Πτώση από 10% ως και 30% σε ορισμένους κλάδους του εμπορίου σημείωσε ο τζίρος σε σχέση με πέρυσι

Χαμηλή η κίνηση στις εφετινές εκπτώσεις

Υστερα από πολλά χρόνια η εφετινή περίοδος των εκπτώσεων, η οποία άρχισε από τα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου και επί της ουσίας διαρκεί ακόμη και σήμερα σε ένα μεγάλο μέρος της αγοράς, ήταν «για κλάματα». Υπήρξαν βέβαια και οι φωτεινές εξαιρέσεις, αλλά ήταν μόνο εξαιρέσεις… Μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, αλλά και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις κατέγραψαν σχεδόν τα ίδια αποτελέσματα. Τα καταστήματα πώλησης λευκών ειδών ήταν εκείνα που σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων- υπολογίζεται περίπου στο 40%.

Χαμηλή η κίνηση στις εφετινές εκπτώσεις | tovima.gr

Υστερα από πολλά χρόνια η εφετινή περίοδος των εκπτώσεων, η οποία άρχισε από τα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου και επί της ουσίας διαρκεί ακόμη και σήμερα σε ένα μεγάλο μέρος της αγοράς, ήταν «για κλάματα». Υπήρξαν βέβαια και οι φωτεινές εξαιρέσεις, αλλά ήταν μόνο εξαιρέσεις… Μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, αλλά και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις κατέγραψαν σχεδόν τα ίδια αποτελέσματα. Τα καταστήματα πώλησης λευκών ειδών ήταν εκείνα που σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων- υπολογίζεται περίπου στο 40%. Και ακολουθούν τα καταστήματα με είδη δώρων των οποίων η μείωση των πωλήσεων κυμάνθηκε μεταξύ 30%-35%. Η έκπληξη όμως ήλθε από τις κατηγορίες των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, όπου η μείωση των πωλήσεων σε περίοδο εκπτώσεων κυμάνθηκε κατά περίπτωση από 10% ως και 20%. Φαίνεται ότι τελικώς ο μόνος κλάδος που διασώθηκε στην κατηγορία των μεγάλων επιχειρήσεων είναι οι πωλήσεις επίπλων και διακόσμησης σπιτιού, ο οποίος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εμφανίζει άνοδο της τάξεως του 5%. Η μείωση της ζήτησης είναι γενική, αλλά μέσα σε αυτό το πλαίσιο είναι προφανές ότι υπήρξε μετατόπιση τζίρου από τις μικρές στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, αφού οι δεύτερες είχαν τη δυνατότητα να «χτυπήσουν» περισσότερο τις τιμές.

Βέβαια πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι «ο Ιανουάριος κινήθηκε γενικά σε καλά επίπεδα και η κατάσταση χάλασε στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου» και αποδίδουν τη μείωση στο γεγονός ότι οι μειώσεις των τιμών άρχισαν πολύ νωρίς, ουσιαστικά από τον περασμένο Νοέμβριο, κινήθηκαν προς τα κάτω τον Δεκέμβριο με τα γνωστά γεγονότα και συνεχίστηκαν στο πρώτο δίμηνο του 2009, χωρίς διακοπή. Πρόκειται, υποστηρίζουν, για τη μεγαλύτερη περίοδο εκπτώ σεων εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ετσι θεωρούν ότι ως έναν βαθμό η κόπωση των καταναλωτών ήταν φυσιολογική μέσα σε αυτή τη συγκυρία, κατά τεκμήριο ψυχολογικά φοβική. Και η μείωση των τιμών συνεχίζεται, όπως και η μείωση της ζήτησης… Στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι στον κλάδο των μεγάλων καταστημάτων το τμήμα της ανδρικής ένδυσης παρουσίασε τη μεγαλύτερη κάμψη, έφθασε ακόμη και στο 15%, ενώ αντιθέτως οι πωλήσεις της γυναικείας και παιδικής ένδυσης παρέμειναν στα αντίστοιχα επίπεδα του 2008. Και τούτο το αποδίδουν στην εκτίμηση ότι «ο άνδρας λόγω της γενικότερης κατάστασης είναι πιο αγχωμένος με τα οικονομικά της οικογένειας». Στα μικρότερα καταστήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς (ΕΣΠ), η μείωση των πωλήσεων στην ένδυση έφθασε ως και στο 20%.

Με βάση σχετική έρευνα του ΕΣΠ, μόνο το 7% των εμπόρων είχε άνοδο πωλήσεων και το 22% διατήρησε τις πωλήσεις της αντίστοιχης περιόδου του 2008. Και, όπως σημειώνεται, το πλέον αξιόπιστο ποσοστό μείωσης του τζίρου που κατέγραψε η έρευνα του ΕΣΠ κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων είναι από 10% ως 20% και σε ορισμένους κλάδους του εμπορίου ακολουθεί η πτώση στο επίπεδο του 30%.

Πολλούς μάλιστα καταναλωτές τούς έχει καταλάβει «ο φόβος των πιστωτικών καρτών». Η χρήση τους μάλιστα την εφετινή χειμερινή περίοδο είναι δραστικά μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 58% των καταναλωτών χρησιμοποίησε μετρητά για τις αγορές και το 23% έκανε συνδυασμό πιστωτικών καρτών και μετρητών, προφανώς λόγω εξάντλησης των πιστωτικών ορίων. Αποκλειστικά με πιστωτικές κάρτες έκανε τις αγορές του μόνο το 3%! Η ίδια έρευνα, επιβεβαιώνοντας την καταστρεπτική εξέλιξη που είχε ο Φεβρουάριος, εμφανίζει το 58% των εμπόρων να θεωρεί την καλύτερη περίοδο των εκπτώσεων από άποψη αγοραστικής κίνησης τις δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων, δηλαδή από τις 15 ως και τις 31 Ιανουαρίου. Και δεν είναι βέβαιον ότι «ο χουβαρντάς Ελληνας έγινε ευρωπαίος καταναλωτής και προτιμά να αποταμιεύει παρά να καταναλώνει», όπως λέει πηγή της αγοράς.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk