EN TAXEI

Χορεύοντας με τις… τρύπες
Ενα από τα πιο βίαια όσο και εντυπωσιακά φαινόμενα του Σύμπαντος εντόπισαν αμερικανοί αστρονόμοι. Ανακάλυψαν στα βάθη του Διαστήματος δύο γιγαντιαίες μαύρες τρύπες οι οποίες είναι εγκλωβισμένες στην ίδια τροχιά. Η κάθε τρύπα έχει έκταση ανάλογη με αυτήν ενός μεγάλου ηλιακού συστήματος. Οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι η μικρότερη από τις δύο τρύπες έχει μάζα ίση με αυτήν 20 εκατομμυρίων άστρων σαν τον Ηλιο, ενώ η μάζα της άλλης ισούται με εκείνη ενός δισεκατομμυρίου άστρων! Οι δύο τρύπες βρίσκονται σε τροχιά σύγκρουσης, η οποία όταν γίνει αναμένεται να διαλύσει τις δύο τρύπες δημιουργώντας μια νέα ακόμη μεγαλύτερη μαύρη τρύπα. Εως σήμερα έχουν εντοπιστεί γαλαξίες που βρίσκονται σε διαδικασία συγχώνευσης, αλλά είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται συγχώνευση μαύρων οπών.

Κράνος πραγματικής… εικονικότητας

Βρετανοί ερευνητές παρουσίασαν ένα σύστημα εικονικής πραγματικότητας που μιμείται και τις πέντε αισθήσεις. Κεντρικός κρίκος του συστήματος είναι ένα κράνος το οποίο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, επιτρέπει στους κατόχους του να επικοινωνούν με φίλους και συγγενείς που βρίσκονται στην άλλη άκρη του κόσμου και με την επαφή αυτή να «ζουν» ό,τι γίνεται, με όλους τους συμμετέχοντες να βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο.

Φυσικά ανάλογη αίσθηση πραγματικότητας θα έχει ο χρήστης του συστήματος σε κάθε περίπτωση. Π.χ., αν βλέπει ένα βίντεο στο οποίο εμφανίζεται ένα λιοντάρι, θα έχει την αίσθηση ότι βρίσκεται απέναντί του· αν βλέπει έναν κήπο, θα μπορεί να μυρίσει τα λουλούδια· αν «βρίσκεται» στην Καραϊβική, θα νιώθει τον συνδυασμό ζέστης και υγρασίας.

Τα αντηλιακά του μέλλοντος θα είναι… πράσινα

Ισως στο μέλλον τα αντηλιακά προϊόντα να είναι φτιαγμένα από… μπρόκολο ή από λάχανο. Και αυτό διότι ερευνητές του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας ανακάλυψαν ότι ουσίες που περιέχονται στα σταυρανθή λαχανικά μπορούν να δράσουν προληπτικά ενάντια στην πιο επικίνδυνη μορφή καρκίνου του δέρματος, το κακόηθες μελάνωμα. Οι αμερικανοί επιστήμονες χρησιμοποίησαν φυσικές ουσίες αυτών των λαχανικών που ονομάζονται ισοθειοκυανάτες για τη δημιουργία ενός φαρμάκου. Το φάρμακο περιείχε επίσης σελήνιο, το οποίο ανευρίσκεται σε τροφές όπως τα οστρακοειδή, τα ψάρια, το κρέας και οι ξηροί καρποί. Ο συνδυασμός αποδείχθηκε άκρως αποτελεσματικός: σε μελέτη των ειδικών που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο «Clinical Cancer Research» σημειώνεται ότι πειράματα σε ανθρώπινα κύτταρα καρκίνου του δέρματος έδειξαν πως το φάρμακο επιβράδυνε την ανάπτυξη όγκων έως και κατά 70%. Πάντως οι ερευνητές επισημαίνουν ότι φάρμακα ή αντηλιακά προϊόντα με βάση τις ισοθειοκυανάτες δεν θα κυκλοφορήσουν στην αγορά πριν από την πάροδο περίπου μιας δεκαετίας.

Βρήκε το φως της χάρη σε βλαστικά κύτταρα

Ενα τυφλό κοριτσάκι 2 ετών από τη Βρετανία, η Ντακότα Κλαρκ, είδε για πρώτη φορά το φως χάρη σε μια θεραπεία βλαστικών κυττάρων του ομφαλίου λώρου η οποία της εφαρμόστηκε στο Λαϊκό Νοσοκομείο Qingdao στη Νότια Κίνα. Η Ντακότα γεννήθηκε με δυσπλασία του οπτικού νεύρου και του μεσοκοιλιακού διαφράγματος (Septo-Οptic Dysplasia), με αποτέλεσμα να μην μπορεί να δει. Τώρα πια όμως είναι σε θέση να διαχωρίζει πρόσωπα, αντικείμενα, χρώματα και φώτα γύρω της. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε στην Ντακότα- κοστίζει περίπου 34.000 ευρώαποκαλείται ΙV και αφορά έγχυση των βλαστικών κυττάρων του ομφαλίου λώρου ενδοφλεβίως ώστε να εισέλθουν στο κυκλοφορικό σύστημα. Τρεις εβδομάδες θεραπείας με τα βλαστικά κύτταρα ήταν αρκετές ώστε η μικρή να αρχίσει να διακρίνει πρόσωπα και πράγματα. Εως σήμερα μόνο 15 άτομα σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν υποβληθεί στη νέα θεραπεία στην Κίνα για αντιμετώπιση προβλήματος όπως αυτό της Ντακότα.

Αναζητώντας τη «νέα» Γη

Εκτοξεύτηκε προχθές το διαστημικό τηλεσκόπιο Κέπλερ που διαθέτει τα πλέον προηγμένα μέσα παρατήρησης τα οποία θα στοχεύουν σε περιοχές κοντινές στο ηλιακό μας σύστημα με σκοπό τον εντοπισμό πλανητών με μέγεθος και κυρίως συνθήκες παρόμοιες με αυτές της Γης. Το Κέπλερ θα αναζητήσει πλανήτες που περιστρέφονται γύρω από άστρα παρόμοια με τον Ηλιο, οι οποίοι βρίσκονται στη σωστή απόσταση και θερμοκρασία για τη συντήρηση νερού. Οι επιστήμονες έχουν ονομάσει τις περιοχές που βρίσκονται σε αυτή τη «σωστή» απόσταση «φιλόξενες ζώνες». Το Κέπλερ είναι εξοπλισμένο με την πιο ισχυρή κάμερα που έχει τεθεί ποτέ σε τροχιά (η κάμερα έχει ανάλυση 95 megapixel) και γι΄ αυτό μπορεί να εντοπίζει έστω και αμυδρά τις κινήσεις όλων των πλανητών (και όχι μόνο των μεγάλων) γύρω από ένα άστρο. Οι επιστήμονες της ΝΑSΑ πιστεύουν ότι στο τέλος της αποστολής το Κέπλερ θα έχει εντοπίσει περίπου 500 πλανήτες που θα βρίσκονται σε φιλόξενη ζώνη. Μάλιστα, όσο πιο κοντά στο μέγεθος της Γης είναι ένας πλανήτης τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες να έχει αναπτύξει όλες τις απαραίτητες συνθήκες (ατμόσφαιρα, νερό σε υγρή μορφή) για την εμφάνιση και ανάπτυξη της ζωής.

Ολα του γάμου δύσκολα… για τη γυναικεία καρδιά

Ο γάμος- για την ακρίβεια, ένας κακός γάμος- βλάπτει σοβαρά την υγεία της καρδιάς, αλλά μόνο των γυναικών, όπως δείχνει μια νέα μελέτη. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γιούτα στο Σολτ Λέικ Σίτι ανακάλυψαν ότι οι γυναίκες που πιέζονται μέσα στη σχέση τους έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαρες, να εμφανίζουν υψηλή αρτηριακή πίεση και να παρουσιάζουν γενικότερα σημάδια του αποκαλούμενου «μεταβολικού συνδρόμου»- μιας ομάδας παραγόντων κινδύνου που μπορεί να οδηγήσει σε καρδιοπάθειες, αλλά και σε εγκεφαλικά επεισόδια ή διαβήτη. Είναι πάντως αξιοσημείωτο ότι δεν φάνηκε να ισχύει το ίδιο και για τους άνδρες, κάτι που σύμφωνα με τους ερευνητές εξηγείται από το ότι οι… κακοπαντρεμένες ανέφεραν και υψηλότερα επίπεδα κατάθλιψης- ένας από τους γνωστούς παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση καρδιοπαθειών.