Συρρικνώνεται η κτηνοτροφία – Σε αδιέξοδο οι γαλακτοπαραγωγοί

Oι ραγδαίες ανακατατάξεις που συντελούνται τα τελευταία χρόνια στην αγορά του γάλακτος, οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ο ισχυρός ανταγωνισμός μεταξύ των γαλακτοβιομηχανιών και η οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών αλλάζουν το τοπίο στην ελληνική κτηνοτροφία. Η απόφαση της Vivartia ΑΕ να αποχωρήσει από τη ζώνη γάλακτος της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης και να καταργήσει τον σταθμό συγκέντρωσης γάλακτος τον οποίον ως τώρα διαθέτει στην Κομοτηνή πυροδοτεί δραματικές εξελίξεις.

Oι ραγδαίες ανακατατάξεις που συντελούνται τα τελευταία χρόνια στην αγορά του γάλακτος, οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ο ισχυρός ανταγωνισμός μεταξύ των γαλακτοβιομηχανιών και η οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών αλλάζουν το τοπίο στην ελληνική κτηνοτροφία. Η απόφαση της Vivartia ΑΕ να αποχωρήσει από τη ζώνη γάλακτος της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης και να καταργήσει τον σταθμό συγκέντρωσης γάλακτος τον οποίον ως τώρα διαθέτει στην Κομοτηνή πυροδοτεί δραματικές εξελίξεις.

Οι πρώτοι πληγέντες από αυτή την απόφαση- και απ΄ ό,τι λέγεται δεν θα αργήσουν αντίστοιχες αποφάσεις να λάβουν και άλλες εταιρείες της Β. Ελλάδας- είναι οι κτηνοτρόφοι. Στις περιοχές αυτές αναμένεται με εξαιρετικά βίαιο τρόπο η συρρίκνωση της κτηνοτροφίας. Ως εκ τούτου είναι θέμα ημερών να επαναληφθούν σκηνές έντονων αντιδράσεων από τους κτηνοτρόφους σε κεντρικούς δρόμους της Β. Ελλάδας, οι οποίοι βρίσκονται «επί ποδός πολέμου» αφού πλέον αντιμετωπίζουν πρόβλημα άμεσης επιβίωσης. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη και ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της ακριτικής Θράκης, τότε είναι προφανές ότι το πρόβλημα των κτηνοτρόφων λαμβάνει άλλες διαστάσεις, πολύ πιο σοβαρές.

Πηγές της αγοράς θεωρούν ότι είναι θέμα χρόνου την απόφαση της Vivartia ΑΕ να ακολουθήσουν και άλλες μεγάλες εταιρείες της Β. Ελλάδας και ως εκ τούτου ο περιορισμένος αριθμός μικρών γαλακτοβιομηχανιών που διαθέτει η περιοχή δεν θα είναι σε θέση να απορροφήσει τη γαλακτοπαραγωγή που εγκαταλείπουν ή θα εγκαταλείψουν οι μεγάλοι του κλάδου.

Ηδη κτηνοτρόφοι κάνουν προσφορές απόγνωσης, λέγοντας σε άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκτός της Β. Ελλάδας να αγοράσουν το γάλα τους προς 32 λεπτά το κιλό και τα μεταφορικά θα είναι των κτηνοτρόφων. Και όλα αυτά οφείλονται στο γεγονός ότι η κατανάλωση του παστεριωμένου γάλακτος παρουσιάζει σημάδια εντυπωσιακής πτώσης. Μάλιστα γίνεται λόγος για μείωση ως και 8% στη διάρκεια του περασμένου Φεβρουαρίου. Το παστεριωμένο γάλα που διακινείται στην ελληνική αγορά είναι το μόνο γαλακτοκομικό προϊόν ευρείας κατανάλωσης που είναι καθ΄ ολοκληρίαν εγχώριας παραγωγής. Το παραγόμενο γιαούρτι προέρχεται από εισαγόμενο συμπυκνωμένο γάλα το οποίο κοστίζει στις γαλακτοβιομηχανίες πολύ φθηνότερα από το ελληνικό (η υψηλότερη τιμή είναι μόλις 28 λεπτά το κιλό, ενώ το φθηνότερο ελληνικό είναι 32 λεπτά).

Παράλληλα υπάρχει οξύς ανταγωνισμός από την κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, το οποίο πωλείται από 1 ευρώ το λίτρο ως και 1,49 ευρώ. Μάλιστα η τάση των τιμών είναι πτωτική, κυρίως από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Προκειμένου να παρακολουθήσει τον ανταγωνισμό, η ΜΕΒΓΑΛ ΑΕ, μία από τις παραδοσιακές εταιρείες του κλάδου της οποίας τα μερίδια αγοράς υποφέρουν, «λανσάρισε» γάλα υψηλής παστερίωσης με 1 ευρώ το κιλό- είναι το πρώτο «επώνυμο» προϊόν σε αυτή την τιμή. Εφόσον οι καταναλωτές ανταποκριθούν, είναι θέμα χρόνου να την ακολουθήσουν κι άλλες γαλακτοβιομηχανίες.

Ο αγώνας επιβίωσης δεν αφορά όμως μόνο τους κτηνοτρόφους- μοιραία η πίεση των τιμών του παραγωγού θα μεταφερθεί στη Θεσσαλία.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk