Επιστολές προς TO BHMA

Μιχαλακοπούλου 80, Αθήνα 115 28 ● Τηλ.: 211-365.7000 ● Fax: 211-365.8004 ● Ε-mail: epistoles@tovima.gr Ο κ. Θεόδωρος Νταλάκας, παιδαγωγός, από τα Ιωάννινα, γράφει: Συμμερίζομαι απόλυτα την αίσθηση απογοήτευσης που αποκόμισε ο αρθρογράφος σας κ. Β. Μαρκεζίνης κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα. Κρίνω, ωστόσο, σκόπιμο να σχολιάσω ένα μόνο σημείο του άρθρου του. «Οι λέξεις» γράφει «σχέδιο, αποφασιστικότητα και δράση είναι τόσο σπάνιες ώστε κοντεύουμε να ξεχάσουμε τι σημαίνουν».

Επιστολές προς TO BHMA | tovima.gr

Μιχαλακοπούλου 80, Αθήνα 115 28 ● Τηλ.: 211-365.7000 ● Fax: 211-365.8004

● Ε-mail: epistoles@tovima.gr

Διάσταση λόγων – έργων
Ο κ. Θεόδωρος Νταλάκας, παιδαγωγός, από τα Ιωάννινα, γράφει:

Συμμερίζομαι απόλυτα την αίσθηση απογοήτευσης που αποκόμισε ο αρθρογράφος σας κ. Β. Μαρκεζίνης κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα. Κρίνω, ωστόσο, σκόπιμο να σχολιάσω ένα μόνο σημείο του άρθρου του. «Οι λέξεις» γράφει «σχέδιο, αποφασιστικότητα και δράση είναι τόσο σπάνιες ώστε κοντεύουμε να ξεχάσουμε τι σημαίνουν». Οι λέξεις αυτές, όπως και άλλες σχετικές, π.χ. υπευθυνότητα, μεταρρυθμίσεις και αξιοκρατία, παρουσιάζουν υψηλή συχνότητα στον πολιτικό λόγο. Εκείνο που συνήθως σπανίζει είναι η συγκεκριμενοποίησή τους και η αναντιστοιχία ή η πλήρης αντίθεσή τους με την καθημερινή πραγματικότητα. Η νομιμοποίηση της εξουσίας με την αντιμετώπιση πραγματικών προβλημάτων είναι δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί ικανότητα διάγνωσης των ανεπιθύμητων πτυχών της κοινωνικής πραγματικότητας, όραμα σχετικά με εκείνες που επιθυμούμε να τις αντικαταστήσουν και μεθοδική προσπάθεια για την πραγμάτωσή τους. Η απουσία της ικανότητας αυτής είναι η αιτία της προσφυγής στο διαζύγιο λόγων και έργων. Είναι πολύ πιο βολικό να μιλάει κανείς για επιθυμητές μορφές κοινωνικής πραγματικότητας παρά να αντιμετωπίζει τα αγωνιώδη προβλήματα της καθημερινής ζωής. Ετσι όμως οι λέξεις ευτελίζονται και αυτό καταλήγει σε κρίση νοήματος, εμπιστοσύνης και ηθικής στην κοινωνική ζωή. Οσοι συνειδητοποιούμε ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο μετάβασης από ένα δύσκολο παρόν σε ένα αβέβαιο μέλλον έχουμε χρέος να αξιώνουμε από την πολιτεία να ασκεί, ανάμεσα στ΄ άλλα, και τον παιδαγωγικό της ρόλο. Ο περιορισμός της αξίωσης αυτής αποκλειστικά στον ρόλο του δασκάλου εκφράζει μια αντίληψη χωρίς προοπτική.

«Επιστροφή στο θεμελιώδες»
Ο κ. Σπύρος Βαρδάκης, μαθηματικός, από την Αθήνα, γράφει:

Χρόνια τώρα τα νιάτα της Ελλάδας έχουν μετασχηματιστεί σε πειραματόζωα. Οι διαρκείς αλλαγές προγραμμάτων, τα ακατάλληλα και δυσνόητα βιβλία, η έλλειψη αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η μεγάλη αυστηρότητα στη βαθμολογία που δείχνει μια σημαντική μειοψηφία καθηγητών και το κυνήγι του βαθμού από την πλειοψηφία των γονέων, έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο να εργάζονται οι μαθητές από 10 έως 12 ώρες ημερησίως. Αποτέλεσμα: στερούμε από τα παιδιά στοιχειώδη ψυχαγωγία, ανάπαυση και ηρεμία και τ΄ αφήνουμε σ΄ ένα μόνιμο άγχος. Οι μαθητές μισούν πλέον το σχολείο. Αυτές τις ημέρες διάφοροι «σοφοί» και «ειδικοί» επί των εκπαιδευτικών θεμάτων εισηγούνται για το είδος του νέου μαρτυρίου που θα επιλεγεί για τους Ελληνες μαθητές. Η εμπειρία που έχω ως καθηγητής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ως πατέρας μου δίνει δικαίωμα να προτείνω τις εξής αλλαγές: α) Κατάργηση του ενός και μοναδικού κατά μάθημα βιβλίου. Ο διδάσκων θα εγκρίνει ένα βιβλίο από ένα σύνολο εγκεκριμένων. β) Αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών. γ) Εφόσον η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι εννεαετής, η φοίτηση στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο θα γίνεται χωρίς απορρίψεις μαθητών. Η απόρριψη θα γίνει μόνο όταν υπάρχει ελλιπής φοίτηση. δ) Η διδασκαλία ορισμένων μαθημάτων στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο θα συμπληρώνεται από μια σειρά σχετικών διαλέξεων, προβολών και εκπαιδευτικών περιπάτων. Παράλληλα πρέπει να καθιερωθούν και μαθήματα επιλογής. ε) Οι βαθμοί του Λυκείου δεν θα έχουν καμία επίδραση στις εισαγωγικές εξετάσεις στις Ανώτατες Σχολές. στ) Μετά από απλές και εύκολες απολυτήριες εξετάσεις οι μαθητές θα απολύονται από το Λύκειο. ζ) Μετά την απόκτηση του απολυτηρίου του Λυκείου οι απόφοιτοι θα μπορούν να δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση όσες φορές επιθυμούν. η) Οι εξετάσεις θα γίνονται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου. Θα υπάρχουν δε τρεις κύκλοι. Ο «Θεωρητικός», ο «Θετικός» και ο «Οικονομικός». Κάθε υποψήφιος θα επιλέγει έναν μόνο κύκλο. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι μόνο 4 και η εξεταστέα ύλη θα είναι αυτή που προβλέπεται στα αντίστοιχα μαθήματα της 3ης τάξης του Λυκείου. Η αποδέσμευση του Λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις θα επαναφέρει το Λύκειο στο θεμελιώδη προορισμό του που είναι μια γενική μόρφωση.

Οι οιονεί οπλοφορούντες
Ο κ. Βασίλης Ψαριανός, φιλόλογος από τον Χολαργό της Αθήνας,γράφει:

Χρειάστηκε να σκοτωθεί ένα ανήλικο παιδί από αστυνομικό για να εφαρμοστεί η διάταξη για την ψυχολογική εξέταση των υπηρετούντων στην Αστυνομία. Και αποδείχθηκε ότι στους 50 αστυνομικούς οι τρεις είναι ακατάλληλοι να κρατάνε όπλο. Ο κίνδυνος όμως από τους κακούς οπλοφορούντες δεν περιορίζεται στους κόλπους της Αστυνομίας. Υπάρχουν και άλλοι τομείς όπου η πολιτεία εμπιστεύεται τα «όπλα» της σε ανθρώπους με ανεξέταστη ψυχική υγεία. Οσοι χειρίζονται τα σύγχρονα μέσα της τεχνολογίας και κατέχουν θέσεις εξουσίας είναι οιονεί οπλοφορούντες. Από την καλή ή κακή χρήση των «όπλων» τους εξαρτάται η τύχη πολλών ανθρώπων. Για τους ψυχοπαθείς της ασφάλτου που κυκλοφορούν ασύδοτοι και παίρνουν στον λαιμό τους αθώους ανθρώπους έχουν αναφερθεί ειδικότεροι από εμένα. Θα περιοριστώ στους δασκάλους και στους καθηγητές των παιδιών μας. Αν οι γονείς είχαν συνειδητοποιήσει πόσο μεγάλη ζημιά μπορεί να προκαλέσει ένας ψυχικά διαταραγμένος δάσκαλος στην ομαλή πνευματική και ηθική ανάπτυξη του παιδιού τους, θα είχαν προ πολλού εξεγερθεί απαιτώντας όχι απλώς να αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι πάνω από μία εικοσαετία παραμένουν ανεξέλεγκτοι στον τρόπο που ασκούν το διδακτικό τους έργο, αλλά και να περνούν, τουλάχιστον ανά τριετία, από ψυχολογική εξέταση ενώπιον επιτροπής ειδικών επιστημόνων. Ως σήμερα, παρ΄ όλο που ο νόμος για την οργάνωση και τη λειτουργία της εκπαίδευσης προβλέπει την απομάκρυνση από τη σχολική αίθουσα των εκπαιδευτικών που κρίνονται ακατάλληλοι για το εκπαιδευτικό έργο, η διάταξη αυτή του νόμου παραμένει ανενεργή. Ακόμη και στην περίπτωση κλινικά διαπιστωμένης ψυχοπάθειας, πρέπει να φτάσει στα όρια της διάλυσης μια ολόκληρη τάξη, ακόμη και ολόκληρο το σχολείο, για να αποσπασθεί ο προβληματικός εκπαιδευτικός σε θέση διοικητικού προσωπικού. Και εν τω μεταξύ οι μαθητές οι οποίοι είχαν την τύχη να διδαχθούν από έναν τέτοιον δάσκαλο έχουν υποστεί όλες τις παραμορφωτικές συνέπειες. Ετσι για έναν ακόμη πρόσθετο λόγο επιβεβαιώνεται το μεγάλο «κατά συνθήκην ψεύδος» της δωρεάν Παιδείας και της ισότητας των ευκαιριών στη μόρφωση για τα παιδιά που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, γιατί βεβαίως στην ιδιωτική εκπαίδευση η διεύθυνση του σχολείου δεν χρειάζεται να περιμένει το πόρισμα καμίας εξεταστικής επιτροπής από ψυχολόγους για να απολύσει κάποιον εκπαιδευτικό μόλις παρουσιάσει τα πρώτα δείγματα διδακτικής ανεπάρκειας ή τα πρώτα ψυχοπαθολογικά συμπτώματα.

Μιχαλακοπούλου 80, Αθήνα 115 28 ● Τηλ.: 211-365.7000 ● Fax: 211-365.8004

● Ε-mail: epistoles@tovima.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Courchevel – Παρίσι – Ντουμπάι Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Γαλλία με περισσότερα από 300.000 κρούσματα ημερησίως, σκέφτεται να «κατηφορίσει» από την Courchevel... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk