Υστερα από 33 χρόνια κρατικής ιδιοκτησίας και συσσωρευμένων προβλημάτων, φαίνεται να περνάει στα χέρια του κ. Α. Βγενόπουλου της ΜΙG

Πώς δόθηκε η μάχη για την Ολυμπιακή

Παρά το σύννεφο της σκόνης που κάλυπτε την Αττική την περασμένη Παρασκευή, η ημέρα αυτή έμελλε να δώσει αχτίδα φωτός στο «τούνελ» της πολύπαθης Ολυμπιακής, καθώς ύστερα από 33 χρόνια κρατικής ιδιοκτησίας και συσσωρευμένων προβλημάτων περνάει σε ιδιωτικά χέρια, αυτά του κ. Α.Βγενόπουλου της ΜΙG. Ο υπουργός που τελικά δείχνει ότι έκανε την έκπληξη και έλυσε τον «γόρδιο δεσμό» της ΟΑ, έπειτα από έναν χρόνο προσπαθειών, είναι ο κ. Κ.Χατζηδάκης, ο οποίος οδήγησε την Παρασκευή στο τέλος τις διαπραγματεύσεις με την ΜΙG και με τις ευλογίες της κυβέρνησης πήρε την απόφαση να κλείσει κατ΄ αρχήν συμφωνία με τον κ.

Πώς δόθηκε η μάχη για την Ολυμπιακή | tovima.gr

Παρά το σύννεφο της σκόνης που κάλυπτε την Αττική την περασμένη Παρασκευή, η ημέρα αυτή έμελλε να δώσει αχτίδα φωτός στο «τούνελ» της πολύπαθης Ολυμπιακής, καθώς ύστερα από 33 χρόνια κρατικής ιδιοκτησίας και συσσωρευμένων προβλημάτων περνάει σε ιδιωτικά χέρια, αυτά του κ. Α.Βγενόπουλου της ΜΙG. Ο υπουργός που τελικά δείχνει ότι έκανε την έκπληξη και έλυσε τον «γόρδιο δεσμό» της ΟΑ, έπειτα από έναν χρόνο προσπαθειών, είναι ο κ. Κ.Χατζηδάκης, ο οποίος οδήγησε την Παρασκευή στο τέλος τις διαπραγματεύσεις με την ΜΙG και με τις ευλογίες της κυβέρνησης πήρε την απόφαση να κλείσει κατ΄ αρχήν συμφωνία με τον κ. Βγενόπουλο υπό τον όρο να δοθεί και η σχετική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι τελικές διαπραγματεύσεις με την ΜΙG δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση, καθώς προηγήθηκε έντονο παρασκήνιο και μια σκληρή αλλά και σύντομη επιχειρηματική μάχη μεταξύ του κ. Βγενόπουλου και του κ. Θ. Βασιλάκη της Αegean Αirlines, ο οποίος εξέφρασε και αυτός ενδιαφέρον για την Ολυμπιακή. Ολα ξεκίνησαν μετά την αποτυχία του διεθνούς διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της ΟΑ. Ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος χειριζόταν την υπόθεση, σε μιαν άπελπι προσπάθεια έκανε έκκληση στις 4 Φεβρουαρίου προς τους έλληνες επιχειρηματίες να προσέλθουν και να διασώσουν την εταιρεία, ειδάλλως θα έπρεπε να κλείσει.

Την επόμενη ημέρα στην πρόσκληση του υπουργού ανταποκρίθηκε αιφνιδιαστικά η Μarfin Ιnvestment Group και επέδειξε ενδιαφέρον να προσέλθει σε απευθείας διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση για την εξαγορά της Ολυμπιακής. Ο κ. Βγενόπουλος ως ένας «νέος Ωνάσης» δήλωσε ότι όλο το προηγούμενο βράδυ ο ίδιος και οι στενοί συνεργάτες του ξαγρύπνησαν συντάσσοντας την πρόταση της ΜΙG με μοναδικό σκοπό να σωθούν τα ελληνικά χρώματα της Ολυμπιακής και να βοηθηθεί ο τουρισμός. «Η Ολυμπιακή είναι ένα κομμάτι της ιστορίας μας και της ζωής μας και θέλουμε να υπάρχει και να μας ξανακάνει υπερήφανους» δήλωνε εξηγώντας την απόφασή του να διευρύνει τις δραστηριότητες του ομίλου της ΜΙG και στις αερομεταφορές.

Ο ισχυρός άνδρας της ΜΙG δήλωσε πρόθυμoς να συνεργαστεί με οποιονδήποτε άλλον υγιή όμιλο και προσέφερε στο Δημόσιο τη δυνατότητα επανακρατικοποίησης της Ολυμπιακής σε περίπτωση που μια μελλοντική κυβέρνηση επιθυμήσει να την εντάξει και πάλι στους κόλπους του Δημοσίου. Ξεκαθάρισε ότι η τελική του απόφαση θα εξαρτηθεί από τον βαθμό πολιτικής συναίνεσης που θα επιτευχθεί. Για τον λόγο αυτόν ενημέρωσε για τα σχέδιά του και τις προθέσεις του τον πρόεδρο του ΠαΣοΚ κ. Γ.Παπανδρέου.

Οπως όμως αποκαλύφθηκε στη συνέχεια, μετά την πρόταση της ΜΙG o όμιλος Βασιλάκη δεν κάθησε με τα χέρια σταυρωμένα και άρχισε μυστικά να οργανώνει την αντεπίθεσή του. Η αντιπαράθεση των δύο οξύνθηκε όταν η ΜΙG προχώρησε στη στελέχωση της Ολυμπιακής αποκτώντας από την Αegean Αirlines τρία ηγετικά στελέχη. Συγκεκριμένα, ενέταξε στους κόλπους της τον επιχειρησιακό διευθυντή της Αegean κ. Αντ.Σιμιγδαλά, τον εμπορικό διευθυντή κ. Στ.Δαλιάκα και τον τεχνικό διευθυντή κ. Αθ.Πασχάλη.

Την επιχειρηματική κόντρα των δύο ανδρών παρακολούθησε με ενδιαφέρον η επιχειρηματική κοινότητα της χώρας. Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες, τραπεζίτες και εφοπλιστές, που τάχθηκαν με το ένα ή το άλλο στρατόπεδο ανάλογα με τα συμφέροντά τους αλλά και με τη μετακίνηση των ισορροπιών στην αγορά που θα επέφερε η κατάληξη της υπόθεσης. Αναμφίβολα, σε όποιον από τους δύο ομίλους κατέληγε η Ολυμπιακή οι επι πτώσεις στην αγορά δεν θα ήταν αμελητέες. Από τη μία πλευρά, ο κ. Βασιλάκης θα γινόταν ο κυρίαρχος των αιθέρων στην εσωτερική αγορά με επιπτώσεις στον τουρισμό και στις μεταφορές. Από την άλλη, η ΜΙG με δραστηριότητες στην ακτοπλοΐα, όπου ελέγχει τα Βlue Star Ferries και τα Superfast, διεκδικούσε σημαντική θέση στις τουριστικές μεταφορές. Περίπου έναν μήνα μετά την προσφορά της ΜΙG, την Τρίτη 3 Μαρτίου έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο πλευρές (κυβέρνηση- ΜΙG) βρίσκονταν πολύ κοντά σε συμφωνία. Εκείνο όμως που ελάχιστοι γνώριζαν είναι ότι ο όμιλος Βασιλάκη ήταν έτοιμος για αντεπίθεση. Οι κκ. Θοδωρής και Ευτ. Βασιλάκης επισκέπτονται τον κ. Βγενόπουλο και του γνωστοποιούν τις προθέσεις τους, δηλαδή ότι θα καταθέσουν προσφορά για την Ολυμπιακή.

Την επόμενη ημέρα, Τετάρτη 4 Μαρτίου, δύο ημέρες προτού ολοκληρωθούν οι αποκλειστικές διαπραγματεύσεις της ΜΙG για την Ολυμπιακή, η Αegean καταθέτει την προσφορά της και μαζί με αυτήν η ιδιωτική αεροπορική εταιρεία Chrysler Αviation του ελληνοαμερικανού επιχειρηματία κ. Στ.Ράπη. Η προσφορά της Αegean, ύψους 170 εκατ. ευρώ, αφορά την εξαγορά του πτητικού έργου της ΟΑ και της Πάνθεον και υπόσχεται ότι σε συνεργασία με τη Goldair θα αναλάβει και την επίγεια εξυπηρέτηση. Η προσφορά της Chrysler Αviation περιλαμβάνει το πτητικό έργο, την Πάνθεον και την τεχνική βάση και είναι ύψους 210 εκατ. ευρώ, πλην όμως η εταιρεία, όπως δήλωσε, δεν είχε εξασφαλίσει τα κεφάλαια. Η προσφορά των ΜΙG και Swissport είναι ύψους 177,2 εκατ. ευρώ και αφορά το πτητικό έργο, την τεχνική βάση, την Πάνθεον και την επίγεια εξυπηρέτηση.

Την Πέμπτη ο κ. Βγενόπουλος δηλώνει ότι, αν δεν έκλεινε η συμφωνία την Παρασκευή, όπως προέβλεπε η πρόταση της ΜΙG και είχε συμφωνηθεί με την κυβέρνηση, θα αποχωρούσε από τη διαδικασία. «Κατεβήκαμε σε αυτή τη διαδικασία κρίνοντας ότι η Ολυμπιακή πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει.Ανταποκριθήκαμε σε μια έκκληση που έκανε η κυβέρνηση.Σε κάθε περίπτωση έχουμε εκπληρώσει τον στόχο,που ήταν να μην κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός» εξηγούσε με δηλώσεις ο κ. Βγενόπουλος.

Την ίδια ημέρα ο αντιπρόεδρος της Αegean Αirlines κ. Ευτύχης Βασιλάκης δήλωνε ότι θα μετονομάσει την εταιρεία του «Ολυμπιακή» στην περίπτωση που αποκτήσει την ΟΑ και, σε αντίθεση με την ΜΙG, υπόσχεται ότι η εκτέλεση της συμφωνίας και η ανάληψη του έργου θα γίνουν σε διάστημα όχι μεγαλύτερο από 60 ημέρες από την υπογραφή της τελικής συμφωνίας με το ελληνικό Δημόσιο, σε αντίθεση με τις δυνατότητες που διαθέτει η ΜΙG. Τα πράγματα «αγρίεψαν» με την ΜΙG να κάνει λόγο για κίνδυνο δημιουργίας ιδιωτικού μονοπωλίου στις πτήσεις εσωτερικού της χώρας, αν η Αegean Αirlines αποκτήσει την ΟΑ.

Κύκλοι της αγοράς ερμήνευαν την κίνηση Βασιλάκη ως μια προσπάθεια να καθυστερήσει την εξαγορά της Ολυμπιακής από την ΜΙG ώστε να κερδίσει μερίδια αγοράς και δρομολόγια κατά την προσεχή τουριστική περίοδο. Αλλοι πάλι τη θεωρούσαν ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να απεμπλακεί η ΜΙG από την υπόθεση.

Η μάχη μεταξύ των δύο ομίλων κορυφώθηκε την Παρασκευή, με το παρασκήνιο για την ανάδειξη του πλειοδότη να είναι έντονο. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες φέρουν να εμπλέκεται και ο επίτιμος πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κ.Μητσοτάκης, ο οποίος κατά τη συνάντησή του το πρωί της Παρασκευής με τον Πρωθυπουργό φέρεται να συζήτησε τις εξελίξεις στην Ολυμπιακή και να πρότεινε συγκεκριμένη λύση. Γνωστές είναι άλλωστε οι σχέσεις του κ. Χατζηδάκη με την οικογένεια Μητσοτάκη.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk