, κυρίως των επιβατικών αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών, σε ό,τι αφορά την αποδοτικότητα, τη λειτουργικότητα και βεβαίως την ασφάλεια που μας προσφέρουν. Δεν είναι όμως μόνον η εξέλιξη των κινητήρων, των φρένων, ακόμη και των ζωνών ασφαλείας- για τους οδηγούς αγώνων ήταν υποχρεωτικές πολλές δεκαετίες προτού αρχίσουν να κόβουν κλήσεις σε έλληνες οδηγούς αστυνομικοί που ουδέποτε φορούν ζώνη- που έχει κάνει άλματα χάρη στους αγώνες αυτοκινήτου. Οποιος επισκεφθεί το Μουσείο Επιστημών του Λονδίνου θα μείνει έκπληκτος από τις ανακαλύψεις και τις καινοτομίες που οφείλουμε όχι στους αγώνες αυτοκινήτου γενικώς, αλλά συγκεκριμένα στη Formula 1! Στην έκθεση με θέμα «Σε γρήγορη κίνηση: 20 τρόποι με τους οποίους η F1 αλλάζει τον κόσμο μας», που θα διαρκέσει ως τις 3 Απριλίου, μπορεί να θαυμάσει κανείς τεχνολογικά επιτεύγματα και εφαρμογές στην καθημερινή μας ζωή εμπνευσμένες απευθείας από την F1. Πρόκειται για εφαρμογές που ξεκινούν από τη φροντίδα των αρρώστων στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και την κατασκευή ασφαλέστερων παιδικών καθισμάτων και φθάνουν ως τον σχεδιασμό αντιολισθητικών υποδημάτων, την αποτελεσματικότερη συντήρηση των κεντρικών θερμάνσεων των σπιτιών μας, ακόμη και τις έρευνες για την ύπαρξη ζωής στον Αρη!

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk